Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen Slotlaan te Zeist

Datum: 30 oktober 2024

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is middels Het Algemeen mandaatbesluit Zeist 2020 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager beheer openbare ruimte.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

1. De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

2. Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft een positief advies afgegeven.

Motivering

De Slotlaan is een weg als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994 en is gelegen in de plaats Zeist binnen de gemeente Zeist. De Slotlaan is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom. Op deze weg is de verblijfsfunctie belangrijker dan de verkeersfunctie en geldt een maximumsnelheid van 30 km/u.

In het centrum en op de Slotlaan komen heel veel verschillende functies en belangen samen. Er is sprake van een sterk verblijfskarakter met bankjes, groen en speelvoorzieningen (ontmoeting), gecombineerd met wonen en winkelen. Met veel voetgangers, een groot aandeel fietsers, auto’s van bezoekers, auto’s van bewoners en bevoorradend verkeer. De Slotlaan is bovenal een cultuurhistorische verbinding van noord naar zuid die zo soepel mogelijk afgereden moet kunnen worden en weliswaar indrukwekkend van lengte is maar van oudsher een beperkte breedte heeft. De gemeente wil het liefst tegemoetkomen aan al die functies en belangen. Met de uitvoering van de maatregelen wordt ingezet op het verder vervolmaken van de Slotlaan.

Eind 2019 is door de gemeenteraad de vraag gesteld om de verkeersveiligheid op de Slotlaan (gedeelte tussen de 1e/2e Hogeweg en de Korte Steynlaan) en op de Korte Steynlaan te onderzoeken, met name voor fietsers. Naar aanleiding van een door het bureau Megaborn opgesteld adviesrapport heeft het college op 15 december 2020 de raad geïnformeerd over het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Slotlaan. Daarin is een opsomming gegeven van de uit te voeren maatregelen op korte en middellange termijn. Eind 2022 werd een voorstel ‘Variantenstudie verbetering veiligheid Slotlaan’ gepresenteerd om de Slotlaan verder te optimaliseren. In het voorjaar van 2023 zijn er 2 moties aangenomen door de gemeenteraad, die samen hebben geleid tot dit definitieve ontwerp.

Met de motie ‘Laden en lossen en handhaving op de Slotlaan’ heeft de gemeenteraad gevraagd om in overleg met ondernemers plekken voor laden en lossen te maken (ten koste van een aantal parkeerplaatsen) op de Slotlaan of achter de winkels. In overleg met de ondernemers is opnieuw gekeken naar het laden en lossen op of achter de Slotlaan. In de huidige situatie zijn er 4 laad- en losplekken, die alleen tussen 7.00 en 12.00 uur gereserveerd zijn voor dit doel. Tussen 12.00 en 7.00 uur mag er (deels betaald) geparkeerd worden. Er zijn 3 manieren bekeken om de capaciteit voor laden en lossen uit te breiden:

- uitbreiden van het aantal laad- en losplekken,

- verlengen van de tijdsvenster voor laden en lossen,

-of een combinatie van beide.

In maart 2024 is er een overleg geweest met een aantal betrokken ondernemers met een onderneming aan de Slotlaan. In dit gesprek benadrukten de ondernemers het belang dat zij hechten aan het behoud van een deel van de parkeergelegenheid op de Slotlaan. Naar aanleiding van dit gesprek zijn de conceptplannen aangepast.

In het definitief ontwerp zijn een aantal aandachtspunten nader uitgewerkt:

- De hele Slotlaan krijgt een fietspad van 1,90 meter breed, vanaf de Korte Steynlaan tot aan de Hogeweg,

- De bestaande fietsstrook schuift ongeveer 40 cm op.

- Daar waar nu geen fietsstrook ligt, wordt de rijbaan smaller zodat het nieuwe fietspad past.

- De voorrangssituatie voor alle zijstraten maken we duidelijker.

- Het aantal laad- en losplekken blijft gelijk.

- Het tijdvak voor laden en lossen wordt verruimd naar 19.00 uur.

Qua vormgeving en status van de bromfiets is dit voertuig in de afgelopen jaren opgewaardeerd tot een volwaardig motorvoertuig en verkeersdeelnemer. De regelgeving is in de afgelopen jaren daarop aangepast door de bromfiets een positie op de rijbaan te geven, tenzij dringende redenen zich daartegen verzetten. Bromfietsers, en de daarmee gelijkgestelde speed-pedelec, worden om die redenen geacht de regels te volgen van het gemotoriseerd verkeer. De verkeersveiligheid is steeds meer in het geding indien de bromfiets nog langer wordt toegestaan om op het relatief smalle fiets/bromfietspad van de Slotlaan te rijden. Het is gewenst om bromfietsers gebruik te laten maken van de rijbaan, wat gerealiseerd wordt door het instellen van een verplicht fietspad. Hoewel de bromfietser daarmee gehouden is aan het eenrichtingsverkeer is de omrijfactor voor bromfietsers als gevolg van deze maatregel beperkt. De bromfietser wordt met deze maatregel niet onevenredig groot benadeeld in het gebruik van de weg. Het belang van een verkeersveilige verkeersgebruik van de Slotlaan prevaleert boven het door de bromfietser vrijelijk kunnen gebruiken van het fiets/bromfietspad.

Het voorliggend verkeersbesluit omschrijft de besluitplichtige plaatsing of verwijdering van verkeersmaatregelen als gevolg van de herinrichting van de Slotlaan tussen het kruispunt met de 1e/2e Hogeweg en Korte Steynlaan. De herschikking van de openbare ruimte leidt enerzijds slechts tot het herpositioneren van bestaande en te behouden verkeersborden en verkeerstekens en anderzijds leidt tot het plaatsen of verwijderen van verkeersborden en verkeerstekens in het betreffende gebied.

In verband met bovenstaande overwegingen is het noodzakelijk om de navolgende verkeersmaatregelen te nemen.

Voetgangers:

Ter hoogte van het kruispunt met de Middellaan wordt de voetgangersoversteekplaats opgeheven.

Een voetgangersoversteekplaats wordt aangelegd op de Slotlaan, ter hoogte van:

- no: 197-197B,

- no:246-246A

- en ter hoogte van het kruispunt met de Wilhelminalaan.

Fietsers en bromfietsers:

In verband met het verplaatsen van de bromfietser naar de rijbaan wordt het fiets/bromfietspad tussen de Korte Steynlaan en het kruispunt met de 1e/2e Hogeweg opgeheven en wordt vervolgens op dit traject een verplicht fietspad ingesteld.

Verbod stil te staan:

Om de hinder voor het overige verkeer zoveel mogelijk te beperken wordt aan de rechterzijde van de Slotlaan (even huisnummers), gezien van het kruispunt met de 1e/2e Hogeweg tot aan de Korte Steynlaan een verbod stil te staan ingesteld.

Laad- en los gelegenheden:

Een herschikking van de laad- en los gelegenheden vindt plaats door het verwijderen van de laad- en losplaats ter hoogte van no: 176/3-178, en door het instellen van een laad- en losplaats met onderborden met de tekst: ‘ma t/m vr 7-19 h’ en ‘20 m’ op de Slotlaan ter hoogte van no: 180-194/1.

Een uitbreiding van het op de onderborden aangegeven tijdvak voor het laden en lossen vindt plaats door het verwijderen van de bestaande onderborden met tijdvakken en vervolgens het aanbrengen van onderborden met de tekst: ‘ma t/m vr 7-19 h’ bij de bestaande laad- en los gelegenheden op de Slotlaan ter hoogte van:

- no: 123-137H,

- no. 221-225/1

- en no. 287-289/1.

Eenrichtingsverkeer:

Het eenrichtingsverkeer blijft bestaan doch wordt door middel van dit verkeersbesluit sluitend en handhaafbaar gemaakt. Daartoe wordt ter aanduiding van de eenrichtingsweg op de Slotlaan, tegenover de zijwegen Woudenbergseweg, Middellaan, Weeshuislaan, Jagerlaan en Wilhelminalaan bord C4 geplaatst, waarbij door middel van een onderbord een uitzondering hierop wordt gemaakt voor fietsers.

Bij het bord C2 dat geplaatst is op de Slotlaan ter hoogte van het kruispunt met de Korte Steynlaan wordt door middel van een te plaatsen onderbord een uitzondering op deze eenrichtingsweg gemaakt voor fietsers.

Overige maatregelen:

Op de Weeshuislaan wordt de geslotenverklaring voor alle bestuurders sluitend en handhaafbaar gemaakt. Daartoe wordt op de Weeshuislaan, ter hoogte van de Slotlaan, bord C1 geplaatst waarbij door middel van een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor fietsers en bromfietsers.

Op het pad dat gelegen is tussen de Slotlaan en de Huydecoperstraat wordt de aanduiding van het voetpad sluitend en handhaafbaar gemaakt. Daartoe wordt op dit pad, ter hoogte van de Slotlaan, bord G7 geplaatst.

Op de Slotlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Middellaan, wordt het bord D4 met bijbehorend onderbord verwijderd.

Op de Slotlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Weeshuislaan, wordt met het bord D4 een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven (rechtdoor) geplaatst, waarbij door middel van een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor fietsers en bromfietsers.

De hiervoor benoemde verkeersmaatregelen worden uitgevoerd door middel van het plaatsen of verwijderen van verkeersborden die zijn opgenomen in bijlage 1 van het RVV 1990 of verkeerstekens genoemd in de relevante artikelen van het RVV 1990;

Belangenafweging

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekt de hiervoor genoemde verkeersmaatregel tot het:

- beschermen van weggebruikers en passagiers;

- in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 komt het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding bij het treffen van deze verkeersmaatregel. De vrijheid van een deel van het verkeer in routekeuze wordt beperkt doch dit wordt van geringer belang geacht dan de verkeersveiligheid op de Slotlaan. Het treffen van een dergelijke verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

De in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen leiden niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.

BESLUITEN

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

 

  • 1.

    door middel van het plaatsen van bord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Weeshuislaan aan de zijde van de Slotlaan een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen, waarbij door middel van het plaatsen van een onderbord model OB54 een uitzondering hierop wordt gemaakt voor fietsers en bromfietsers;

  • 2.

    door middel van het plaatsen van een onderbord model OB52 onder het bord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 dat geplaatst is op de Slotlaan ter hoogte van het kruispunt met de Korte Steynlaan, een uitzondering voor fietsers op het eenrichtingsverkeer in te stellen;

  • 3.

    door middel van het plaatsen van bord C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Slotlaan ter hoogte van de zijwegen Woudenbergseweg, Middellaan, Weeshuislaan, Jagerlaan en Wilhelminalaan de Slotlaan aan te duiden als eenrichtingsweg waarbij door middel van het plaatsen van een onderbord model OB52 een uitzondering hierop wordt gemaakt voor fietsers;

  • 4.

    door middel van het plaatsen van bord D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Slotlaan ter hoogte van het kruispunt met de Weeshuislaan een gebod tot het volgen van de rijrichting (rechtdoor) die op het bord aangegeven (rechtdoor) in te stellen waarbij door middel van het plaatsen van een onderbord model OB54 een uitzondering hierop wordt gemaakt voor fietsers en bromfietsers;

  • 5.

    door middel van het verwijderen van bord D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 met bijbehorend onderbord op de Slotlaan het gebod tot het volgen van de rijrichting (rechtdoor) die op het bord aangegeven (rechtdoor) op te heffen;

  • 6.

    door middel van het plaatsen van borden E2 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verbod stil te staan in te stellen op de rechterzijde (even nummers) van de Slotlaan tussen het kruispunt met de 1e/2e Hogeweg en de Korte Steynlaan;

  • 7.

    door middel van het verwijderen van bord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 met bijbehorende onderborden van de Slotlaan ter hoogte van no. 176/3-178 de gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen op te heffen;

  • 8.

    door middel van het op de Slotlaan, ter hoogte van de no’s: 123-137H, 221-225/1 en 287-289/1 verwijderen van de bestaande onderborden met tijdvak en het plaatsen van nieuwe onderborden met de tekst: ‘ma t/m vr 7-19 h’ onder de borden E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 het tijdvak waarop de gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen van kracht is, te wijzigen;

  • 9.

    door middel van het plaatsen van bord E7 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden met de tekst: ‘ma t/m vr 7-19 h’ en ‘20 m’ op de Slotlaan ter hoogte van no: 180-194/1 een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen in te stellen;

  • 10.

    door middel van het plaatsen van bord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 het pad tussen de Slotlaan en de Huydecoperstraat aan te duiden als voetpad;

  • 11

    door middel van het verwijderen van borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 het fiets/bromfietspad dat gelegen is op de Slotlaan tussen het kruispunt met de Korte Steynlaan en de 1e/2e Hogeweg op te heffen;

  • 12

    door middel van het plaatsen van borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplicht fietspad op de Slotlaan tussen het kruispunt met de Korte Steynlaan en de 1e/2e Hogeweg in te stellen;

  • 13

    door middel van het plaatsen van bord G12b van bijlage 1 van het RVV 1990 het fiets/bromfietspad van de Wilhelminalaan dat gelegen is tussen de Slotlaan en het adres Wilhelminalaan no. 1, na ca. 15 meter te beëindigen;

  • 14

    door middel van het verwijderen van de zebramarkering met de bijbehorende borden borden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990 de op de Slotlaan ter hoogte van de Middellaan gelegen voetgangersoversteekplaats als bedoeld in artikel 49, lid 2 RVV 1990 op te heffen;

  • 15

    door middel van het aanbrengen van zebramarkering en het plaatsen van bijbehorende bord L2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Slotlaan ter hoogte van de no’s: 197-197B, 246-246A en ter hoogte van het kruispunt met de Wilhelminalaan een voetgangersoversteekplaats als bedoeld in artikel 49, lid 2 RVV 1990 in te stellen;

  • 16

    Een en ander overeenkomstig onderstaande situatietekeningen.

Situatietekeningen

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking zodra de maatregel is geplaatst.

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en op www.zeist.nl/verkeersbesluiten. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.

burgemeester en wethouders van Zeist,

namens dezen,

teammanager Beheer en Openbare Ruimte

Annemarie Wolters  

Bezwaarmogelijkheid

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • 1.

    de naam, het adres en de handtekening van de indiener;

  • 2.

    de dagtekening;

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • 4.

    de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.

Voorlopige voorziening

Daarnaast kunt u na het indienen van het beroepschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Ook aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.

U kunt ook digitaal het beroep- en verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Griffierecht

Het griffierecht bedraagt:

  • 1.

    € 170,- voor een natuurlijk persoon;

  • 2.

    € 338,- voor een rechtspersoon.

Na indiening ontvangt u hierover nader bericht van de rechtbank.

Naar boven