Gemeenteblad van Nederweert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederweert | Gemeenteblad 2024, 453314 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederweert | Gemeenteblad 2024, 453314 | beleidsregel |
Beleidsregels SROI 2024 ev. Arbeidsmarktregio Midden-Limburg
De gemeenten in Arbeidsmarktregio Midden-Limburg1 streven naar een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijkwaardig mee doet. Door sociaal in te kopen zorgt de arbeidsmarktregio ervoor dat zij meer kansen creëert voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze beleidsregels gaan over Social Return on Investment (SROI) bij overheidsopdrachten. Dit is één van de manieren die wordt ingezet om zoveel mogelijk maatschappelijke waarde te creëren.
Met SROI wordt bedoeld ‘iets teruggeven aan de samenleving’. Net als duurzaam inkopen kan het gezien worden als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen. SROI is een arbeidsmarktinstrument dat ingezet kan worden om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Om dit te bereiken maakt de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg (AMR-ML) bij overheidsopdrachten afspraken met opdrachtnemers over sociale criteria in de opdrachtverstrekking. In ruil voor de verkregen opdracht wordt van opdrachtnemers verwacht dat zij zich inzetten ten behoeve van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hiermee wordt een meer inclusieve arbeidsmarkt gecreëerd.
Het huidige SROI beleid dateert van 2016. De opgedane kennis en ervaringen in de afgelopen jaren zijn de aanleiding om het huidige SROI beleid in de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg nader tegen het licht te houden. Zo vraagt de bewegelijke arbeidsmarkt om een verruiming van de mogelijkheden binnen het beleid en is het belangrijk aan te sluiten bij de regio’s rondom Arbeidsmarktregio Midden-Limburg. Op die manier kunnen opdrachtnemers beter inspelen op regio-overstijgende overheidsopdrachten. In dit hernieuwde beleid zijn uitvoeringsvoorwaarden aangepast aan nieuwe inzichten en veranderingen op de arbeidsmarkt.
Bij overheidsopdrachten zijn gemeenten gebonden aan de Aanbestedingswet 2012. Hierin staat dat zij uitsluitend eisen, voorwaarden en criteria mogen stellen die proportioneel zijn (art. 1.10 Aanbestedingswet 2012). De waarde, doorlooptijd en het karakter van de opdracht bepalen de toepassingsmogelijkheden van SROI. De gevraagde SROI-inzet is altijd gebaseerd op het uitgangspunt dat gestreefd wordt naar het hoogst haalbare, zonder dat dit negatieve consequenties heeft voor de arbeidsmarkt en opdrachtnemer.
SROI kan in verschillende vormen worden toegepast in overheidsopdrachten. Vaak wordt SROI toegepast in de vorm van een minimumeis. Opdrachtnemers verplichten zich dan om een bepaald percentage van de opdrachtsom in te zetten om personen met een afstand tot de arbeidsmarkt (een grotere kans op) betaald werk te bieden. Naast een minimumeis kan er in de aanbesteding ook gebruik gemaakt worden van bijzondere uitvoeringsvoorwaarden of het opnemen van gunningscriteria in de voorwaarden. Daarnaast geeft de Aanbestedingswet gemeenten de mogelijkheid opdrachten voor te behouden aan ‘PSO 30+ organisaties’. Dit zijn ondernemingen, werkplaatsen of programma’s waarbij ‘ten minste 30% van de werknemers van deze werkplaatsen, ondernemingen of programma’s gehandicapte of kansarme werknemers zijn’ (art. 2.82 Aanbestedingswet 2012).
SROI draagt bij aan het vergroten van arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is een ondersteuningsinstrument dat ervoor kan zorgen dat de uitstroom van de doelgroep groter wordt en daardoor de kosten voor de uitkeringen kleiner. De gemeenten in Arbeidsmarktregio Midden-Limburg hanteren voor SROI een brede doelgroep. Onder de doelgroep SROI vallen:
Het uitgangspunt voor de termijn dat een kandidaat meetelt voor de invulling van de SROI-verplichting is vastgesteld op basis van de mate van de afstand tot de arbeidsmarkt. Hoe groter de afstand, hoe langer de kandidaat mag meetellen. Kandidaten mogen slechts eenmalig ingezet worden voor de verantwoording van een SROI-eis. Het is dan ook niet toegestaan om kandidaten die in andere gemeenten zijn meegerekend voor de invulling van een SROI-verplichting, opnieuw mee te rekenen.
Voor alle gemeenten in Arbeidsmarktregio Midden-Limburg worden dezelfde SROI-uitgangspunten gehanteerd. Daardoor is het voor opdrachtnemers snel duidelijk aan welke eisen zij moeten voldoen. Uitgangspunten worden in de praktijk per specifieke opdracht getoetst aan het proportionaliteitsbeginsel. Daarnaast is maatwerk te allen tijden mogelijk wanneer dit passend is, zulks ter beoordeling van de projectverantwoordelijke en de regionale coördinator SROI.
SROI wordt in ieder geval – mits proportioneel – toegepast bij overeenkomsten met een opdrachtsom van tenminste € 100.000,- exclusief btw. Dit geldt in principe voor alle bedrijfssectoren met uitzondering van de inkoop van Wmo- en Jeugddienstverlening en is onafhankelijk van de aanbestedingsrechtelijke aanduiding van de overeenkomst als een opdracht voor werk, levering of dienst. Wanneer de wens en mogelijkheid bestaat om SROI ook toe te passen bij opdrachten onder de € 100.000,- dan kan een SROI-verplichting in het contract worden overeengekomen.
SROI wordt in de sectoren Wmo en Jeugd toegepast bij overeenkomsten met een omzetwaarde van tenminste € 350.000,- exclusief btw per jaar.
Er zijn twee manieren om invulling te geven aan SROI:
Het is niet zozeer een kwestie van kiezen tussen deze vormen. Beide vormen kunnen (al dan niet in combinatie met elkaar) worden ingezet. Wel bestaan er (beargumenteerd) voorkeuren voor en varianten op bepaalde vormen. De in de praktijk meest voorkomende vorm is de contracteis.
3.2.1. Gunnings- en/of selectiecriteria
De inzet van gunnings- en/of selectiecriteria is beperkt vanwege de wettelijke eis dat deze criteria betrekking moeten hebben op de opdracht zelf. Dit is in de praktijk vaak (juridisch) moeilijk hard te maken. Hierdoor wordt het gebruik van selectiecriteria daarom afgeraden.
Gunningscriteria zijn alleen van toepassing als wordt gekozen voor gunning op basis van economisch meest voordelige inschrijving (EMVI). Potentiële opdrachtnemers maken een “sociale paragraaf” waarin zij aangeven hoe zij invulling willen geven aan SROI. Hieraan worden punten toegekend op basis van vooraf opgestelde criteria. Vooraf is tevens bepaald voor welk % deze punten meetellen in de totaalbeoordeling. De opdracht wordt verleend aan de aanbieder met de meeste punten.
Bij SROI als contracteis worden opdrachtnemers verplicht om boven het drempelbedrag van € 100.000 een bepaald percentage van de totale aanneemsom te besteden aan SROI.
Er wordt geadviseerd om als standaard de SROI contracteis te hanteren en alleen te werken met gunningcriteria als de markt veel ervaring heeft met SROI en de verwachting bestaat dat opdrachtnemers met goede ideeën kunnen en zullen inbrengen.
Voor arbeidsintensieve werken, diensten en leveringen waarbij het arbeidsdeel tenminste 30% van de totale opdrachtsom2 beslaat, geldt een verplichting van minimaal 5% van de opdrachtsom. Wanneer de opdracht arbeidsextensief (loonsom is minder dan 30% van de totale opdrachtsom) is de SROI-verplichting minimaal 2% van de opdrachtsom. Hierbij geldt dat maatwerk altijd mogelijk is en er kan gemotiveerd (in overleg met de coördinator SROI) worden afgeweken van deze percentages. Het college neemt uiteindelijk hierover het besluit.
3.4. Mogelijk tijdelijke vrijstelling SROI eis sector Jeugdhulp
Voor Jeugdhulpaanbieders die in de financiële problemen dreigen te geraken bestaat de mogelijkheid om tijdelijk vrijgesteld te worden van de SROI-eis. Hiertoe dient de Jeugdhulpaanbieder een verzoek in te dienen bij de gemeente(n). Redenen om een verzoek tot vrijstelling van de SROI-eis in te dienen zijn:
Het is aan de beoordeling van de stuurgroep regionaal Arbeidsmarktbeleid om te bepalen of deze situatie aanleiding geeft de overeengekomen afspraken met betrekking tot SROI te herzien door opdrachtnemers tijdelijk volledig vrij te stellen van de SROI-eis. De contractmanager en financial controller geven hierover het advies aan de stuurgroep.
Opdrachtnemers kunnen op verschillende manieren aan hun SROI-verplichting voldoen. Bij voorkeur biedt een opdrachtnemer een persoon uit de doelgroep een duurzame arbeids- of detacheringsplaats, leerwerktraject, werkervaringsplaats of stageplaats aan. Voorwaarde daarbij is dat SROI niet tot verdringing van bestaand personeel leidt. Op verzoek maakt de opdrachtnemer dit aannemelijk. Wanneer dit niet haalbaar is, zijn er voor opdrachtnemers ook andere mogelijkheden om SROI in te vullen. Hiermee hebben opdrachtnemers meer mogelijkheden voor de invulling van SROI wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een krappe arbeidsmarkt. Hieronder worden de extra mogelijkheden verder benoemd, in de uitvoeringsvoorwaarden is de waarde van elke invulling en doelgroep terug te vinden.
Regelmatig heeft een opdrachtnemer de mogelijkheid om een product of dienst in te kopen bij een sociale onderneming of bij een sociale werkvoorziening. Voor zo een onderneming is (sociale) impact maken leidend. Door in te kopen bij een sociale onderneming kan invulling worden gegeven aan de SROI-verplichting en maatschappelijke waarde gecreëerd worden.
4.2 Activiteiten met maatschappelijke meerwaarde
De opdrachtnemer kan aan de SROI-verplichting voldoen, door zich in te zetten voor activiteiten die een maatschappelijke meerwaarde hebben. Deze activiteiten bieden een maatschappelijke meerwaarde doordat het perspectief van de doelgroep wordt vergroot, bijvoorbeeld door kennisoverdracht of het aanleren van vaardigheden. Door deze activiteiten wordt de stap richting betaald werk voor de doelgroep kleiner.
4.3 Arbeidsontwikkeling van de kandidaat of werkgever
Onder arbeidsontwikkeling worden activiteiten verstaan in het kader van om-, her-, en bijscholing van de kandidaat met als doel de arbeidsmarktpositie van deze kandidaat te versterken. Dit kan bijvoorbeeld door trainingen of scholing aan te bieden. Deze training kan zowel gaan over vakinhoudelijke kennis als over persoonlijke groei, bijvoorbeeld over de aanpak van een taalachterstand. Deze activiteiten dienen te worden verricht in combinatie met het verrichten van arbeid. Daarnaast kunnen activiteiten rondom arbeidsontwikkeling zich ook richten op het versterken van de (begeleidings)vaardigheden van leidinggevenden of begeleiders op de werkvloer. Het versterken van deze vaardigheden zal bijdragen aan een effectievere begeleiding van de doelgroep.
4.4 Bijdrage sociale initiatieven
Wanneer opdrachtnemers geen mogelijkheid zien om SROI direct in te zetten voor de doelgroep, krijgen zij de optie om als tegenprestatie de SROI-verplichting ten goede te laten komen aan sociale initiatieven. Het gaat dan om een financiële bijdrage of een bijdrage in natura (manuren, kennis of materialen) aan activiteiten die een relatie hebben met arbeidsmarkt, onderwijs of andere maatschappelijke doelstellingen van de gemeenten in de arbeidsmarktregio Midden-Limburg. Het mag gaan om activiteiten die;
Maatwerk is hierbij het uitgangspunt, waarmee de gemeente de uitvoerbaarheid van SROI wil bevorderen.
4.5 Prestatieladder Sociaal Ondernemen
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een landelijk kwaliteitskeurmerk van TNO. Het is een meetinstrument dat inzicht geeft in de mate waarin een organisatie gemiddeld sociaal onderneemt. PSO is ingericht als een prestatieladder met 3 niveaus: trede 1, 2 en 3. Daarnaast is extra certificering mogelijk voor bedrijven op trede 3 die 30% of meer mensen uit kwetsbare groepen in dienst hebben. Met PSO wordt blijvend ingezet op duurzame arbeidsinschakeling. PSO certificering is namelijk onafhankelijk van een eventuele opdracht en de omvang of looptijd. Ondernemers met een PSO-certificering maken structureel werk van SROI binnen hun organisatie en worden daarvoor beloond.
SROI kan veel opleveren maar de uitvoering vraagt ook een investering in tijd en competenties. Voor de uitvoering maakt Arbeidsmarktregio Midden-Limburg gebruik van een coördinator SROI. Deze coördinator adviseert bij een op handen zijnde aanbesteding over de op te nemen SROI-voorwaarden en is na gunning de spil omtrent de uitvoering van de opgenomen SROI-voorwaarden. De coördinator stimuleert, faciliteert, observeert, verbindt en is actief op zoek naar mogelijkheden tot invulling van de SROI-verplichting.
5.1 Monitoring en effectmeting SROI
Het monitoren van SROI vindt plaats op een eenduidige wijze. Het uitgangspunt is dat alle SROI-verplichtingen worden gemonitord. Door het monitoren van resultaten en procedures wordt inzicht verkregen in de kosten en baten, de toepasbaarheid, successen en verbeterpunten van SROI. Met deze informatie kan de kwaliteit van SROI worden versterkt en gewaarborgd.
Als de SROI-verplichting niet of niet volledig wordt ingevuld, wordt eerst samen met opdrachtnemer naar een oplossing gezocht. De gemeenten binnen de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg kunnen indien nodig een boete opleggen ter hoogte van de niet gerealiseerde SROI-waarde. Een bepalende factor voor het wel of niet beboeten is de houding en het gedrag van de opdrachtnemer. De boete wordt niet opgelegd indien de opdrachtnemer naar de mening van de gemeente voldoende inspanning heeft geleverd en hem niets te verwijten valt bij het niet voldoen aan de SROI-eis. Als er overgegaan wordt tot het opleggen van een boete dan wordt het boetegeld gestort in het Participatiebudget van de opdrachtgever (gemeente). De middelen in het Participatiebudget gebruiken gemeenten van Arbeidsmarktregio Midden-Limburg om sociale initiatieven te financieren.
6. Uitvoeringsvoorwaarden SROI Arbeidsmarktregio Midden-Limburg 2026 en verder
Bij het verlenen van opdrachten kunnen gemeenten bijzondere voorwaarden stellen, zoals voor SROI. Wanneer gemeenten uit Arbeidsmarktregio Midden-Limburg een opdracht verlenen, wordt een tegensprestatie gevraagd van de opdrachtnemer in de vorm van het bieden van werkgelegenheid, opleidingen of op een andere manier bijdragen aan het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier krijgen personen met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
De doelstellingen van deze regeling zijn:
De focus ligt op de volgende doelgroepen, die kunnen worden ingezet ten behoeve van SROI:
Uitgangspunt voor de termijn dat een kandidaat meetelt voor de invulling van de SROI-verplichting is vastgesteld op basis van de mate van de afstand tot de arbeidsmarkt. Hoe groter de afstand, hoe langer de kandidaat mag meetellen.
Bonus3 |
||
2 jaar 100% loonwaarde vanaf het 3e jaar tot einde indicatie voor 50% van de loonwaarde. |
||
Aanbieden vast dienstverband aan kandidaten uit de Participatiewet, doelgroepenregister, WIA/WAO of WW (> 6 maanden) |
Na ontvangst van fictieve bonus op de SROI-verplichting behoort kandidaat niet langer tot de SROI doelgroep. |
Daarnaast zijn er een aantal extra stimulansen in dit overzicht opgenomen om te komen tot een meer inclusieve arbeidsmarkt. Ten eerste is er een extra waardering voor dienstverbanden voor onbepaalde tijd, waarmee duurzame arbeidsrelaties worden gestimuleerd. Ten tweede wordt een ‘bonus’ van € 5 per gewerkt uur gegeven bij een tweetal doelgroepen: Participatiewet en kandidaten ingeschreven in het doelgroepenregister. Deze doelgroepen hebben namelijk de grootste afstand tot de arbeidsmarkt. Door de bonusmaatregel wordt erna gestreefd de opdrachtnemer extra te prikkelen om deze kandidaten in dienst te nemen.
Alle aanbestedingen (m.u.v. de sectoren Wmo en Jeugd Dienstverlening) vanaf € 100.000,- (excl. btw). Voor werken, diensten en leveringen waarbij het arbeidsdeel tenminste 30% van de totale opdrachtsom beslaat, geldt een verplichting van minimaal 5% van de opdrachtsom. Wanneer de opdracht arbeidsextensief (loonsom is minder dan 30% van de totale opdrachtsom) is de SROI-verplichting minimaal 2% van de opdrachtsom. Hierbij geldt dat maatwerk altijd mogelijk is en er kan naar boven toe van de percentages worden afgeweken.
SROI wordt in de sectoren Wmo en Jeugd Dienstverlening toegepast bij overeenkomsten met een omzetwaarde van tenminste € 350.000,- exclusief btw per jaar. De stuurgroep Arbeidsmarktregio Midden-Limburg neemt hier uiteindelijk het besluit over.
Artikel 5 Vormen SROI-invulling
SROI kan op diverse manieren worden ingevuld via onderstaande volgorde van voorkeur:
Het gaat om een financiële bijdrage of een bijdrage in natura (manuren, kennis of materialen) aan activiteiten die een relatie hebben met arbeidsmarkt, onderwijs of andere maatschappelijke doelstellingen van de gemeenten in de arbeidsmarktregio Midden-Limburg. Het mag gaan om activiteiten die:
F. Financiële bijdrage ten behoeve van participatie/arbeidstoeleiding aan de opdrachtverstrekkende gemeenten.
Maatwerk is bij deze bouwblokken het uitgangspunt, waarmee de gemeente de uitvoerbaarheid van SROI wil bevorderen.
Artikel 6 Waardering SROI-invulling
De SROI-invulling wordt gewaardeerd op basis van de ‘bouwblokkenmethode’. Dit houdt in dat elke beschreven SROI-invulling een waarde vertegenwoordigt, uitgedrukt in euro’s. Hierdoor kan de contractpartner stapelen tot het benodigde bedrag. De Midden-Limburgse bouwblokken kennen de volgende invulmogelijkheden en hieraan gekoppelde waardes, uitgedrukt in euro’s:
Artikel 7 Taken en verantwoordelijkheden interne stakeholders
De coördinator SROI: de regie van SROI ligt voor de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg bij de regionale coördinator SROI. Onder regie wordt verstaan dat de coördinator SROI verantwoordelijk is voor het actief aandragen van ideeën over de invulling van de SROI opgave aan de voorkant en tijdens het proces. De coördinator adviseert de Midden-Limburgse gemeenten bij op handen zijnde aanbesteding over de mogelijkheden voor het toepassen van SROI. In zijn advies doet hij een voorstel voor het op te nemen SROI-percentage. Na besluitvorming levert hij ondersteunende tekst voor de aanbestedingsleidraad.
Monitoring voortgang SROI invulling
Tijdens de uitvoeringsfase van de opdracht monitort de coördinator SROI de voortgang van de SROI invulling. De beoordeling of een door opdrachtnemer voorgestelde SROI invulling past binnen het beleid van de regio Midden-Limburg behoort tot de bevoegdheid van de coördinator SROI. Ter verbetering van het monitoringsproces maakt de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg gebruik van het online monitoringssysteem WIZZR. WIZZR staat voor grip, inzicht en betere resultaten op het vlak van SROI-beleid. Ook geeft WIZZR inzicht in de maatschappelijke bijdrage van opdrachtnemers en krijgt de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg meer inzicht in de bijdrage die het SROI-beleid levert aan de realisatie van de banenafspraak (inclusieve arbeidsmarkt). De coördinator SROI verstrekt jaarlijks de behaalde SROI-resultaten aan de stuurgroep AMR-ML.
Om de voortgang te bewaken ontvangt zowel de opdrachtnemer als de coördinator SROI elk kwartaal een signaal vanuit WIZZR dat er een meetmoment met betrekking tot de invulling van de SROI-eis plaatsvindt. Deze meetmomenten worden gebruikt om de voortgang van de invulling te bewaken en waar nodig bij te stellen. Een kwartaal voorafgaand aan de einddatum van de opdracht maken de coördinator SROI en de opdrachtnemer de balans op en koppelt de coördinator SROI de definitieve status terug aan de projectverantwoordelijke van de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg.
De inkoopadviseur: de inkoopadviseur is en blijft eindverantwoordelijk voor zijn/haar inkoopproces. Wel wordt van hen verwacht voor aanvang van het proces tijdig de SROI-medewerker te betrekken en actief mee te denken bij de beoordeling van de kansrijkheid over het toepassen van SROI, het percentage en wijze van uitvraag van de op handen zijnde aanbesteding.
De projectverantwoordelijke: het contract dat volgt na definitieve gunning van de opdracht, wordt afgesloten met een van de Midden-Limburgse gemeenten of op (sub)regionaal niveau. Dat impliceert dat de vakinhoudelijk medewerker van de betreffende gemeente of de persoon die is aangesteld namens de regiogemeenten verantwoordelijk is voor het beheer van het contract. Hierbij wordt hij/zij op het onderdeel SROI ontzorgt door de regionale coördinator SROI. Mocht er aan het einde van de uitvoeringstermijn van een lokale opdracht (opdracht verstrekt door een individuele gemeente of sub-regionaal) door opdrachtnemer verwijtbaar niet voldaan zijn aan de SROI verplichting, dan is alleen de projectverantwoordelijke bevoegd om een eventuele boete op te leggen. De regionale coördinator SROI onderzoekt de mate van verwijtbaarheid en levert hiertoe een advies voor een mogelijke sanctie aan bij de projectverantwoordelijke.
N.b. Indien het een regionale opdracht betreft treedt het ‘Protocol Regionale tekorten Social Return On Investment Midden-Limburg’ in werking.
Als de SROI-verplichting niet wordt ingevuld, wordt eerst samen met opdrachtnemer naar een oplossing gezocht. Een bepalende factor voor het wel of niet beboeten is de houding en het gedrag van de opdrachtnemer. De boete wordt niet opgelegd indien de opdrachtnemer naar de mening van de gemeente voldoende inspanning heeft geleverd en hem niets te verwijten valt bij het niet voldoen aan de SROI-eis. De gemeenten binnen de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg kunnen indien nodig een boete opleggen ter hoogte van de niet gerealiseerde SROI-waarde.
Indien het een regionale aanbesteding betreft treedt het Protocol Regionale tekorten Social Return On Investment Midden-Limburg (bijlage 2) In werking.
De Uitvoeringsregels Social Return On Investment (SROI) 2016 ev. vastgesteld blijven van toepassing op de gevallen waarin SROI is toegepast vóór de inwerkingtreding van onderhavige beleidsregels.
Artikel 10 Intrekking oude regelgeving
De Uitvoeringsregels Social Return On Investment (SROI) 2016 ev. worden ingetrokken.
Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na de bekendmaking.
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregels SROI 2024 ev. Arbeidsmarktregio Midden-Limburg.
7. Toelichting bij beleidsregels Social Return on Investment Arbeidsmarktregio Midden-Limburg
Deze toelichting is onderdeel van het Social Return on Investment beleid van de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg. De Arbeidsmarktregio Midden-Limburg bestaat uit de volgende gemeenten: Roermond, Maasgouw, Echt-Susteren, Roerdalen, Leudal, Weert en Nederweert.
De beleidsregels treden in werking op de eerste dag na bekendmaking van het besluit. De beleidsregels worden geciteerd als ‘Beleidsregels SROI 2024 ev. Arbeidsmarktregio Midden-Limburg’.
Met SROI wordt bedoeld ‘iets teruggeven aan de samenleving’. SROI is een arbeidsmarktinstrument dat ingezet kan worden om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Om dit te bereiken maakt de Arbeidsmarktregio Midden-Limburg bij overheidsopdrachten afspraken met opdrachtnemers over sociale criteria in de opdrachtverstrekking. In ruil voor de verkregen opdracht wordt van opdrachtnemers verwacht werkgelegenheid te creëren of zichzelf anderszins in te zetten voor de doelgroep. Hiermee wordt een meer inclusieve arbeidsmarkt gecreëerd.
De doelgroepen van dit beleid zijn:
WSW detachering: De Wet sociale werkvoorziening (Wsw) gaat er vanuit dat je als SW-werknemer werkzaam moet zijn in een 'zo normaal mogelijke' omgeving. Als dat mogelijk en passend is, kan dit een werkplek buiten het SW-bedrijf zijn, bij een andere werkgever. Dit gebeurt vaak door middel van detachering.
Artikel 4: Contracteis bij aanbesteding
Bij alle inkoop en aanbestedingen (leveringen, diensten en werken) m.u.v. Wmo en Jeugd Dienstverlening, wordt SROI als contracteis (bijzondere uitvoeringsvoorwaarde) opgenomen volgens onderstaand schema:
Arbeidsintensief (het arbeidsdeel beslaat tenminste 30% van de totale opdrachtsom) |
Arbeidsextensief (loonsom is minder dan 30% van de totale opdrachtsom) |
||
Bij alle inkoop en aanbesteding in het kader van Wmo en Jeugd Dienstverlening, wordt SROI als contracteis (bijzonder uitvoeringsvoorwaarde) opgenomen volgens onderstaand schema:
Artikel 5: Vormen SROI invulling
SROI resulteert bij voorkeur in extra arbeidsplaatsen voor de doelgroep. Daarnaast is er ruimte voor alternatieve invulling en maatwerk. Opdrachtnemer is en blijft verantwoordelijk voor zijn SROI-eis en kan de invulling hiervan (deels) laten uitvoeren door zijn leveranciers/onderaannemers. De SROI-eis kan ingevuld worden met een combinatie van vier verschillende categorieën. Deze vier categorieën in rangorde zijn:
Als blijkt dat SROI niet kan worden ingevuld binnen de voornoemde vier categorieën, dan kan Opdrachtnemer in overleg met en na toestemming van opdrachtgever op een alternatieve wijze invulling geven aan zijn SROI-eis. Voor de invulmogelijkheden wordt verwezen naar artikel 8 ‘Waardering SROI-invulling Categorie A t/m E’.
* Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO)
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een landelijk meetinstrument dat objectief bepaalt in welke mate een organisatie socialer onderneemt. Indien opdrachtnemer in het bezit is van een geldige PSO certificering kan hij daarmee een gedeelte van de SROI-eis invullen. De hoogte van de korting is afhankelijk van de behaalde trede, maar bedraagt maximaal 10% korting op de SROI-eis:
Artikel 6: Waardering SROI-invulling Categorie A t/m E:
Bij Social Firm’s gaat het om sociale ondernemingen, conform definitie - bedrijf met maatschappelijke missie gericht op arbeidsparticipatie, 30% van de medewerkers heeft een afstand tot de arbeidsmarkt en haalt inkomsten voor min. 50% uit commerciële activiteiten. Bedrijven die PSO 30+ zijn gecertificeerd voldoen na overleg van dit certificaat aan de criteria van een social firm.
Artikel 7: Taken en verantwoordelijkheden interne stakeholders.
Het proces van SROI werkt als volgt:
Indien de SROI-coördinator op basis van de rapportage en overleggen met Opdrachtnemer van mening is dat Opdrachtnemer niet aan de SROI-eis zal voldoen, staat het hem vrij om Opdrachtnemer acties te laten ondernemen om toch aan de SROI-eis te voldoen. Opdrachtnemer verleent hiervoor kosteloos zijn volledige medewerking;
Voor de invulling van SROI wordt samengewerkt met de partners in het Werkgeversservicepunt Midden-Limburg Oost en West (WSP). Ook kan worden samengewerkt met het Leerwerkloket Midden-Limburg en indien van toepassing maatschappelijke partners.
Voor de monitoring van SROI maken Opdrachtgever en Opdrachtnemer gebruik van het online registratiesysteem WIZZR. Opdrachtgever verstrekt (indien nodig) aan Opdrachtnemer inloggegevens en een toelichting over het gebruik van WIZZR, en zorgt ervoor dat Opdrachtnemer toegang krijgt tot de Opdracht in WIZZR. Opdrachtnemer houdt in WIZZR zijn SROI-invulling bij.
Opdrachtgever mag ten behoeve van de controle en verificatie van de gegevens van de SROI-activiteiten van Opdrachtnemer bewijsstukken opvragen bij Opdrachtnemer. Opdrachtnemer verleent hiervoor kosteloos zijn medewerking. Controle op de werkvloer vindt steekproefsgewijs plaats.
Het is niet toegestaan om kandidaten die in andere gemeenten zijn meegerekend voor de invulling van een SROI-verplichting, opnieuw mee te rekenen.
SROI mag niet leiden tot verdringing van bestaande arbeidsplaatsen, leerwerkplekken of stageplaatsen. Op verzoek maakt de Opdrachtnemer dit aannemelijk.
Als de SROI-verplichting niet wordt ingevuld, wordt eerst samen met Opdrachtnemer naar een oplossing gezocht. De Opdrachtgever kan overgaan tot het opleggen van een boete ter hoogte van het door Opdrachtnemer niet ingevulde deel van de SROI-eis. De boete wordt niet opgelegd indien de Opdrachtnemer niets te verwijten valt bij het niet voldoen aan de SROI-eis.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-453314.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.