Verordening van de raad van de gemeente Edam-Volendam houdende de eerste wijziging van de Verordening van de raad van de gemeente Edam-Volendam over de instelling en de werkwijze van raadscommissies en de overige werkzaamheden ter voorbereiding van raadsbesluiten (1e wijziging Verordening op de raadscommissies Edam-Volendam 2024)

 

De raad van de gemeente Edam-Volendam;

 

gelet op artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet;

 

gehoord het presidium van 5 september 2024;

 

B E S L U I T :

 

vast te stellen de volgende Verordening tot wijziging van deVerordening van de raad van de gemeente Edam-Volendam over de instelling en de werkwijze van raadscommissies en de overige werkzaamheden ter voorbereiding van raadsbesluiten (1e wijziging Verordening op de raadscommissies Edam-Volendam 2024).

 

Artikel I Wijziging verordening

In de Verordening op de raadscommissies Edam-Volendam 2024 worden de volgende vetgedrukte passages toegevoegd:

 

  • A.

    Artikel 1. Definities

  • raadscommissies: het geheel van bespreekrondes en/of andere activiteiten, daaronder begrepen raadspleinen, themabijeenkomsten, technische commissies ruimte en technische commissies planning control audit en risk, ten behoeve van beeldvorming en oordeelsvorming van de raad, ter voorbereiding op de besluitvorming door de raad, niet zijnde de raadsvergadering;

  • B.

    Artikel 2. Instellen raadscommissies

  • 2.3: Er is een technische commissie planning control audit risk waarvan de werkzaamheden gericht zijn op het adviseren en afstemmen van de raad in het kader van haar controlerende en toezichthoudende functie, daaronder begrepen toezicht houden op risico’s en monitoring van grote projecten. De commissie planning controle audit risk bestaat uit raadscommissieleden, in een vergaderstructuur met een permanent karakter.

  • 2.4: Er is een technische commissie ruimte waarvan de werkzaamheden gericht zijn op het adviseren en afstemmen van de raad in het kader van haar kaderstellende functie, daaronder begrepen de dossiers die daartoe geprioriteerd zijn door de gemeenteraad. De commissie ruimte bestaat uit raadscommissieleden, in een vergaderstructuur met een permanent karakter.

  • C.

    Artikel 3. Takenraadsplein, themabijeenkomst en commissie planning control audit risk

  • 3.3. De technische commissie planning control audit risk:

  • 3. 4. De technische commissie ruimte :

    • a.

      Houdt zich bezig met de voorbereiding op de kaderstellende rol van de gemeenteraad , daaronder begrepen de dossiers die daartoe geprioriteerd worden door de gemeenteraad. De werk z aamheden omvatten :

      • i.

        Verdiepende beeldvorming over complexe dossiers ter voorbereiding van het raads plein; (openbaar)

      • ii.

        klankbordfunctie met de ambtelijke organisatie en portefeuillehouder (s) over complexe dilemma s waaronder de doorontwikkeling omgevingsprogramma’s; (i n beslotenheid)

      • iii.

        advisering aan de raad over de rol en positie van de raad in het proces van de dossiers die voorliggen;

      • iv.

        voorts door de agendacommissie of het presidium aangewezen onderwerpen.

  • D.

    Artikel 4. Samenstelling; benoeming leden en voorzitterraadsplein, themabijeenkomst en technische commissie planning control audit risk

  • 4.8: De vergadering van de technische commissie planning control audit risk bestaat naast de voorzitter uit één raadscommissielid per fractie.

  • 4.9: De raad benoemt de voorzitter van de technische commissie planning control audit risk.

  • 4.10: De vergadering van de technische commissie ruimte bestaat uit één raadscommissielid per fractie . Er zijn geen vaste voorzitters. De voorzitter kan een lid van de raad, de voorzitter van de raad of de griffier zijn.

  • E.

    Artikel 7. Oproep en voorlopige agenda

  • 7.1: De commissievoorzitter van het raadsplein zendt ten minste drie weken voor een vergadering de commissieleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken. Voor een themabijeenkomst geldt een termijn van tenminste één week en voor een technische commissie planning control audit risk en een technische commissie ruimte een termijn van tenminste twee weken.

  • F.

    Artikel 10. Advies; geen stemmingen

  • 10.5: De technische commissie planning control audit risk en de technische commissie ruimteinformeert de raad via de commissiegriffier door het ter kennis brengen van een advieslijst als ingekomen stuk bij het betreffende onderwerp in de raadsvergadering.

  • 10.6: Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de technische commissie planning control audit risk en de technische commissie Ruimte een toelichting in de raadsvergadering. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten deel van de vergadering gedaan.

  • G.

    Artikel 16. Videoverslag en advieslijst

  • 16.4: De commissiegriffier draagt zorg voor advieslijsten van vergaderingen van de technische commissie planning control audit risk, technische commissie ruimte en van themabijeenkomsten.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

 

 

Aldus besloten door de gemeenteraad van

Edam-Volendam in zijn openbare vergadering

d.d. 17 oktober 2024,

de griffier,

J. Hage.

de voorzitter,

L.J. Sievers.

Naar boven