Gemeenteblad van Waalwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2024, 45609 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2024, 45609 | ander besluit van algemene strekking |
SUBSIDIEREGELING INDICATIEVRIJE DAGBESTEDING VOOR (JONG) VOLWASSENEN
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Indicatievrije dagbesteding: Een zinvolle daginvulling waar kwetsbare inwoners van 16 jaar en ouder zonder beschikking gebruik van kunnen maken. De dagbesteding wordt georganiseerd door professionals gericht op het ontwikkelen van veerkracht door het aanbrengen van dagstructuur en verbreding van de sociale steunstructuur. Daar waar mogelijk is het aanbod gericht op doorstroom naar (vrijwilligers)werk. Binnen de dagbesteding wordt nauw samengewerkt met het buurtteam.
Gespecialiseerde dagbesteding: dagbesteding aan inwoners die vanwege hun ondersteuningsvraag geen gebruik kunnen maken van voorzieningen voor indicatievrije dagbesteding, welke na onderzoek op de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van een persoon op basis van een individuele beschikking wordt verleend.
Inwoner van Waalwijk, Sprang Capelle en Waspik die in verband met een beperking, chronische psychische of psychosociale problemen niet op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk voldoende zelfredzaam is of in staat is tot participatie. Sociale basisvoorzieningen zijn voor inwoner onvoldoende passend.
Met deze subsidieregeling wordt beoogd dat
inwoners van Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik die door de aard van hun beperking of vraagstuk niet kunnen deelnemen aan gewoon of begeleid werk, zo lang dat nodig en mogelijk is, laagdrempelig terecht kunnen in hun omgeving voor activiteiten:
b. hen voorbereiden op een volgende stap richting (vrijwillige) arbeid.
De subsidie wordt gekwalificeerd als een budgetsubsidie conform artikel 7 van de ASV. Subsidie wordt verleend voor kosten die noodzakelijk zijn voor:
Om in aanmerking te komen voor subsidie wordt voldaan aan de volgende vereisten:
de activiteiten hebben een integraal aanbod en worden verzorgd door een mix van vrijwilligers en professionele krachten om een zo breed mogelijke groep inwoners te kunnen bedienen, met dien verstande dat de professionele krachten alleen worden ingezet voor activiteiten waarbij deze vorm van professionele ondersteuning noodzakelijk is;
De aanvraag voor subsidie omvat:
Een uitgewerkte begroting, waarin de kosten en opbrengsten waar de subsidie voor wordt aangevraagd op een transparante wijze wordt weergegeven en voldoende wordt onderbouwd, met inachtneming van wat gesteld is in artikel 3 en 5. Voor de begroting wordt minimaal de informatie inzichtelijk gemaakt die is opgenomen in het begrotingsformat uit het uitvoeringskader (zie bijlage 1).
Indien u voor de eerste maal een subsidie aanvraagt, voegt u aan het aanvraagformulier de volgende bijlagen toe: een exemplaar van de oprichtingsakte, een overzicht van de bestuurssamenstelling, de statuten, het jaarverslag en de jaarrekening van het voorgaande jaar. Daarnaast voegt u een kopie bankafschrift toe om te controleren dat uw opgegeven banknummer juist is. U kunt uiteraard alle overbodige informatie weghalen; minimaal zichtbaar moet zijn uw tenaamstelling en banknummer.
Het College kan naar aanleiding van de aanvraag verduidelijkende vragen stellen. De aanvrager wordt schriftelijk verzocht de vragen schriftelijk te beantwoorden binnen een termijn van 5 werkdagen (of zoveel langer als aangegeven), te rekenen vanaf de eerste dag na de dagtekening van het verzoek. Indien de genoemde termijn is verstreken, zonder dat de gevraagde verduidelijking is ontvangen, wordt de aanvraag beoordeeld zonder de antwoorden mee te kunnen nemen.
In aanvulling op het bepaalde in de ASV weigeren burgemeester en wethouders de subsidie in ieder geval, indien:
er naar het oordeel van het College al voldoende aanbod is dat in de vraag voorziet. Dit kan ook betekenen dat na weging van de aanvraag blijkt dat er voor vergelijkbare activiteiten subsidie is aangevraagd en het honoreren hiervan teveel van hetzelfde zou opleveren om in de vraag te voorzien. De aanvraag wordt dan geweigerd omdat die onvoldoende toegevoegde waarde heeft.
Het subsidieplafond voor het subsidiëren van activiteiten, zoals bedoeld in deze subsidieregeling, bedraagt per jaar € 500.000.
Het College kan een of meer bepalingen van deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepaling te dienen doelen.
1. Subsidieregeling indicatievrije dagbesteding
Het doel van de subsidieregeling indicatievrije dagbesteding voor volwassenen is dat alle inwoners met een ondersteuningsbehoefte hun netwerk kunnen verbreden en veerkracht kunnen ontwikkelen in een passende laagdrempelige (indicatievrije) groepsvoorziening in hun eigen gemeente. Door middel van deze regeling wil de gemeente Waalwijk ruimte geven voor het doen organiseren van vrij toegankelijke vormen van dagbesteding die zijn ingebed in lokale samenwerkingsstructuren. De subsidieregeling vindt zijn oorsprong in het Koersdocument Sociaal Domein waarin de uitgangspunten voor de toekomstige inrichting van het sociaal domein in Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik (hierna gemeente Waalwijk) zijn beschreven en is nader uitgewerkt in het Wmo-beleidsplan 2023-2026.
Subsidieontvangers participeren als lokale netwerkpartner in de doorontwikkeling van de sociale basisstructuur van de gemeente Waalwijk. Met indicatievrije dagbesteding richten we ons op de brede doelgroep Wmo vanaf 16 jaar. In de aanvragen willen we dat duidelijk wordt gemaakt op welke specifieke doelgroep(en) de aangeboden activiteiten zijn gericht.
Deze toelichting beschrijft de context, de voorwaarden en het proces waarbinnen uitwerking wordt gegeven aan de subsidieregeling indicatievrije dagbesteding.
Met het Koersdocument Sociaal Domein heeft de gemeente Waalwijk haar toekomstvisie op het Sociaal Domein vastgelegd. Binnen deze koers zijn vier uitgangspunten geformuleerd:
• Publieke (mentale) gezondheid
In het Wmo beleidsplan 2023-2026 beschrijft de gemeente Waalwijk haar uitwerking van de koers en wat we in deze periode concreet gaan betekenen voor kwetsbare inwoners in de gemeente Waalwijk. Onder kwetsbare inwoners verstaan we binnen de Wmo inwoners van 16 jaar[1] en ouder die niet voldoende zelfredzaam zijn om mee te doen in de samenleving. Het feit dat ze niet voldoende zelfredzaam zijn maakt dat ze een beroep doen op ondersteuning in het sociaal domein.
We hebben op dit moment te weinig (specifieke) lokale voorzieningen voor mensen die in een kwetsbare situatie zitten. Dit maakt dat inwoners alleen gebruik kunnen maken van algemene collectieve voorzieningen of maatwerkvoorzieningen op basis van een beschikking. Het gat tussen deze twee vormen van ondersteuning is groot en de drempel is hoog. Hierdoor is er zeer beperkt mogelijkheid voor op- of afschaling van ondersteuning. Daarnaast maken verhoudingsgewijs veel inwoners gebruik van individuele begeleiding ten opzichte van groepsgerichte begeleiding. Door de mogelijkheden van groepsgerichte begeleiding te vergroten verwachten we dat sociaal isolement en individuele afhankelijkheid van aanbieders verminderd wordt.
Hiertoe willen we voorzieningen creëren die gericht zijn op mee kunnen doen, preventie, zingeving, herstel en doorstroming. Zowel vanuit het oogpunt van passende ondersteuning als vanuit economisch oogpunt is dit beter.
[1] De Wmo is in principe gericht op 18 jaar en ouder. We zien echter een groep jong volwassenen die vrijgesteld zijn van leerplicht waarvoor de indicatievrije dagbesteding ook ondersteunend kan zijn.
Met deze subsidieregeling wordt een bijdrage geleverd aan de lokale transformatieagenda. Daarbij zetten we in op een verbinding van ondersteuning door de inzet van professionals, vrijwilligers en de gemeente, zo dicht mogelijk bij de sociale leefomgeving van inwoners. Hiermee beogen we een sterke sociale basis te bouwen waarbij inwoners laagdrempelig en daar waar mogelijk in de eigen wijk/ buurt op een passende manier ondersteund worden en veerkracht wordt versterkt. Dit vergt dat kritisch gekeken wordt naar ieders inbreng en hoe deze te organiseren. Dit is een proces dat telkens bijsturing vraagt. Daarvoor hanteren we de volgende uitgangspunten:
Beschikkingsvrij werken. Daar waar mogelijk passen we procedures aan die voor inwoners drempels opwerpen voor het formuleren van een ondersteuningsvraag en verkrijgen van passende hulp. Door zoveel mogelijk voorzieningen indicatievrij beschikbaar te maken beperken we administratieve procedures en scheppen we mogelijkheden dat ondersteuningsvragen eerder gesteld worden en beantwoord worden.
Lokale beschikbaarheid. Beschikbaarheid van voorzieningen binnen de gemeente Waalwijk. Hiermee beogen we dat beschikbare voorzieningen nabij en toegankelijk zijn voor alle inwoners. Inwoners die geen gebruik kunnen maken van een algemene voorziening kunnen een beroep doen op een maatwerkvoorziening. Hiervoor zijn contracten met zorgaanbieders gesloten, zodat er voor alle vormen van ondersteuning een passend aanbod is.
Inzet van ervaringskennis. Professionals, vrijwilligers of deelnemers met ervaringskennis worden waar mogelijk ingezet om inwoners te helpen in hun ondersteuningsvragen. Wij zien deze vorm van kennis als een aanvulling op professionele kennis die vanuit de eigen doorleefde ervaring wordt ingezet om inwoners te helpen bij het overwinnen of hanteren van hun problemen.
3.1. Activiteiten & doelstellingen
Allereerst willen we een gastvrije omgeving faciliteren waar mensen zich welkom voelen. Daarbij vinden we het belangrijk dat de drempel voor het stellen van een ondersteuningsvraag zo laag mogelijk is. Met deze subsidieregeling beogen we locaties beschikbaar te krijgen waar mensen vrij kunnen binnenlopen binnen de van toepassing zijnde openingstijden. Vervolgens kan bepaald worden of de voorziening aansluit bij de behoefte of vraag die inwoners hebben.
Binnen de dagbesteding wordt in een intake/kennismaking per deelnemer gekeken wat hij/zij nodig heeft, of wat zijn ondersteuningsvraag is. De gewenste ondersteuning wordt vertaald naar concrete doelen/resultaten en daarbij behorende activiteiten die gemonitord en geëvalueerd worden met de deelnemer zelf; zo nodig worden zijn/haar doelen/resultaten en daarbij behorende activiteiten aangepast. Het is aan de subsidieontvangers om te bepalen hoe zij een dergelijk volgsysteem inrichten.
Indicatievrije dagbesteding is gericht op mensen met een ondersteuningsbehoefte waar met groepsgerichte begeleiding aan persoonsgerichte individuele doelstellingen wordt gewerkt. Hiermee wordt ingezet op:
Indicatievrije dagbesteding is een algemene voorziening en daarmee toegankelijk voor mensen vanaf 16 die zelfstandig wonen in de gemeente Waalwijk en een ondersteuningsbehoefte hebben. De indicatievrije dagbesteding is gericht op de meer kwetsbare inwoners die voor kortere of langere tijd ondersteuning nodig hebben bij zinvolle en gestructureerde dagbesteding en niet (meer) kunnen werken of deelnemen aan onderwijs vanwege beperkingen. Daarbij wordt per individu gekeken en gedaan wat nodig is.
De aanbieder is zelf verantwoordelijk voor een doelmatige en beheersbare mix van doelgroepen op de locatie. In principe richt de voorziening zich op de ‘Wmo-brede’ doelgroep. In de subsidieaanvraag is beschreven op welke doelgroep(en) het aanbod is gericht.
Voor inwoners waarbij blijkt dat de ondersteuningsbehoefte te groot is/ niet beantwoord kan worden in de indicatievrije dagbesteding, wordt via het reguliere toegangsproces door TWIJZ gekeken of zij in aanmerking komen voor een indicatie gespecialiseerde dagbesteding, een indicatie voor individuele begeleiding of een indicatie op grond van de WLZ[2].
Voor inwoners waarbij ontmoeting op de voorgrond staat zijn ontmoetingsplekken in de gemeente beschikbaar. Ook hier kunnen (meestal door welzijnswerkers en vrijwilligers) activiteiten worden georganiseerd, afgestemd op de behoefte van (potentiële) deelnemers. Ook kunnen inwoners gebruik maken van activiteiten die door de gemeente vanuit maatschappelijke activering worden aangeboden.
In bijlage 1 is het onderscheid tussen ontmoetingsplekken, indicatievrije dagbesteding en gespecialiseerde dagbesteding op een rijtje gezet.
[2] De indicatievrije dagbesteding is niet bedoeld voor inwoners met een indicatie op grond van de Wet Langdurige Zorg (WLZ). Indien deze inwoners mee kunnen doen binnen de indicatievrije dagbesteding wordt dit bekostigd vanuit de WLZ. Hiermee volgen we de ASV (artikel 14) “subsidie wordt geweigerd indien de aanvrager ook zonder subsidie over voldoende gelden […] uit middelen van derden kan beschikken om de kosten van zijn activiteiten te dekken”.
Voor de professionele begeleiding die (aan de inwoner) wordt geboden, hebben we de volgende uitgangspunten omschreven; de begeleiding.
Elke inwoner heeft zijn eigen ondersteuningsvraag. Die kan zeer divers zijn en kan zich in de tijd ontwikkelen. De indicatievrije dagbesteding biedt de ruimte aan inwoners hun ondersteuningsvraag te stellen of te ontdekken. We verwachten van de subsidieontvangers dat zij hier op inspelen en inwoners helpen hun ondersteuningsvraag duidelijk te krijgen en helpen te beantwoorden. De inzet van indicatievrije dagbesteding is dan ook bedoeld om inwoners verder te helpen. Omdat de indicatievrije dagbesteding een algemene voorziening is vragen we als gemeente geen gegevens over individuele inwoners op. We willen wel weten of de indicatievrije dagbesteding en daarvoor beschikte middelen doelmatig worden ingezet. Daarom vragen we van subsidieontvangers om een aantal zaken te monitoren.
De te monitoren gegevens zijn onderdeel van de gesprekken met de gemeente en de eindverantwoording.
In de aanvraag wordt aangegeven op welke wijze de kwaliteit van de aangeboden activiteiten wordt geborgd. In het geval bij dagbestedingsactiviteiten gewerkt wordt met gereedschappen of machines zijn door de aanbieder aantoonbare passende veiligheidsmaatregelen genomen. Aanbieder beschikt ook over een adequate bedrijfsverzekering. In de aanvraag wordt beschreven op welke wijze kwaliteit wordt geborgd.
De locaties bieden een passend aanbod voor de diversiteit aan inwoners. De locatie is gevestigd binnen Waalwijk , Sprang-Capelle of Waspik. Elke locatie is voor iedere inwoner van de gemeente Waalwijk toegankelijk. Een goede spreiding van locaties is gewenst. Bij de beoordeling van de subsidieaanvragen wordt dit meegewogen. Elke locatie die beantwoord aan onderstaande is in beginsel geschikt:
Locaties staan open voor het bieden van onderdak of het zijn van een uitvalsbasis voor tal van professionals die op welke manier dan ook een betekenisvolle rol spelen in het beantwoorden van vragen van inwoners. Er wordt zoveel mogelijk ingespeeld op de individuele behoeften van de deelnemers, bijv. door het faciliteren van een prikkelarme ruimte of rustruimte.
Inwoners worden geacht zelf of met behulp van hun netwerk vorm te geven aan vervoer naar de locatie. Hierbij kan ook gekeken worden naar de mogelijkheid van collectief vraagafhankelijk vervoer of een andere bestaande vervoersvoorziening (bijvoorbeeld collectief vervoer). Indien dit voor (een deel van) de deelnemers geen passende optie is, kan het aanbieden van vervoer (onderbouwd) meegenomen worden in de subsidieaanvraag. De organisatie van het vervoer zou ook een activiteit op zich kunnen zijn.
Subsidieontvangers dragen bij aan de doorontwikkeling van de transformatie en de subsidieregeling. Hiertoe gaan we als gemeente minimaal 2 keer per jaar met de subsidieontvangers individueel, maar ook minimaal 1 keer in gezamenlijkheid met netwerkpartners in gesprek.
In deze gesprekken gaan we in op de volgende thema’s;
In 2024 willen we voorbereidingen treffen om vanaf 2026 impactgericht te gaan subsidiëren. Medio 2024 verwachten we helderheid te kunnen geven over hoe we dat gaan aanpakken. We verwachten dat subsidieontvangers hier in principe aan mee willen werken.
Met name in de gemeente Waalwijk is een substantieel deel van de inwoners van niet-Nederlandse afkomst. Het is belangrijk dat de activiteiten in de sociale basis breed toegankelijk zijn en dat er aandacht is voor cultuurverschillen, taalontwikkeling en integratie van nieuwkomers. Daarnaast vinden we het belangrijk dat gesubsidieerde activiteiten ook toegankelijk zijn voor mensen met een handicap of een chronische ziekte. Wij vragen subsidieontvangers expliciet in hun aanbod en benadering hier rekening mee te houden.
Het toegekende subsidiebedrag wordt binnen de ASV van de gemeente Waalwijk gekenmerkt als een budgetsubsidie (art 7 ASV). In beginsel wordt een subsidie toegekend voor periode van 1 jaar gerekend vanaf de start van het initiatief. Goedgekeurde aanvragen die starten in 2024 worden beschikt voor de periode 2024 en 2025.
Binnen de gemeente Waalwijk vragen we geen eigen bijdrage (‘bijdrage in de kosten’) op grond van de Wmo (abonnementstarief) voor algemene voorzieningen. Een bijdrage van deelnemers voor eten en drinken of deelname aan bepaalde activiteiten (onkostenvergoeding) is geen eigen bijdrage in de zin van de Wmo en kan dus, met uitzondering van de kosten voor koffie en thee, wel gevraagd worden door aanbieders indicatievrije dagbesteding. Uitgangspunt hierbij is wel dat deze bijdragen niet drempelverhogend werken. Voorkom wel dat deelnemers aan indicatievrije dagbesteding meer zelf betalen dan deelnemers aan een maatwerkvoorziening dagbesteding. Het uitgangspunt is dat de eigen bijdrage kostendekkend is voor het extra aanbod, zoals een maaltijd. De aanbieder neemt dit in de begroting op.
In de Wet Bestuur Toezicht Rechtspersonen in (Externe link: WBTR) en de Governance Code Zorg zijn kaders beschreven voor goed bestuur en toezicht. Goed besturen, ook al is dit op vrijwillige basis, houdt onder andere in dat periodiek wordt bekeken of alle afspraken en procedures nog kloppen en dat nieuwe bestuursleden goed worden meegenomen in de organisatie.
3.13. Beoordeling en weigeringsgronden
Alleen rechtspersonen kunnen subsidie aanvragen om vorm te geven aan de functie indicatievrije dagbesteding. De aanvragen moeten voldoen aan de Algemene subsidieverordening (ASV) en de subsidieregeling indicatievrije dagbesteding. Daarin is vastgelegd welke regels van toepassing zijn. Daarnaast is omschreven voor welke activiteiten je wel en geen subsidie kan aanvragen.
