Gelet op
artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
artikel 12, van het BABW, ingevolge het plaatsen van verkeersborden geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;
Aanleiding
Om de verkeersveiligheid op de rotonde Rijksweg Zuid-Bussel-Olympiasingel in Elst te verbeteren, is het nodig om de maximumsnelheid snelheid op Rijksweg Zuid in noordelijke richting te verminderen. Door de bebouwde komgrens naar het zuiden te verplaatsen, moeten voertuigen langer hun snelheid aanpassen. Hierdoor zal de snelheid bij de rotonde Rijksweg Zuid - Bussel lager zijn.
Overwegende dat:
Rijksweg Zuid tussen de autosnelweg A15 en de rotonde met de Bussel een gebiedsontsluitende weg is en grotendeels buiten de bebouwde kom ligt;
Rijksweg Zuid in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Overbetuwe;
op de Rijksweg Zuid buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 80 km/ u geldt;
op de Rijksweg Zuid binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 50 km/u geldt;
in de huidige situatie de komgrens van de gemeente Elst 60 meter voor de rontonde Rijksweg Zuid-Bussel-Olympiasingel ligt;
in de huidige situatie uit onderzoek blijkt dat de gereden snelheid richting de genoemde rotonde te hoog is;
de verkeersveiligheid met name voor het langzame verkeer op deze rotonde daardoor in geding komt;
het gewenst is om de verkeersveiligheid op de rotonde Rijksweg Zuid - Bussel te vergroten;
door het verplaatsen van de komgrens op de Rijksweg Zuid de afstand van de komgrens tot de rotonde Rijksweg Zuid – Bussel zal worden vergroot;
de bebouwde komgrens zal worden verplaatst ten zuiden van huisnummer 82c;
door deze verkeersmaatregel de maximumsnelheid op dit wegvak tussen de komgrens en de rotonde Rijksweg Zuid – Bussel zodoende verlaagd wordt tot 50 km/uur;
de hierdoor aanrijdsnelheid Rijksweg Zuid richting de rotonde daarmee verminderd wordt;
door deze verkeersmaatregel de verkeersveiligheid wordt gewaarborgd;
dit kenbaar wordt gemaakt door het verplaatsen van de borden model H01 en H02 bijlage 1 van het RVV 1990;
het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;
overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemachtigde van de korpschef van de politie en dat negatief is geadviseerd.
Burgemeester en wethouders nemen, gelet op het voorgaande, de volgende