Gemeenteblad van Arnhem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2024, 451525 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Arnhem | Gemeenteblad 2024, 451525 | verkeersbesluit of -mededeling |
Bethaniënstraat Vlamoven tijdelijke verkeersmaatregelen
Datum verkeersbesluit: 23 oktober 2024
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;
Om van 21 oktober 2024 t/m 31 januari 2025:
Door het plaatsen van borden overeenkomstig de modellen C1 en C16 van bijlage 1 van het RVV 1990, de fietsverbinding tussen de Bethaniënstraat en de Vlamoven in Arnhem, in beide richtingen gesloten te verklaren voor alle voertuigen, ruiters en geleiders van rij- en trekdieren of vee en voor voetgangers.
Genoemde wegen zijn in beheer bij de gemeente Arnhem.
De grond in de grondwal aan de Bethaniënstraat is verontreinigd. De grondwal moet worden ontgraven en de verontreinigde grond moet worden afgevoerd. De saneringswerkzaamheden worden voor een deel betaald uit Rijkssubsidies. Aan de Rijkssubsidies zijn termijnen verbonden. Daarom moeten de werkzaamheden binnenkort zijn afgerond. Door de verwijdering van de grondwal ontstaat er ruimte voor toekomstige uitbreidingsontwikkelingen van de nabijgelegen woonwagenlocatie.
Om de grond te kunnen afvoeren moet de grondwal bereikbaar zijn voor bouwverkeer dat voor een groot deel uit grote voertuigen bestaat. De route voor het bouwverkeer loopt via het bedrijventerrein IJsseloord I (Vlamoven). Om bij de grondwal te kunnen komen moet het bouwverkeer gebruik maken van het fietspad tussen de Vlamoven en de Bethaniënstraat. In verband met de verkeersveiligheid kunnen er geen andere weggebruikers meer van dit fietspad gebruik maken. Daarom wordt dit fietspad tijdelijk gesloten voor alle andere voertuigen en voor voetgangers. Het bouwverkeer dat van dit fietspad afkomt, moet bij de Vlamoven rechtsaf slaan om de weg te vervolgen. Het pad rondom de grondwal moet ook in verband met de veiligheid voor alle voertuigen gesloten worden.
Afweging artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 (WvW)
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de WvW genoemde belangen:
De geslotenverklaringen en de verplichte rijrichting, zouden in strijd met het in artikel 2 WvW 1994 genoemde belang van het verzekeren van de vrijheid van het verkeer kunnen worden geacht. Wij beseffen dat de tijdelijke verkeersmaatregelen een beperking van die vrijheid opleveren omdat er omgereden moet worden om bestemmingen te bereiken. De eerdergenoemde belangen uit artikel 2 van de WvW 1994 als het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beperken van overlast, hinder of schade, en het beperken van de aantasting van het karakter of functie van gebieden, wegen voor ons echter zwaarder. Het feit dat er tijdelijk moet worden omgereden is naar onze mening niet onevenredig in verhouding tot het doel van de tijdelijke verkeersmaatregelen. Er worden omleidingen ingesteld en omleidingsborden geplaatst om aan te geven hoe bestemmingen bereikt kunnen worden.
Ingevolge artikel 24 van het BABW heeft er overleg plaatsgevonden met een door de Korpschef van Politie gemandateerde verkeersadviseur van de eenheid Oost Nederland. Deze stemt in met het verkeersbesluit.
De Stichting Arnhemse Bedrijventerreinen (stAB) heeft over het voornemen tot dit verkeersbesluit een reactie gegeven. Deze reactie komt kort samengevat op het volgende neer:
Uit de afweging van de mogelijke afvoerroutes blijkt dat de route Bethaniënstraat op een paar punten negatiever ‘scoort’ dan de route IJsseloord I (Vlamoven). Dat geldt vooral voor de criteria ‘verkeersveiligheid voetgangers/schoolroutes’ en ‘groen/bomen’. De Bethaniënstraat ligt in een verblijfsgebied ‘wonen’, waar zwaarder transport zo veel mogelijk moet worden vermeden, zeker ook gelet op de hoeveelheid fietsers die via de Bethaniënstraat naar de nabijgelegen scholen reizen. Als de route voor het bouwverkeer via de Bethaniënstraat zou voeren kan, vanwege de beperkte onderlinge afstand van bomen, niet voorkomen worden dat de vrachtwagens onder de kroonprojectie van de bomen rijden. Dit geeft een aanzienlijke kans op schade aan de (wortels van de) bomen. Verder is er bij de route Bethaniënstraat een grotere kans op schade aan het wegdek c.q. slijtage van het wegdek omdat deze constructie minder geschikt is voor het verwerken van bouwverkeer.
Wij zijn van mening dat de wegen op het bedrijventerrein IJsseloord I, gezien hun ligging en karakter beter geschikt zijn om als aan- en afvoerroute voor het bouwverkeer te dienen. Het bedrijventerrein wordt al door grote voertuigen aangedaan. De toename van grote voertuigen door het bouwverkeer is gering. Het gaat om ca. 3-5 grote voertuigen per uur. Wij verwachten niet dat dit tot een zodanig toename van verkeersbewegingen leidt, dat er opstoppingen of andere onacceptabele situaties ontstaan. Overigens is het wel zo dat door de route voor het bouwverkeer via de Vlamoven de bestaande grasbegroeiing wordt beschadigd vanwege het aanbrengen van rijplaten. De beschadiging aan deze begroeiing kan en zal ook worden hersteld.
Daarnaast hebben we met stAB, naar aanleiding van hun reactie, een aantal aanvullende maatregelen vastgelegd om mogelijke overlast op IJsseloord I te voorkomen of tot een minimum te beperken. Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt wordt de in-/uitrit van de bouwplaats, via het fietspad aan de Vlamoven, gesloten met hekken en verkeersborden conform de geldende voorwaarden en eisen voor verkeersafzettingen. Vanwege de omleiding voor de fietsers neemt het aantal fietsers dat ter hoogte van deze in-/uitrit rijdt af. Het fietspad wordt volledig afgezet zodat er geen fietsers of voetgangers overheen of langs kunnen. De hekken richting de Vlamoven worden handmatig gesloten nadat het vrachtverkeer is gepasseerd.
Eén van de aanvullende maatregelen die we met de stAB hebben afgesproken, is de inzet van verkeersregelaars in de eerste week van de werkzaamheden. Deze verkeersregelaars kunnen actief helpen met het begeleiden van het fietsverkeer via de omleidingsroute en het wennen aan de tijdelijke situatie.
Gelet op het voorgaande, en de aanvullende maatregelen die wij met stAB hebben afgesproken, zijn wij van mening dat de reactie van de stAB er niet toe moet leiden dat wij van het nemen van dit verkeersbesluit afzien. Ook verder zijn ons geen redenen bekend die ertoe moeten leiden dat wij van het nemen van het verkeersbesluit voor deze tijdelijke verkeersmaatregelen afzien.
Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,
Hoofd van de afdeling Vergunning en Handhaving a.i.
Als u het met deze beslissing niet eens bent, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag waarop deze beslissing is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Uw bezwaarschrift moet u motiveren en ondertekenen en sturen naar:
Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem
Als u de werking van dit besluit daarnaast wilt laten opschorten kunt u de rechter verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht. Uw verzoek om voorlopige voorziening stuurt u in tweevoud naar:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-451525.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.