Verkeersmaatregel Sint Maartenslaan

Ruimte / Mobiliteit / 2024-878947

 

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht neemt een verkeersbesluit voor het uitbreiden van de 30 km-zone met de Wilhelminasingel en het omdraaien van het eenrichtingsverkeer op de parallelweg

 

Overwegingen

 

De Sint Maartenslaan is een erftoegangsweg gelegen in de wijk Wyck binnen de gemeente Maastricht, en is bij de gemeente in beheer en onderhoud.

 

Op 21 december 2021 heeft de raad besloten in te stemmen met het geamendeerde raadsvoorstel “Verkeersstudie stationsomgeving”. Het hieruit volgend ontwerp is de uitkomst van een breed participatieproces. Naast brede informatiebijeenkomsten is het ontwerp in nauw overleg met een klankbordgroep doorlopen. In de klankbordgroep zaten de vertegenwoordigers van belangengroepen: VVN, Verkeersveiligheidsgroep Maastricht, Fietsersbond, Arriva, Maastricht Samen Onbeperkt, DSM, 3W Real Estate, Buurtplatform Wyck, Buurtplatform Sint Maartenspoort, Stichting Behoud Leefbaarheid Sint Maartenslaan en omgeving, Ondernemersver. Ondernemend Wyck en Stichting BAB (bewonersbelangen A. Battalaan) en meerdere bewoners.

 

Met het raadsbesluit “Reconstructie Wilhelminasingel – Sint Maartenslaan – Wilhelminabrug – Franciscus Romanusweg” van 28 februari 2023 is ingestemd met het opgestelde ontwerp voor de reconstructie van deze wegen.

 

In Wyck is meer en veiligere ruimte nodig voor fietsers en voetgangers. Vooral in de Sint Maartenslaan, op de Wilhelminasingel en de Wilhelminabrug. Deze wegen moeten ook veiliger worden. Daarom vindt er een reconstructie plaats.

 

De aansluiting van het deel van de Sint Maartenslaan, ten westen van de Wilhelminasingel, op de Wilhelminasingel krijgt een inritconstructie. Hierdoor komt dit deel van de Sint Maartenslaan hoger te liggen dan de Wilhelminasingel. Voor het verkeer dat niet in deze buurt hoeft te zijn, wordt het hierdoor minder aantrekkelijk om deze route te nemen. Als ze deze weg toch inrijden, wordt hun snelheid aan het begin geremd. De voetgangersoversteekplaats bij deze aansluiting wordt opgeheven.

 

Alle parkeervakken in het oostelijke deel van de Sint Maartenslaan worden veranderd in langsparkeerplaatsen. Bestuurders kunnen dan bij het parkeren en wegrijden fietsers en bussen beter zien.

 

Met het aanleggen van fietsstroken wordt de weg visueel versmald en is er een duidelijke plek voor fietsers op de weg;

 

Bij de aansluiting op de Wilhelminasingel wordt bij de voetgangersoversteekplaats een middengeleider aangelegd voor een betere oversteekbaarheid van de Sint Maartenslaan. Ter hoogte van de Turennestraat/Alexander Battalaan wordt een zebrapad opnieuw gerealiseerd ter verbetering van de oversteekbaarheid.

 

Deze maatregelen worden genomen voor het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW zijn de te nemen verkeersmaatregelen besproken met de Districtchef van politiedistrict Maastricht.

 

BESLUITEN:

  • 1.

    in te trekken het bepaalde ten aanzien de Sint Maartenslaan in hun besluit van 14 juni 2013, Ruimte / Mobiliteit en Milieu / 2013-23614;

  • 2.

    door het plaatsen van de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 de bestuurders op de Sint Maartenslaan te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 3.

    door het plaatsen van de borden E7 van Bijlage I van het RVV 1990 gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen aan te wijzen ter hoogte van nummer 3 en 14;

  • 4.

    door het aanbrengen van onderbroken strepen en vignetten met het fietssymbool worden de stroken aan beide zijden van de Sint Maartenslaan aangewezen als fietsstroken zoals bedoeld in artikel 1 lid n van het RVV 1990;

  • 5.

    door het verwijderen van het woord “BUS” de busstrook, gelegen ter hoogte van de bushalte tussen de Turennestraat en de Wilhelminasingel op te heffen;

  • 6.

    door het verwijderen van het bord L2 van Bijlage I van het RVV 1990 en de zebramarkering als bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 de voetgangersoversteekplaats in de Sint Maartenslaan, gelegen ten westen van de aansluiting met de Wilhelminasingel op te heffen;

 

Bestaande maatregelen die in stand worden gehouden

 

  • 7.

    de borden B5 van Bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden de kruisingen aan te wijzen als voorrangskruising met dien verstande dat het verkeer op de Sint Maartenslaan voorrang heeft;

  • 8.

    de borden B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden de kruising met de Wilhelminasingel aan te wijzen als voorrangskruising met dien verstande dat het verkeer op de Wilhelminasingel voorrang heeft;

  • 9.

    het bord E6 van Bijlage I van het RVV 1990 aan te wijzen als algemene gehandicaptenparkeerplaats een parkeervak aan de zuidzijde van de Sint Maartenslaan nabij de aansluiting met de Rechtstraat;

  • 10.

    de borden L2 van Bijlage I van het RVV 1990 en de zebramarkering aan te wijzen als voetgangersoversteekplaats als bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990, de oversteek ten oosten van de Wilhelminasingel.

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap dat deze bevoegdheid op grond van “Mandaatregeling Gemeente Maastricht 2010” is gemandateerd aan het afdelingshoofd Mobiliteit;

  • artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 15, lid 2, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 14 van het BABW, wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeerbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het nationale politiekorps.

 

 

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,

Wethouder Aarts,

voor deze,

 

E. Westbroek

Teammanager Mobiliteit

 

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

Maastricht, 28 oktober 2024

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend.

 

U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.

 

Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via https://www.gemeentemaastricht.nl/bezwaarschrift-indienen. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.

 

U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.

 

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

. de naam en het adres van de indiener;

. de dagtekening;

. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

. de gronden van het bezwaar.

Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw

e-mailadres te vermelden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

 

Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.

Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.

 

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven