Gemeenteblad van Zeist
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeist | Gemeenteblad 2024, 457392 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeist | Gemeenteblad 2024, 457392 | verkeersbesluit of -mededeling |
Besluit voor het instellen van diverse e-laadpunten – gemeente Zeist
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 moet in de volgende gevallen een verkeersbesluit worden genomen:
Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is op grond van het Algemeen mandaatbesluit Zeist 2020 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager beheer openbare ruimte.
In overeenstemming met artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft een positief advies afgegeven.
Elektrisch rijden is stiller en is beter voor de luchtkwaliteit, onder meer door het terugdringen van CO2-uitstoot. Het stimuleren van elektrisch vervoer past binnen de duurzaamheidsambities van de gemeente Zeist.
Om elektrisch rijden te stimuleren en efficiënt te maken zijn voldoende oplaadplaatsen noodzakelijk. De behoefte aan laadvoorzieningen groei, en dit geldt ook voor Zeist.
Burgemeester en wethouders van Zeist wil hierin voorzien door nieuwe openbare laadpalen te (laten) plaatsen.
Twee gereserveerde parkeerplaatsen
Een oplaadpunt heeft twee aansluitingen voor het opladen van een voertuig. Bij een oplaadpunt worden twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s. De parkeerplaatsen worden niet op kenteken gereserveerd, zodat iedereen met een elektrisch voertuig van het oplaadpunt gebruik mag maken. Dit kan de aanvrager zijn, maar ook een bezoeker, of een buurtbewoner die door de plaatsing en zichtbaarheid van het oplaadpunt gestimuleerd is om de overstap naar elektrisch vervoer te maken.
Het reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrisch voertuigen heeft tot gevolg dat er in de directe omgeving van het laadpunt twee parkeerplaatsen minder zijn voor niet-elektrische voertuigen. Omdat (tenminste) één van de gereserveerde plekken gebruikt zal worden door de aanvrager die voorheen ook in de buurt parkeerde, is het verlies aan reguliere parkeerplaatsen minder groot dan het in eerste instantie lijkt. Toch kunnen omwonenden dit anders ervaren. Het college van burgemeester en wethouders begrijpt dat dit weerstand kan oproepen, maar ziet tegelijkertijd het algemeen belang van het stimuleren van elektrisch rijden. Dat betekent dat het college afwegingen moeten maken en soms besluiten moeten nemen waar niet iedereen het mee eens is. Het college is van mening dat het algemene belang van het stimuleren van elektrisch rijden zwaarder weegt dan het lokale belang van het verlies aan parkeerplaatsen.
Met het verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:
Op grond van voorgaande overwegingen hebben burgemeester en wethouders besloten om:
8 parkeerplaatsen aan te wijzen en te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen op de onderstaande genoemde locaties binnen de gemeente Zeist. Een en ander wordt gerealiseerd door bij de parkeerplaatsen het verkeersbord E8c (RVV 1990) te plaatsen, gecombineerd met het onderbord OB504, geldt voor twee parkeervakken.
De laadpalen komen op de volgende locaties:
Dit besluit treedt in werking zodra de bebording is aangebracht.
Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad (www.overheid.nl) en op www.zeist.nl/verkeersbesluiten. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.
burgemeester en wethouders van Zeist,
teammanager Beheer en Openbare Ruimte
Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:
De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en begint op de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (of wel is gepubliceerd). Het bezwaarschrift moet voor het einde van deze termijn zijn ontvangen.
Daarnaast kunt u na het indienen van het bezwaarschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) een schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening (schorsing) indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.
U kunt verzoekschrift ook digitaal bij genoemde rechtbank indienen via
www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht/Paginas/default.aspx . Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Na indiening ontvangt u hierover een bericht van de rechtbank.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-457392.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.