Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Kruispunt Kamerlingh Onneslaan - Zeemanlaan

Onderwerp: aanpassen voorrangsregeling

Nummer: XS-24102802.645

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

In het westen van Badhoevedorp realiseert de gemeente Haarlemmermeer het woningbouwprogramma Quatrebras, en daarnaast wordt ook het centrum van Badhoevedorp herontwikkeld. Voor de diverse deelplannen van Quatrebras zijn in het verleden ook diverse verkeersbesluiten genomen, waaronder voor het zogenaamde deelplan “De Haak”. Dit verkeersbesluit d.d. 17-07-2023 met kenmerk X.2023.04686 omvatte verkeersmaatregelen rondom het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Robert Kochstraat.

In dat verkeersbesluit is uitgelegd dat de Kamerlingh Onneslaan een gebiedsontsluitingsweg is en blijft met een maximum snelheid van 50 km/u. En omdat de Robert Kochstraat met een 30 km/u regime ondergeschikt werd aan de Kamerlingh Onneslaan is de toenmalige voorrangsbocht aangepast naar een standaard voorrangskruispunt. Hoewel het gebruikelijk is om een overgang van een 50 km/u weg naar een 30 km/u weg vorm te geven als uitritconstructie is in dat geval de voorrang geregeld met voorrangsborden en haaientand-markering. De reden hiervoor is dat de bus van de Robert Kochstraat gebruikt maakt.

In het voorliggende verkeersbesluit gaat het om het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Zeemanlaan. Evenals de Robert Kochstraat, wordt ook de Zeemanlaan afgewaardeerd naar een ondergeschikte weg ten opzichte van de Kamerlingh Onneslaan. De maximum snelheid op de Zeemanlaan zal op termijn 30 km/u worden, maar daarvoor zal de weg eerst nog opnieuw ingericht moeten worden. Dat gebeurt pas zodra de ontwikkelingen in het centrum van Badhoevedorp afgerond zijn. Wel wordt er al voorgesorteerd op deze afwaardering waardoor we de huidige voorrangsbocht alvast gaan aanpassen naar een standaard voorrangskruispunt, waarbij de Kamerlingh Onneslaan voorrang krijgt op de Zeemanlaan.

De vormgeving van dit kruispunt zal in de toekomst voorzien worden van uitritconstructies in de Zeemanlaan weerszijden van de Kamerlingh Onneslaan, maar zolang er nog bouwverkeer rijdt en de weg nog niet is ingericht conform de inrichtingseisen voor een 30 km/u weg worden voorrangsborden B3 en B6 aangebracht in combinatie met een haaientand-markering. Op alle 4 de wegen rondom het kruispunt rijden fietsers op de rijbaan. Met de aanpassing van de vormgeving van het kruispunt én in vergelijking met het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Robert Kochstraat worden de fietsers niet meer via de bypasses geleid. Deze komen dus te vervallen. Met het rechtdoor trekken van de Kamerlingh Onneslaan is er, ten opzichte van de huidige voorrangsbocht, geen natuurlijke snelheidsremming op het kruispunt met de Zeemanlaan. Echter zal er ter hoogte van Het Lint, wat zo’n 40 á 50 meter van het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Zeemanlaan, een verkeersplateau worden gerealiseerd waardoor de snelheid beperkt zal blijven. De maatregelen zijn conform de Mobiliteitsvisie en het geactualiseerde verkeersstructuurplan van Badhoevedorp. Daarnaast worden aanpassingen gedaan aan de verkeersborden in de Zeemanlaan, ten westen van de Kamerlingh Onneslaan, zodat met al deze maatregelen de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid gewaarborgd wordt.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het intrekken van de bestaande voorrangsregeling (verwijderen borden B1en B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990) op het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Zeemanlaan;

 

  • 2.

    Het opheffen van de vrijliggende fietspaden (verwijderen borden G11 RVV 1990) rondom het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Zeemanlaan;

 

  • 3.

    Het instellen van een voorrangsregeling (aanbrengen borden B3 en B6 RVV 1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990) op het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Zeemanlaan;

 

  • 4.

    Het aanduiden van fietsstroken (aanbrengen 1-1 markering en fietssymbolen artikel 1 RVV 1990) op de Kamerlingh Onneslaan, ter hoogte van de Zeemanlaan;

 

  • 5.

    Het uitbreiden van de 30 km/u zone (verplaatsen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30) in de Zeemanlaan. De huidige grens ligt nu ter hoogte van huisnummer 49 en de nieuwe grens komt te liggen ter hoogte van huisnummer 43.

 

Naast bovenstaande maatregelen worden waarschuwingsborden, bewegwijzeringsborden en diverse markering verwijderd, evenals de onderborden OB711. Ook wordt de vooraankondiging op het eenrichtingsverkeer (bord C2 met onderbord “30 m”) vervangen door bord L8, zodat de correcte informatie wordt gegeven. Dit betreffen echter geen verkeersbesluit-plichtige maatregelen.

De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2024-010-007-A en 2024-010-007-B.

Nadat de werkzaamheden buiten zijn uitgevoerd zullen gedurende ongeveer 3 maanden gele borden worden geplaatst met daarop aangegeven: “Let op! Voorrangssituatie gewijzigd”.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

     

Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad ten opzichte van de huidige situatie.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veilig en duidelijk (uniform) en de maatregelen bevorderen de leefbaarheid in de omgeving.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Het doorgaand gemotoriseerd verkeer gaat over de Kamerlingh Onneslaan. Door deze conform de bestaande delen, waarop fietsstroken aanwezig zijn, aan te leggen is deze weg goed en veilig ontworpen. Onder meer ook omdat de Kamerlingh Onneslaan, ondanks de ontsluitende functie relatief weinig verkeer moet afwikkelen. De Zeemanlaan wordt op den duur afgewaardeerd naar 30 km/u. De maatregelen zijn hiermee in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.

Vrachtverkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.

Niet gemotoriseerd verkeer

Ondanks het opheffen van de vrijliggende fietspaden rondom het kruispunt zijn de maatregelen in het belang van niet gemotoriseerd verkeer. Er ontstaat namelijk een uniforme situatie waarbij de gehele Kamerlingh Onneslaan is voorzien van fietsstroken. Voor voetgangers is er in de nieuwe situatie aan weerszijden van zowel de Zeemanlaan als de Kamerlingh Onneslaan een ruim trottoir aanwezig en dat komt ten goed aan hun comfort en veiligheid. De bestaande zebrapaden blijven voorlopig gehandhaafd.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners, gemotoriseerd verkeer en niet gemotoriseerd verkeer. Er worden geen belangen onevenredig geschaad.

 

Voorbereiding en overleg

De maatregelen zijn conform de mobiliteitsvisie en het geactualiseerde verkeersstructuurplan van Badhoevedorp welke is geparticipeerd met de omgeving. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 15-10-2024 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep Verkeer gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen, maar de verkeersadviseur van de Nationale Politie geeft wel het volgende advies:

  • de snelheid op de Kamerlingh Onneslaan te blijven monitoren i.v.m. met de lange rechtstand;

  • bij overschrijdingen van de maximum snelheid op langere termijn te overwegen tot aanvullende remmende maatregelen en/of tot aanvullende handhavende maatregelen zoals de flexflitser;

  • te overwegen om het verkeersstructuurplan van Badhoevedorp te herzien en de Kamerlingh Onneslaan aan te merken als gebiedsontsluitingweg met een maximum snelheid van 30 km/u.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2024-010-007-A en 2024-010-007-B, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

  • 1.

    Het intrekken van een voorrangsregeling op het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Zeemanlaan, door het verwijderen van borden conform model B1 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 inclusief onderborden, en door het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990;

 

  • 2.

    Het opheffen van de vrijliggende fietspaden rondom het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Zeemanlaan, door het verwijderen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990;

 

  • 3.

    Het instellen van een voorrangsregeling op het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Zeemanlaan, door het aanbrengen van borden conform model B3 en B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990;

 

  • 4.

    Het aanduiden van fietsstroken op de Kamerlingh Onneslaan ter hoogte van de Zeemanlaan, door het aanbrengen van 1-1 markering en fietssymbolen conform artikel 1 RVV 1990;

 

  • 5.

    Het uitbreiden van de 30 km/u zone door het verplaatsen borden conform model A1 en A2 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk zone en 30 in de Zeemanlaan. De huidige grens ligt nu ter hoogte van huisnummer 49 en de nieuwe grens komt te liggen ter hoogte van nummer 43;

 

  • 6.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 30-10-2024.

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering,

 

 

 

B. Wendelgelst

 

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven