Gemeenteblad van Amersfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 455043 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2024, 455043 | verkeersbesluit of -mededeling |
Wijzigingsbesluit gemeente Amersfoort, wijk Vathorst-De Laak: aanpassen van de aanduiding van de maximumsnelheid op de Oeverweg
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 21 februari 2024 is deze bevoegdheid in het Bevoegdhedenbesluit Gemeente Amersfoort 2024 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
- De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
- Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.
De Oeverweg is een weg als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994 en is gelegen buiten de bebouwde kom van Amersfoort. Deze weg is in beheer bij de gemeente Amersfoort. De gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. De Oeverweg is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Op een gebiedsontsluitingsweg is de verblijfsfunctie ondergeschikt aan de verkeersfunctie.
Op 16 juli 2024 is een verkeersbesluit met zaaknummer DIR/SO/1917115 gepubliceerd omtrent het wijzigen van de maximumsnelheid op de Oeverweg. De maximumsnelheid op de Oeverweg bedroeg 80 km/u. Om de impact van verkeersongevallen te beperken en aan te sluiten bij de nieuwe maximumsnelheid van 60 km/u op de Verbindingsweg, is in het verkeersbesluit van 16 juli 2024 besloten om op de Oeverweg een maximumsnelheid van 60 km/u in te stellen.
De aanduiding van de bebording in het verkeersbesluit is niet overeenkomstig de beoogde verkeersmaatregel. Het is dan ook noodzakelijk om het verkeersbesluit van 16 juli 2024 met zaaknummer DIR/SO/1917115, omtrent het wijzigen van de maximumsnelheid op de Oeverweg, aan te passen middels dit wijzigingsbesluit.
In het verkeersbesluit van 16 juli 2024 is opgenomen om door het plaatsen van de zoneborden A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid van 60 km/u op de Oeverweg in te stellen. Gelet op de Uitvoeringsvoorschriften BABW worden de zoneborden A1-60 uitsluitend toegepast op wegen met voornamelijk een verblijfsfunctie en dienen in het geval van de Oeverweg de borden A1-60 te worden toegepast. Bij de Verbindingsweg, evenals de Oeverweg gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg, worden eveneens de borden A1-60 toegepast. Voor het waarborgen van de verkeersveiligheid is het van belang dat het wegbeeld van beide gebiedsontsluitingswegen op elkaar afgestemd is. Daarom worden op de Oeverweg ter hoogte van de Verbindingsweg en de Domstraat eveneens de borden A1-60 geplaatst en tegelijkertijd het einde zonebord A2-60 verwijderd.
De Domstraat van kruispunt Terschellingkade/Oeverweg tot en met het kruispunt Domstraat/ Palestinaweg wordt in de loop van 2025 ingesteld als 30 km/u zone. Hiervoor is reeds een verkeersbesluit genomen op 1 oktober 2024 (Gemeenteblad 2024, 413899).
Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekt de hiervoor genoemde verkeersmaatregel tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer komt in het geding met het uitvoeren van de verkeersmaatregel. Het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers wordt van groter belang geacht dan het waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Het treffen van genoemde verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.
De in dit verkeersbesluit genoemde maatregel leidt niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.
De gemandateerde verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit en heeft kenbaar gemaakt positief te adviseren op de voorgenomen verkeersmaatregelen.
Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:
1. een maximumsnelheid van 60 km/u in te stellen op de Oeverweg tussen de Verbindingsweg en Domstraat. Dit te realiseren door:
- het verwijderen van het einde zonebord A2-60 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Oeverweg, ter hoogte van de komgrens aan de zuidzijde van de Overweg;
- het plaatsen van het bord A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Oeverweg, ten noorden van het kruispunt met de Domstraat en ter hoogte van het kruispunt met de Verbindingsweg,
Eén en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.
Situatieschets huidige situatie
Situatieschets nieuwe situatie
Dit verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken. De daadwerkelijke uitvoering van het besluit geldt zodra de situatie als in de situatieschets is ingericht.
Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de Gemeenteberichten.
Burgemeester en wethouders van Amersfoort,
Afdelingsmanager Stad & Ontwikkeling
Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-455043.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.