Besluitenlijst raadsvergadering 23 september 2024

Contact met de griffie 

Voor meer informatie over de gemeenteraad en raadsinformatie kunt u contact opnemen met de griffier Andrea van Langen, telefoonnummer: 0228- 352 352 of per e-mail: griffie@drechterland.nl. Of kijk op https://drechterland.notubiz.nl/dashboard

Verkeersonderzoek Venhuizen (2024-25)

De voorzitter geeft als eerste het woord aan de heer Hof (CDA) omdat hij het meest verstrekkende amendement in gaat dienen. De heer Hof geeft het woord aan de heer van Gelderen die namens de coalitie (SPD, PDL, VVD) een amendement op het raadsvoorstel gaat indienen. De voorzitter geeft aan dat hij bij de stemming het amendement van het CDA wel als eerste gaat behandelen.

De heer van Gelderen dient in de eerste termijn een amendement in en licht toe hoe dit is opgebouwd.

De gemeenteraad van Drechterland, in vergadering bijeen op 23 september 2024;

Constaterende dat:

  • 1.

    Dat uit het onderzoek van Antea blijkt: In de huidige situatie zijn er geen knelpunten in de doorstroming, maar wel op het gebied van verkeersveiligheid. Het grootste aandachtspunt is de rotonde bij de Markerwaardweg en Westerkerkweg. Daarbij wordt expliciet vermeld: Ongeacht de toekomstige ontwikkelingen en ontsluitingsscenario’s zal de huidige rotonde bij de Markerwaardweg en Westerkerkweg moeten worden verbeterd.

  • 2.

    De voorkeursroute van het college voor de nieuwe wijk, de Torenweg, momenteel niet door de provincie ondersteund wordt.

  • 3.

    Dat de raad in het verleden al heeft opgeroepen om deze onveilige kruising aan te pakken, nog voordat er sprake was van een nieuwe woonwijk.

  • 4.

    Dat in het voorstel punt 1, a, b en c uitgaan van Variant 4, welke niet is uitgewerkt door Antea, omdat deze als niet veilig wordt beschouwd. En wij ervan uitgaan dat hier een uitwerking van Variant 3 had moeten staan.

  • 5.

    Een rotonde zoals benoemd als Variant 1, de meest veilige optie is volgens het onderzoek, maar dat deze optie ook duurder is.

Overwegende dat:

  • 1.

    Ook door omwonenden meermaals is aangegeven dat deze rotonde onveilig is (brandbrief d.d. 13 oktober 2023)

  • 2.

    In de voorstellen rekening is gehouden met grondaankoop, maar dat dit ook afhangt van de gesprekken met de verkopende partij waardoor deze kosten nog kunnen afwijken.

  • 3.

    De financiële middelen zeer schaars zijn van de gemeente, daarom zal er nog meer concreet in kaart gebracht moeten worden wat de precieze kosten van een rotonde zouden zijn ten opzichte van een voorrangskruispunt én onder welke condities dat financieel haalbaar is, voor een juiste afweging.

  • 4.

    De nieuw te realiseren wijk nog een aantal jaar duurt, waardoor uitstel van dit besluit mogelijk is.

Besluit

De volgende punten te wijzigen in het huidige raadsbesluit:

PUNT 1

1.a In kaart brengen van de precieze kosten voor het aanleggen van een fietsrotonde met vrij liggende fietspaden zoals in situatie 1 beschreven staat.

1.b In kaart brengen van de precieze kosten voor het aanleggen van het voorrangskruispunt op deze locatie.

1.c Het voorstel uiterlijk Q1 2025 aan de raad voor te leggen middels een raadsvoorstel. 

PUNT 3

Voor de uitvoering een krediet beschikbaar te stellen van € 1.751.507 en de overgebleven gelden te bestemmen voor de verkeerssituatie Venhuizen Markerwaardweg-Westerkerkweg.

Dit zodat het college ook in gesprek kan gaan met de grondeigenaren en een zo volledig mogelijk beeld kan schetsen van de eventuele kosten van de verschillende varianten. Deze datum is gekozen dat het ook kan worden meegenomen in het financiële meerjarenperspectief.

De volgende punten verder toe te voegen aan het raadsbesluit:

  • 1.

    Te onderzoeken wat de kosten zijn voor het doortrekken van het voetpad richting de Torenweg zodat men veilig deze route kan bewandelen.

  • 2.

    Bij de aanleg van verlichting op de Torenweg te kijken naar slimme verlichting om lichtvervuiling in onze buitengebieden tegen te gaan.

Aldus besloten in de raad van de gemeente Drechterland in zijn openbare vergadering van 23 september 2024.

Vervolgens geven de heer van Kampen en de heer Bosch aan waarom ze deze keuze gemaakt hebben. Ze willen aan de slag met het veiliger maken van het kruispunt, zien dat de gemeente het budget moet bewaken en willen luisteren naar de inwoners.

Daarna dient de heer Hof (CDA) amendement in met de volgende tekst:

Constaterende dat:

  • 1.

    Van medio 2022 tot 2023 heeft Antea Group verkeersonderzoeken uitgevoerd. Hiermee is een gedetailleerd inzicht verkregen in de huidige situatie en zijn drie mogelijke opties nader onderzocht:

    • 1.

      Scenario 1 ontsluiting via de Markerwaardweg. ( goedkoopst)

    • 2.

      Scenario 2 ontsluiting via de Torenweg ( duurder)

    • 3.

      Scenario 3 nieuwe weg achter de bedrijven langs en dan aansluiten op de Markerwaardweg. ( duurste optie)

  • 2.

    In het onderzoek van Antea wordt scenario 3 als meest ideale scenario aanbevolen en daarna scenario 2. Dit scenario voorziet in het gebruik van de Torenweg, hiermee wordt de Westerkerkweg tussen de Twijver en Markerwaardweg verder ontlast. Verder wordt ook de microrotonde Westerkerkweg – Markerwaardweg hier verder door ontlast.

  • 3.

    Er een raadsvoorstel ligt waarin scenario 1 zal worden voorbereidt en tot uitvoering zal worden gebracht.

Overwegende dat:

  • 1.

    Er behoefte is aan een passende en toekomst bestendige verkeersontsluiting voor de nieuwe woonwijk Centrum-West in Venhuizen;

  • 2.

    De kans aanwezig is dat er naast het huidige woningbouwplan Centrum-West in de toekomst ook nog woningen worden gebouwd.

  • 3.

    Het verkeersbureau Antea, dat door het college is ingehuurd, concludeert m.b.t. scenario 1 (blz. 27):

“Indien scenario 3 en scenario 2 niet haalbaar (blijken te zijn) zijn, blijft scenario 1 over. Dit scenario heeft het minste draagvlak onder de bewoners en biedt ook de minste kansen voor het verminderen van de bestaande nadelige effecten op het gebied van leefbaarheid en verkeersveiligheid op bestaande doorgaande routes in Venhuizen (met name de Westerkerkweg).”

  • 1.

    Ons inzien de haalbaarheid van met name scenario 2 nog onvoldoende is onderzocht, temeer omdat de exacte kosten (nog) helemaal niet duidelijk zijn.

  • 2.

    Ons lijkt (mede o.b.v. het onderzoek door Antea) scenario 2, ontsluiting via de Torenweg, veel realistischer, veiliger, toekomstbestendiger en meer waar voor het geld, immers het ontlast ook de ontsluiting via de Markerwaardweg. Huidige keuze voor scenario 1 lijkt slechts financieel beargumenteerd en is ons inziens “penny wise, pound foolish”.

  • 3.

    Wij vinden daarom dat huidige budget 1,7 mln. voor scenario 1, aanpassingen markerwaard/westerkerkweg, beter besteed kan worden aan toekomst bestendige aanpassingen aan de Torenweg en dat daarom scenario 2 leidend moet zijn in de verdere oriëntatie/uitwerking.

  • 1.

    Wij in lijn met het rapport van Antea het daarbij reëel achten dat de volgende zaken in oogschouw worden gehouden:

    • 1.

      geen rechtstreekse aansluiting Torenweg op de N506 zal worden meegenomen

    • 2.

      natuurlijke sturing om verkeer richting de Torenweg te krijgen. De aansluiting van de nieuwe route op het plangebied speelt hierbij een belangrijker rol, want zo zal het de Markerwaardweg ontlasten!

    • 3.

      naar aanleiding van onze dorpsconsultatie in Venhuizen, wij graag willen dat het college voor de Markerwaardweg louter kijkt naar aanpassingen die nodig zijn om het fietspad op een logischere wijze aan te laten sluiten op de huidige verkeerssituatie (nu maakt deze een onlogische en gevaarlijke slinger).

  • 2.

    Wij met dit amendement het college op roepen om hun voorstel te heroverwegen en te kiezen voor een veilige en toekomstbestendige optie. Daarom het besluit nemen om scenario 2 verder uit te laten uitwerken, mede om zo de daadwerkelijke kosten beter in beeld te krijgen.

Tenslotte overwegende dat:

  • 1.

    Wij 20 september een inloopavond (dorpsconsultatie) hebben georganiseerd voor alle belangstellenden en ons vanuit het dorp gesteund voelen bij het indienden van dit amendement.

besluit:

punten 1. t/m 3. In het raadsbesluit te vervangen door:

  • 1.

    Kennis te nemen van de uitgevoerde verkeersonderzoeken in Venhuizen.

  • 2.

    Op basis daarvan in te stemmen met de verdere uitwerking van scenario 2, ontsluiting via de Torenweg (en de daarbij in overweging gegeven aspecten in dit amendement)

  • 3.

    Het college opdracht te geven om te komen met een nieuw raadsvoorstel voor uitvoering en benodigd krediet van dit scenario

  • 4.

    Het college te verzoeken om bij het tot stand komen van het nieuwe raadsvoorstel burgerparticipatie toe te passen en daarvan verslag te doen aan de raad.

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 23 september 2024

Het amendement van het CDA wordt in stemming gebracht en wordt verworpen met 7 stemmen voor (CDA), (GBD) en 9 stemmen tegen (SPD), (VVD) en (PDL).

Het amendement van SPD, PDL en VVD wordt in stemming gebracht en wordt aangenomen

met 9 stemmen (SPD), (PDL) en (VVD) voor en 7 stemmen tegen (CDA), (GBD).

Het geamendeerde voorstel wordt aangenomen met 9 stemmen (SPD), (PDL) en (VVD) voor en 7 stemmen tegen (CDA), (GBD).

Het vestigingen van een voorkeursrecht in gebied Hoogkarspel-Zuid (2024-41)

Het voorstel wordt aangenomen met 9 stemmen (SPD), (PDL) en (VVD) voor en 7 stemmen tegen (CDA), (GBD).

Vaststelling Bestemmingsplan havenweg 1 (Sportvelden Schellinkhout) (2024-38)

De raad besluit unaniem conform het voorstel van het college van b. en w.

Vaststelling DVO Ontwikkelingsbedrijf NHN (2024-40)

De raad besluit unaniem conform het voorstel van het college van b. en w.

Sluiting

De voorzitter bedankt de aanwezigen en sluit de vergadering om 22.40 uur.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Drechterland in de openbare vergadering gehouden op 21 oktober 2024.

 

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven