Gemeenteblad van Haarlemmermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 457940 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 457940 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Kruispunt Kamerlingh Onneslaan - Zeemanlaan
Onderwerp: aanpassen voorrangsregeling
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.
De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
In het westen van Badhoevedorp realiseert de gemeente Haarlemmermeer het woningbouwprogramma Quatrebras, en daarnaast wordt ook het centrum van Badhoevedorp herontwikkeld. Voor de diverse deelplannen van Quatrebras zijn in het verleden ook diverse verkeersbesluiten genomen, waaronder voor het zogenaamde deelplan “De Haak”. Dit verkeersbesluit d.d. 17-07-2023 met kenmerk X.2023.04686 omvatte verkeersmaatregelen rondom het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Robert Kochstraat.
In dat verkeersbesluit is uitgelegd dat de Kamerlingh Onneslaan een gebiedsontsluitingsweg is en blijft met een maximum snelheid van 50 km/u. En omdat de Robert Kochstraat met een 30 km/u regime ondergeschikt werd aan de Kamerlingh Onneslaan is de toenmalige voorrangsbocht aangepast naar een standaard voorrangskruispunt. Hoewel het gebruikelijk is om een overgang van een 50 km/u weg naar een 30 km/u weg vorm te geven als uitritconstructie is in dat geval de voorrang geregeld met voorrangsborden en haaientand-markering. De reden hiervoor is dat de bus van de Robert Kochstraat gebruikt maakt.
In het voorliggende verkeersbesluit gaat het om het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Zeemanlaan. Evenals de Robert Kochstraat, wordt ook de Zeemanlaan afgewaardeerd naar een ondergeschikte weg ten opzichte van de Kamerlingh Onneslaan. De maximum snelheid op de Zeemanlaan zal op termijn 30 km/u worden, maar daarvoor zal de weg eerst nog opnieuw ingericht moeten worden. Dat gebeurt pas zodra de ontwikkelingen in het centrum van Badhoevedorp afgerond zijn. Wel wordt er al voorgesorteerd op deze afwaardering waardoor we de huidige voorrangsbocht alvast gaan aanpassen naar een standaard voorrangskruispunt, waarbij de Kamerlingh Onneslaan voorrang krijgt op de Zeemanlaan.
De vormgeving van dit kruispunt zal in de toekomst voorzien worden van uitritconstructies in de Zeemanlaan weerszijden van de Kamerlingh Onneslaan, maar zolang er nog bouwverkeer rijdt en de weg nog niet is ingericht conform de inrichtingseisen voor een 30 km/u weg worden voorrangsborden B3 en B6 aangebracht in combinatie met een haaientand-markering. Op alle 4 de wegen rondom het kruispunt rijden fietsers op de rijbaan. Met de aanpassing van de vormgeving van het kruispunt én in vergelijking met het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Robert Kochstraat worden de fietsers niet meer via de bypasses geleid. Deze komen dus te vervallen. Met het rechtdoor trekken van de Kamerlingh Onneslaan is er, ten opzichte van de huidige voorrangsbocht, geen natuurlijke snelheidsremming op het kruispunt met de Zeemanlaan. Echter zal er ter hoogte van Het Lint, wat zo’n 40 á 50 meter van het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Zeemanlaan, een verkeersplateau worden gerealiseerd waardoor de snelheid beperkt zal blijven. De maatregelen zijn conform de Mobiliteitsvisie en het geactualiseerde verkeersstructuurplan van Badhoevedorp. Daarnaast worden aanpassingen gedaan aan de verkeersborden in de Zeemanlaan, ten westen van de Kamerlingh Onneslaan, zodat met al deze maatregelen de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid gewaarborgd wordt.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
Naast bovenstaande maatregelen worden waarschuwingsborden, bewegwijzeringsborden en diverse markering verwijderd, evenals de onderborden OB711. Ook wordt de vooraankondiging op het eenrichtingsverkeer (bord C2 met onderbord “30 m”) vervangen door bord L8, zodat de correcte informatie wordt gegeven. Dit betreffen echter geen verkeersbesluit-plichtige maatregelen.
De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2024-010-007-A en 2024-010-007-B.
Nadat de werkzaamheden buiten zijn uitgevoerd zullen gedurende ongeveer 3 maanden gele borden worden geplaatst met daarop aangegeven: “Let op! Voorrangssituatie gewijzigd”.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 onevenredig geschaad ten opzichte van de huidige situatie.
De maatregelen zijn in het belang van de bewoners. De verkeerssituatie wordt veilig en duidelijk (uniform) en de maatregelen bevorderen de leefbaarheid in de omgeving.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
Het doorgaand gemotoriseerd verkeer gaat over de Kamerlingh Onneslaan. Door deze conform de bestaande delen, waarop fietsstroken aanwezig zijn, aan te leggen is deze weg goed en veilig ontworpen. Onder meer ook omdat de Kamerlingh Onneslaan, ondanks de ontsluitende functie relatief weinig verkeer moet afwikkelen. De Zeemanlaan wordt op den duur afgewaardeerd naar 30 km/u. De maatregelen zijn hiermee in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.
Ondanks het opheffen van de vrijliggende fietspaden rondom het kruispunt zijn de maatregelen in het belang van niet gemotoriseerd verkeer. Er ontstaat namelijk een uniforme situatie waarbij de gehele Kamerlingh Onneslaan is voorzien van fietsstroken. Voor voetgangers is er in de nieuwe situatie aan weerszijden van zowel de Zeemanlaan als de Kamerlingh Onneslaan een ruim trottoir aanwezig en dat komt ten goed aan hun comfort en veiligheid. De bestaande zebrapaden blijven voorlopig gehandhaafd.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.
De maatregelen garanderen de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners, gemotoriseerd verkeer en niet gemotoriseerd verkeer. Er worden geen belangen onevenredig geschaad.
De maatregelen zijn conform de mobiliteitsvisie en het geactualiseerde verkeersstructuurplan van Badhoevedorp welke is geparticipeerd met de omgeving. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 15-10-2024 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep Verkeer gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen, maar de verkeersadviseur van de Nationale Politie geeft wel het volgende advies:
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.
In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2024-010-007-A en 2024-010-007-B, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Het intrekken van een voorrangsregeling op het kruispunt Kamerlingh Onneslaan – Zeemanlaan, door het verwijderen van borden conform model B1 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 inclusief onderborden, en door het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990;
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Contract en Uitvoering,
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-457940.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.