Situatietekening:14102024
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gelet op hoofdstuk II van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Bevoegdhedenregeling gemeente Leiden, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten toekomt aan de managers van het cluster Stedelijke ontwikkeling,
Overwegende dat;
de Jan van Houtkade langs de zuidrand van de Leidse binnenstad ligt, aan het water de Zoeterwoudsesingel;
het voor bestuurders eenrichtingverkeer is vanaf de Jan van Houtbrug over de Jan van Houtkade naar de Koepoortsbrug;
de Koepoortsbrug de binnenstad met het gebied ten zuiden van de singel verbindt;
de wegen in de omgeving, behalve het zuidelijkste deel van de Korevaarstraat, de Jan van Houtbrug en Lammenschansweg in de Mobiliteitsnota Leiden 2020-2030 ‘Leiden Duurzaam Bereikbaar’ als verblijfsgebied zijn gecategoriseerd;
wij de Jan van Houtkade gaan herinrichten;
op 18 december 2023 wij door middel van een verkeersbesluit hebben besloten:
- de Jan van Houtkade, tot aan de bushalte, in het kader van een herinrichting van de Jan van Houtkade en de Koepoortsbrug aan te wijzen als onderdeel van de aanliggende 30 km/h-zone;
- fietsers en bromfietsers toe te staan de Jan van Houtkade in beide richtingen te berijden, en
- dat bestuurders komende vanuit de Jan van Houtkade die de kruising Doezastraat-Jan van Houtkade-Koepoortsbrug-Boisotkade oprijden voorrang moeten verlenen door het plaatsen van bord B06 van het RVV 1990;
in genoemd besluit van 18 december 2023 niet is beslist over de huidige bushalte aan de Jan van Houtkade, nabij de Doezastraat;
wij daartoe dit verkeersbesluit nemen;
de locatie van het haltebord bij de herinrichting met ongeveer één en een halve meter wordt verplaatst, richting de Doezastraat;
de bushalte in de bestaande situatie met haltebord en wit-zwarte blokmarkering is aangegeven, over een lengte van iets minder dan 14 meter;
In de nieuwe situatie geen wit-zwarte blokmarkering wordt toegepast, zoals voor de binnenstad is vastgelegd in het Leidse Handboek kwaliteit openbare ruimte;
omdat in de nieuwe inrichting de blokmarkering niet wordt toegepast, door het straks ontbreken van de blokmarkering, het RVV 1990 (art 23) bepaalt dat op minder dan 12 meter van de locatie van het haltebord niet stilgestaan mag worden;
met de verplaatsing van het haltebord en het niet toepassen van de blokmarkering de afstand waarover het overige verkeer niet mag stilstaan op de Jan van Houtkade, tenzij voor het direct in- en uit laten stappen van passagiers, met iets minder dan twee meter verlegd wordt in oostelijke richting;
de kant van de weg, aan de woningzijde ter hoogte van de bushalte variërend tussen de 2 en 3 meter meer naar het noorden komt te liggen;
de huidige bushalte derhalve wordt opgeheven;
vanwege de verlegging van de kant van de weg ook de abri wordt verplaatst ongeveer tien meter in oostelijke richting en ongeveer vier meter naar het noorden, in de richting van woningen Jan van Houtkade 1 en 2;
de verplaatsing van de abri niet valt onder WVW 1994 (art 15) en BABW (art 12);de Jan van Houtkade gelegen is binnen de bebouwde kom van Leiden;
de verkeersmaatregelen ten aanzien van de verplaatsing van het haltebord en het niet toepassen van een wit-zwarte blokmarkering genomen worden met als doel het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, als bedoeld in WVW 1994 (art 2);
overleg is gepleegd met (gemachtigde van de) de korpschef van de politie, die een positief advies heeft gegeven over de genoemde verkeersmaatregelen;
de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;