Gemeenteblad van Cranendonck
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Cranendonck | Gemeenteblad 2024, 459819 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Cranendonck | Gemeenteblad 2024, 459819 | verkeersbesluit of -mededeling |
Aanpassen categorisering fietspaden natuurgebied Leenderbos
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN CRANENDONCK,
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
dat het natuurgebied Leenderbos een Natura 2000-gebied is;
dat het natuurgebied Leenderbos onderdeel is van het Natuurnetwerk Brabant (voorheen “ecologische hoofdstructuur” genaamd);
dat het natuurgebied Leenderbos grotendeels is aangewezen als stiltegebied;
dat een deel van de fietspaden in natuurgebied Leenderbos zijn gelegen in de gemeente Cranendonck en/of aansluiten op wegen in de gemeente Cranendonck;
dat een deel van de fietspaden in natuurgebied Leenderbos aansluiten op fietspaden en/of wegen in de gemeente Heeze-Leende;
dat een deel van deze fietspaden, voor zover gelegen in de gemeente Cranendonck, in eigendom zijn bij de gemeente Cranendonck;
dat een deel van deze fietspaden, voor zover gelegen in de gemeente Cranendonck, in eigendom zijn bij Staatsbosbeheer;
dat deze fietspaden, voor zover gelegen in de gemeente Cranendonck, in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Cranendonck;
dat deze fietspaden bestemd zijn voor verkeer in twee richtingen;
dat deze fietspaden een variërende breedte hebben met een maximale breedte van circa 2,50 meter;
dat deze fietspaden deels verhard en deels halfverhard zijn;
dat, omwille van duidelijkheid en uniformiteit, in dit verkeersbesluit gesproken wordt van categorisering van fietspaden;
dat deze categorisering bestaat uit “verplicht fietspad” (aangeduid met bord G11 uit het RVV1990), “fiets/bromfietspad” (aangeduid met bord G12a uit het RVV1990) en “onverplicht fietspad” (aangeduid met bord G13 uit het RVV1990);
dat een deel van deze fietspaden van een categorie zijn waarop gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, momenteel toegestaan is;
dat een deel van de fietspaden waarop gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, momenteel toegestaan is aansluit op fietspaden met een categorie waarop gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, niet toegestaan is;
dat het huidige netwerk van deze fietspaden vanwege de verschillende categorieën kan leiden tot verwarring en daarmee tot overtreding van de verkeersregels en dat uniformiteit daarom gewenst is;
dat deze fietspaden voornamelijk bedoeld zijn voor recreatief gebruik;
dat deze fietspaden tevens gebruikt worden door forenzen en scholieren;
dat een deel van deze fietspaden een voor fietsers voorname verbinding vormt tussen de gemeente Cranendonck en gemeente Valkenswaard;
dat de intensiteiten op de verbindende fietspaden tussen gemeente Cranendonck en gemeente Valkenswaard voor circa 0,5% uit gemotoriseerd verkeer bestaat;
dat gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, vanwege de grotere snelheidsverschillen met fietsers verkeersonveiligheid kan veroorzaken;
dat gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, geluidsoverlast kan veroorzaken;
dat deze geluidsoverlast mogelijk de normen met betrekking tot een stiltegebied overschrijden;
dat gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, schade aan half verharde fietspaden kan veroorzaken in de vorm van spoorvorming;
dat spoorvorming een risico vormt voor fietsers, waarbij het voorwiel in een spoor blijft haken en een fietser kan vallen;
dat gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, schade aan de natuur kan veroorzaken in de vorm van onder andere stuk- of doodrijden van organismen, stikstofdepositie en fijnstofdepositie;
dat door het weren van gemotoriseerd verkeer in natuurgebied Leenderbos de belevingswaarde voor bezoekers van het natuurgebied wordt vergroot;
dat door het weren van gemotoriseerd verkeer verstoring in natuurgebied Leenderbos afneemt en daarmee de natuurwaarde van het natuurgebied kan verbeteren;
dat op fietspaden rondom natuurgebied Leenderbos, voor zover hier nog geen sprake van is, snorfietsen en bromfietsen worden toegelaten, zodat gemotoriseerd verkeer een verbinding tussen gemeente Cranendonck en gemeente Valkenswaard behoudt;
dat door gemotoriseerd verkeer, waaronder snorfietsen en bromfietsen, rondom natuurgebied Leenderbos te leiden de schade aan de natuur in natuurgebied Leenderbos zo veel mogelijk beperkt wordt;
dat een verbinding tussen gemeente Cranendonck en gemeente Valkenswaard via fietspaden rondom natuurgebied Leenderbos een grotere reisafstand kent;
dat deze grotere reisafstand 2,5 kilometer (via het Strijperpad) tot 4,0 kilometer (via Achelse Kluis) is;
dat deze grotere reisafstand in praktijk neerkomt op maximaal 10 minuten extra reistijd voor gemotoriseerd verkeer;
dat voor het besturen van gemotoriseerde voertuigen zoals snorfietsen en bromfietsen nauwelijks lichamelijke inspanning vereist is;
dat de gemeente Cranendonck en Staatsbosbeheer, uitgaande van bovengenoemde overwegingen, deze grotere reisafstand voor het relatief kleine aandeel gemotoriseerd verkeer acceptabel vinden;
dat er vooroverleg heeft plaatsgevonden met vertegenwoordigers van Staatsbosbeheer en gemeente Heeze-Leende, waarin unaniem besloten is dat, uitgaande van bovengenoemde overwegingen, gemotoriseerd verkeer in natuurgebied Leenderbos geweerd moet worden;
dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is, waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven en
dat het ontwerp verkeersbesluit op 19 augustus 2024 is gepubliceerd en hierop geen zienswijzen zijn ingediend.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Uit het oogpunt van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 opgenomen doelstellingen:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
is het gewenst om gemotoriseerd verkeer in natuurgebied Leenderbos te weren door de categorisering van de fietspaden in natuurgebied Leenderbos aan te passen.
Er zijn geen redenen om aan te nemen dat door bovengenoemde maatregelen belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, noch dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.
Met betrekking tot dit verkeersbesluit is, overeenkomstig artikel 24 BABW, overleg gepleegd met de gemandateerde namens de Korpschefs van de Politiedistrict Zuidoost-Brabant.
Op grond van vorenstaande overwegingen hebben burgemeester en wethouders besloten de volgende verkeersmaatregelen te treffen:
Het aanpassen van de categorisering van een deel van de fietspaden in natuurgebied Leenderbos door vervanging van bord G11 uit het RVV1990 door bord G13 uit het RVV1990.
Het aanpassen van de categorisering van een deel van de fietspaden in natuurgebied Leenderbos door vervanging van bord G12a uit het RVV1990 door bord G13 uit het RVV1990.
Het aanpassen van de categorisering van een deel van de fietspaden in natuurgebied Leenderbos door vervanging van bord G13 uit het RVV1990 door bord G11 uit het RVV1990.
Een en ander op de locaties zoals nader aangegeven op de bij dit besluit behorende bijlage.
U kunt reageren op het besluit
Bent u als belanghebbende het niet eens met het besluit én heeft u hierop destijds (tijdig) een zienswijze ingediend? Dan kunt u uw beroep indienen binnen 6 weken na de dag van deze bekendmaking. U verstuurt het beroepschrift per post vóór het einde van de termijn aan de rechtbank te ’s-Hertogenbosch. Bij de rechtbank moet het vóór de einde van de termijn zijn bezorgd.
Uw beroepschrift bevat ten minste het volgende:
- de datum waarop u het beroepschrift verstuurt;
- het nummer van het verkeersbesluit;
- een omschrijving van het besluit waartegen uw beroepschrift is gericht;
- waarom u het beroepschrift indient en
Ook moet u zo mogelijk een afschrift van het besluit waartegen het beroep zich richt kunnen overleggen. Meer informatie hierover vindt u op www.rechtspraak.nl.
Het indienen van een beroepschrift heeft geen schorsende werking op dit besluit.
Het is mogelijk om, naast het indienen van uw beroepschrift, een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Dit kan wanneer een beroepschrift is ingediend en wanneer onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dit vereist. Dit verzoek dient te worden gericht aan de voorzieningenrechter van de rechtbank te ’s-Hertogenbosch, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. U kunt ook digitaal het verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via www.rechtspraak.nl (zoek op ‘Voorlopige voorziening bestuursrecht’). Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.
Voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank ’s-Hertogenbosch op telefoonnummer 088 - 361 18 34.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-459819.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.