Gemeenteblad van Roermond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roermond | Gemeenteblad 2024, 460102 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roermond | Gemeenteblad 2024, 460102 | beleidsregel |
Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE ROERMOND,
DE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE ROERMOND
gezien het voorstel van 15 oktober 2024;
overwegende dat het wenselijk is om het huidige gemeentelijke terrassenbeleid te actualiseren.;
gelet op het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 2:28 en 2:28a van de Algemene plaatselijke verordening Gemeente Roermond (APV);
Vast te stellen de Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024.
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
dynamisch terras: Een terras ter plaatse van een gedeelte van de openbare weg dat voor verkeer in gebruik kan worden genomen, bijvoorbeeld tijdens evenementen. Het dynamisch terras is gescheiden van het gevelterras door een ongehinderde doorgang. Een voorbeeld van een dynamisch terras zijn de terrassen gelegen aan de Roerkade. Vanaf de horecalokaliteit staat eerst een gevelterras, vervolgens is er een dubbel fietspad (ongehinderde doorgang). Het fietspad kan deels ingezet worden als dynamisch terras.
gevelterras: Een terras voor de gevel van een pand met een horeca-aanduiding en/of, afhankelijk van de ter plaatse beschikbare ruimte, voor een overwegend gesloten geveldeel van een belendend pand met detailhandelsaanduiding. Gevelterrassen kunnen in afzondering zijn gelegen (solitair) of aaneengesloten c.q. nagenoeg aaneengesloten met een visuele samenhang (ensembles).
Dit beleid is van toepassing op de gevel-, plein en dynamische terrassen die op grond van de artikelen 2:27 en 2:28a van de APV vergunningplichtig zijn.
Indien een terras onderdeel is van een inrichting, die onderdeel uitmaakt van een winkel wordt slechts een vergunning ten aanzien van het terras verleend, indien dit onmiddellijk aansluit aan een horecalokaliteit. Voor de overige terrassen wordt slechts vergunning verleend, indien zij in de onmiddellijke nabijheid van een horecalokaliteit zijn gelegen.
Terrasverwarming is toegestaan, mits die voldoet aan de wettelijke eisen van brandveiligheid en de milieuregelgeving. In het kader van duurzaamheid mogen - in aanvulling op of ter vervanging van reeds bestaande terrasverwarming – uitsluitend elektrische verwarmingselementen worden toegevoegd. Het gebruik van vrijstaande terrasverwarming (zoals gaspaddestoelen en/of open vuur) is niet toegestaan.
Het terrasmeubilair dient inpandig te worden opgeslagen. Indien dit niet mogelijk is worden er in overleg met de gemeente nadere afspraken gemaakt en beschreven in de terrasvergunning. Het terrasmeubilair dient gestapeld (voor de veiligheid max. 1.50m hoog) en gezekerd worden opgeslagen binnen het aangewezen terrasoppervlak.
Het plaatsen van een vlonder ten behoeve van een terras is niet toegestaan. Slechts in het geval dat het plaatsen van een vlonder aantoonbaar noodzakelijk is voor het veilig plaatsen van een terras en passend is in de omgeving, kan van dit verbod worden afgeweken. Door of namens het bestuursorgaan wordt bepaald of het plaatsen van een vlonder noodzakelijk is. In overleg met de gemeente worden nadere afspraken gemaakt en beschreven in de terrasvergunning.
Aanvragen voor vergunningen worden behandeld ingevolge het bepaalde in de Algemene wet Bestuursrecht en de APV. Een vergunningsaanvraag geschiedt door middel van een aanvraagformulier. Bij het aanvraagformulier worden de volgende bescheiden gevoegd:
Een gewaarmerkte plattegrond (getekend op schaalniveau) inclusief een duidelijke weergave van de afmetingen van het terras en de bestaande bebouwing. Deze plattegrond is voorzien van een indeling van het terras inclusief een duidelijke weergave van de beoogde positionering van terrasattributen en/of terrasmeubilair. De plattegrond maakt onderdeel uit van de aanvraag voor een terrasvergunning van het gewenste terras. Het aanvraagformulier is voorzien van de datum van de aanvraag en de handtekening van de aanvrager.
Indien een exploitant schriftelijk heeft verklaard geen interesse te hebben in het plaatsen van een gevel- en/of plein- danwel dynamisch terras voor zijn gevel of een pleinterras tegenover zijn horecabedrijf, is het voor een naastgelegen exploitant (in afwijking van art. 7 en art. 8, lid 1) mogelijk een terras vergunning aan te vragen voor deze locatie. Indien beide naastgelegen exploitanten interesse hebben in het gevelterras en/of pleinterras danwel het dynamisch terras, dan wordt dit terras in twee gelijke delen gesplitst. Verlening van een terrasvergunning is onder deze omstandigheden mogelijk voor telkens één jaar.
Indien blijkt dat het woon- en leefklimaat nadelig beïnvloed wordt of kan worden door een terras dan kan het bestuursorgaan ter voorkoming van overlast in de vergunningvoorschriften andere openingstijden vaststellen voor een terras zoveel als mogelijk in lijn met de clustering van het ‘ruimtelijk economisch kader horeca Roermond’.
Artikel 9 Horecaconcentratiegebieden
Binnen horecaconcentratiegebieden zoals gedefinieerd in het ‘Ruimtelijk Economisch Kader Horeca Roermond’ kan een pleinterras geplaatst worden op het daarvoor conform het Omgevingsplan bestemde gedeelte van de openbare ruimte.
Artikel 10 Terrasafscheidingen
Voor terrasafscheidingen direct aan de gevel geldt:
Artikel 12 Functie en ruimtelijke kwaliteit van terrasinrichting
De inrichting van terrassen dient aan een aantal eisen te voldoen. Per terras dient een visuele samenhang c.q. uniformiteit in het meubilair bewerkstelligd te worden. Terrasmeubilair moet passen bij de functie en beeldkwaliteit van de directe omgeving.
Artikel 14 Buitentaps- en bars
Het plaatsen van buitentaps- en bars op een vergund gevelterras is slechts toegestaan gedurende de periode dat het terras onderdeel is van een evenemententerrein en het evenement is vergund.
Artikel 17 Inwerkingtreding en overgangsbepaling
Vanaf het moment dat dit nieuwe beleid is vastgesteld en volgens de daartoe geldende regels is gepubliceerd en in werking is getreden, zijn deze nieuwe regels van toepassing op aanvragen voor nieuwe terrasvergunningen of verlengingen van bestaande en/of wijzigingen van (aflopende) terrasvergunningen.
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond in zijn vergadering van 15 oktober 2024.
het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris,
J. van Putten
de burgemeester
Y.F.W. Hoogtanders
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Roermond op 15 oktober 2024.
De burgemeester,
Y.W.F. Hoogtanders
De terrassen in de openbare ruimte spelen een belangrijke rol in het stadsbeeld en de levendigheid van Roermond, vooral in de binnenstad maar ook in het beschermde dorpsgezichten Asselt, het centrum van Swalmen en de bebouwde kom van Boukoul, Asenray, Maasniel, Leeuwen, Herten, Ool en Merum. De op 15 oktober 2024 vastgestelde ‘Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024’, legt de nadruk op de beeldkwaliteit van terrassen. Deze beleidsregel richt zich op het plaatsen van de terrassen. Het exploiteren van het terras is geregeld in de exploitatievergunning horeca. Daarnaast dienen andere vormen van gebruik van de openbare ruimte mogelijk te blijven. Het is noodzakelijk om tijdens evenementen en/of de weekmarkt een vrije aan- en afvoerroute alsmede een ongehinderde doorgang voor hulpdiensten te garanderen.
Om een zeker kwaliteitsniveau van de openbare ruimte en het leefklimaat te garanderen worden in deze beleidsregel kaders gesteld waarbinnen de horecaondernemers een terras in de openbare ruimte kunnen uitbaten. Met dit terrassenbeleid zet het gemeentebestuur zich in voor de bovenregionale toeristisch recreatieve functie van de stad.
Deze notitie zal worden gebruikt als toetsingskader voor de aanvragen tot een terrasvergunning op grond van de Algemene plaatselijke verordening Gemeente Roermond (hierna: Apv). Op grond van artikel 2:28, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening Gemeente Roermond is voor het plaatsen van een (gevel- , plein- of dynamisch) terras bij een openbare inrichting een vergunning van de burgemeester vereist.
In de voorliggende Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024 zijn de regels voor zowel gevel-, plein- als dynamische terrassen verwerkt.
De aanvraag voor de terrasvergunning wordt getoetst aan het geldende omgevingsplan. Indien het omgevingsplan het gebruik van de aangevraagde locatie voor terrasexploitatie niet toestaat, kan de gevraagde terrasvergunning niet worden verleend. Een positief besluit voor de omgevingsvergunning is een vereiste alvorens een terrasvergunning aan te vragen.
Op https://omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart/ is te zien welke bestemming een bepaalde locatie heeft. Zo is voor zowel de horecaondernemer als omwonenden duidelijk of terrasvoering op een bepaalde locatie rechtstreeks is toegestaan of alleen met een omgevingsvergunning voor afwijkend gebruik.
Een horecavergunning is vereist om in aanmerking te komen voor een terrasvergunning. Een terrasvergunning wordt alleen verleend aan een horecaondernemer die in bezit is van een exploitatievergunning horeca zoals bedoeld in artikel 2:28 van de Apv.
Terrassen kunnen van invloed zijn op het woon- en leefklimaat van omwonenden. Het exploiteren van een terras kan gevolgen hebben voor de directe leefomgeving zoals bijv. extra geluid en levendigheid in de buurt. De binnenstad van Roermond kent een aantal horeca concentratiegebieden die van oudsher ingericht zijn op meer levendigheid (zoals het Munsterplein, de Markt, het Stationsplein, de Roerkade, het Zwartbroekplein en de markt te Swalmen). In andere gebieden in de (binnen)stad kan er vanwege de grotere concentratie van wooneenheden juist de nadruk liggen op wonen en leefbaarheid. Een terras zal bij voorkeur eerder worden toegestaan in een horeca concentratiegebied waar de levendigheid de boventoon voert dan in een gebied waar juist de leefbaarheid en het woonklimaat geborgd moet worden.
In het omgevingsplan zijn deze gebieden nader getypeerd. Ze zijn daardoor leidend om een afweging te maken en daarmee te bepalen of in een gebied ‘levendigheid’ de nadruk krijgt of juist het belang van een aangenaam woon- en leefklimaat. Ze bieden daarmee een afwegingskader in de beoordeling of een terras op de beoogde plek wenselijk is.
In de gebieden waar het woon- en leefklimaat de boventoon voert, en waarbij er een duidelijke woonfunctie (bijv. woonwijken) aanwezig is, kan worden aangenomen dat de woon- en leefsituatie op ontoelaatbare wijze wordt beïnvloed, kan een aanvraag voor een terrasvergunning worden geweigerd.
Een onderdeel van de beoordeling op de vraag of de woon- en leefsituatie op ontoelaatbare wijze negatief wordt beïnvloed vormt het advies van de wijkregisseur. Het advies vormt een onderdeel in de beoordeling van de vergunningaanvraag.
Bij bestaande terrassen wordt bij de beoordeling van een vergunningaanvraag niet alleen gekeken naar de locatie maar ook naar ervaringsgegevens uit het verleden. Is er een (objectiveerbaar) klachten- en/of overlastpatroon bekend bij de gemeente waarmee bij de vergunningverlening rekening gehouden dient te worden? In de regel zal dit tot hernieuwde vergunningverlening leiden, in sommige gevallen (afhankelijk van de genoemde ervaringsgegevens) wellicht met extra waarborgen ter voorkoming van potentiële toekomstige overlast.
Anders is dat bij nieuwe situaties. Daarbij zal de gemeente op basis van de omgevingswet meer waarde toekennen aan het overleg met de buurt om de invloed op het woon- en leefklimaat te kunnen bepalen.
Adviescommissie Omgevingskwaliteit
Aan de hand van vastgestelde regelgeving toetst de onafhankelijke adviescommissie omgevingskwaliteit (aok) initiatieven in onze leefomgeving, en brengt daar een advies over uit aan het college van burgemeester en wethouders.
De commissie toetst of het initiatief in de omgeving past en zo niet of het passend te maken is. Daar waar nodig adviseert de commissie de initiatiefnemer hierover in een gezamenlijk gesprek. Ook wordt er gekeken naar de materialen en de kleuren die de initiatiefnemer wil gebruiken en of het initiatief past in de directe omgeving.
De commissie fungeert bij een aanvraag om een terrasvergunning als een adviescommissie voor het bestuursorgaan (de burgemeester) bij de toets of een initiatief voldoet aan redelijke eisen van welstand. Hoewel doorgaans een belangrijke waarde wordt gehecht aan dit advies, dient het bestuursorgaan vanuit de Algemene wet bestuursrecht altijd te beoordelen of in een gegeven situatie het advies wel of niet overgenomen dient te worden. Bij nieuwe aanvragen voor een terrasvergunning wordt de commissie zo spoedig mogelijk betrokken.
De Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024 vormt in dit verband het kader waarbinnen de welstandtoetsing dient plaats te vinden.
Ruimtelijke inpasbaarheid en stedenbouwkundig beeld
De gemeente Roermond heeft vele Rijksmonumenten en gemeentelijke monumenten. De gemeente kent twee beschermde gezichten, dit zijn gebieden met een bijzonder monumentale waarde; het beschermd stadsgezicht van de binnenstad Roermond inclusief de Voorstad St. Jacob en het beschermd dorpsgezicht van Asselt.
Gemeentelijke- of Rijksmonumenten hebben bescherming. De binnenstad van Roermond valt binnen een beschermd stadsgezicht. Een terrasvergunning kan worden geweigerd als het terras storend voor een gemeentelijk of rijksmonument wordt geplaatst of op andere wijze stedenbouwkundig niet past in het beschermd stadsgezicht van de binnenstad Roermond.
Naast weigeringsgronden die betrekking hebben op de toegestane locatie van een terras, bevatten de uitvoeringsregels ook regels die zien op de wijze waarop een terras geëxploiteerd wordt. Indien een aanvraag strijdig is met deze “regels” kan op basis hiervan eveneens de vergunning geweigerd worden.
Andere vergunningen naast een terrasvergunning
Naast de verplichting van het in bezit hebben van een geldige terrasvergunning kan het mogelijk zijn dat een (omgevings)vergunning vereist is. Een (omgevings)vergunning is nodig voor:
Bijlage: Stoelenboek Gemeente Roermond
De terrassen in de openbare ruimte spelen een belangrijke rol in het stadsbeeld en de levendigheid van Roermond, vooral in de binnenstad maar ook in het beschermde dorpsgezichten Asselt, het centrum van Swalmen en de bebouwde kom van Boukoul, Asenray, Maasniel, Leeuwen, Herten, Ool en Merum. De op 15 oktober 2024 vastgestelde ‘Beleidsregel terrassen in de openbare ruimte gemeente Roermond 2024’, legt de nadruk op de beeldkwaliteit van terrassen. Deze beleidsregel richt zich op het plaatsen van de terrassen. Het exploiteren van het terras is geregeld in de exploitatievergunning horeca.
Terrassen moeten voldoen aan kwaliteitseisen en passen bij de functie en omgeving. Om de gewenste uitstraling te verduidelijken, zijn er referentiebeelden die de beoogde ruimtelijke kwaliteit van het terrasmeubilair tonen. Deze beelden zijn richtinggevend, maar niet beperkend, zodat ze ruimte laten voor moderne meubellijnen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-460102.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.