Eerste wijziging van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Twenterand 2022

Samenvatting

Deze verordening bevat een wijziging van de artikelen 1 en 14 en een toevoeging van bijlage 2 aan de Verordening maatschappelijke ondersteuning Twenterand 2022.

 

Gemeenteraad van Twenterand;

 

Wettelijke basis:

Bepalingen van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (artikelen 2.1.3, 2.1.4, 2.1.4a, 2.1.5, 2.1.7, 2.3.6 en 2.6.6) en het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 (artikelen 3.8 en 5.4).

 

Besluit:

Vast te stellen de Eerste wijziging van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Twenterand 2022.

Artikel I Wijziging artikel 1, onder f en n tot en met s

  • 1.

    Artikel 1, onder f van de op 15 februari 2022 vastgestelde Verordening maatschappelijke ondersteuning Twenterand 2022 vervalt en wordt vervangen door:

    • f.

      HO: huishoudelijke ondersteuning is een basismodule met vijf aanvullende modules, waarbij de basismodule en de aanvullende modules in minuten worden geïndiceerd;

  • 2.

    Artikel 1, onder n tot en met r van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Twenterand 2022 vervalt en wordt vervangen door:

    • n.

      pgb-beheerder: een persoon die de belangen van de cliënt behartigt en de aan een pgb verbonden taken uitvoert;

    • o.

      structureel vervoer: een voorziening waarbij een cliënt vervoerd wordt van zijn woning naar de locatie waar één van de vormen ondersteuningsbehoefte wordt aangeboden en omgekeerd. De cliënt heeft geen vrijheid in het bepalen van de bestemming van het vervoer;

    • p.

      vervoer maatschappelijke deelname: een voorziening waarbij sprake is van incidenteel vervoer en een cliënt zelf de bestemming en het tijdstip van het vervoer bepaalt met inachtneming van de daarvoor geldende voorwaarden;

    • q.

      voorliggende voorziening: algemene voorziening, algemeen gebruikelijke voorziening of andere voorziening waarmee aan de hulpvraag wordt tegemoetgekomen;

    • r.

      wonen en verblijf: een voorziening die aanvullend kan worden ingezet wanneer er bij de cliënt naast de ondersteuningsbehoefte ook behoefte is aan een woon- of verblijfsomgeving. Wonen en verblijf bestaat uit twee vormen: Dakje 1 en Dakje 2;

    • s.

      Wmo 2015: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Artikel II Wijziging artikel 14, leden 1 en 6

  • 1.

    Artikel 14, lid 1 vervalt en wordt vervangen door:

    • 1.

      Als een cliënt in aanmerking komt voor een maatwerkvoorziening en de ondersteuning zelf wenst in te kopen door middel van een pgb, toetst het college of voldaan wordt aan de in artikel 2.3.6, tweede lid van de Wmo 2015 opgenomen voorwaarden. De cliënt dient daarvoor een budgetplan in. In het budgetplan is in elk geval opgenomen:

      • a.

        hoe de cliënt zelf of met hulp van iemand uit het sociale netwerk of zijn vertegenwoordiger de aan een pgb verbonden taken op verantwoorde wijze gaat uitvoeren;

      • b.

        wat de motivatie is om de maatwerkvoorziening in de vorm van een pgb te ontvangen;

      • c.

        welke voorziening de cliënt met het pgb zou willen inkopen en bij welke uitvoerder;

      • d.

        hoe de cliënt een keuze maakt voor een geschikte aanbieder;

      • e.

        op welke wijze de kwaliteit van de voorziening is gewaarborgd en duidelijk is dat de voorziening geschikt is voor het doel waarvoor het pgb wordt verstrekt;

      • f.

        op welke wijze de cliënt de aanbieder aanstuurt in de praktijk;

      • g.

        op welke wijze de inzet van de voorziening wordt gecontroleerd;

      • h.

        op welke wijze de cliënt een contract aangaat met de aanbieder;

      • i.

        de wijze waarop het pgb beheerd en georganiseerd gaat worden door de de cliënt of pgb-beheerder en/of vertegenwoordiger, waarbij rekening gehouden wordt met de kennis en vaardigheden die een de cliënt of pgb-beheerder en/of vertegenwoordiger moet bezitten om een pgb te kunnen beheren. Alle vaardigheden zijn omschreven in bijlage 2 van deze verordening.

  • 2.

    Achter artikel 14, lid 5 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Twenterand 2022 wordt opgenomen het volgende lid:

    • 6.

      Iedere 6 maanden vindt er een evaluatiegesprek plaats tussen de cliënt en/of diens pgb-beheerder en de aanbieder.

Artikel III Toevoegen bijlage 2

Achter bijlage 1 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Twenterand 2022 wordt opgenomen:

 

Bijlage 2 Pgb vaardigheden

De vaardigheden en kennis die een de cliënt of pgb-beheerder moet bezitten om een pgb te kunnen beheren, zijn de onderstaande geldende vaardigheden en kennis.

 

Inzet van de voorziening

  • De cliënt of pgb-beheerder heeft inzicht in de in de in te zetten voorziening.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan beargumenteren waarom zorg in natura niet passend is.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan beargumenteren waarom de ondersteuning ingekocht moet worden middels pgb.

Inzicht in regels en verplichtingen

  • De cliënt of pgb-beheerder heeft inzicht in de regels en verplichtingen die behoren bij het beheren van een pgb of weet deze bij de desbetreffende instanties te vinden.

  • De cliënt of pgb-beheerder weet welke wijzigingen hij moet doorgeven aan instanties of hij is in staat deze verplichtingen te vinden.

Overzichtelijke administratie bijhouden

  • De cliënt of pgb-beheerder kan het budgetplan correct invullen.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan een overzichtelijke pgb-administratie bijhouden.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan facturen controleren.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan belangrijke documenten vijf jaar archiveren.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan de juiste zorgovereenkomst kiezen.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan een zorgovereenkomst afsluiten.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan een zorgovereenkomst verzenden naar de SVB.

Communicatievaardigheden

  • De cliënt of pgb-beheerder is telefonisch of schriftelijk communicatief voldoende vaardig om te communiceren met de gemeente, zorgverzekeraar, de SVB en de aanbieders.

  • De cliënt of pgb-beheerder is in staat tijdig te communiceren over veranderingen, schriftelijk dan wel telefonisch.

Zelfstandig handelen

  • De cliënt of pgb-beheerder kan zelfstandig handelen.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan onafhankelijk kiezen voor een aanbieder.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan tijdig zelfstandig het pgb verlengen, wijzigen en/of stopzetten.

Afspraken maken en vastleggen

  • De cliënt of pgb-beheerder kan afspraken maken en vastleggen met instanties en aanbieders.

  • De cliënt of pgb-beheerder maakt op zijn minst afspraken over: uurtarief, (begeleidings-) activiteiten, hoeveel tijd er nodig is voor (begeleidings-) activiteiten, hoe de voortgang van de doelen wordt bijgehouden.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan gemaakte afspraken met instanties en aanbieders verantwoorden aan het college en waar nodig aan de SVB.

Beoordelen passende zorg

  • De cliënt of pgb-beheerder kan beoordelen of de ingezette voorziening passend is.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan aantonen dat de ingezette voorziening voldoet aan de kwaliteitseisen zoals omschreven in bijlage 1 van deze verordening.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan aantonen dat de ingezette voorziening doeltreffend is, door te onderbouwen hoe de (begeleidings-) activiteiten gaan bijdragen aan het behalen van het gestelde resultaat.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan de kwaliteit van ingezette voorziening bewaken en waar nodig bespreken met de aanbieder.

Coördineren

  • De cliënt of pgb-beheerder kan de inzet van aanbieders coördineren.

  • De cliënt of pgb-beheerder regelt vervanging bij vakantie, verlof en/of ziekte van de aanbieder en houdt daarbij rekening met de kwaliteitseisen zoals omschreven in bijlage 1 van deze verordening.

  • De cliënt of pgb-beheerder kan garanderen dat er altijd een veilige situatie.

  • De cliënt of pgb-beheerder draagt zorg dat de aanbieders en mantelzorgers niet overbelast raken.

Werkgeverschap

  • De cliënt of pgb-beheerder kan als werk- of opdrachtgever de aanbieders aansturen en hen aanspreken op hun functioneren.

  • De cliënt of pgb-beheerder weet welke verplichtingen horen bij het type zorgovereenkomst dat gebruik wordt.

  • De cliënt of pgb-beheerder is verantwoordelijk voor een veilige vertrouwde werkomgeving. Wanneer dit niet het geval is, kan de cliënt of pgb-beheerder tijdig op de juiste manier anticiperen op de situatie.

Kennis over werk- of opdrachtgeverschap

  • De cliënt of pgb-beheerder heeft voldoende (juridische) kennis over werk- of opdrachtgeverschap en/of weet deze kennis te vinden.

  • De cliënt of pgb-beheerder is bewust dat juridische en arbeidsrechtelijke zaken behoren tot het pgb-beheer en bij de rol als werk- of opdrachtgever. De cliënt of pgb-beheerder is dan ook in staat zich (wanneer nodig) te verdiepen in juridische en arbeidsrechtelijke zaken zoals: ontslag en aansprakelijkheidsvraagstukken en/of zich hierover te laten adviseren.

Artikel IV Inwerkingtreding

De Eerste wijziging van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Twenterand 2022 treedt in werking op 1 februari 2024.

Aldus besloten tijdens de vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Twenterand

Vriezenveen, 19 december 2023

De raad voornoemd

De griffier

drs. R.J.M. Ros

de voorzitter

mr. J.C.F. Broekhuizen

Naar boven