Amsterdam Oost, verkeersbesluit Middelhoffstraat 21 aanleg twee elektrische oplaadvakken
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op:
•
de Wegenverkeerswet 1994;
•
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
•
de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
•
de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
•
de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;
•
de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.
Verder gelet op:
•
het Strategisch plan Laadinfrastructuur 2020-2030;
•
het Actieplan Schone Lucht (oktober 2019);
•
de inrichtingsprincipes voor een autoluwe stad (september 2019);
•
de agenda autodelen (februari 2019);
•
het Kennisplatform CROW Staat van de Mobiliteitstransitie (2016).
Overwegende dat:
•
de gemeente Amsterdam elektrisch vervoer stimuleert, zoals vastgesteld in de Agenda Duurzaamheid d.d. 11 maart 2015;
•
de gemeente Amsterdam dit in het Actieplan Schone Lucht (oktober 2019) heeft herhaald en daarbij inzet op intensivering van uitbreiding van de laadinfrastructuur;
•
de gemeente Amsterdam de strategie uiteen heeft gezet in het Strategisch plan Laadinfrastructuur 2020-2030;
•
elektrisch vervoer bijdraagt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en leefomgeving in Amsterdam;
•
voor elektrisch vervoer een openbaar netwerk van oplaadlocaties noodzakelijk is;
•
dit gebeurt door het aanwijzen en aanleggen van oplaadvakken voor elektrische voertuigen in Amsterdam;
•
de gemeente Amsterdam daarom sinds 2009 oplaadlocaties inricht en daartoe op de plekken laadpalen plaatst;
•
laadpalen in de publieke ruimte voor algemeen gebruik zijn bestemd; auto’s van bezoekers, deelauto’s, taxi’s en bestelverkeer (indien elektrisch) maken ook gebruik van het openbare oplaadnetwerk binnen het geldende parkeer/vergunning regime;
•
een laadpaal twee oplaadpunten heeft en daarmee twee oplaadvakken bedient;
•
oplaadvakken bij laadpalen alleen door elektrische voertuigen voor het laden gebruikt kunnen worden en dat de hoeveelheid parkeerruimte in de wijk voor niet-elektrische voertuigen of voertuigen die niet laden daardoor afneemt;
•
de gemeente Amsterdam het belang van het ontwikkelen van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven het verlies aan parkeergelegenheid;
•
de gemeente Amsterdam streeft naar laadzekerheid voor de elektrische rijder. Bij de uitbreiding van het openbaar netwerk van oplaadpunten hanteert de gemeente Amsterdam datagestuurde of strategische uitbreiding;
•
in het strategisch plan Laad Me (strategisch plan laadinfrastructuur 2020-2030) is vastgesteld dat er in 2030 18.000 publieke oplaadpunten nodig zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. Om dit te realiseren de gemeente Amsterdam het openbaar netwerk van oplaadpunten datagestuurd uitbreidt;
•
om te bepalen waar laadpalen gefaseerd worden toegevoegd, gekeken wordt naar het aantal uur dat de maximaal toegestane bezettingsgraad van de bestaande laadpalen op CBS-buurtniveau over een periode van 6 maanden is overschreden;
•
in de buurt tuindorp Amstelstation de maximaal toegestane bezettingsgraad van 50% gedurende zes maanden 550 uur is overschreden;
•
de gemeente Amsterdam, gelet op bovenstaande overwegingen, overgaat tot het plaatsen van elektrische oplaadpunten bij de oplaadvakken ter hoogte van perceel Middelhoffstraat 21
•
de gemeente Amsterdam kan afwijken van de datagestuurde plaatsingsmethodiek. In dit geval plaatst de gemeente Amsterdam op strategische reden oplaadpunten. Bij strategische plaatsing van oplaadpunten hanteert de gemeente Amsterdam de volgende uitgangspunten:
•
de locatie is een parkeerterrein met ≥ 10 parkeerplaatsen; of
•
de locatie behoort tot een renovatie- of nieuwbouwproject; of
•
de locatie zal naar verwachting worden gebruikt door elektrische veelrijders zoals (niet uitsluitend) stadsdistributie, taxi’s, groepsvervoer of deelauto’s; of
•
de locatie behoort tot een e-buurthub. Een e-buurthub is een toegewezen locatie voor verschillende soorten elektrische deelmobiliteit die afhankelijk zijn van openbare oplaadpunten;
•
de maatregel in dit besluit wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer te voorkomen of te beperken;
•
het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een iedere kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven tenzij benadeelden onevenredig getroffen worden;
•
met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen conform artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde politie eenheid;
•
de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.
Besluit:
1.
Twee parkeerplaatsen ter hoogte van perceel Middelhoffstraat 21 (parkeervaknummers 123222484118 en 123226484122) aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van een bord conform model E8c van Bijlage I van het RVV 1990, gecombineerd met onderbord OB504 met daarop afgebeeld twee pijlen op een hoek van 45° (RVV 1990).
Zoals aangegeven op onderstaande tekening.
Amsterdam, 23 oktober 2024
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,
Alieke Hordijk
Teammanager Expertisecentrum
Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken
Oneens met dit besluit?
Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.
Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.
Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:
• Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB
• Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.
• Stuur het formulier op via de website.
Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.
Een brief versturen met daarin:
• De datum
• Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.
• Waarom u het niet eens bent met het besluit
• Uw handtekening
• Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.
De termijn van zes weken is heel belangrijk.
Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.
U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.
Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.
U stuurt uw brief naar:
Gemeente Amsterdam
T.a.v. Juridisch Bureau
Postbus 483
1000 AL AMSTERDAM
Schorsende werking
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.
Spoed? Voorlopige voorziening
Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:
http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.
of per post:
De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.