Verkeersmaatregel Wilhelminasingel

Ruimte / Mobiliteit / 2024-878947

 

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht neemt een verkeersbesluit voor het uitbreiden van de 30 km-zone met de Wilhelminasingel en het omdraaien van het eenrichtingsverkeer op de parallelweg

 

Overwegingen

De hoofdrijbaan van de Wilhelminasingel is een gebiedsontsluitingsweg en de parallelwegen van de Wilhelminasingel zijn erftoegangswegen gelegen in de wijk Wyck binnen de gemeente Maastricht, en zijn bij de gemeente in beheer en onderhoud.

 

Op 21 december 2021 heeft de raad besloten in te stemmen met het geamendeerde raadsvoorstel “Verkeersstudie stationsomgeving”. Het hieruit volgend ontwerp is de uitkomst van een breed participatieproces. Naast brede informatiebijeenkomsten is het ontwerp in nauw overleg met een klankbordgroep doorlopen. In de klankbordgroep zaten de vertegenwoordigers van belangengroepen: VVN, Verkeersveiligheidsgroep Maastricht, Fietsersbond, Arriva, Maastricht Samen Onbeperkt, DSM, 3W Real Estate, Buurtplatform Wyck, Buurtplatform Sint Maartenspoort, Stichting Behoud Leefbaarheid Sint Maartenslaan en omgeving, Ondernemersver. Ondernemend Wyck, Stichting BAB (bewonersbelangen A. Battalaan) en meerdere bewoners.

 

Met het raadsbesluit “Reconstructie Wilhelminasingel – Sint Maartenslaan – Wilhelminabrug – Franciscus Romanusweg” van 28 februari 2023 is ingestemd met het opgestelde ontwerp voor de reconstructie van deze wegen.

 

In Wyck is meer ruimte nodig voor fietsers en voetgangers. Vooral in de Sint Maartenslaan, op de Wilhelminasingel en de Wilhelminabrug. Deze wegen moeten ook veiliger worden. Daarom vindt er een reconstructie plaats.

 

Voor de hoofdrijbaan van de Wilhelminasingel geldt nu een maximale snelheid van 50 km/uur. Met de reconstructie wordt meer ruimte gegeven aan de fietsers en voetgangers. Hierbij is het wenselijk dat de snelheid van het gemotoriseerd verkeer wordt verlaagd. Deze wordt verlaagd tot 30 km/uur door de bestaande 30 km-zone op de parallelwegen en de omliggende wegen uit te breiden met de Wilhelminabrug en de Wilhelminasingel.

 

Het eenrichtingsverkeer op de onlangs vernieuwde parallelweg van de Wilhelminasingel wordt omgedraaid. Zo wordt meer ruimte gegeven aan het verbrede fietspad richting het station en de inritconstructie op de Sint Maartenslaan.

 

Deze maatregelen worden genomen voor het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW zijn de te nemen verkeersmaatregelen besproken met de Districtchef van politiedistrict Maastricht.

 

BESLUITEN:

  • 1.

    in te trekken het bepaalde ten aanzien de Wilhelminasingel in hun besluit van 4 juni 2024, Ruimte / Mobiliteit / 2024-741558;

  • 2.

    door het verplaatsen van de borden A1 (30km zone) en A2 (30 km zone) van Bijlage I van het RVV 1990 een maximale snelheid van 30 km/uur op de hoofdrijbaan van de Wilhelminasingel in te stellen, voor het deel ten noorden van de Akerstraat;

  • 3.

    door het plaatsen van de borden B3, B4 en B5 van Bijlage I van het RVV 1990 en het verwijderen van de borden B1 van Bijlage I van het RVV 1990 de kruisingen op de Wilhelminasingel, ten noorden van de Akerstraat, aan te wijzen als voorrangskruisingen en de voorrangsweg hiermee op te heffen;

  • 4.

    door het verplaatsen van de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB07 het eenrichtingsverkeer voor het gemotoriseerd verkeer op de parallelweg van de Wilhelminasingel tussen nummer 2 en 40 om te draaien, gesloten in de richting van de Sint Maartenspoort;

  • 5.

    door het verwijderen van de zebramarkering zoals bedoeld in bedoeld in artikel 49.2 van het RVV 1990 en de borden L2 van Bijlage I van het RVV 1990 de voetgangersoversteekplaats op de Wilhelminasingel ten noorden van de Sint Maartenslaan op te heffen;

 

Bestaande maatregelen die in stand worden gehouden

 

  • 6.

    het bord E6 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord met de tekst “max 3 uur” aan te wijzen als algemene gehandicaptenparkeerplaats, waar maximaal 3 uur geparkeerd mag worden, aan de Wilhelminasingel ter hoogte van pand 117 aan de oostelijke parallelweg;

  • 7.

    de borden B1 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 de hoofdrijbaan van de Wilhelminasingel, ten zuiden van de Akerstraat, aan te wijzen als voorrangsweg, met dien verstande dat het verkeer op de hoofdrijbaan van de Wilhelminasingel voorrang heeft;

