Beleidsregels automatische incasso

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren

 

gelet op de bepalingen in het Burgerlijk Wetboek, de Invorderingswet 1990, de beleidsregels invordering gemeentelijke belastingen en de belastingverordeningen van de gemeente De Fryske Marren

 

besluit vast te stellen de volgende beleidsregels:

 

Reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • Formele belastingschuld: het bedrag aan gemeentelijke belastingen dat op het aanslagbiljet staat vermeld.

  • Incassant: gemeente De Fryske Marren.

  • Belastingplichtige: natuurlijk- of rechtspersoon.

  • Belastingjaar: Periode van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke belasting wordt geheven.

 

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld van de belastingplichtige gedurende het jaar te spreiden en door middel van twaalf maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.

 

Artikel 3 Gemeentelijke belastingen

In de automatische incasso zijn de volgende gemeentelijke belastingen opgenomen:

onroerende-zaakbelastingen, de belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten, rioolheffing, afvalstoffenheffing en forensenbelasting.

 

Artikel 4 Uitsluiting deelname aan de automatisch incasso

De incassant kan deelname aan de automatische incasso weigeren indien er omstandigheden worden geconstateerd of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbelastingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

 

Artikel 5 Aanmelding

  • 1.

    De aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door de groene machtigingskaart in te leveren bij of toe te zenden aan de kassier van gemeente De Fryske Marren of door het digitaal aanmelden via www.defryskemarren.nl met behulp van DigiD.

  • 2.

    De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

 

Artikel 6 Berekening termijnbedrag

  • 1.

    Zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso van de betaalrekening van de belastingschuldige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er in het kalenderjaar waarop zij betrekking hebben na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog volle maanden overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen ten hoogste twaalf en ten minste twee bedraagt. De eerste termijn vervalt een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 2.

    In afwijking van het tweede lid geldt ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 50,- moeten de aanslagen worden betaald in maximaal twee termijnen.

  • 3.

    Wanneer pas na oplegging van de aanslag een machtiging voor automatische incasso afgegeven wordt, zal het termijn bedrag bepaald worden zoals genoemd in lid 1, onder aftrek van de reeds verstreken termijnen.

  • 4.

    Indien er tijdens de incassoperiode een vermindering op de belastingaanslag wordt verleend, wordt het bedrag van de vermindering in mindering gebracht op de resterende termijnbedragen.

 

Artikel 7 Tijdstip van afschrijving

De incassant zal het termijnbedrag automatisch afschrijven op of omstreeks de laatste werkdag van iedere maand, doch niet eerder dan in de laatste week van die maand en niet later dan in de eerste week van de eerstvolgende maand. De eerste termijn wordt geïncasseerd in de eerstvolgende maand na dagtekening van de aanslag.

 

Artikel 8 Ontbindende voorwaarden

De automatische incasso wordt beëindigd:

  • 1.

    Indien de automatische incasso gedurende twee opeenvolgende maanden niet slaagt.

  • 2.

    Indien de belastingplichtige surséance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld, of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de automatische incasso kunnen belemmeren.

Bij de in dit artikel genoemde gevallen gelden dan weer de 2 normale vervaldata van de aanslag. Indien de vervaltermijnen zijn verstreken wordt de volledig resterende belastingschuld direct opvorderbaar.

 

Artikel 9 Aanvraag kwijtschelding

  • 1.

    Bij een aanvraag om kwijtschelding vóór de 15e van de maand wordt de automatische incasso in diezelfde maand stopgezet.

  • 2.

    Indien de kwijtschelding wordt afgewezen, treedt de automatische incasso weer in werking. Bij de eerstvolgende termijn worden de achterstallige termijnen afgeschreven.

 

Artikel 10 Overlijden

  • 1.

    Bij overlijden van de belastingplichtige wordt het automatische incasso niet beëindigd op initiatief van de incassant. De eerder afgegeven machtiging tot automatische incasso kan wel worden beëindigd op initiatief van de erven van de belastingplichtige.

  • 2.

    De erven kunnen de automatische incasso voortzetten door het afgeven van een nieuwe machtiging.

 

Artikel 11 Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst

  • 1.

    Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2.

    Indien als gevolg van echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer, dan dient de belastingplichtige zo spoedig mogelijk schriftelijk een rekeningnummer door te geven aan de kassier, waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.

 

Artikel 12 Verhuizing

Verhuizing van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

 

Artikel 13 Wijzing bank- of gironummer automatische incasso

Wijzigingen betreffende het bank- of gironummer dienen terstond schriftelijk te worden gemeld bij de kassier van de gemeente De Fryske Marren door middel van de machtigingskaart of digitaal via www.defryskemarren.nl met behulp van DigiD.

 

Artikel 14 Terugstorting

  • 1.

    Indien de belastingplichtige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan hij/zij zesenvijftig dagen na afschrijving, de giro- of bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn/haar rekening terug te storten.

  • 2.

    Als er geen geldige machtiging is, kunnen binnen 13 maanden na afschrijving, de geïncasseerde termijnbedragen worden teruggeboekt. Verzoeker dient zich hiervoor tot zijn bankinstelling te wenden.

 

Artikel 15 Beëindiging van de incasso-overeenkomst

De automatische incasso kan door de belastingplichtige te allen tijde worden beëindigd door het inzenden van de rode “intrekking machtiging” kaart. Deze kaart kan worden ingeleverd bij of toegezonden worden aan de kassier van gemeente De Fryske Marren. Of door het digitaal intrekken van de machtiging op www.defryskemarren.nl met gebruik van DigiD. In dat geval gelden de normale vervaldata. Indien de vervaltermijnen reeds zijn verstreken, wordt de resterende belastingschuld direct opvorderbaar.

 

Artikel 16 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit Incassoreglement treedt in werking een dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2023.

  • 2.

    Het incassoreglement, zoals vastgesteld op 3 juli 2013, wordt gelijktijdig ingetrokken.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als Reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van De Fryske Marren op 24 november 2022.

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

mw. D.J. Cazemier dhr. F. Veenstra

Naar boven