Burgemeester en wethouders van Vught,
Overwegende dat:
Wetgeving:
Van toepassing zijn:
De Wegenverkeerswet 1994, hierna te noemen WVW 1994;
Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, hierna te noemen BABW;
De Algemene wet bestuursrecht, hierna te noemen Awb,
Bevoegdheid
Overeenkomstig artikel 18 WVW 1994 lid 1 sub d. het college van Burgemeester en Wethouders bevoegd is tot het vaststellen van verkeersbesluiten in de gemeente Vught,
Overeenkomstig de mandaatregeling van de gemeente Vught de Beleidsmedewerker Verkeer gemandateerd is tot het nemen van verkeersbesluiten.
Openbaarheid en eigendom
De volgende voor het verkeer openstaande weg niet in beheer is bij het Rijk, een provincie of een waterschap:
- Jan van Speykstraat te Vught
Gemeente Vught beheerder is van de wegen,
Gemeente Vught eigenaar is van de wegen.
Doelstelling van het verkeersbesluit
Overeenkomstig artikel 21 BABW op de bovengenoemde wegen maatregelen dienen te worden genomen met als doel:
Het verzekeren van de veiligheid op de weg,
Het beschermen van weggebruikers en passagiers,
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Bovengenoemde doelstellingen worden nagestreefd door:
Aan het begin van Jan van Speykstraat kruising Esscheweg bord C17 te plaatsen.
Overleg
Overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met vertegenwoordigers van de Politie eenheid Oost-Brabant, team Meijerij. Door de betreffende vertegenwoordigers is met de voorgestelde maatregelen ingestemd.
Overwegingen
- Dat veel vrachtverkeer vanuit de Esscheweg door de W.J. van Ghentstraat rijdt om de winkels op het Moleneindplein te bereiken.
- Dat de W.J. van Ghentstraat een woonstraat is die ongeschikt is voor zwaar vrachtverkeer, gezien de smalle weg en beperkte ruimte voor manoeuvres.
- Dat vrachtwagens regelmatig vastrijden in de straat of aan het einde niet in staat zijn de bocht te maken, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. -
- Dat vrachtverkeer vaak gedwongen is om achteruit terug te rijden naar de Esscheweg, wat het risico op verkeersongevallen vergroot.
- Dat dit achteruitrijden hinder, overlast, schade en onveilige situaties kan veroorzaken voor andere weggebruikers, waaronder fietsers en voetgangers, en de doorstroming van het verkeer belemmert.
- Dat de bewoners van de W.J. van Ghentstraat overlast ervaren door het vrachtverkeer, met name in de vorm van geluidsoverlast, trillingen en een verhoogd risico op schade aan eigendommen.
- Dat het zware vrachtverkeer bijdraagt aan de versnelde slijtage van het wegdek en de omliggende infrastructuur, wat leidt tot hogere onderhoudskosten voor de gemeente.
- Dat alternatieve, beter toegankelijke routes voor vrachtverkeer richting de winkels op het Moleneindplein beschikbaar zijn, waardoor de W.J. van Ghentstraat ontlast kan worden.
- Dat bij het opstellen van dit besluit rekening is gehouden met de belangen van bezorgdiensten en andere vormen van groot verkeer, zodat hun toegang tot de straat behouden blijft.
- Dat verkeersbeperkingen en duidelijke bebording worden ingesteld om vrachtverkeer in de W.J. van Ghentstraat te weren en de veiligheid en doorstroming voor ander verkeer te verbeteren.
- Dat dit besluit bijdraagt aan het waarborgen van de leefbaarheid en veiligheid in de W.J. van Ghentstraat, door deze te beschermen tegen overmatig vrachtverkeer en de daarmee gepaard gaande overlast.
Besluiten:
Overeenkomstig artikel 15 WVW 1994, en
Overeenkomstig de artikelen 12 en 18 BABW,
Tot het nemen van de navolgende verkeersmaatregelen:
Door plaatsing van het verkeersbord C17 (Lengtebeperking 12M) aan de Jan van Speykstraat zoals op toegevoegde tekening met kenmerk VKB2024-33 is weergegeven.
Aldus besloten te Vught 29-10-2024
Namens burgemeester en wethouders van Vught,
Beleidsmedewerker verkeer