Bekendmaking besluit spoedeisende last onder bestuursdwang met aanzegging kostenverhaal
Spoedeisende last onder bestuursdwang
Op 24 oktober 2024 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre de gebruikers van het perceel aan de Heikantstraat 27 te Waalre aangezegd tot het opleggen van een spoedeisende last onder bestuursdwang wegens meerdere overtredingen op het perceel welke door deze gebruikers in gebruik is/was. Op 24 oktober 2024 is aan de gebruikers van het perceel omstreeks 18:55 uur de spoedeisende bestuursdwang mondeling aangezegd gelet op het (acute) gevaar voor brand. Het besluit is vervolgens op vrijdag 25 oktober 2024 op schrift gesteld. Het besluit is op vrijdag 25 oktober 2024 uitgereikt aan de gebruikers die zich op dat moment in het pand en op het perceel bevonden.
De overtredingen bestonden uit het overtreden van artikel 6.4 van Besluit bouwwerken leefomgeving, artikel 1.7 en artikel 1.7a van de Omgevingswet, artikel 5.1, lid 1 onder a van de Omgevingswet jo. Artikel 11.1 van het Omgevingsplan van de gemeente Waalre en artikel 15 en 16 van de Afvalstoffenverordening Waalre 2024.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre gelast op grond van artikel 125 van de Gemeentewet jo. Artikel 5:31, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht, in combinatie met artikel 6.4 van het Besluit bouwwerken leefomgeving, artikelen 1.7 en 1.7a van de Omgevingswet, artikel 5.1, lid 1 onder a de Omgevingswet jo. Artikel 11.1 van het Omgevingsplan van de gemeente Waalre en/of artikel 15 en 16 van de Afvalstoffenverordening Waalre 2024, om binnen 24 uur, dat houdt in uiterlijk op vrijdag 25 oktober 2024 om 19:00 uur, het op het perceel aan de Heikantstraat 27 te 5581 VB Waalre, kadastraal bekend gemeente Waalre, sectie B, nummer 3073, gelegen pand te sluiten en gesloten te houden en het pand tegen die tijd te ontruimen.
Voldoet u niet, niet helemaal, of niet op tijd, dan zullen wij overgaan tot het toepassen van bestuursdwang. Dit betekent dat wij over zullen gaan tot het ontruimen en opruimen van het perceel en het uitzetten van de gebruikers. De kosten daarvan en ook de volgende kosten zullen wij op grond van artikel 5:25 van de Algemene wet bestuursrecht bij u in rekening brengen.
Weggesleepte voertuigen
Op vrijdag 25 oktober 2024 zijn ter uitvoering van de spoedeisende last onder bestuursdwang voertuigen weggesleept. Het betreffen de volgende kentekens en voertuigen:
- WS39HP – van het merk/type Swift 470/1
- Een caravan zonder kenteken
- CWA51YX – van het merk Fiat
- 7VRL14 – van het merk en type Iveco 35C11 EURO 4 LD
- Een camper van het type Hymer
- 46JFX8 van het merk Citroën
Hiertoe is het onderhavige voertuig ter overbrenging en bewaring weggesleept naar de bewaarplaats, plaatselijke bekend als Van Eijck Mobility B.V,, gevestigd aan de Langendijk 5 te 5652 AX Eindhoven en bereikbaar op het telefoonnummer 085 020 68 13.
De rechthebbende kan, na betaling van de kosten verbonden aan de toepassing van onderhavige bestuursdwang, het betreffende voertuig terugkrijgen. Het kostenbedrag van de toepassing van de bestuursdwang wordt vastgesteld conform het kostentarief van Van Eijck. Indien een voertuig niet binnen 48 uur wordt afgehaald, wordt er een onderzoek ingesteld naar de eigenaar/houder van het voertuig. Ingeval een voertuig niet binnen 13 weken is opgehaald, dan wel indien de kosten van overbrenging en in bewaring hoger worden dan de waarde van het voertuig, wordt het voertuig verkocht of weggegeven. Voor het geval de eigenaar van het voertuig niet achterhaald wordt, geldt deze bekendmaking eveneens als bekendmaking conform artikel 3:41 lid 2 va de Algemene wet bestuursrecht.
Inzien
U kunt het bestuursdwangbesluit gedurende zes weken inzien vanaf 28 oktober 2025 op het gemeentehuis van de gemeente Waalre. Dit kan elke werkdag tussen 8:30 uur tot 17:00 uur. Daarvoor kunt u een afspraak maken met het team toezicht en handhaving, bereikbaar op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 uur via het telefoonnummer 040 22 82 500. U kunt voorts, onder vermelding van zaaknummer 838089, via handhaving@waalre.nl een verzoek doen om het bestuursdwangbesluit per e-mail te ontvangen.
Bent u het niet eens met dit besluit?
Neem dan contact met ons op. Wij kunnen het besluit uitleggen. Bent u het dan alsnog niet eens met dit besluit, dan kunt u bezwaar maken. Zorg ervoor dat wij uw bezwaarschrift binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt in het Elektronische Gemeenteblad.
In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:
- Uw naam, adres en uw telefoonnummer;
- Een duidelijke omschrijving tegen welk besluit u bezwaar maakt. U kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van het besluit noemen of een kopie meesturen;
- De reden waarom u bezwaar maakt;
- De datum en uw handtekening.
Het bezwaarschrift moet u indienen bij de het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre, postbus 10.000, 5580 GA Waalre. Het besluit is geldig, ook als u hiertegen bezwaar maakt. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet op.
Kunt u de beslissing op het bezwaarschrift niet afwachten, dan kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant vragen om een schorsing van het besluit. Stuur uw verzoek naar Rechtbank Oost-Brabant, locatie ’s-Hertogenbosch, Postbus 90125, 5200 MA ’’s-Hertogenbosch. Of doe uw verzoek digitaal (met DigiD) via https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Oost-Brabant. Voor de behandeling van uw verzoek brengt de Rechtbank u kosten in rekening.