Diverse verkeersmaatregelen op de Kleine Haarsekade en Grote Haarsekade te Gorinchem

 

Kenmerk: Z/24/777199

 

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Gorinchem,

 

Gelet op:

  • Artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Gorinchem;

  • Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd;

  • Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Besluit:

Op grond van onderstaande overwegingen besluiten:

  • 1.

    tot het opheffen van alle voetgangersoversteekplaatsen in de vorm van zebrapaden op de Grote Haarsekade en op de Kleine Haarsekade te Gorinchem door het verwijderen van verkeersborden L2 en de bijbehorende markeringen op het wegdek conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 2.

    tot het inrichten van voetgangersoversteekplaatsen in de vorm van zebrapaden door het plaatsen van verkeersborden L2 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van markeringen op het wegdek in de vorm van witte strepen conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW ter hoogte van:

    • a.

      de kruising Nieuwe Hoven – Grote Haarsekade – Kleine Haarsekade;

    • b.

      de kruising Marinus Spronklaan – Koningin Wilhelminalaan – Grote Haarsekade – Kleine Haarsekade;

    • c.

      de kruising Willem van Arkellaan – Grote Haarsekade – Kleine Haarsekade

    • d.

      de kruising Tiende Penninglaan;

    • e.

      tussen het viaduct A15 en de kruising Hoefslag – Grote Haarsekade – Kleine Haarsekade;

  • 3.

    tot het uitbreiden van de 30km/h zone op de Grote Haarsekade en Kleine Haarsekade met het wegvak tussen het viaduct A15 en de komgrens ter hoogte van de Haarweg te Gorinchem, door het verplaatsen van de verkeersborden A0130zb en A0230ze conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 4.

    tot het instellen van eenrichtingsverkeer op de Grote Haarsekade in zuidelijke rijrichting, vanaf de kruising met de Haarweg tot de kruising met de Nieuwe Hoven door het plaatsen van verkeersborden C02, C03 en C04 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 5.

    tot het instellen van eenrichtingsverkeer op de Kleine Haarsekade in noordelijke rijrichting, vanaf de kruising met de Nieuwe Hoven tot de kruising met de Haarweg door het plaatsen van verkeersborden C02, C03 en C04 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 6.

    tot het instellen van verplichte fietspaden door het plaatsen van verkeersborden G11 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in ter hoogte van:

    • a.

      het perceel aan de Grote Haarsekade met huisnummer 21 en het perceel aan de Kleine Haarsekade met huisnummer 42;

    • b.

      het perceel aan de Grote Haarsekade met huisnummer 81 en het perceel aan de Kleine Haarsekade met huisnummer 100;

    • c.

      Onder het viaduct A15 op de Kleine Haasekade en Grote Haarsekade in aan weerszijden van de weg.

 

De verkeersmaatregelen zijn weergegeven in de bijlage van dit verkeersbesluit met nummer Z/24/777199 d.d. 25-07-2024.

 

Op deze tekening staat ook bestaande bebording, zoals het voorrangskruispunt met de Nieuwe Hoven en het eenrichtingsverkeer in de zijstraten. Deze bebording is ter informatie en vormt geen onderdeel van dit besluit.

 

Grondslag:

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Met inachtneming van:

  • de Wegenverkeerswet 1994;

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • de Algemene wet bestuursrecht;

  • het verkeersbordenboek (VNVF);

  • het mandaatbesluit van de gemeente Gorinchem zijn wij bevoegd dit besluit te nemen

 

 

Overwegende dat:

  • de in dit genoemde verkeersbesluit genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Gorinchem;

  • de in dit genoemde verkeersbesluit genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen van de kern Gorinchem;

  • de Kleine Haarsekade en Grote Haarsekade gereconstrueerd worden en diverse verkeersmaatregelen worden genomen;

  • de Grote en Kleine Haarsekade van elkaar zijn gescheiden door een bovengemiddeld brede middenberm. Dat hierdoor onduidelijkheid kan ontstaan of het om één of twee wegen gaat.

  • in het kader van het waarborgen van (verkeers)veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid diverse verkeersmaatregelen worden getroffen;

 

  • Uitbreiden 30km/h-zone

  • het noordelijk deel van de Grote Haarsekade en Kleine Haarsekade (vanaf het viaduct A15 en de Haarweg), op digebiedsontsluitingswegen zijn met een maximum toegestane snelheid van 50 km/h;

  • dat volgens de CROW-richtlijen langs 50 km/h wegen bij voorkeur vrijliggende fietspaden of minimaal fietsstroken aanwezig zijn.

  • dat op beide wegen voetgangers en fietsers van de rijbaan gebruik moeten maken;

  • in het kader van het Duurzaam Veilig principe een maximumsnelheid van 30 km/h gewenst is als de verblijfsfunctie dominant is;

  • dat door de aanwezigheid van diverse scholen er een bovengemiddeld aantal fietsers van de weg gebruik maakt;

  • dat de wegen een smal profiel hebben, waardoor het gemotoriseerd verkeer (auto’s) fietsers slechts beperkt en met gematigde snelheid kunnen passeren;

  • dat het omwille van de verkeersveiligheid wenselijk is om de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/h;

  • dat met de reconstructie deze wegen ook worden ingericht als erftoegangsweg met een maximum toegestane snelheid van 30 km/h;

  • het gebied wordt ingericht conform uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en richtlijnen van Duurzaam Veilig voor het instellen van een 30 km/h gebied;

  • de straten hiermee herkenbaar en zoveel mogelijk uniform zijn ingericht o.a. door de aanwezigheid van verkeersdrempels en -plateau’s;

  • deze maximumsnelheid past bij de functie en het gebruik van de weg.

 

Instellen eenrichtingsverkeer

  • in de huidige situatie er zeer beperkt verkeersborden zijn geplaatst op de Grote Haarsekade en Kleine Haarsekades die eenrichtingsverkeer aanduiden;

  • hiermee de situatie niet overal duidelijk is en het eenrichtingsverkeer (juridisch) niet sluitend is;

  • hierdoor gevaarlijke verkeerssituaties kunnen ontstaan;

  • bij de reconstructie van de weg de rijbaan wordt versmald en de middenberm wordt verbreed;

  • dat door het smallere wegprofiel negatie van het eenrichtingsverkeer voor meer hinder en verkeersonveilige situaties zorgt;

  • de wegen zodanig smal zijn dat het verkeer elkaar niet kan passeren;

  • het in het kader van verkeersveiligheid wenselijk is om op de Kleine Haarsekade en Grote Haarsekade eenrichtingsverkeer in te stellen;

  • het eenrichtingsverkeer op de Kleine Haarsekade van zuid naar noord wordt ingericht;

  • het eenrichtingsverkeer op de Grote Haarsekade van noord naar zuid wordt ingericht;

  • hiermee verkeer langs de rechterzijde van de middenberm dient te rijden;

  • het juridische verkeersregime ook aansluit op de verwachting van de gemiddelde weggebruiker dat de Grote en Kleine Haarsekade eenrichtingswegen zijn;

  •  

    Instellen verplichte fietspaden

  • na de reconstructie op diverse plaatsen in de middenberm tussen de Kleine Haarsekade en Grote Haarsekade verharde paden worden aangelegd;

  • deze paden zijn bedoeld als fietspaden en voldoen aan de ontwerprichtlijnen van het CROW;

  • het wenselijk is om hier verplichte fietspaden in te stellen om overig verkeer te weren;

  •  

 

  • Aanpassen ligging voetgangersoversteekplaatsen

  • er op dit moment diverse voetgangersoversteekplaatsen in de vorm van zebrapaden zijn gerealiseerd;

  • Na de reconstructie een aantal zebrapaden komen te vervallen en/of worden verplaatst;

  • Er alleen zebrapaden worden aangelegd op locaties waar er een frequent aanbod is van voetgangers;

  • Hiermee wordt aangesloten bij de toepassingsvoorschriften van zebrapaden op erftoegangswegen;

  • Het daarom wenselijk is om een voetgangersoversteekplaats in te richten om zo een veilige oversteek voetgangers te realiseren;

 

Mede gelet op:

  • artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid.

  • artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

 

Rechtsbescherming:

Bent u het niet eens met deze beslissing? In dat geval kunt u een bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop deze beslissing aan u bekendgemaakt is (zie de publicatiedatum in het Gemeenteblad). U richt het bezwaarschrift aan de Gemeente Gorinchem, postbus 108, 4200 AC Gorinchem. Wilt u verder op de enveloppe en in uw bezwaarschrift duidelijk vermelden: “Bezwaarschrift”.

 

U kunt het bezwaarschrift ook digitaal indienen via een webformulier op www.gorinchem.nl onder het kopje “digitaal loket”, “bezwaar en beroep” leest u hier meer over. U heeft hiervoor een elektronische handtekening (DigiD) nodig. In het webformulier vult u uw gegevens in en daarnaast voegt u een document toe waarin u het bezwaarschrift motiveert. Ook kunt u andere bijlagen toevoegen die van belang zijn voor uw bezwaarschrift.

 

Het besluit blijft gelden wanneer u een bezwaarschrift indient. Wanneer u dit wilt voorkomen, kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij Administratie Rechtbank Rotterdam Postbus 50951 3007 BM Rotterdam.

U kunt het verzoek om een voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij de rechtbank via www.rechtspraak.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Gorinchem, 29 oktober 2024

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Gorinchem

namens dezen,

Teamleider team Stadsontwikkeling,

 

 

D. de Ronde

Naar boven