Subsidieaanvragen worden beoordeeld op inhoudelijke en financiële criteria zoals beschreven in deze toelichting (zie ook hoofdstuk 4). Bij beoordeling van de aanvraag kunnen verduidelijkingsvragen worden gesteld waarvoor de aanvrager aanvullende informatie aanlevert.
Bij beoordeling van de subsidieaanvraag zijn de weigeringsronden op basis van artikel 14 ASV van toepassing en de subsidieregeling indicatievrije dagbesteding. Een subsidie wordt geweigerd wanneer de aanvrager niet beschikt over een locatie die gelegen is binnen Waalwijk, Sprang-Capelle of Waspik. ‘Beschikken over’ mag naast eigendom ook betekenen dat een huurovereenkomst wordt overlegd, of een schriftelijke toezegging dat gebruik wordt gemaakt van een locatie waarover een derde of samenwerkingspartner beschikt.
Bij de financiële beoordeling wordt gekeken of de aanvraag past binnen het beschikbare subsidieplafond. Indien meerdere aanvragen worden ontvangen dan binnen het subsidieplafond kunnen worden gehonoreerd vindt verdeling op grond van volgorde van binnenkomst. Aanvragen worden alleen toegekend wanneer zij op de beoordelingsitems een minimale score hebben. Subsidieontvangers die na beoordeling zijn afgewezen kunnen binnen een half jaar na afwijzing geen nieuwe aanvraag doen.
4. Subsidieprocedure; aanvraag en beoordeling
Subsidie wordt aangevraagd via het indienen van onderstaand aanvraagformulier.
Vraag de subsidie aan vóór 1 november 2024 Aanvragen die na deze datum worden ingediend worden niet in behandeling genomen.
Zodra de aanvraag is ingediend wordt een ontvangstbevestiging gestuurd.
Als er vragen zijn over de subsidieaanvraag kan contact worden opgenomen met Harm Draad (06-55414523) of Elly van Strien (06-25688564). Ook kan een mail worden gestuurd naar sociaaldomein@waalwijk.nl.
Subsidieaanvragen moeten vóór 1 november 2024 bij ons binnen zijn. Beoordeling vindt plaats binnen 4 weken na ontvangst van de aanvraag. We beoordelen de aanvragen op basis van de beoordelingsitems en kennen deze toe op volgorde van binnenkomst. Aanvragen worden door minimaal twee personen binnen de gemeente onafhankelijk beoordeeld en besproken. Alleen aanvragen met een voldoende score worden goedgekeurd (zie bijlage 3).
Er kan aanvullende informatie worden gevraagd wanneer de aanvraag onvolledig of onduidelijk is.
Het College neemt een besluit over de subsidieaanvragen. Het formele besluit over de aanvraag wordt vastgelegd in een beschikking.
Bij toekenning van subsidie staat in de beschikking aan welke verplichtingen moet worden voldaan en binnen welke periode we een verantwoording willen ontvangen. Na de subsidieperiode wordt verantwoording afgelegd over de verkregen subsidie. Halfjaarlijks ontvangen we een tussenrapportage.
Als niet aan de opgegeven resultaten is voldaan, gaan we hierover in gesprek. Wanneer blijkt dat er geen gegronde reden is voor het uitblijven van resultaten kan het voorkomen dat de subsidie lager wordt vastgesteld en een gedeelte van de reeds ontvangen voorschotten moet worden terugbetaald.
Ontvangst van de subsidiebeschikking met daarin het besluit over de aanvraag. |
|
Aanleveren eindverantwoording over het verkregen subsidiebedrag. |
|
Bijlage 1 - Onderscheid functie/voorziening
Bijlage 2 - Subsidie aanvraagformulier
Bijlage 3 - Beoordeling subsidieaanvraag
Dit formulier is ter info en gebruikt de gemeente om de aanvraag te beoordelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-45609.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.