4. FINANCIËLE VERPLICHTINGEN
a. Algemeen: bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen
1. Het aangaan van een financiële verplichting op het gebied van inkoop vandiensten, leveringen en werken door het sluiten en ondertekenen van een contract.
2. In afwijking van het bepaalde onder 1 geldt voor het oproepen van een prestatie opgenomen in een raamcontract (het sluiten van een deelcontract) mandaat aan projectleider/medewerker betreffende vakatelier.
3. Voor het aangaan van andere dan hiervoor onder 1 en 2 genoemde financiële verplichtingen ter uitvoering van besluitvorming van college en raad (i.v.m. o.a. subsidies, uitkeringen, grondaankopen, aansprakelijkheidsstellingen wegens onrechtmatige daad of niet-nakoming van contracten, betalingen personeel (m.u.v. besluiten over externe inhuur –zie hiervoor onder a 1),geldt het bepaalde elders in dit register of het register van het betreffende vakatelier
4. Programmadragers en strategisch adviseurs hebben de bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen voor zover dat voor de uitoefening van hun werkzaamheden (bewaking collegeprogramma en opstellen van strategisch beleid) noodzakelijk is. Programmadragers hebben budget om hun programma’s op te starten
b. Spoedeisende uitgaven (inkoop leveringen) Bonnenboek
Bij spoedeisende aanschaf van materiaal (leveringen) kan in afwijking van het bepaalde onder a.1 gebruik worden gemaakt van het Bonnenboek.
|
BenW/B
|
a 1: Budgethouder of - beheerder /M werkatelier Inkoop)/G*
a 2: M/G*
b.M/G*
|
|
Ad a1
Bevoegdheid tot het aangaan van verplichtingen m.b.t inkoop van werken, leveringen en diensten wordt gemandateerd aan:
a. de aangewezen budgethouder of budgetbeheerder als de opdrachtwaarde lager is dan € 5000,-- ;
b. medewerkers werkatelier Inkoop als de opdrachtwaarde € 5000,-- of meer bedraagt
c. de Griffier als de verplichting betrekking heeft op een rekenkameronderzoek
De voorwaarden opgenomen in het Inkoopbeleid en –procedure zijn onverkort van toepassing.
Aangaan verplichting alleen mogelijk bij voldoende, geoormerkt budget en eventuele limieten en beperkingen opgelegd bij of krachtens de geldende Regeling budgethouders gemeente Meierijstad
Het aangaan van een verplichting door werkatelier Inkoop geschiedt uitsluitend met instemming van de budgetverantwoordelijk projectleider of andere budgetverantwoordelijk medewerker van het betreffende werkatelier. Indien zij niet tot overeenstemming komen beslist de themaverantwoordelijke leidinggevende(zie inkoopbeleid).
Mandaat aan externe projectleiders onder voorbehoud instemming themadirecteur.
* zie opmerking over bevoegdheid griffier in rubriek 3
Ad a 4. bij inkoop geldt het hiervoor bepaalde onder 1 van deze rubriek.
Ad b. mandaat alleen voor spoedeisende gevallen bij bedragen tot maximaal € 250,-- exclusief BTW (Bonnenboek). De opdracht-bon dient achteraf te worden geaccordeerd door leidinggevende.
|
5. FACTUREN
Het akkoord verklaren van facturen.
|
BenW/Burg.
|
L//G*/M**
|
|
De factuur moet overeenkomen met de verstrekte opdracht (zo niet: nieuwe of aanvullende opdracht) Akkoordverklaring zo mogelijk op basis van prestatieverklaring (bijv. in de vorm van foto, pakbon, opleveringsrapport, urenstaat).Bij verzamelfacturen checken bij de personen die de levering hebben geaccepteerd
* zie opmerking over bevoegdheid griffier onder rubriek 3.
** akkoordverklaring van facturen voorbehouden is aan budgethouders.
|
6. BETALINGSOPDRACHTEN
Het tekenen van betalingsopdrachten aan 1e en 2e fiatteur
|
BenW
|
M*/G**
|
|
*De betreffende medewerkers zijn:
Bedrijfsleider accommodatie van Werkatelier sportaccommodaties: voor de Incasso-batch voor de zwembaden en terugbetalingen van ten onrechte of te veel betaalde zwemlesgelden;
Medewerker managementinfo en formatiebeheer bij Werkatelier Personeel en organisatie voor Salaris-Batch en betalingen van voorschotten salarissen;
Financieel medewerker van werkatelier Financiën voor het terugbetalen van kasgeldleningen, de betaling van rente en aflossing van vaste geldleningen en het aangaan van vaste geldleningen;
Beleidsmedewerker bij werkatelier Openbaar gebied (Team Beheer groen) voor terugbetaling van verkeerd gewogen afval bij de milieustraat;
Het tekenen van betalingsopdrachten geschiedt door de 1e fiatteur in geval een opdracht betrekking heeft op ten onrechte ontvangen bedragen of in geval van ontvangsten die doorgestort moeten worden op andere bankrekeningen op naam van de gemeente Meierijstad.
** zie opmerking over bevoegdheid griffier onder rubriek 3.
|
7. BELASTINGEN
Besluiten m.b.t. heffing en invordering belastingen
|
Heffings- en invorderings ambtenaar aangewezen door het college
|
*
|
|
* Zie afzonderlijk mandaatbesluit van Heffings- en invorderingsambtenaar en mandaat aan BSOB.
|
8. UITVOERING WERKEN,LEVERINGEN EN DIENSTEN Besluiten tot a. Aanwijzing directievoerders en toezichthouders (anders dan toezichthouders als bedoeld in de Awb)
b. Opdragen van meer- en minderwerk, bestekswijzigingen en regiewerk bij de in uitvoering zijnde werken. .
|
BenW
|
L of door DIR aange- wezen projectleider of andere budgetverantwoordelijke)
|
M (directievoerder)
|
Ad b. bestekwijzigingen en meer/minderwerk dienen binnen de bestuurlijke opdracht van het college te vallen. Ondermandaat mogelijk met inachtneming aanwijzingen verstrekker ondermandaat.
|
9. SUBSIDIES
a. Besluiten m.b.t. aanvragen tot c.q. ambtshalve verlenen, vaststellen afrekenen en bevoorschotten van incidentele subsidies op grond van gemeentelijke subsidieregelingen.
b. Besluiten m.b.t. aanvragen tot c.q. ambtshalve verlenen, vaststellen, afrekenen en bevoorschotten van jaarlijkse subsidies alsmede het verstrekken van voorschotten m.b.t. subsidies tot krachtens in gemeentelijke subsidieregelingen opgenomen normen
c Besluiten m.b.t. vaststellen subsidieplafonds conform het door college van BenW vastgestelde overzicht subsidies.
d. De bevoegdheid tot het aanvragen van subsidies door de gemeente bij derden (bijv. Europese subsidies).
|
BenW
|
M
|
|
Ad a 1. Mandaat geldt zonder meer als het beleid voor incidentele subsidieverlening expliciet is vastgesteld in de vorm van een subsidieregeling of een raadsbesluit tot beschikbaarstelling van een krediet. Als er geen sprake is van een expliciet vastgesteld beleid mag alleen gebruik gemaakt worden van het mandaat na instemming van de portefeuillehouder.
Jaarlijks wordt de portefeuillehouder(s) een overzicht verstrekt van de met mandaat verleende/geweigerde subsidies.
Ad b. 1. Subsidiebesluiten betreffende: Wijk- en dorpsraden, Gemeenschapshuizen, Sport en cultuur, Onderwijs en Jeugd (m.u.v. besluiten o.g.v. de Onderwijshuisvestingverordening), jeugdwerk/jeugdvakantieactiviteiten, Welzijn en maatschappelijk werk worden gemandateerd aan de medewerkers van het werkatelier secretariële ondersteuning die belast zijn met het nemen van subsidiebesluiten. Voorwaarde bij besluiten tot verlening (of vaststelling zonder voorafgaande verlening) is dat de subsidie gelijk is aan de subsidie opgenomen de door het college vast te stellen subsidiestaat. Voorts dient de besluitvorming plaats te vinden met instemming van de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het beleid.
In afwijking van het hiervoor bepaalde worden de subsidiebe- sluiten m.b.t. de hierna genoemde volgende instellingen op het gebied van Kunst en cultuur en Welzijn(Jeugdzorg) gemandateerd aan respectievelijk de beleidsmedewerkers kunst en cultuur van het werkatelier STERCK en beleidsmedewerker sociaal domein.
Kunst en cultuur: Bibliotheek, Kunststichting Meierijstad, Mariendael, Stichting Kunstgroep de Compagnie,Theater Blauwe kei, Cultuur Haven Veghel, Stichting Phoenix cultuur (waaronder Marktplaats cultuureducatie en CMK regeling),Stichting Fabriek Magnifique, Spectrum Schijndel, Harmonie Cecilia Schijndel,KEG, kunst culturele evenementen Schijndel,Lokale omroep (Slovu, Los, en TV Meierij).
Welzijn (jeugdzorg) Welzijn de Meierij, ONS Welzijn, MEE,
Lumens
en
Farent,(afzonderlijk of in samenwerkingsverband via Coöperatie Sociaal Werk Meierijstad U.A)
Voorwaarde is dat portefeuillehouder moet instemmen.
Ad b2. M.b.t. subsidiebesluiten voor Monumenten en erfgoed wordt de bevoegdheid gemandateerd aan de vergunningverleners van VTH vergunningen, onder de voorwaarde dat de aanvraag ter advisering wordt voorgelegd aan de bevoegde commissie en dat het besluit conform het advies van die commissie is.
Ad b3 Voor subsidies krachtens regionale en gemeenschappelijke regelingen geldt alleen tekenmandaat.
Ad d. Er dient voldoende budget te zijn voor de tegenprestatie van de gemeente die eventueel bij het subsidiebesluit wordt geëist.
|
10. PERSOONSGEGEVENS: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Het beheren van de verwerking van persoonsgegevens welke vallen onder werkingssfeer van de AVG en de daarop gebaseerde wetgeving en eventuele regelingen, het nemen van besluiten ter zake de uitvoering van de AVG en het verstrekken van informatie hieromtrent.
|
BenW/Burg.
|
M
|
|
|
11. TOEGANGSBEVEILIGING BASELINE INFORMATIEBEVEILIGING OVERHEID (BIO)
Besluiten m.b.t. het verlenen van toegangsrechten dan wel functieprofielen voor bij de gemeente in gebruik zijnde applicaties
|
BenW
|
L
|
|
De eigenaar van een applicatie is bevoegd tot het toekennen van de autorisaties. In de meeste gevallen is dit de proceseigenaar van het proces (keten) die de applicatie ondersteunt. Indien er geen applicatie-eigenaar of proceseigenaar aangewezen is, dan is dit altijd de secretaris.”
|
12. BASISREGISTRATIES en WET KENBAARHEID PUBLIEKRECHTELIJKE BEPERKINGEN (WKPB)
Het beheren en bewerken van registers Wkpb en alle wettelijke basisregistraties en- administraties ((o.a. Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie personen (BRP) Paspoorten en Identiteitskaarten, Basisregistratie Topografie (BRT), Basisregistratie Nieuw handelsregister(NHR), Basisregistratie kadaster (BRK) Basisregistratie Onroerende Zaken (WOZ) Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en het uitvoeren van alle verdere daaruit voortvloeiende werkzaamheden (bv. elektronisch waarmerken en het verstrekken van wettelijke verklaringen).
|
BenW
|
M
|
|
Opmerking m.b.t. Wet Bag en huisnummering: zie registers gegevensbeheer en VTH vergunningen en VTH handhaving.
|
13. DIGITAAL WAARMERKEN EN PUBLICEREN
Het digitaal waarmerken en publiceren van digitale bestanden (o.a. digitale bestemmingsplannen, omgevingsdocumenten , verordeningen en besluiten).
|
BenW
|
M
|
|
|
14. AMBTSHALVE AANVRAGEN
Het doen van aanvragen om vergunningen waarbij het college of de burgemeester zelf de aanvrager is. (bijv. omgevingsvergunning).
|
BenW/Burg.
|
M
|
|
|
15. CONCRETISERENDE BESLUITEN VAN ALGEMENE STREKKING
Het wijzigen van besluiten ter uitwerking of invulling van een algemene norm in een algemeen verbindend voorschrift, zoals een verordening of andere regeling. (Bijv aanwijzing alcoholverbodsgebieden, aanwijzing hondenuitlaatgebieden, , aanwijzing plaatsen waar het verboden is te venten, te collecteren, muziek te maken)
|
BenW/Burg
|
M
|
|
Mandaat geldt alleen voor het wijzigen van bestaande besluiten en niet voor besluiten die nog niet eerder zijn genomen. Daartoe blijft het bestuursorgaan bevoegd.
Instemming portefeuillehouder vereist
Mandaat geldt vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet niet voor besluiten die opgenomen moeten worden in het omgevingsplan, te weten besluiten die een blijvende en tastbare verandering van de fysieke leefomgeving teweegbrengen, en niet zien op de openbare orde (bijv Groene kaart) ..
|
16. ADVISERING/AKKORDERING AANVRAGEN BIJ DERDEN
Het voorzien van aanvragen van derden van een advies of akkoordverklaring t.b.v. het verkrijgen van een overheidsbijdrage of -beschikking (bijv. advisering t.b.v. aanvraag vergunning t.b.v. ontgronding; verklaringen bij gereedmeldingen van woningen; huursubsidie e.d.).
|
Raad (del)/
BenW/Burg.
|
M
|
|
|
17. BESCHIKKINGEN ALGEMEEN
a. Het verrichten van handelingen ter voorbereiding en uitvoering van beschikkingen, waaronder in ieder geval begrepen:
1. de beoordeling van de ontvankelijkheid van aanvragen en het eventueel besluiten om de aanvraag niet in behandeling te nemen;
2. het bieden van gelegenheid tot het herstel van vormfouten;
3. het verzorgen van voorgeschreven bekendmaking van aanvragen en de daarop genomen besluiten (waaronder 3:41 en 3:42 Awb);
4. het horen van (derden-) belanghebbenden;
5. het toezenden van afschriften van ingebrachte zienswijzen aan de aanvrager en de adviserende bestuursorganen;
6. het verdagen van de beslissingstermijn;
7. het opvragen van voorgeschreven of noodzakelijke adviezen.
8. besluiten m.b.t. het volgen van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure of de uitvoering van de verordening of regeling op het gebied van inspraak, participatie en uitdaagrecht
b. Het indienen van zienswijzen tegen ontwerpbesluiten van medeoverheden.
c Het nemen van besluiten op ingebrekestellingen m.b.t. vaststelling van dwangsommen bij niet tijdig beslissen als bedoeld in artikel 4:18 Awb.
|
Raad (del)/
BenW/Burg.
BenW
Raad/(del) BenW / Burg
|
M
|
|
a.8 Bij toepassing Omgevingswet geldt dat artikel 16.65 Ow en het raadsbesluit waarin wordt besloten wanneer bij een Bopa zonder meer de UOV wordt gevolgd in acht dient te worden genomen.
Instemming van portefeuillehouder noodzakelijk.
Bevoegd is de medewerker die ook bevoegd is om te beslissen op de onderliggende aanvraag.
|
18. BEZWAARSCHRIFT, BEROEP EN HOGER BEROEP & MEDIATION
a. Het nemen van besluiten op ingediende bezwaarschriften, mits voldaan wordt aan de specifieke voorwaarden
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de beslissing op bezwaarschriften.(o.a bieden mogelijkheid herstel vormverzuim, het indienen van een verweerschrift, de verdaging van de beslistermijn en het verschijnen ter hoorzitting ),
Het nemen van besluiten en verrichten van handelingen ter zake van de behandeling van (hoger) beroepschriften, waaronder in ieder geval begrepen: het indienen van verweerschriften en schriftelijke duplieken in beroep en hoger beroep.
Vertegenwoordiging gemeente/bestuursorgaan bij procedures
Het aanwijzen van personen die de gemeente of de gemeentelijke bestuursorganen vertegenwoordigen bij de behandeling van bezwaarschriften, het voeren van rechtsgedingen (bestuurlijk, civiel, strafrechtelijk en fiscaal) bij de rechtbank, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, de Centrale Raad van Beroep, het College van Beroep voor het bedrijfsleven, het Gerechtshof, de Hoge Raad en Gedeputeerde Staten, voor zover niet in het register van het betreffende vakatelier anders gemeld
Besluiten m.b.t. het voeren van verweer in civielrechtelijke gedingen en het voegen in strafprocessen.
Bevoegdheid tot het als gemeente zelf aanspannen van civielrechtelijke gedingen of het instellen van bestuursrechtelijk beroep en hoger beroep .
Besluiten m.b.t. de keuze voor mediation.
|
Raad (del)/
BenW/ Burg.
|
a. L/M
b. M
e.M (jur. zaken)
f en g. M (jur. Zaken
|
|
De voorwaarden zijn:
1. De beslissing op bezwaar is conform het advies dat is uitgebracht door de Commissie voor rechtsbescherming;
2. De portefeuillehouder dient (middels een reply op een e-mail met het conceptbesluit of anderszins ) in te stemmen met het conceptbesluit;
3. Mandaat om te besluiten geldt niet als het besluit waartegen het bezwaar zich richt, door het college of de burgemeester zelf is genomen (zijnde een besluit dat niet onder mandaat is genomen);
4. Artikel 10:3 van de Awb dient strikt in acht genomen te worden (degene die het besluit op bezwaar neemt mag niet degene zijn die ook het primaire besluit met mandaat heeft genomen).
Dit beslismandaat geldt, gezien de bijzondere aard en totstandkomingsprocedure, niet voor raadsbesluiten. Bij raadsbesluiten geldt het mandaat in bezwaar- beroep, hoger beroep en mediationzaken uitsluitend voor voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
Beslissingsbevoegdheid bij bezwaarschriften tegen belastingaanslagen ligt bij heffings- en invorderingsambtenaar. Voor mandaat behandeling bezwaarschriften zie afzonderlijk besluit.
Zie Verordening op de commissie rechtsbescherming: handelingen samenhangend met ontvankelijkheidstoets (vormverzuim e.d.) geschieden door de medewerkers Jur. Zaken Overige handelingen door medewerkers vakatelier.
De door de mandataris aangewezen persoon is bevoegd alles te doen wat in het belang van de gemeente of het betrokken bestuursorgaan is (incl. financiële afwikkeling geschil tijdens comparitie of regiezitting) Bij vakateliers met eigen juridische adviseurs en/of medewerkers wordt de gemeente in publiekrechtelijke rechtsgedingen vertegenwoordigd door die medewerkers. Medewerkers Juza kunnen door Leidinggevende Juza worden aangewezen voor alle gedingen.
f. Instemming portefeuillehouder noodzakelijk. Bevoegdheid ziet ook op het aangaan van de uit de procedure voortvloeiende financiële verplichtingen. t
g. Bevoegdheid ziet ook op het aangaan van de uit de procedure voortvloeiende financiële verplichtingen.
|
19. KLACHTEN (INTERN KLACHTRECHT).
|
Raad/BenW /Burg
|
Burg/AD/TD/L
|
|
**Zie specifieke regels opgenomen in de beleidsregels over het intern klachtrecht.
|
20. WOB, WOO en WET HERGEBRUIK OVERHEIDSINFORMATIE
a. Afdoening aanvragen om informatie (WOB en WOO) dan wel hergebruik (Who). Handelingen m.b.t. het actief openbaar maken van overheidsinformatie.
b. Aanwijzing contactpersoon Woo
|
BenW/Burg.
|
|
|
Mandaat Directeur bedrijfsvoering
|
21. TOEZICHT EN HANDHAVING
a. Besluiten m.b.t. aanwijzing toezichthouders en eventuele beperking bevoegdheden als bedoeld in afdeling 5.2. van de Algemene wet bestuursrecht.
b. Besluiten m.b.t. de oplegging en uitvoering van een (preventieve) last onder bestuursdwang en dwangsom. Daaronder in ieder geval begrepen de spoedshalve toepassing van bestuursdwang, besluiten op verzoek om wijziging van de begunstigingstermijn, besluiten m.b.t. het innen c.q. invorderen van dwangsommen (inclusief kosten ter voorbereiding van bestuursdwang) besluiten m.b.t. het bewarings- en retentierecht, besluiten m.b.t. stuiting verjaring en besluiten m.b.t. het intrekken van dwangsom of bestuursdwangbesluit.
|
BenW/Burg.
|
L/ODBN
M/ODBN
|
|
Mandaat ook aan directeur ODBN voor de gevallen genoemd in afzonderlijk mandaatbesluit van 15 maart 2022 (zie register werkateliers VTH vergunningen en VTH Handhaving )
Tot de bevoegdheid behoren alle handelingen zoals de oplegging van een last, voorafgaande handelingen (o.a. constatering overtreding, sommering tot het staken van strijdig gebruik en aanvraag legalisatie).
|
22. OPVRAGEN GEGEVENS UIT ALGEMENE REGISTERS
Opvragen strafregistergegevens en inlichtingen uit de algemene documentatieregisters (o.a. in verband met het verlenen van onderscheidingen en het verlenen van vergunningen)
|
BenW./B
|
M
|
|
|
23. AANGIFTE STRAFBARE FEITEN
Het doen van aangifte van strafbare feiten (bijv. wegens beschadiging gemeente-eigendom, fraude, bedreiging )
|
BenW/B
|
M
|
|
|
24. Personeelszaken
zie bijlage bij dit register
|
|
|
|
|