Gemeenteblad van Venlo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venlo | Gemeenteblad 2024, 458684 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venlo | Gemeenteblad 2024, 458684 | beleidsregel |
Zonnepanelen op monumenten en panden in beschermde stads- en dorpsgezichten
Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;
gezien het voorstel van 27 augustus 2024;
Artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 5.1 lid 1 onder a Omgevingswet in samenhang met artikel 22.8 Omgevingswet, en artikel 5.1 lid 1 onder b van de Omgevingswet;
De Erfgoedverordening Venlo 2024;
Wij op grond van artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht bevoegd zijn tot het vaststellen van een beleidsregel, in het kader van de bevoegdheid om omgevingsvergunningen te verlenen;
Wij met de toepassing van de artikelen in deze beleidsregel een toetsingskader hebben om aanvragen voor een omgevingsvergunning voor het wijzigen van beschermde monumenten en panden in de beschermde stads- en dorpsgezichten te beoordelen indien zonnepanelen worden geplaatst;
Er in het kader van de energietransitie behoefte is om ruimhartiger om te gaan met het plaatsen van zonnepanelen op, aan of bij beschermde monumenten en panden in beschermde stads- en dorpsgezichten;
Bij de totstandkoming van deze beleidsregel de advieslijn van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed uit 2020 is betrokken;
Bij de totstandkoming van deze beleidsregel is betrokken het voorbeeld afwegingskader voor zonnepanelen en -collectoren zoals opgenomen in de brochure PV-systemen in rijksbeschermde stads- en dorpsgezichten. Gemeentelijk beleid maken met aandacht voor erfgoed van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed uit 2023.
gehoord de Adviescommissie Welstand en Erfgoed van 28 maart 2024.
Onderstaande beleidsregel zonnepanelen op, aan of bij beschermde monumenten en panden in beschermde stads- en dorpsgezichten in de gemeente Venlo 2024 vast te stellen.
Deze beleidsregel verstaat onder:
Openbaar toegankelijk gebied: weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 alsmede pleinen, parken, plantsoenen, openbaar vaarwater en ander openbaar gebied dat voor publiek algemeen toegankelijk is, met uitzondering van wegen uitsluitend bedoeld voor de ontsluiting van percelen voor langzaam verkeer (zie ook Bijlage I, Besluit bouwwerken en leefomgeving).
Het doel van deze beleidsregel is om een eenduidig toetsingskader vast te stellen voor de afweging van de belangen van eigenaren en het algemeen belang ten aanzien van het plaatsen van zonnepanelen op, aan of bij beschermde monumenten en panden in de beschermde stads- en dorpsgezichten. Daarbij is het behoud van historische materialen, constructies en beeldkwaliteit van beschermde monumenten en beeldkwaliteit van panden en terreinen in beschermde stads- en dorpsgezichten bij plaatsing van zonnepanelen op daken en in tuinen of op erven het uitgangspunt.
Deze beleidsregel is van toepassing op, aan of bij beschermde monumenten en panden in beschermde stads- en dorpsgezichten volgens de definities vermeld in artikel 1.1.
1.4 Bijzondere situaties waarbij zonnepanelen niet toelaatbaar zijn
In onderstaande bijzondere situaties zijn zonnepanelen op beschermde monumenten niet toelaatbaar:
Binnen beschermde historische buitenplaatsen of bijgebouwen met een historische tuin- of parkaanleg die als ensemble beschermd monument zijn, niet toelaatbaar:
Bij beschermde monumenten binnen een complexbescherming niet toelaatbaar:
Bij het kiezen van een geschikte locatie voor het plaatsen van zonnepanelen, worden de volgende locaties in overweging genomen, in volgorde van meeste voorkeur naar minste voorkeur:
1.6 Algemene criteria voor het plaatsen van zonnepanelen
Om de aantasting van beschermde monumenten en panden in beschermde stads- en dorpsgezichten zoveel mogelijk te voorkomen, worden volgende algemene criteria gehanteerd:
Ingrijpende voorzieningen aan historische constructies zijn niet toegestaan. Een eventueel aan te brengen hulpconstructie om de draagkracht van het dak te versterken, moet zodanig zijn, dat de constructie na het verwijderen van de zonnepanelen eveneens kan worden verwijderd zonder dat schade aan de historische constructie ontstaat.
Bouwhistorisch waardevolle materialen mogen niet worden aangetast. Dit betekent onder andere dat de zonnepanelen boven op de dakbedekking moeten worden geplaatst, waarbij na het verwijderen van de zonnepanelen geen schade achterblijft aan de historische dakbedekking en de historische dakpannen behouden blijven.
Bij plaatsing op schuine daken:
Bij plaatsing op platte daken:
1.7 Toetsing aanvraag om een omgevingsvergunning
Voor toetsing van de aanvraag omgevingsvergunning gelden de volgende aanvullende beoordelingscriteria:
De zonnepanelen worden in één vlak gelegd, met een regelmatige rangschikking, waarbij de dakranden, nokvorsten, dakelementen, hoekkepers en goten voldoende worden vrijgehouden en rekening is gehouden met de totale compositie van het dakvlak. Een stelregel is dat de afstand tussen de zonnepanelen, de dakrand, dakelementen, nokvorsten en goten minimaal 50 centimeter is.
Venlo, 27 augustus 2024
Burgemeester en wethouders van Venlo
de secretaris
Twan Beurskens de burgemeester
Antoin Scholten
In het kader van de energietransitie, maar ook gelet op de prijzen van energie, bestaat steeds meer noodzaak en wens tot het aanbrengen van zonnepanelen. Gasloze woningen en het verminderen van het dure gasgebruik betekent dat we meer elektriciteit gaan gebruiken voor o.a. de verwarming met warmtepompen. Om de kosten van het elektriciteitsgebruik te reduceren willen steeds meer eigenaren overgaan tot het plaatsen van zonnepanelen. Een goed initiatief, dat echter in sommige gevallen op gespannen voet staat met de waarden van beschermde monumenten, en panden gelegen in beschermde stads- en dorpsgezichten.
Erfgoed en duurzaamheid hebben echter dezelfde ambitie: het ontzien van leefomgeving en sparen van materiaal. Ze stellen beide doelen voor de lange termijn en vragen beide om maatwerk.
Gelet op het bovenstaande is het wenselijk om beleidsmatig niet krampachtig om te gaan met de toepassing van zonnepanelen op monumenten en op panden in beschermde stads- en dorpsgezichten, en samen met de eigenaren te zoeken naar oplossingen. Het gaat daarbij om wat in ieder geval in beginsel wel kan. We willen dus denken in mogelijkheden, temeer omdat zonnepanelen in de levenscyclus van monumenten en beschermde stads- en dorpsgezichten van tijdelijke aard zijn. Net zoals antenne-installaties uit de jaren ’60 van de vorige eeuw, zullen zonnepanelen waarschijnlijk op termijn worden vervangen door nieuwe technieken.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) heeft het college van burgemeester en wethouders (hierna: B&W) beperkte beoordelingsvrijheid waar aanvragen om een omgevingsvergunning aan moet worden getoetst. In 2020 heeft de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) haar Advieslijn zonnepanelen op Rijksmonumenten geactualiseerd. Deze advieslijn gaat in op zonnepanelen-installaties op, aan en bij beschermde rijksmonumenten en panden gelegen in beschermde stads- en dorpsgezichten. De advieslijn van het rijk is betrokken bij het opstellen van deze beleidsregel.
De RCE heeft in 2023 de brochure PV-systemen in rijksbeschermde stads- en dorpsgezichten. Gemeentelijk beleid maken met aandacht voor erfgoed opgesteld. In deze brochure zijn voorbeeld afwegingskaders opgenomen voor zonnepanelen en -collectoren in rijksbeschermde stads- en dorpsgezichten. Deze afwegingskaders zijn betrokken bij het opstellen van deze beleidsregel.
Op basis van artikel 2 van de Verordening adviescommissie en welstand en Erfgoed Venlo 2023 heeft B&W advies gevraagd aan AWE over deze beleidsregel. Het advies van de AWE 28 maart 2024 is integraal overgenomen en verwerkt in deze beleidsregel.
Welke onderdelen zijn bouw- of cultuurhistorisch waardevol en welke niet? Daarover geeft de redengevende beschrijving van het monument uitsluitsel. Deze redengevende beschrijving hoort bij het aanwijzingsbesluit van het monument en is te raadplegen door iedereen in het gemeentelijk register. In dit document staat wat bouw- of cultuurhistorisch waardevol is en wat niet. Bij twijfel of een zeer beknopte omschrijving, adviseren we eigenaren contact op te nemen met de medewerker erfgoed van de gemeente. Een bouwhistorische (deel)verkenning met waardenstelling kan uitkomst bieden.
Voor het plaatsen van zonnepanelen op, aan of bij panden die op grond van de Cultuurhistorische waardenkaart van de gemeente (bijlage 1) zijn aangeduid met ‘bouwhistorische verwachtingswaarde’ of panden die zijn aangeduid in het omgevingsplan met beeldbepalende bebouwing (bijlage 2) is altijd een vergunning noodzakelijk. In de historische binnenstad van Venlo zijn veel panden met nog waardevolle middeleeuwse kapconstructies in slechte staat. Een beoordeling of de plaatsing van zonnepanelen mogelijk is vanuit bouw -technisch en -historisch oogpunt is hierbij altijd noodzakelijk.
Voor ensembles, historische buitenplaatsen of gebouwen die onderdeel zijn van een onlosmakelijke eenheid en gesplitst zijn in afzonderlijke eenheden, bijvoorbeeld voormalige boerderijcomplexen of kerken, dient het plaatsen van zonnepanelen in totaliteit te worden afgewogen. Hiervoor dient een zorgvuldig afgewogen ontwerp te worden opgesteld dat aansluit bij de omgeving, omvang, vorm, omringende en streekeigen beplanting en bijvoorbeeld een verdiepte ligging.
Toetsingscriteria omgevingsvergunning voor het plaatsen van zonnepanelen
Artikel 1.4, 1.5, 1.6 en 1.7 van deze beleidsregel zijn de kernbepalingen uit deze beleidsregel. Hier staat omschreven aan welke voorwaarden moet worden voldaan om tot een vergunbare aanvraag te komen.
Artikel 1.4 geeft aan in welke uitzonderlijke situaties het plaatsen van zonnepanelen niet mogelijk is.
Artikel 1.5 gaat over de basisvereisten waaraan de plaatsing van zonnepanelen moet voldoen.
Artikel 1.6 gaat over de voorbereiding om te komen tot een ontvankelijke aanvraag om een omgevingsvergunning. Het uitgangspunt is om zoveel mogelijk historisch materiaal en de beeldkwaliteit van beschermde monumenten en panden met bijbehorende bouwwerken in een beschermd stads- of dorpsgezicht te behouden. Als gemeente met grote landschappelijke kwaliteit zoals het kloosterdorp Steyl of de kasteeltuinen Arcen, willen we ook cultuurhistorisch waardevol groen- en waardevolle tuinaanleg ontzien. We willen dan ook dat een eigenaar motiveert waarom voor een bepaalde situering van de zonnepanelen is gekozen en welke andere mogelijkheden zijn onderzocht. In dit artikel spreken we een voorkeur uit voor de te onderzoeken locaties.
Artikel 1.7 geeft beoordelingscriteria waaraan de adviescommissie toetst of een aanvraag voor het wijzigen van het monument ten behoeve van het plaatsen van zonnepanelen, voldoet. Het is een uitwerking van de advieslijn van de RCE. Het achterliggende doel van de beoordelingscriteria is om het beeld van het monument zo min mogelijk aan te tasten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-458684.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.