Gemeenteblad van Molenlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Molenlanden | Gemeenteblad 2024, 45567 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Molenlanden | Gemeenteblad 2024, 45567 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening op de rekenkamer gemeente Molenlanden 2024
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
De contactcommissie heeft de volgende taken:
Het doen van voorstellen aan de gemeenteraad betreffende de rekenkamer, wanneer dit voortvloeit uit een van haar taken zoals opgenomen in artikel 3 lid 5. Bijvoorbeeld aangaande de benoeming van nieuwe rekenkamerleden, het actualiseren van de verordening en het (al dan niet) toekennen van extra budget aan de rekenkamer.
Artikel 4. Benoeming en herbenoeming
De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal 1 keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd. Dit gebeurt op aanbeveling van de contactcommissie, nadat de contactcommissie gesprekken in het kader van de herbenoemingsprocedure gevoerd heeft. De gesprekken vinden zes maanden voor het einde van de benoemingsperiode plaats.
De contactcommissie is verantwoordelijk voor de werving- en selectieprocedure van nieuwe rekenkamerleden. Naast leden van de contactcommissie nemen ook leden van de rekenkamer adviserend deel aan de selectiegesprekken. De selectieprocedure leidt tot een aanbeveling van de contactcommissie aan de raad.
Artikel 7. Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer
De voorzitter ontvangt een vergoeding van €240,- voor het bijwonen van een vergadering van de rekenkamer. De andere leden ontvangen een vergoeding van €200,- per vergadering.
De presentievergoeding geldt als vergoeding voor de reguliere werkzaamheden van de rekenkamer zoals opgenomen in de gemeentewet en in deze verordening. Hieronder vallen onder andere het contact met de contactcommissie (artikel 3), het contact met de ambtelijk secretaris (artikel 8), de voorzitterstaken (artikel 9), de onderwerpselectie (artikel 11), het begeleiden van onderzoekswerkzaamheden door externen (artikel 12), de hoor- en wederhoorprocedure en het opstellen van de aanbevelingen (artikel 13), de raadsbehandeling (artikel 14) en het voorbereiden van het onderzoeksprogramma en jaarverslag.
Wanneer de rekenkamer zelfstandig onderzoek verricht worden deze werkzaamheden vergoed tegen een uurtarief van €45,-.
De vergoeding voor zelfstandig onderzoek geldt als vergoeding voor onderzoekswerkzaamheden die niet belegd zijn bij externe onderzoekers. Dit betreft werkzaamheden die plaatsvinden tussen de vaststelling van de onderzoeksonderwerp en het einde van de hoor- en wederhoorprocedure (zoals beschreven in artikelen 12 en 13). Deze vergoeding kan ook worden gebruikt voor het vergoeden van bijzondere werkzaamheden zoals het voeren van selectiegesprekken voor nieuwe rekenkamerleden (artikel 4) of het op verzoek (van de raad of de contactcommissie) bijwonen van raadsbijeenkomsten niet zijnde ten behoeve van de raadsbehandeling zoals beschreven in artikel 14.
Aan de leden van de rekenkamer worden de in verband met de werkzaamheden voor de rekenkamer gemaakte reiskosten vergoed. Bij gebruik van een eigen auto wordt het maximumbedrag dat door een werkgever aan een werknemer per afgelegde kilometer onbelast kan worden verstrekt vergoed. De kosten van openbaar vervoer worden vergoed op basis van reizen in de 2e klasse.
Artikel 10. Reglement van orde
De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen twee weken te verstrekken. In bijzonder gevallen kan van deze termijn afgeweken worden, mits dit gemotiveerd aan de rekenkamer voorgelegd wordt.
Artikel 13. Rapportage en terugkoppeling
De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun reactie aan de rekenkamer te geven op de juistheid en volledigheid van het conceptonderzoeksrapport. Hieronder worden in elk geval diegenen beschouwd wiens taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie als betrokkenen worden aangemerkt.
De rekenkamer stelt vervolgens het college in de gelegenheid binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste vier weken bedraagt, zijn reactie aan de rekenkamer te geven op de conclusies en aanbevelingen van het conceptonderzoeksrapport. Na ontvangst van de reactie(s) sluit de rekenkamer haar onderzoek af en stelt een definitief rapport op waarin de bevindingen, conclusie en, indien van toepassing, aanbevelingen, alsmede (een samenvatting van) de reacties hierop zijn opgenomen.
Artikel 16. Inwerkingtreding, intrekking en citeertitel
Besluiten, genomen krachtens de Verordening op de Rekenkamer gemeente Molenlanden 2019 of de Verordening op de Rekenkamer gemeente Molenlanden 2022, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.
Vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering gemeente Molenlanden, gehouden op 23 januari 2024.
de griffier,
Marjolein Teunissen
de voorzitter,
Theo Segers
De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Een door de rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de wet. De rekenkamer kan onderzoeken instellen naar alle instellingen die genoemd worden in artikel 184, eerste lid van de wet. De rekenkamer is tevens belast met het toezicht op de naleving van artikel 213, achtste lid van de wet.
Artikel 4 Benoeming en herbenoeming
Artikel 5 Ontslag en non-activiteit
Hieromtrent wordt aangesloten bij artikel 81 van de gemeentewet. Het initiatief hiertoe ligt bij de contactcommissie, in verband met hun betrokkenheid bij de benoeming en het functioneren van de leden van de rekenkamer.
De raad kent bij de jaarlijkse begrotingsbehandeling een budget toe aan de rekenkamer. In het jaarverslag gaat de rekenkamer in op de besteding van dit bedrag, en kan de rekenkamer ook een signaal afgeven richting de raad hieromtrent.
Artikel 7 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer
Artikel 8 Ambtelijke ondersteuning
De voorzitter draagt de verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van de rekenkamer, wat opgenomen is in dit artikel in de vorm van een aantal kerntaken. Dit laat onverlet dat bepaalde taken – zoals het overleg met de contactcommissie of de bewaking van het budget – ingevuld kunnen worden door andere leden van de rekenkamer.
In dit reglement kan onder andere ingegaan worden op de vergaderfrequentie, de wijze waarop de raad bij onderzoek betrokken wordt en de wijze waarop extern onderzoek aan- of uitbesteed wordt. Voor de totstandkoming hiervan wordt overleg gepleegd met betrokken ambtenaren.
Voor de uitvoering van onderzoek is het uitgangspunt dat er een constructieve samenwerking plaatsvindt tussen de rekenkamer enerzijds en het gemeentebestuur en de gemeentelijke organisatie anderzijds. In het vierde lid staat een termijn van twee weken genoemd, waarbinnen inlichtingen aan de rekenkamer verstrekt dienen te worden. Dit is om te borgen dat de rekenkamer in staat is binnen afzienbare tijd een onderzoek uit te voeren.
In bijzonder gevallen, bijvoorbeeld wanneer het gemeentebestuur of de ambtelijke organisatie tijdelijk onder ernstige druk staat of als de informatiebehoefte dusdanig groot is dat hieraan niet binnen de gestelde termijn voldaan kan worden, kan van de termijn afgeweken worden. Een verzoek om uitstel wordt altijd gemotiveerd aan de rekenkamer voorgelegd.
Artikel 13 Rapportage en terugkoppeling
In het reglement van orde is nader invulling gegeven aan de behandeling van rekenkamerrapporten in de gemeenteraad.
Artikel 15 Monitoring aanbeveling
In dit artikel wordt een nadere uitwerking gegeven van de wettelijke verplichting op terugkoppeling van aanbevelingen die de rekenkamer gedaan heeft. Deze verplichting staat opgenomen in artikel 185a van de gemeentewet. De vorm van de terugkoppeling (raadsinformatiebrief, raadsvoorstel of opgenomen in de jaarstukken) is aan het college.
Artikel 16 Inwerkingtreding, intrekking oude regeling en citeertitel
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-45567.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.