Verkeersbesluit snellaadvoorziening elektrische voertuigen Pieterman, Volendam

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam

Gelet op: Het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

de Beleidsregels elektrisch laden Edam-Volendam; en de Mandaatregeling Edam-Volendam d.d. 29-03- 2022, waarmee het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten heeft gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Openbare Werken.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De gemeente Edam-Volendam zet in op elektrisch vervoer. In het kader daarvan wijst de gemeente krachtens verkeersbesluiten locaties aan waar openbare laadpunten komen om elektrische voertuigen te kunnen opladen. De uitgangspunten gesteld in de Beleidsregels elektrisch laden Edam-Volendam zijn daarop van toepassing. Er zijn circa 100 laadpunten in de gemeente gerealiseerd op verzoek van inwoners, beheerders van laadinfrastructuur, en de gemeente. De meeste daarvan staan in de woonwijken in de gemeente.

De realisatie van snellaadpunten buiten de woonwijken betekent dat er voor de logistieke doelgroep, voor bewoners en voor bezoekers een alternatieve mogelijkheid ontstaat om op te laden. Dat kan ervoor zorgen dat er in de woonwijken en centrumgebieden minder oplaadpunten nodig zijn om aan de gehele laadbehoefte te kunnen voldoen.

In overleg met projectbureau MRA-E en de door hen gecontracteerde beheerder van de snellaadvoorzieningen is de aangewezen locatie in de Pieterman geschikt bevonden voor de realisatie van snellaadpunten.

Er worden 4 parkeerplaatsen aangemerkt als snellaadlocatie. Daarvoor zijn uiteindelijk 2 snellaadpunten nodig met elk 2 aansluitingen. De realisatie ervan verloopt gefaseerd. In de eerste fase wordt er 1 laadpunt gerealiseerd, en worden daarbij 2 parkeerplaatsen aangewezen als laadlocatie. In een tweede fase wordt op een nader te bepalen moment het tweede laadpunt gerealiseerd en worden ook de 2 resterende parkeerplaatsen aangewezen.

De snellaadpunten worden bij voorkeur op korte afstand van een middenspanningskabel aangelegd ten behoeve van de stroomvoorziening. Daarvoor vraagt de beheerder de benodigde netaansluiting aan.

Snellaadpunten voorzien in de laadbehoefte van bezoekers, de logistieke sector en eventueel ook doorgaand verkeer en bewoners van de gemeente Edam-Volendam. Het parkeerterrein bij de Pieterman is naar voren gekomen als locatie voor snellaadpunten omdat de locatie goed bereikbaar is voor zowel lokaal als doorgaand verkeer. De aangewezen parkeerplaatsen zullen op basis van dit verkeersbesluit niet meer te gebruiken zijn als parkeerplaats. Er mag alleen nog worden opgeladen. Op het parkeerterrein zijn 50 parkeerplaatsen beschikbaar. Daarvan zijn 2 plaatsen gereserveerd voor opladen bij een regulier laadpunt. Op de andere 48 plaatsen mag overdag tussen 09:00 en 18:00 niet langer worden geparkeerd dan 90 minuten. Daarvoor wordt de parkeerschijf gebruikt. De impact op de parkeervoorzieningen van bewoners is daardoor beperkt, omdat zij ook in de bestaande situatie niet onbeperkt mogen parkeren op deze parkeerplaatsen. Voor de realisatie van snellaadpunten zal voor circa 14m2 aan struiken moeten worden verwijderd voor de plaatsing van paal en de voedingskast, en voor het aanleggen van het kabeltracé naar de middenspanningskabel.

Buiten dit parkeerterrein zijn er in Volendam geen andere bestaande locaties gevonden welke meer geschikt zijn voor het realiseren van snellaadlocaties dan de aangewezen locatie. Op het nabijgelegen parkeerterrein op het Marinapark en bij het Strand zijn meer parkeerplaatsen beschikbaar in de bestaande situatie. Die terrein zijn om technische reden niet geschikt voor snellaadvoorzieningen. De middenspanningskabel ligt te ver bij die locaties vandaan. De grond waarop andere technisch geschikte parkeerplaatsen op dit terrein zijn gelegen, zijn vanwege de ligging ten opzichte van de waterkering niet in eigendom van de gemeente Edam-Volendam.

Het is nodig om middels een verkeersbesluit deze parkeerplaatsen aan te wijzen als een parkeerplaats welke specifiek is bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen, en de daarbij behorende bebording te plaatsen.

Aan dit verkeersbesluit liggen de doelen ten grondslag als bedoeld in artikel 2 van de WVW 1994 namelijk het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.

De gemeente Edam-Volendam is wegbeheerder van de Pieterman en van de parkeerplaatsen waarbij de snellaadpunten komen te staan.

In de voorbereiding van dit verkeersbesluit heeft overleg plaatsgevonden met de gemandateerde van de korpschef van de politie, waarbij te kennen is gegeven dat met het voorgestelde verkeersbesluit wordt ingestemd.

BESLUIT

De twee parkeervakken in de Pieterman, aangegeven in de onderstaande afbeelding, aan te wijzen en te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen; en

Dit aan de weggebruiker kenbaar te maken middels het plaatsen van de borden E8c en OB504 uit bijlage I van het RVV 1990.

Volendam, 31 oktober 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam

Namens deze,

A. Okx

Hoofd van de afdeling Openbare Werken

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7.1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na deze publicatie, hiertegen een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 180, 1130 AD Volendam.

Daarnaast kan op grond van artikel 8.81 van genoemde wet, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, de voorzieningenrechter te Haarlem worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen.

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening aanvragen bij genoemde rechtbank via www.loket.rechtspraak.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven