Besluit tot wijziging van de Mandaatregeling Meierijstad (13e wijziging)

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Meierijstad, ieder voor zover bevoegd;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 59a van de Gemeentewet en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;

overwegende, dat het wenselijk is de Mandaatregeling met bijbehorende registers te actualiseren;

b e s l u i t:

vast te stellen het :

Besluit tot wijziging van de Mandaatregeling Meierijstad (13e wijziging)

I Wijziging regeling

 

De Mandaatregeling Meierijstad wordt gewijzigd als volgt.

A. Artikel 1 van de mandaatregeling komt te luiden:

Artikel 1Verlening

  • 1.

    Ondertekeningsmandaat

    De bevoegdheid tot het ondertekenen van stukken uitgaande van het college, als bedoeld in artikel 59a van de Gemeentewet, en van stukken uitgaande van de burgemeester wordt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 en 7, lid 2 van deze regeling, opgedragen aan de medewerkers van de werkateliers die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Tot de bevoegdheid tot het ondertekenen behoort ook de bevoegdheid tot het digitaal ondertekenen (d.m.v. elektronische handtekening) van stukken. Gebruikmaking van een gescande handtekening is uitsluitend mogelijk met uitdrukkelijke toestemming van betrokken bestuurder of functionaris.

  • 2.

    Beslismandaat

    De besluitvormende bevoegdheden die zijn vermeld in het bij dit besluit behorende register worden gemandateerd aan de in de registers genoemde functionarissen. Deze functionarissen maken van de aan hen verleende mandaten slechts gebruik ten aanzien van de aangelegenheden die behoren tot hun werkterrein, tot het werkterrein van hun werkatelier(s) of tot het aan hen opgedragen aandachtsgebied. Mandatering van de besluitvormende bevoegdheid gaat gepaard met mandatering van de ondertekeningsbevoegdheid.

    Ondermandaat is mogelijk indien en voor zover dat in deze regeling of in het daarbij behorende register vermeld is.

  • 3.

    Medewerker

    Voor de toepassing van deze regeling wordt onder medewerker verstaan elke persoon die krachtens een arbeidsovereenkomst, detacherings- of andere overeenkomst (bijv. stageovereenkomst) werkzaam is bij de gemeente Meierijstad.

  • 4.

    Voorbehoud

    De aan de medewerkers gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend door de algemeen directeur, de themadirecteuren en leidinggevenden, als zij de wens daartoe kenbaar maken aan de gemandateerde. De gemandateerde maakt in dat geval geen gebruik van de bevoegdheid.

  • 5.

    Waar in deze regeling en het daarbij behorende register bij een bevoegdheid wordt gesproken over “besluiten m.b.t.“, zijn daaronder - tenzij dat anders is aangegeven - begrepen alle mogelijk te nemen besluiten, privaatrechtelijke rechtshandeling of feitelijke handelingen (verlening, weigering, herziening, intrekking, bevoorschotting e.d.).

  • 6.

    Algemeen uitgangspunt gebruikmaking mandaat

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden neemt de gemandateerde of ondergemandateerde het geldende beleid, en de wettelijke voorschriften en bepalingen, waaronder begrepen de voorschriften en bepalingen van deze regeling en het bijbehorende register in acht. Tevens neemt de gemandateerde of ondergemandateerde het bij de bevoegdheid behorende budget c.q krediet, zoals opgenomen in de programmabegroting of de productenraming en de limieten of beperkingen opgelegd bij of krachtens de Regeling budgethouders gemeente Meierijstad in acht.

  • 7.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt onder budgethouder tevens verstaan de op grond van de geldende Regeling budgethouders Meierijstad aangewezen budgetbeheerder, kredietbeheerder of budgethoudend projectleider.

Toelichting

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 1 Verlening

Ondertekeningsmandaat

De bevoegdheid tot het ondertekenen van stukken uitgaande van het college, als bedoeld in artikel 59a van de Gemeentewet, en van stukken uitgaande van de burgemeester wordt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 en 7, lid 2 van deze regeling, opgedragen aan de medewerkers van de werkateliers die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Tot de bevoegdheid tot het ondertekenen behoort ook de bevoegdheid tot het digitaal ondertekenen (d.m.v. elektronische handtekening) van stukken. Gebruikmaking van een gescande handtekening is uitsluitend mogelijk met uitdrukkelijke toestemming van betrokken bestuurder of functionaris.

Beslismandaat

De besluitvormende bevoegdheden die zijn vermeld in het bij dit besluit behorende register worden gemandateerd aan de in de registers genoemde functionarissen. Deze functionarissen maken van de aan hen verleende mandaten slechts gebruik ten aanzien van de aangelegenheden die behoren tot hun werkterrein, tot het werkterrein van hun werkatelier(s) of tot het aan hen opgedragen aandachtsgebied. Mandatering van de besluitvormende bevoegdheid gaat gepaard met mandatering van de ondertekeningsbevoegdheid .

Ondermandaat is mogelijk indien en voor zover dat in deze regeling of in het daarbij behorende register vermeld is.

Medewerker

Voor de toepassing van deze regeling wordt onder medewerker verstaan elke persoon die krachtens een arbeidsovereenkomst, detacherings- of andere overeenkomst (bijv. stageovereenkomst) werkzaam is bij de gemeente Meierijstad.

Voorbehoud

De aan de medewerkers gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend door de algemeen directeur, de themadirecteuren en leidinggevenden, als zij de wens daartoe kenbaar maken aan de gemandateerde. De gemandateerde maakt in dat geval geen gebruik van de bevoegdheid.

4.Vaststelling projectplannen:

De bevoegdheid tot het vaststellen van een projectplan wordt, tenzij in een bestuursopdracht anders is bepaald, toegekend aan:

a. de met de uitvoering van het project te belasten projectleider indien de waarde van het project het bedrag van € 50.000,-- excl. BTW,-- niet te boven gaat;

b. de algemeen directeur indien de waarde van het project het bedrag van € 500.000,-- excl. BTW ,-- niet te boven gaat;

c. Boven een bedrag van € 500.000,-- geldt geen mandaat en is het college bevoegd tot vaststelling; handhaven ?

d. In een door het college vast te stellen projectplan kunnen van de mandaatregeling afwijkende bevoegdheden worden opgenomen.

e. het projectplan vermeldt de verantwoordelijke projectleider.

5. Waar in deze regeling en het daarbij behorende register bij een bevoegdheid wordt gesproken over “besluiten m.b.t.“, zijn daaronder - tenzij dat anders is aangegeven - begrepen alle mogelijk te nemen besluiten, privaatrechtelijke rechtshandeling of feitelijke handelingen (verlening, weigering, herziening, intrekking, bevoorschotting e.d.).

6. Algemeen uitgangspunt gebruikmaking mandaat

Bij de uitoefening van de bevoegdheden neemt de gemandateerde of ondergemandateerde het geldende beleid, en de wettelijke voorschriften en bepalingen, waaronder begrepen de voorschriften en bepalingen van deze regeling en het bijbehorende register in acht. Tevens neemt de gemandateerde of ondergemandateerde het bij de bevoegdheid behorende budget c.q krediet, zoals opgenomen in de programmabegroting of de productenraming en de limieten of beperkingen opgelegd bij of krachtens de Regeling budgethouders gemeente Meierijstad in acht.

Artikel 1 Verlening

Ondertekeningsmandaat

De bevoegdheid tot het ondertekenen van stukken uitgaande van het college, als bedoeld in artikel 59a van de Gemeentewet, en van stukken uitgaande van de burgemeester wordt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 en 7, lid 2 van deze regeling, opgedragen aan de medewerkers van de werkateliers die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Tot de bevoegdheid tot het ondertekenen behoort ook de bevoegdheid tot het digitaal ondertekenen (d.m.v. elektronische handtekening) van stukken. Gebruikmaking van een gescande handtekening is uitsluitend mogelijk met uitdrukkelijke toestemming van betrokken bestuurder of functionaris.

Beslismandaat

De besluitvormende bevoegdheden die zijn vermeld in het bij dit besluit behorende register worden gemandateerd aan de in de registers genoemde functionarissen. Deze functionarissen maken van de aan hen verleende mandaten slechts gebruik ten aanzien van de aangelegenheden die behoren tot hun werkterrein, tot het werkterrein van hun werkatelier(s) of tot het aan hen opgedragen aandachtsgebied. Mandatering van de besluitvormende bevoegdheid gaat gepaard met mandatering van de ondertekeningsbevoegdheid.

Ondermandaat is mogelijk indien en voor zover dat in deze regeling of in het daarbij behorende register vermeld is.

Medewerker

Voor de toepassing van deze regeling wordt onder medewerker verstaan elke persoon die krachtens een arbeidsovereenkomst, detacherings- of andere overeenkomst (bijv. stageovereenkomst) werkzaam is bij de gemeente Meierijstad.

Voorbehoud

De aan de medewerkers gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend door de algemeen directeur, de themadirecteuren en leidinggevenden, als zij de wens daartoe kenbaar maken aan de gemandateerde. De gemandateerde maakt in dat geval geen gebruik van de bevoegdheid.

5. Waar in deze regeling en het daarbij behorende register bij een bevoegdheid wordt gesproken over “besluiten m.b.t.“, zijn daaronder - tenzij dat anders is aangegeven - begrepen alle mogelijk te nemen besluiten, privaatrechtelijke rechtshandeling of feitelijke handelingen (verlening, weigering, herziening, intrekking, bevoorschotting e.d.).

6. Algemeen uitgangspunt gebruikmaking mandaat

Bij de uitoefening van de bevoegdheden neemt de gemandateerde of ondergemandateerde het geldende beleid, en de wettelijke voorschriften en bepalingen, waaronder begrepen de voorschriften en bepalingen van deze regeling en het bijbehorende register in acht. Tevens neemt de gemandateerde of ondergemandateerde het bij de bevoegdheid behorende budget c.q krediet, zoals opgenomen in de programmabegroting of de productenraming en de limieten of beperkingen opgelegd bij of krachtens de Regeling budgethouders gemeente Meierijstad in acht.

7. Voor de toepassing van deze regeling wordt onder budgethouder tevens verstaan de op grond van de geldende Regeling budgethouders Meierijstad aangewezen budgetbeheerder, kredietbeheerder of budgethoudend projectleider.

II Wijziging registers

 

  • A.

    Aan alle registers (algemeen en per werkatelier) wordt de tekst in de kop aangevuld met de volgende zin:

    Voor de toepassing van deze regeling wordt onder budgethouder tevens verstaan de op grond van de geldende Regeling budgethouders Meierijstad aangewezen budgetbeheerder, kredietbeheerder of budgethoudend projectleider.

    Toelichting: het betreft hier een toelichtende tekst voor de gebruikers

  • B.

    Het REGISTER ALGEMEEN wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

    Toelichting: het betreft hier een beperkte aanpassing van de rubrieken 4 en 5 aan de vastgestelde Regeling budgethouders gemeente Meierijstad 2024.

  • C.

    Het REGISTER WERKATELIER GEBIEDSONTWIKKELING EN PLANOLOGIE wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

    Toelichting:

  • De inleidende tekst is aangepast in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

  • In het nieuwe register is in rubriek 4 opgenomen de mandatering van de bevoegdheid m.b.t. het toekennen van de zogenaamd Erfgoedpluim.

  • In de nieuwe rubriek 11 is toegevoegd de bevoegdheid m.b.t. de toekenning van subsidie in de kosten van aanpassing van woningen(sanering weglawaai). Dit mandaat is al bij besluit van 16 april 2024 verleend en wordt nu ingevoegd in de registers.

  • D.

    Het REGISTER WERKATELIERS VTH VERGUNNINGEN EN VTH HANDHAVING wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

    Toelichting:

  • De inleidende tekst is aangepast in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

  • In de nieuwe rubriek 11 is toegevoegd de bevoegdheid m.b.t. de toekenning van subsidie in de kosten van aanpassing van woningen (sanering weglawaai). Dit mandaat is al bij besluit van 16 april 2024 verleend en wordt nu ingevoegd in de registers.

II Inwerkingtreding

 

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

Aldus vastgesteld op 18 juni 2024

Burgemeester en wethouders voornoemd,

De secretaris, De burgemeester,

De burgemeester voornoemd,

Bijlage 1 REGISTER ALGEMEEN

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER ALGEMEEN (Tekst na 13e wijziging Mandaatregeling)

De mandaten opgenomen in dit register gelden voor alle functionarissen c.q werkateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Zie ook Mandaatregister per afzonderlijk werkatelier

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende werkatelier G=Griffier M = Medewerkers van het werkatelier /de werkateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. LET OP: Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in artikel 4 en 6 van de Mandaatregeling ! Voor de toepassing van deze regeling wordt onder budgethouder tevens verstaan de op grond van de geldende Regeling budgethouders Meierijstad aangewezen budgetbeheerder, kredietbeheerder of budgethoudend projectleider.

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken

orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

1. VOORBEREIDINGS- EN UITVOERINGSHANDELINGEN

De afdoening van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, waaronder in ieder geval begrepen:

a. het vragen van inlichtingen bij derden;

b. het toezenden aan overheidsinstellingen of derden van gevraagde of verplicht te verstrekken statistische en andere gegevens;

c. het verstrekken van inlichtingen over het in de gemeente gevolgde beleid en over de interpretatie door de gemeente van voorschriften en richtlijnen. (bijv. uitleg bestemmingsplan, verordening of milieurichtlijnen of beleidsregels);

d. het doen van BTW-aangiften;

e. correspondentie m.b.t. vergoedingen van het Rijk of andere instellingen;

f. het vragen van adviezen aan gemeentelijke diensten of derden indien daaraan geen kosten verbonden zijn of indien het vragen van een dergelijk advies is voorgeschreven. ( bijv. Welstand, GGD, Argonaut, Onderwijsinspectie, Landelijk bureau Bibob, Justis, Adviescommissie agrarische bouwaanvragen, adviseur op grond van de Procedureverordening planschadevergoeding);

g. het zenden van ontvangstbevestigingen;

h. het opvragen van wettelijk voorgeschreven accountantsverklaringen;

i. het aansprakelijk stellen voor herstel van schade door derden aan gemeente-eigendommen;

j. het verzenden van uitnodigingen voor een gesprek (bijv. aangaande of bijdrage, het verstrekken of inwinnen van informatie e.d.);

k. het opzeggen van abonnementen op tijdschriften.

BenW /Burg.

M

 

 

F

 

Bepaling bij c.

* het verstrekken van inlichtingen mag niet het karakter hebben van toezeggingen waaraan rechten kunnen worden ontleend. Toezeggingen kunnen uitsluitend schriftelijk door een bestuursorgaan (en niet door individuele leden daarvan) worden gedaan.

 

* Opmerking: de Legesverordening schrijft bij verlening van bepaalde diensten het heffen van leges voor.

2. PRIVAATRECHTELIJKE RECHTSHANDELINGEN

Besluiten met betrekking tot privaatrechtelijke rechtshandelingen als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet voor zover die verband houden met werkterrein opgedragen aandachtsgebied van het werkatelier(s), (bijv. aangaan en opzeggen van huur-,pacht en koopcontracten, het besluiten op aansprakelijkheidsstellingen, aanvaarding schenking, cessie etc.) met uitzondering van de besluiten als bedoeld in het tweede lid van artikel 160 Gemeentewet (deelneming in stichtingen e.d.);

 

BenW

M/G

 

Opmerking: Bij contracten op het gebied van inkoop van diensten, leveringen en werken: budgethouder (tot € 5000,--) . Bij contracten vanaf €5000,-- medewerker werkatelier Inkoop. Als het contract betrekking heeft op een rekenkameronderzoek is de griffier bevoegd. Zie rubriek 4 onder a1 en a2.

Bij overige contracten (niet zijnde verwerkersovereenkomsten) mandaat aan projectleider en medewerkers van de betreffende ateliers. Bij contracten met financiële gevolgen waarover nog niet eerder door het bevoegd orgaan of de bevoegde gemandateerde medewerker is besloten zie ook hierna onder 4 !

Mandaat voor het al dan niet aangaan van een verwerkersovereenkomsten wordt uitsluitend verleend aan de medewerker die hoofdverantwoordelijk is voor de uitwisseling van de in de overeenkomst aangeduide persoonsgegevens. Dit onder de voorwaarde dat voor het ondertekenen de instemming van de privacy-officer noodzakelijk is.

Artikel 169, lid 4 van de Gemeentewet dient in acht genomen te worden (plicht tot informeren gemeenteraad over rechtshandelingen als de raad daarom vraagt of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente). Geen mandaat als de raad zijn bedenkingen kenbaar maakt.

 

Voor het formeel aanvaarden van een schenkingen, legaten e.d. aan de gemeente is instemming portefeuillehouder vereist.

*De bevoegdheid van de griffier geldt als de raad besluit om de griffier de bevoegdheid te geven om op te treden als budgethouder voor het budget voor raadswerkzaamheden.

3. VOLMACHT EN MACHTIGING

Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (volmacht) bij privaatrechtelijke rechtshandelingen: (koop, huur, pacht, aanvaarding schenking, cessie etc.)

a. is de onderliggende bevoegdheid gemandateerd (bijvoorbeeld de bevoegdheid te beslissen over de inhoud van een koopovereenkomst) dan mag de bevoegde functionaris ook de daaruit voorvloeiende vertegenwoordigingshandelingen (bijvoorbeeld ondertekenen van het contract en passering koopaktes namens gemeente) uitoefenen.

b. Ook voor de gevallen waarin de onderliggende bevoegdheid niet door het bevoegde bestuursorgaan is gemandateerd (het college of de burgemeester besluit zelf) wordt hierbij volmacht verstrekt voor het ter uitvoering van het besluit benodigde vertegenwoordigingshandelingen

Burg.

M/G*

Notaris en andere derden

Contracten m.b.t inkoop van werken, leveringen en diensten worden ondertekend door de inkoopbevoegde medewerker (zie 4 onder a1 en a2 !).

Verwerkersovereenkomsten worden uitsluitend ondertekend door de medewerker die bevoegd is te besluiten tot het aangaan van die overeenkomst.

Van bevoegdheid mag geen gebruik worden gemaakt als de burgemeester of de portefeuillehouder de wens te kennen heeft gegeven van de bevoegdheidgebruik te willen maken. (zie mandaatregeling).

Ondermandaat (volmacht) mogelijk aan notaris en andere derden voor bijv. het passeren van akten bij grondverkopen en vestiging zakelijke rechten.

*De bevoegdheid van de griffier geldt als de raad besluit om de griffier de bevoegdheid te geven om op te treden als budgethouder voor het budget voor raadswerkzaamheden.

TOELICHTING verschil rubriek 2 en 3

Het nemen van beslissingen over privaatrechtelijke overeenkomsten is een zaak van het college (160 Gemeentewet). (zie rubriek 2)

De burgemeester is op grond van 171 van de Gemeentewet bevoegd de gemeente te vertegenwoordigen in en buiten rechte. Dit betreft o.a. het ondertekenen van contracten). De volmacht tot het uitoefenen van deze bevoegdheid is in deze rubriek vastgesteld.

 

4. FINANCIËLE VERPLICHTINGEN

a. Algemeen: bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen

1. Het aangaan van een financiële verplichting op het gebied van inkoop vandiensten, leveringen en werken door het sluiten en ondertekenen van een contract.

2. In afwijking van het bepaalde onder 1 geldt voor het oproepen van een prestatie opgenomen in een raamcontract (het sluiten van een deelcontract) mandaat aan projectleider/medewerker betreffende vakatelier.

3. Voor het aangaan van andere dan hiervoor onder 1 en 2 genoemde financiële verplichtingen ter uitvoering van besluitvorming van college en raad (i.v.m. o.a. subsidies, uitkeringen, grondaankopen, aansprakelijkheidsstellingen wegens onrechtmatige daad of niet-nakoming van contracten, betalingen personeel (m.u.v. besluiten over externe inhuur –zie hiervoor onder a 1),geldt het bepaalde elders in dit register of het register van het betreffende vakatelier

4. Programmadragers en strategisch adviseurs hebben de bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen voor zover dat voor de uitoefening van hun werkzaamheden (bewaking collegeprogramma en opstellen van strategisch beleid) noodzakelijk is. Programmadragers hebben budget om hun programma’s op te starten

 

 

 

b. Spoedeisende uitgaven (inkoop leveringen) Bonnenboek

Bij spoedeisende aanschaf van materiaal (leveringen) kan in afwijking van het bepaalde onder a.1 gebruik worden gemaakt van het Bonnenboek.

BenW/B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a 1: Budgethouder of - beheerder /M werkatelier Inkoop)/G*

 

a 2: M/G*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b.M/G*

 

Ad a1

Bevoegdheid tot het aangaan van verplichtingen m.b.t inkoop van werken, leveringen en diensten wordt gemandateerd aan:

a. de aangewezen budgethouder of budgetbeheerder als de opdrachtwaarde lager is dan € 5000,-- ;

b. medewerkers werkatelier Inkoop als de opdrachtwaarde € 5000,-- of meer bedraagt

c. de Griffier als de verplichting betrekking heeft op een rekenkameronderzoek

 

De voorwaarden opgenomen in het Inkoopbeleid en –procedure zijn onverkort van toepassing.

Aangaan verplichting alleen mogelijk bij voldoende, geoormerkt budget en eventuele limieten en beperkingen opgelegd bij of krachtens de geldende Regeling budgethouders gemeente Meierijstad

Het aangaan van een verplichting door werkatelier Inkoop geschiedt uitsluitend met instemming van de budgetverantwoordelijk projectleider of andere budgetverantwoordelijk medewerker van het betreffende werkatelier. Indien zij niet tot overeenstemming komen beslist de themaverantwoordelijke leidinggevende(zie inkoopbeleid).

 

Mandaat aan externe projectleiders onder voorbehoud instemming themadirecteur.

* zie opmerking over bevoegdheid griffier in rubriek 3

Ad a 4. bij inkoop geldt het hiervoor bepaalde onder 1 van deze rubriek.

 

Ad b. mandaat alleen voor spoedeisende gevallen bij bedragen tot maximaal € 250,-- exclusief BTW (Bonnenboek). De opdracht-bon dient achteraf te worden geaccordeerd door leidinggevende.

5. FACTUREN

Het akkoord verklaren van facturen.

BenW/Burg.

L//G*/M**

 

De factuur moet overeenkomen met de verstrekte opdracht (zo niet: nieuwe of aanvullende opdracht) Akkoordverklaring zo mogelijk op basis van prestatieverklaring (bijv. in de vorm van foto, pakbon, opleveringsrapport, urenstaat).Bij verzamelfacturen checken bij de personen die de levering hebben geaccepteerd

* zie opmerking over bevoegdheid griffier onder rubriek 3.

** akkoordverklaring van facturen voorbehouden is aan budgethouders.

6. BETALINGSOPDRACHTEN

Het tekenen van betalingsopdrachten aan 1e en 2e fiatteur

BenW

M*/G**

 

*De betreffende medewerkers zijn:

Bedrijfsleider accommodatie van Werkatelier sportaccommodaties: voor de Incasso-batch voor de zwembaden en terugbetalingen van ten onrechte of te veel betaalde zwemlesgelden;

Medewerker managementinfo en formatiebeheer bij Werkatelier Personeel en organisatie voor Salaris-Batch en betalingen van voorschotten salarissen;

Financieel medewerker van werkatelier Financiën voor het terugbetalen van kasgeldleningen, de betaling van rente en aflossing van vaste geldleningen en het aangaan van vaste geldleningen;

Beleidsmedewerker bij werkatelier Openbaar gebied (Team Beheer groen) voor terugbetaling van verkeerd gewogen afval bij de milieustraat;

Het tekenen van betalingsopdrachten geschiedt door de 1e fiatteur in geval een opdracht betrekking heeft op ten onrechte ontvangen bedragen of in geval van ontvangsten die doorgestort moeten worden op andere bankrekeningen op naam van de gemeente Meierijstad.

** zie opmerking over bevoegdheid griffier onder rubriek 3.

7. BELASTINGEN

Besluiten m.b.t. heffing en invordering belastingen

Heffings- en invorderings ambtenaar aangewezen door het college

*

 

* Zie afzonderlijk mandaatbesluit van Heffings- en invorderingsambtenaar en mandaat aan BSOB.

8. UITVOERING WERKEN,LEVERINGEN EN DIENSTEN Besluiten tot a. Aanwijzing directievoerders en toezichthouders (anders dan toezichthouders als bedoeld in de Awb)

b. Opdragen van meer- en minderwerk, bestekswijzigingen en regiewerk bij de in uitvoering zijnde werken. .

BenW

L of door DIR aange- wezen projectleider of andere budgetverantwoordelijke)

M (directievoerder)

 

 

Ad b. bestekwijzigingen en meer/minderwerk dienen binnen de bestuurlijke opdracht van het college te vallen. Ondermandaat mogelijk met inachtneming aanwijzingen verstrekker ondermandaat.

9. SUBSIDIES

a. Besluiten m.b.t. aanvragen tot c.q. ambtshalve verlenen, vaststellen afrekenen en bevoorschotten van incidentele subsidies op grond van gemeentelijke subsidieregelingen.

b. Besluiten m.b.t. aanvragen tot c.q. ambtshalve verlenen, vaststellen, afrekenen en bevoorschotten van jaarlijkse subsidies alsmede het verstrekken van voorschotten m.b.t. subsidies tot krachtens in gemeentelijke subsidieregelingen opgenomen normen

c Besluiten m.b.t. vaststellen subsidieplafonds conform het door college van BenW vastgestelde overzicht subsidies.

d. De bevoegdheid tot het aanvragen van subsidies door de gemeente bij derden (bijv. Europese subsidies).

BenW

M

 

Ad a 1. Mandaat geldt zonder meer als het beleid voor incidentele subsidieverlening expliciet is vastgesteld in de vorm van een subsidieregeling of een raadsbesluit tot beschikbaarstelling van een krediet. Als er geen sprake is van een expliciet vastgesteld beleid mag alleen gebruik gemaakt worden van het mandaat na instemming van de portefeuillehouder.

Jaarlijks wordt de portefeuillehouder(s) een overzicht verstrekt van de met mandaat verleende/geweigerde subsidies.

Ad b. 1. Subsidiebesluiten betreffende: Wijk- en dorpsraden, Gemeenschapshuizen, Sport en cultuur, Onderwijs en Jeugd (m.u.v. besluiten o.g.v. de Onderwijshuisvestingverordening), jeugdwerk/jeugdvakantieactiviteiten, Welzijn en maatschappelijk werk worden gemandateerd aan de medewerkers van het werkatelier secretariële ondersteuning die belast zijn met het nemen van subsidiebesluiten. Voorwaarde bij besluiten tot verlening (of vaststelling zonder voorafgaande verlening) is dat de subsidie gelijk is aan de subsidie opgenomen de door het college vast te stellen subsidiestaat. Voorts dient de besluitvorming plaats te vinden met instemming van de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het beleid.

In afwijking van het hiervoor bepaalde worden de subsidiebe- sluiten m.b.t. de hierna genoemde volgende instellingen op het gebied van Kunst en cultuur en Welzijn(Jeugdzorg) gemandateerd aan respectievelijk de beleidsmedewerkers kunst en cultuur van het werkatelier STERCK en beleidsmedewerker sociaal domein.

Kunst en cultuur: Bibliotheek, Kunststichting Meierijstad, Mariendael, Stichting Kunstgroep de Compagnie,Theater Blauwe kei, Cultuur Haven Veghel, Stichting Phoenix cultuur (waaronder Marktplaats cultuureducatie en CMK regeling),Stichting Fabriek Magnifique, Spectrum Schijndel, Harmonie Cecilia Schijndel,KEG, kunst culturele evenementen Schijndel,Lokale omroep (Slovu, Los, en TV Meierij).

Welzijn (jeugdzorg) Welzijn de Meierij, ONS Welzijn, MEE, Lumens en Farent,(afzonderlijk of in samenwerkingsverband via Coöperatie Sociaal Werk Meierijstad U.A)

Voorwaarde is dat portefeuillehouder moet instemmen.

Ad b2. M.b.t. subsidiebesluiten voor Monumenten en erfgoed wordt de bevoegdheid gemandateerd aan de vergunningverleners van VTH vergunningen, onder de voorwaarde dat de aanvraag ter advisering wordt voorgelegd aan de bevoegde commissie en dat het besluit conform het advies van die commissie is.

Ad b3 Voor subsidies krachtens regionale en gemeenschappelijke regelingen geldt alleen tekenmandaat.

Ad d. Er dient voldoende budget te zijn voor de tegenprestatie van de gemeente die eventueel bij het subsidiebesluit wordt geëist.

10. PERSOONSGEGEVENS: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

Het beheren van de verwerking van persoonsgegevens welke vallen onder werkingssfeer van de AVG en de daarop gebaseerde wetgeving en eventuele regelingen, het nemen van besluiten ter zake de uitvoering van de AVG en het verstrekken van informatie hieromtrent.

BenW/Burg.

 

M

 

 

11. TOEGANGSBEVEILIGING BASELINE INFORMATIEBEVEILIGING OVERHEID (BIO)

Besluiten m.b.t. het verlenen van toegangsrechten dan wel functieprofielen voor bij de gemeente in gebruik zijnde applicaties

BenW

L

 

De eigenaar van een applicatie is bevoegd tot het toekennen van de autorisaties. In de meeste gevallen is dit de proceseigenaar van het proces (keten) die de applicatie ondersteunt. Indien er geen applicatie-eigenaar of proceseigenaar aangewezen is, dan is dit altijd de secretaris.”

12. BASISREGISTRATIES en WET KENBAARHEID PUBLIEKRECHTELIJKE BEPERKINGEN (WKPB)

Het beheren en bewerken van registers Wkpb en alle wettelijke basisregistraties en- administraties ((o.a. Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie personen (BRP) Paspoorten en Identiteitskaarten, Basisregistratie Topografie (BRT), Basisregistratie Nieuw handelsregister(NHR), Basisregistratie kadaster (BRK) Basisregistratie Onroerende Zaken (WOZ) Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en het uitvoeren van alle verdere daaruit voortvloeiende werkzaamheden (bv. elektronisch waarmerken en het verstrekken van wettelijke verklaringen).

BenW

M

 

Opmerking m.b.t. Wet Bag en huisnummering: zie registers gegevensbeheer en VTH vergunningen en VTH handhaving.

13. DIGITAAL WAARMERKEN EN PUBLICEREN

Het digitaal waarmerken en publiceren van digitale bestanden (o.a. digitale bestemmingsplannen, omgevingsdocumenten , verordeningen en besluiten).

BenW

M

 

 

14. AMBTSHALVE AANVRAGEN

Het doen van aanvragen om vergunningen waarbij het college of de burgemeester zelf de aanvrager is. (bijv. omgevingsvergunning).

BenW/Burg.

M

 

 

15. CONCRETISERENDE BESLUITEN VAN ALGEMENE STREKKING

Het wijzigen van besluiten ter uitwerking of invulling van een algemene norm in een algemeen verbindend voorschrift, zoals een verordening of andere regeling. (Bijv aanwijzing alcoholverbodsgebieden, aanwijzing hondenuitlaatgebieden, , aanwijzing plaatsen waar het verboden is te venten, te collecteren, muziek te maken)

BenW/Burg

M

 

Mandaat geldt alleen voor het wijzigen van bestaande besluiten en niet voor besluiten die nog niet eerder zijn genomen. Daartoe blijft het bestuursorgaan bevoegd.

Instemming portefeuillehouder vereist

Mandaat geldt vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet niet voor besluiten die opgenomen moeten worden in het omgevingsplan, te weten besluiten die een blijvende en tastbare verandering van de fysieke leefomgeving teweegbrengen, en niet zien op de openbare orde (bijv Groene kaart) ..

16. ADVISERING/AKKORDERING AANVRAGEN BIJ DERDEN

Het voorzien van aanvragen van derden van een advies of akkoordverklaring t.b.v. het verkrijgen van een overheidsbijdrage of -beschikking (bijv. advisering t.b.v. aanvraag vergunning t.b.v. ontgronding; verklaringen bij gereedmeldingen van woningen; huursubsidie e.d.).

Raad (del)/

BenW/Burg.

M

 

 

17. BESCHIKKINGEN ALGEMEEN

a. Het verrichten van handelingen ter voorbereiding en uitvoering van beschikkingen, waaronder in ieder geval begrepen:

1. de beoordeling van de ontvankelijkheid van aanvragen en het eventueel besluiten om de aanvraag niet in behandeling te nemen;

2. het bieden van gelegenheid tot het herstel van vormfouten;

3. het verzorgen van voorgeschreven bekendmaking van aanvragen en de daarop genomen besluiten (waaronder 3:41 en 3:42 Awb);

4. het horen van (derden-) belanghebbenden;

5. het toezenden van afschriften van ingebrachte zienswijzen aan de aanvrager en de adviserende bestuursorganen;

6. het verdagen van de beslissingstermijn;

7. het opvragen van voorgeschreven of noodzakelijke adviezen.

8. besluiten m.b.t. het volgen van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure of de uitvoering van de verordening of regeling op het gebied van inspraak, participatie en uitdaagrecht

b. Het indienen van zienswijzen tegen ontwerpbesluiten van medeoverheden.

c Het nemen van besluiten op ingebrekestellingen m.b.t. vaststelling van dwangsommen bij niet tijdig beslissen als bedoeld in artikel 4:18 Awb.

 

Raad (del)/

BenW/Burg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BenW

Raad/(del) BenW / Burg

 

 

M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a.8 Bij toepassing Omgevingswet geldt dat artikel 16.65 Ow en het raadsbesluit waarin wordt besloten wanneer bij een Bopa zonder meer de UOV wordt gevolgd in acht dient te worden genomen.

Instemming van portefeuillehouder noodzakelijk.

 

Bevoegd is de medewerker die ook bevoegd is om te beslissen op de onderliggende aanvraag.

18. BEZWAARSCHRIFT, BEROEP EN HOGER BEROEP & MEDIATION

a. Het nemen van besluiten op ingediende bezwaarschriften, mits voldaan wordt aan de specifieke voorwaarden

Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de beslissing op bezwaarschriften.(o.a bieden mogelijkheid herstel vormverzuim, het indienen van een verweerschrift, de verdaging van de beslistermijn en het verschijnen ter hoorzitting ),

Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen ter zake van de behandeling van (hoger) beroepschriften, waaronder in ieder geval begrepen: het indienen van verweerschriften en schriftelijke duplieken in beroep en hoger beroep.

Vertegenwoordiging gemeente/bestuursorgaan bij procedures

Het aanwijzen van personen die de gemeente of de gemeentelijke bestuursorganen vertegenwoordigen bij de behandeling van bezwaarschriften, het voeren van rechtsgedingen (bestuurlijk, civiel, strafrechtelijk en fiscaal) bij de rechtbank, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, de Centrale Raad van Beroep, het College van Beroep voor het bedrijfsleven, het Gerechtshof, de Hoge Raad en Gedeputeerde Staten, voor zover niet in het register van het betreffende vakatelier anders gemeld

Besluiten m.b.t. het voeren van verweer in civielrechtelijke gedingen en het voegen in strafprocessen.

Bevoegdheid tot het als gemeente zelf aanspannen van civielrechtelijke gedingen of het instellen van bestuursrechtelijk beroep en hoger beroep .

Besluiten m.b.t. de keuze voor mediation.

Raad (del)/

BenW/ Burg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a. L/M

 

b. M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

e.M (jur. zaken)

 

f en g. M (jur. Zaken

 

De voorwaarden zijn:

1. De beslissing op bezwaar is conform het advies dat is uitgebracht door de Commissie voor rechtsbescherming;

2. De portefeuillehouder dient (middels een reply op een e-mail met het conceptbesluit of anderszins ) in te stemmen met het conceptbesluit;

3. Mandaat om te besluiten geldt niet als het besluit waartegen het bezwaar zich richt, door het college of de burgemeester zelf is genomen (zijnde een besluit dat niet onder mandaat is genomen);

4. Artikel 10:3 van de Awb dient strikt in acht genomen te worden (degene die het besluit op bezwaar neemt mag niet degene zijn die ook het primaire besluit met mandaat heeft genomen).

Dit beslismandaat geldt, gezien de bijzondere aard en totstandkomingsprocedure, niet voor raadsbesluiten. Bij raadsbesluiten geldt het mandaat in bezwaar- beroep, hoger beroep en mediationzaken uitsluitend voor voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

Beslissingsbevoegdheid bij bezwaarschriften tegen belastingaanslagen ligt bij heffings- en invorderingsambtenaar. Voor mandaat behandeling bezwaarschriften zie afzonderlijk besluit.

Zie Verordening op de commissie rechtsbescherming: handelingen samenhangend met ontvankelijkheidstoets (vormverzuim e.d.) geschieden door de medewerkers Jur. Zaken Overige handelingen door medewerkers vakatelier.

 

De door de mandataris aangewezen persoon is bevoegd alles te doen wat in het belang van de gemeente of het betrokken bestuursorgaan is (incl. financiële afwikkeling geschil tijdens comparitie of regiezitting) Bij vakateliers met eigen juridische adviseurs en/of medewerkers wordt de gemeente in publiekrechtelijke rechtsgedingen vertegenwoordigd door die medewerkers. Medewerkers Juza kunnen door Leidinggevende Juza worden aangewezen voor alle gedingen.

f. Instemming portefeuillehouder noodzakelijk. Bevoegdheid ziet ook op het aangaan van de uit de procedure voortvloeiende financiële verplichtingen. t

g. Bevoegdheid ziet ook op het aangaan van de uit de procedure voortvloeiende financiële verplichtingen.

19. KLACHTEN (INTERN KLACHTRECHT).

Raad/BenW /Burg

Burg/AD/TD/L

 

**Zie specifieke regels opgenomen in de beleidsregels over het intern klachtrecht.

20. WOB, WOO en WET HERGEBRUIK OVERHEIDSINFORMATIE

a. Afdoening aanvragen om informatie (WOB en WOO) dan wel hergebruik (Who). Handelingen m.b.t. het actief openbaar maken van overheidsinformatie.

b. Aanwijzing contactpersoon Woo

 

 

BenW/Burg.

 

Mandaat Directeur bedrijfsvoering

21. TOEZICHT EN HANDHAVING

a. Besluiten m.b.t. aanwijzing toezichthouders en eventuele beperking bevoegdheden als bedoeld in afdeling 5.2. van de Algemene wet bestuursrecht.

b. Besluiten m.b.t. de oplegging en uitvoering van een (preventieve) last onder bestuursdwang en dwangsom. Daaronder in ieder geval begrepen de spoedshalve toepassing van bestuursdwang, besluiten op verzoek om wijziging van de begunstigingstermijn, besluiten m.b.t. het innen c.q. invorderen van dwangsommen (inclusief kosten ter voorbereiding van bestuursdwang) besluiten m.b.t. het bewarings- en retentierecht, besluiten m.b.t. stuiting verjaring en besluiten m.b.t. het intrekken van dwangsom of bestuursdwangbesluit.

 

BenW/Burg.

 

L/ODBN

 

M/ODBN

 

Mandaat ook aan directeur ODBN voor de gevallen genoemd in afzonderlijk mandaatbesluit van 15 maart 2022 (zie register werkateliers VTH vergunningen en VTH Handhaving )

 

 

Tot de bevoegdheid behoren alle handelingen zoals de oplegging van een last, voorafgaande handelingen (o.a. constatering overtreding, sommering tot het staken van strijdig gebruik en aanvraag legalisatie).

 

 

22. OPVRAGEN GEGEVENS UIT ALGEMENE REGISTERS

Opvragen strafregistergegevens en inlichtingen uit de algemene documentatieregisters (o.a. in verband met het verlenen van onderscheidingen en het verlenen van vergunningen)

BenW./B

M

 

 

23. AANGIFTE STRAFBARE FEITEN

Het doen van aangifte van strafbare feiten (bijv. wegens beschadiging gemeente-eigendom, fraude, bedreiging )

BenW/B

M

 

 

24. Personeelszaken

zie bijlage bij dit register

 

 

 

 

Bijlage 2 REGISTER WERKATELIER GEBIEDSONTWIKKELING EN PLANOLOGIE

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIER GEBIEDSONTWIKKELING EN PLANOLOGIE (Tekst na 13e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling! Voor de toepassing van deze regeling wordt onder budgethouder tevens verstaan de op grond van de geldende Regeling budgethouders Meierijstad aangewezen budgetbeheerder, kredietbeheerder of budgethoudend projectleider.!

Per 1-1-2024 zijn diverse wetten en regelingen opgegaan in de Omgevingswet en de daarop gebaseerde regelgeving, zoals het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Voorts zijn in verband met de invoering van de Omgevingswet een aantal bepalingen uit huidige verordeningen overgebracht naar de Verordening fysieke leefomgeving (Vfl). In verband met de lopende zaken en het overgangsrecht zijn in dit register zowel de oude als de nieuwe grondslag van de regelgeving genoemd.

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken

orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    Besluiten m.b.t. overeenkomsten betreffende vaststelling/wijziging of uitwerking van bestemmingsplannen of omgevingsplannen (waaronder verhaal planschade/nadeelcompensatie ).

BenW

L

 

 

  • 2.

    Besluiten m.b.t. exploitatieovereenkomsten.

BenW

L

 

 

  • 3.

    Besluiten m.b.t. de afhandeling van aanvragen om vergoeding van planschade als bedoeld in artikel 6.1 Wro c.q. nadeelcompensatie als bedoeld in hoofdstuk 15 van de Omgevingswet en daarop gebaseerde verordening c.q. regeling in het omgevingsplan. Onder dit mandaat valt de bevoegdheid tot het afwijzen of buiten behandeling laten van kennelijk ongegronde of kennelijk niet-ontvankelijke aanvragen.

BenW

M

 

Mandaat wordt verleend onder de voorwaarde dat het advies van de op grond van de verordening ingeschakelde adviseur wordt gevolgd. Bij aanvragen die kennelijk niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond zijn geldt deze voorwaarde niet.

4. Het geven van reacties op principeverzoeken (schetsplannen – en niet uitgewerkte plannen m.b.t. het gebruik van gronden en opstallen) welke in strijd zijn met het vigerende bestemmingsplan c.q. omgevingsplan. Het betreft hier een voorstadium van een besluit tot wijziging/herziening van een bestemmingsplan/omgevingsplan.(Zie ook register VTH).

BenW

M

 

Positieve reactie alleen met mandaat mogelijk indien het plan past in de meest recente structuurvisie.

5. De bevoegdheid op grond van artikel 3.9 van de Wet ruimtelijke ordening tot het afwijzen van een aanvraag om een bestemmingsplan vast te stellen (betreft een door de Raad aan het college gemandateerde bevoegdheid met de mogelijkheid van ondermandaat).

BenW

M

 

Toelichting: De bevoegdheden onder huidige 3.9 Wro (binnenplanse bevoegdheid wijziging of uitwerking van onderdelen van het bestemmingsplan door B&W) komt onder de Omgevingswet te vervallen. Er komt een delegatiebesluit waarin bepaald kan worden welke onderdelen van het omgevingsplan B&W zelf kunnen/mogen aanpassen.

6. De bevoegdheid tot het wijzigen c.q. flexibel toepassen van het vastgestelde woningbouwprogramma, met inachtneming van de in het besluit tot vaststelling van het woningbouwprogramma opgenomen marges en voorwaarden.

BenW

L

 

 

7. MONUMENTEN EN ARCHEOLOGIE

a. Besluiten m.b.t. het aanwijzen tot een gemeentelijk monument (inclusief het intrekken van een aanwijzing).

b. Besluiten m.b.t. gemeentelijke monumentensubsidie.

c. Besluit m.b.t. oplegging duldplicht als bedoeld in artikel 57, lid 2 van de Monumentenwet 1988 (o.g.v Erfgoedwet geldend tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

d. Besluiten m.b.t. uitreiking Erfgoedpluim als bedoeld in de Voorwaarden en reglement behorende bij de erfgoedpluim Meierijstad (het reglement).

BenW

M (at/m c)

 

Ad a. Voorwaarden: instemming portefeuillehouder en uitsluitend op advies van de commissie fysieke leefomgeving..

 

Opmerking: Vergunningverlening, toezicht en handhaving ondergebracht bij VTH.

Ad d. Mandaat geldt uitsluitend voor portefeuillehouder en onder de voorwaarde dat het advies van de Adviesraad Erfgoedpluim Meierijstad en het reglement wordt gevolgd.

8. Het vertegenwoordigen van de gemeente in alle publiekrechtelijke rechtsgedingen (inclusief bezwaar) m.b.t. de tot aan het werkatelier toegewezen taken.

Burg/BenW

M(juridisch adviseur)

 

 

9. Met ruimtelijke procedures samenhangende voorbereidingshandelingen en -besluiten (bijvoorbeeld hogere waarden geluid, (aanmeld)notitie vormvrije mer-beoordeling, selectiebesluit archeologie, projectplan, explosievenonderzoek, landschapsinpassingsplan of erfbeplantingsplan).

BenW

M

 

Mandaat voor besluitvormig m.b.t. geluid, mer en archeologie wordt verleend onder de voorwaarde dat eerst advies van de deskundig adviseur zoals ODBN of regioarcheoloog wordt ingewonnen en dit advies wordt gevolgd.

Let op: Bevoegdheden gemeenteraad zijn niet begrepen in dit mandaat.

10. Besluiten m.b.t. het toekennen van geluidwerende voorzieningen aan woningen of andere geluidgevoelige gebouwen als bedoeld in het Besluit geluid milieubeheer c.q. de Omgevingswet of daarop gebaseerde regelgeving.

BenW

M

 

M = medewerkers GOEP en VTH vergunningverlening

Het advies van de ODBN dient te worden gevolgd

11. NAAMGEVING

Besluiten m.b.t. het aanduiden van delen van de openbare ruimte als bedoeld in artikel 2, lid 2 en 3 van de Verordening naamgeving en nummering (naamgeving)

Bevoegdheden m.b.t. nummering, afbakening en aanbrengen van naam- en nummerborden: zie registers VTH en Gegevensbeheer.

BenW

M

 

Op voorwaarde van instemming door de portefeuillehouder en na positief advies van commissie naamgeving of, indien de taak wordt toebedeeld aan de Commissie fysieke leefomgeving aan deze commissie.

 

Bijlage 3 REGISTER WERKATELIERS VTH VERGUNNINGEN EN VTH HANDHAVING

MANDAATREGELING MEIERIJSTAD - REGISTER WERKATELIERS VTH VERGUNNINGEN EN VTH HANDHAVING . (Tekst na 13e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling ! Voor de toepassing van deze regeling wordt onder budgethouder tevens verstaan de op grond van de geldende Regeling budgethouders Meierijstad aangewezen budgetbeheerder, kredietbeheerder of budgethoudend projectleider.!

Per 1-1-2024 zijn diverse wetten en regelingen opgegaan in de Omgevingswet en de daarop gebaseerde regelgeving, zoals het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Besluit bouwwerken leefomgeving ( Bbl ). Voorts zijn in verband met de invoering van de Omgevingswet een aantal bepalingen uit huidige verordeningen overgebracht naar de Verordening fysieke leefomgeving ( Vfl ). In verband met de lopende zaken en het overgangsrecht zijn in dit register zowel de oude als de nieuwe grondslag van de regelgeving genoemd.

Omschrijving bevoegdheid

Betrokken

orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

1. WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo) en OMGEVINGSWET (Ow)

Besluiten m.b.t. (aanvragen om) omgevingsvergunningen op grond van de Wabo en Ow , daaronder tevens begrepen alle voorbereidingshandelingen en besluiten m.b.t. het ambtshalve wijzigen, aanvullen en/of het geheel dan wel gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunningen.

BenW

 

 

 

 

ODBN/M

 

 

 

 

 

Bij meervoudige aanvragen adviseert de ODBN over de in de aanvraag begrepen activiteit milieu. De besluitvorming over het al dan niet verlenen van de vergunning geschiedt door Meierijstad. Omgevingsvergunningen met enkel de activiteit milieu (ook OBM en milieuneutraal) worden afgehandeld door de ODBN. Zo ook besluitvorming inzake (vormvrije)mer; besluit aanvullen aanmeldingsnotitie-mer, besluit geen mer en/of besluit mer.

Alle taken op grond van het Activiteitenbesluit/het Besluit activiteiten leefomgeving zijn/worden opgedragen aan ODBN

2. BOUWBESLUIT/ BESLUIT BOUWWERKEN LEEFOMGEVING /BOUWVERORDENING/ VERORDENING FYSIEKE LEEFOMGEVING /HUISNUMMERS

a. Het nemen van besluiten en afhandeling van meldingen op grond van het Bouwbesluit/Bbl en/of Bouwverordening/Vfl.

b. Besluiten over het toekennen en intrekken van huisnummers op grond van de Verordening naamgeving en nummering in verband met de omgevingsvergunningplichtige activiteiten bouwen en/of slopen.

BenW

ODBN/M

 

Mandaat medewerker VTH voor taken die niet aan de ODBN zijn opgedragen.

 

Voor het besluiten op aanvragen om een huisnummer die niet samenhangen met een omgevingsvergunningplichtige activiteit bouwen of slopen: zie register Werkatelier Gegevensbeheer. Voor besluiten betreffende naamgeving: zie register Werkatelier Gebiedsontwikkeling

3. ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV)/ VERORDENING FYSIEKE LEEFOMGEVING

Besluiten m.b.t. de uitvoering van de APV, de Verordening fysieke leefomgeving, vergunningen of ontheffingen, alsmede besluiten in het kader van toezicht en handhaving (zie ook 12).Hiervan uitgezonderd zijn bevoegdheden m.b.t.:

1. vergunningverlening voor kabels en leidingen als bedoeld in hoofdstuk 7 van de Verordening fysieke leefomgeving c.q. de Telecommunicatieverordening (zie werkatelier Openbaar gebied);

2.ontheffing gebruik gemeentewapen en –logo (zie werkatelier communicatie /online).

3. regen- en hemelwaterafvoer , als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Verordening fysieke leefomgeving (zie werkatelier Openbaar gebied)

4. vergunningverlening bedrijven (2:40a APV), bestuurlijke ophouding (2:75 APV), veiligheidsrisicogebieden (2:76 APV), cameratoezicht openbare plaatsen (2:76 APV), gebiedsontzegging (2:78 APV), woonoverlast (2:79 APV). Deze taken zijn ondergebracht bij het Werkatelier Integrale veiligheid, OOV en veiligheid en crisisbeheersing.

BenW/Burg

M

 

 

4. OPSTIJGEN VAN BALLONNEN, HELICOPTERS E.D.

De bevoegdheid tot het plegen van overleg met het college van gedeputeerde staten als bedoeld in artikel 35 van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen, of vergelijkbare bevoegdheid zoals opgenomen in de Omgevingswet of de daarop gebaseerde regelgeving..

Burg

M

 

 

5. ALCOHOLWET

Besluiten m.b.t. de uitvoering van de Alcoholwet .

Burg

M

 

 

6. ZONDAGSWET

Besluiten m.b.t. ontheffingen en het opleggen van nadere voorschriften en beperkingen.

Burg

M

 

 

7. KANSSPELEN

a. Besluiten m.b.t. aanwezigheidsvergunningen voor speelautomaten

b. Besluiten m.b.t. kienen en loterijen.

Burg

M

 

 

8. WET NATUURBESCHERMING/OMGEVINGSWET

Het aanvragen van ontheffingen en vergunningen als bedoeld in de Wet natuurbescherming (o.a. schadelijk wild ) of de Omgevingswet en de daarop gebaseerde regelgeving.

BenW

M

 

 

9. WEGSLEEPVERORDENING MEIERIJSTAD en 174 WVW

Besluiten m.b.t. de uitvoering van de Wegsleepverordening Meierijstad en artikel 174 WVW.

BenW/Burg

M (BOA’s en Markt-meesters).

politie en personeel van sleepbedrijf

Zie ook register van het Werkatelier Bedrijven voor de mandatering van de bevoegdheid op grond van de Wegsleepverordening aan de onder dat atelier vallende marktmeesters.

 

10. Bevoegdheden m.b.t. de aanstelling van verkeersregelaars en –brigadiers.

Burg

M

 

Mandaat geldt ook voor medewerkers van het werkatelier Openbaar Gebied

11. TOEZICHT EN HANDHAVING

a. Besluiten m.b.t. de aanwijzing van toezichthouders en eventuele beperking van de bevoegdheden als bedoeld in afdeling 5.2. van de Algemene wet bestuursrecht.

 

b. Besluiten m.b.t. de oplegging en uitvoering van een (preventieve) last onder bestuursdwang en dwangsom op het gebied van de fysieke leefomgeving, openbare orde en veiligheid en bijzondere wetten , waaronder in ieder geval begrepen: alle Wabo activiteiten, activiteiten Omgevingswet, de Verordening fysieke leefomgeving, de APV, de Afvalstoffenverordening, de Monumentenverordening, de Alcoholwet en overige bijzondere wetten, voor zover niet opgedragen aan het werkatelier Integrale veiligheid, openbare orde en veiligheid en crisisbeheersing. Hieronder vallen alle besluiten en handelingen m.b.t. de oplegging en uitvoering van een (preventieve) last onder bestuursdwang en dwangsom bij (dreigende) overtreding van voorschriften genoemd in dit register en het Register Algemeen voor zover behorende tot het taakgebied van de werkateliers VTH en ODBN*

a.BenW/Burg.

 

b.BenW/Burg

a.L/ODBN

 

 

b.M/ODBN

 

Mandaat ODBN voor aanwijzing toezichthouders in het kader van de aan de dienst opgedragen taken. (zie b)

Mandaat ODBN betreft taken op het gebied van toezicht en handhaving op grond van milieuwetgeving, Bouwbesluit en Wabo/Omgevingswet . Voorafgaand aan een (definitief) handhavingsbesluit dient ODBN een voorgenomen handhavings- besluit (lastgeving en invorderingsbeschikking) voor te leggen aan een M VTH van Meierijstad.

De bevoegdheid omvat mede alle aan de oplegging van een last voorafgaande en navolgende handelingen (o.a. constatering overtreding, sommering tot het staken van strijdig gebruik en aanvraag legalisatie).

 

12. Het vertegenwoordigen van de gemeente in alle publiekrechtelijke rechtsgedingen (inclusief bezwaar) m.b.t. de tot aan het werkatelier toegewezen taken.

Burg/BenW

ODBN/M(juridisch medewerker)

 

Toelichting: De ODBN vertegenwoordigt de gemeente in procedures (incl. bezwaar) en bereidt de besluitvorming op bezwaarschriften geheel voor m.b.t. de tot aan de ODBN toegewezen taken. De beslissing op het bezwaarschrift geschiedt niet door de ODBN maar door het bestuursorgaan of M van VTH. (zie Register Algemeen voor mandaat voor het nemen van beslissingen op bezwaarschriften).

13. Besluiten m.b.t. het toekennen van geluidwerende voorzieningen aan woningen of andere geluidgevoelige gebouwen als bedoeld in het Besluit geluid milieubeheer c.q. de Omgevingswet of daarop gebaseerde regelgeving.

BenW

M

 

M = medewerkers GOEP en VTH vergunningverlening

Het advies van de ODBN dient te worden gevolgd

 

 

Naar boven