  • 8.

    de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB07 aan te wijzen als eenrichtingsweg voor motorvoertuigen de parallelweg van de Wilhelminasingel, tussen de Franciscus Romanusweg en de Sint Maartenspoort, gesloten in de richting van de Sint Maartenspoort;

  • 9.

    het bord D2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleiders in de Wilhelminasingel, alle bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 10.

    het bord D5 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden bestuurders van motorvoertuigen, komende van de Wilhelminasingel rijdend in de richting van de Franciscus Romanusweg, te gebieden de rijrichting te volgen die op het bord is aangegeven, met uitzondering van lijnbussen, taxi’s en brommobielen;

  • 11.

    het bord E4 van Bijlage I van het RVV 1990, en onderbord met de tekst “alleen voor opladen elektrische voertuigen” een parkeerplaats aan de Wilhelminasingel ter hoogte van nummer 110, aan te wijzen als parkeerplaats uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 12.

    de borden E6 van bijlage I van het RVV 1990 aan te wijzen als algemene gehandicaptenparkeerplaats een vak ter hoogte van pand 70 aan de westzijde van de westelijke parallelweg van de Wilhelminasingel;

  • 13.

    het bord E6 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord als bedoeld in artikel 8 van het BABW aan te wijzen als individuele gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld in artikel 26 van het RVV 1990 een parkeerplaats, nabij pand Wilhelminasingel 115;

  • 14.

    het bord E7 van Bijlage I van het RVV 1990 een parkeervak aan te wijzen als gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen ter hoogte van de Maasresidentie, Wilhelminasingel 3-9;

  • 15.

    het bord E7 van Bijlage I van het RVV 1990 drie parkeerplaatsen aan te wijzen als gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen ter hoogte van Wilhelminasingel 60;

  • 16.

    het bord E8 van Bijlage I van het RVV 1990 de twee parkeerplaatsen aan de oostzijde van de Wilhelminasingel, ten noorden van de Stationsstraat, aan te wijzen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor fietsen;

  • 17.

    de borden G11 van Bijlage I van het RVV 1990 aan te wijzen als fietspad:

    • a.

      het vrijliggende pad ter hoogte van pand 110 tot aan de Avenue Céramique;

    • b.

      het pad gelegen aan de westzijde van de Wilhelminasingel nabij de aansluiting met de Sint Maartenslaan;

    • c.

      het pad gelegen aan de oostzijde van de Wilhelminasingel ten noorden van de aansluiting met de Stationsstraat;

    • d.

      het pad gelegen aan de westzijde van de Wilhelminasingel ten noorden van de aansluiting met de Stationsstraat;

  • 18.

    de borden L2 van Bijlage I van het RVV 1990 en de zebramarkering aan te wijzen als voetgangersoversteekplaatsen als bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990, de oversteekplaatsen:

    • a.

      ten zuiden van de kruising Wilhelminasingel/Stationsstraat;

    • b.

      ten zuiden van de kruising Wilhelminasingel/Sint Maartenslaan;

    • c.

      ten noorden van de kruising Wilhelminasingel/Stationsstraat;

    • d.

      ten zuiden van de kruising Wilhelminasingel/Akerstraat/Avenue Céramique;

    • e.

      ten zuiden van de splitsing Wilhelminasingel/Franciscus Romanusweg;

  • 19.

    de borden L3 van Bijlage I van het RVV 1990 aan te wijzen als bushaltes de haltes op de Wilhelminasingel, ten zuiden van de Stationsstraat;

  • 20.

    de doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990 op de hoofdweg van de Wilhelminasingel om aan te geven dat bestuurders zich niet links van de streep mogen bevinden;

  • 21.

    de doorgetrokken en onderbroken streep en fietsvignetten aan te wijzen als fietsstroken als bedoeld in artikel 1 lid n van het RVV 1990 de stroken:

    • a.

      aan beide zijden van de Wilhelminasingel vanaf de Wilhelminabrug tot aan de ventweg;

    • b.

      aan beide zijden van de Wilhelminasingel ter hoogte van de aansluiting met de Stationsstraat.

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap dat deze bevoegdheid op grond van “Mandaatregeling Gemeente Maastricht 2010” is gemandateerd aan het afdelingshoofd Mobiliteit;

  • artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 15, lid 2, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 14 van het BABW, wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeerbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het nationale politiekorps.

 

 

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,

Wethouder Aarts,

voor deze,

 

E. Westbroek

Teammanager Mobiliteit

 

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

Maastricht, 28 oktober 2024

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend.

 

U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.

 

Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via https://www.gemeentemaastricht.nl/bezwaarschrift-indienen. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.

 

U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.

 

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

. de naam en het adres van de indiener;

. de dagtekening;

. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

. de gronden van het bezwaar.

Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw

e-mailadres te vermelden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

 

Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.

Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.

 

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven