Verkeersmaatregel Franciscus Romanusweg

Ruimte / Mobiliteit / 2024-878947

 

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht neemt een verkeersbesluit voor het uitbreiden van de 30 km-zone met de Franciscus Romanusweg en het aanwijzen van een fietspad

 

Overwegingen

 

De Franciscus Romanusweg is een erftoegangsweg gelegen in de wijk Wyck binnen de gemeente Maastricht, en is bij de gemeente in beheer en onderhoud.

 

Op 21 december 2021 heeft de raad besloten in te stemmen met het geamendeerde raadsvoorstel “Verkeersstudie stationsomgeving”. Het hieruit volgend ontwerp is de uitkomst van een breed participatieproces. Naast brede informatiebijeenkomsten is het ontwerp in nauw overleg met een klankbordgroep doorlopen. In de klankbordgroep zaten de vertegenwoordigers van belangengroepen: VVN, Verkeersveiligheidsgroep Maastricht, Fietsersbond, Arriva, Maastricht Samen Onbeperkt, DSM, 3W Real Estate, Buurtplatform Wyck, Buurtplatform Sint Maartenspoort, Stichting Behoud Leefbaarheid Sint Maartenslaan en omgeving, Ondernemersver. Ondernemend Wyck, Stichting BAB (bewonersbelangen A. Battalaan)’en meerdere bewoners.

 

Met het raadsbesluit “Reconstructie Wilhelminasingel – Sint Maartenslaan – Wilhelminabrug – Franciscus Romanusweg” van 28 februari 2023 is ingestemd met het opgestelde ontwerp voor de reconstructie van deze wegen.

 

In Wyck is meer en veiligere ruimte nodig voor fietsers en voetgangers. Vooral in de Sint Maartenslaan, op de Wilhelminasingel en de Wilhelminabrug. Deze wegen moeten ook veiliger worden. Daarom vindt er een reconstructie plaats.

 

Langs de Franciscus Romanusweg komt vanaf de Wilhelminabrug een nieuw fietspad in twee richtingen. Het nieuwe fietspad komt aan de kant van de Maas te liggen zodat fietsers makkelijker afslaan als ze vanaf de brug komen en linksaf willen. Fietsers hoeven dan niet meer te wachten op autoverkeer dat vanaf de Wilheminasingel de Franciscus Romanusweg inrijdt. De ligging van dit fietspad zorgt ervoor dat er minder kruisende bewegingen op dit kruispunt zijn waardoor de verschillende verkeersdeelnemers een beter overzicht en een lagere taakdruk hebben.

 

Voor de Franciscus Romanusweg geldt nu een maximale snelheid van 50 km/uur. Met de reconstructie wordt meer ruimte gegeven aan de fietsers. Passend bij de aanwezige fietsstrook en het langsparkeren is het wenselijk dat de snelheid van het gemotoriseerd verkeer wordt verlaagd. Deze wordt verlaagd tot 30 km/uur door de bestaande 30 km-zone op de omliggende wegen uit te breiden met de Franciscus Romanusweg.

Passend bij een 30 km-zone wordt de voorrangsweg opgeheven. Door middel van het aanleggen van inritconstructies worden de kruisingen voorrangskruispunten.

 

Deze maatregelen worden genomen voor het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW zijn de te nemen verkeersmaatregelen besproken met de Districtchef van politiedistrict Maastricht.

 

BESLUITEN:

  • 1.

    in te trekken het bepaalde ten aanzien de Franciscus Romanusweg in hun besluit van 7 juli 2017, Ruimte / Mobiliteit / 2017-21047;

  • 2.

    door het verplaatsen van de borden A1 (30km zone) en A2 (30 km zone) van Bijlage I van het RVV 1990 een maximale snelheid van 30 km/uur voor de Franciscus Romanusweg, voor het deel dat parallel aan de Maas loopt, in te stellen;

  • 3.

    door het verwijderen van de borden B1 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en de haaientanden de voorrangsweg op te heffen;

  • 4.

    door het plaatsen van de borden G11en G12 van Bijlage I van het RVV1 990 en het aanbrengen van asmarkering het nieuwe pad ten westen van de Franciscus Romanusweg aan te wijzen als fietspad in twee richtingen;

  • 5.

    door het verwijderen van de haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 de voorrang komende van de ventweg van de Franciscus Romanusweg op de Franciscus Romanusweg en de Sint Antoniuslaan op te heffen;

  • 6.

    door het verwijderen van de doorgetrokken strepen en de vignetten met het fietssymbool aan beide zijden van de Franciscus Romanusweg de fietsstrook als bedoeld in artikel 1 n van het RVV 1990 op te heffen;

 

Bestaande maatregelen die in stand worden gehouden

 

  • 7.

    de zebramarkering aan te wijzen als voetgangersoversteekplaatsen, als bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990, de oversteekplaats ten westen van de aansluiting met de Borgharenweg;

  • 8.

    de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord het gedeelte van de Franciscus Romanusweg gelegen tussen de Louis Loyensstraat en de Sint Antoniuslaan gesloten te verklaren voor motorvoertuigen in de richting van de Sint Antoniusstraat;

  • 9.

    het bord C7 van Bijlage I van het RVV 1990 de Franciscus Romanusweg, gelegen tussen de Louis Loyenstraat en de zuidelijke ventweg van de Wilhelminasingel, gesloten te verklaren voor vrachtauto’s;

  • 10.

    het bord C19 van Bijlage I van het RVV 1990 de onderdoorgang onder de Wilhelminabrug gesloten te verklaren voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, hoger zijn dan 3,2m;

  • 11.

    de borden D2 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleiders van de Franciscus Romanusweg bestuurders te gebieden de middengeleiders voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 12.

    het bord E4 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord met de tekst “maximaal 10 minuten” aan te geven dat er maximaal 10 minuten geparkeerd mag worden op de parkeergelegenheid bij het informatiebord op de Franciscus Romanusweg;

  • 13.

    de borden E6 van Bijlage I van het RVV 1990 aan te wijzen als algemene gehandicaptenparkeerplaatsen de twee parkeerplaatsen ten westen van de Franciscus Romanusweg meteen gelegen ten zuiden van de overgang met de Wilhelminabrug;

  • 14.

    het bord E7 van Bijlage I van het RVV 1990 de strook ter hoogte van Franciscus Romanusweg 29a aan te wijzen als gelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;

  • 15.

    de borden G11 van Bijlage I van het RVV 1990 aan te wijzen als fietspad het vrijliggende pad ten westen van de Franciscus Romanusweg;

  • 16.

    de borden G12a van Bijlage I van het RVV 1990 aan te wijzen als fiets/bromfietspad de vrijliggende paden aan beide zijden van de Franciscus Romanusweg voor het deel ten noorden van het spoorwegviaduct;

  • 17.

    de zebramarkering aan te wijzen als voetgangersoversteekplaatsen, als bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990, de oversteekplaatsen:

    • a.

      ten zuiden van de aansluiting met de Viaductweg;

    • b.

      ten zuiden van de aansluiting met de Sint Antoniuslaan;

    • c.

      ten zuiden van de aansluiting met de Antonius Bieleveltstraat;

  • 18.

    de fietsstrook als bedoeld in artikel 1 n van het RVV 1990 de stroken:

    • a.

      aan de oostzijde tussen de Sint Antoniuslaan en het spoorwegviaduct;

    • b.

      aan de westzijde van de Franciscus Romanusweg voor zover er geen vrijliggend pad aanwezig is.

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap dat deze bevoegdheid op grond van “Mandaatregeling Gemeente Maastricht 2010” is gemandateerd aan het afdelingshoofd Mobiliteit;

  • artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 15, lid 2, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 14 van het BABW, wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeerbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het nationale politiekorps.

 

 

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,

Wethouder Aarts,

voor deze,

 

E. Westbroek

Teammanager Mobiliteit

 

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

Maastricht, 28 oktober 2024

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend.

 

U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.

 

Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via https://www.gemeentemaastricht.nl/bezwaarschrift-indienen. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.

 

U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.

 

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

. de naam en het adres van de indiener;

. de dagtekening;

. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

. de gronden van het bezwaar.

Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw

e-mailadres te vermelden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

 

Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.

Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.

 

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven