Gemeenteblad van Veere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veere | Gemeenteblad 2024, 450694 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veere | Gemeenteblad 2024, 450694 | ander besluit van algemene strekking |
CONVENANT TOERISTISCHE IMPULS VEERE 2023-2026
Gemeente Veere, vertegenwoordigd door M. Steketee, wethouder van deze gemeente, hiertoe gemachtigd door de burgemeester, en handelende ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders bij het besluit d.d. 22 augustus 2023,
hierna te noemen “de gemeente”, enerzijds
Federatie van Ondernemersverenigingen in de gemeente Veere, vertegenwoordigd door de voorzitter J.S. de Regt
HISWA-RECRON Walcheren, vertegenwoordigd door de voorzitter A.J. Pouwer
Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Veere, vertegenwoordigd door N. Lievens
Vekabo Veere, vertegenwoordigd door de secretaris L. Wisse1
hierna te noemen ‘de toeristische sector Veere’ anderzijds
de gemeente en de toeristische sector Veere hierna gezamenlijk te noemen `de partijen’,
1. dat in het collegeprogramma 2014-2018 een verhoging van de toeristenbelasting is opgenomen;
2. dat dit de aanleiding is geweest voor partijen om het convenant bestedingen Toeristische Impuls 2015-2018 en 2019-2022 op te stellen;
3. dat partijen dit samenwerkingsverband wensen voort te zetten;
4. dat gedurende de collegeperiode 2023-2026 jaarlijks een vast bedrag van de toeristenbelasting beschikbaar is voor een Toeristische Impuls (TI);
Besluiten het volgende Convenant bestedingen Toeristische Impuls Veere 2023-2026 overeen te komen:
Doel van het convenant bestedingen Toeristische Impuls Veere is het, door middel van het subsidiëren van activiteiten, stimuleren van duurzaamheid en innovatie te komen tot een toekomstbestendige toeristische sector met bijbehorende hoogwaardige toeristische infrastructuur. Met het beschikbare budget worden er financiële impulsen gegeven zodat er nieuwe projecten, onderzoeken (planvorming) en ontwikkelingen worden opgestart die aan dit doel en die van bestemming Zeeland 2030, bestemming Veere 2030 en het programma Toerisme 2021-2026 bijdragen.
a. Aanvragen bij subsidie Toeristische Impuls moeten voldoen aan het in de bijlage opgenomen toetsing- en proceskader dat is opgesteld in overleg met de toeristische sector Veere, voor de periode 2023-2026.
b. Gemeente stelt in de collegeperiode 2023-2026 jaarlijks een vast bedrag van € 300.000 beschikbaar voor het subsidiëren van activiteiten in het kader van Toeristische Impuls.
c. De beleidskaders van de gemeente, zoals vastgelegd in o.a. het Programma Toerisme 2021-2026, Ontwikkelkader fase 1, bestemming Zeeland 2030, de structuurvisie Veere 2026, de Kustvisie en bijbehorende overgangsnotitie, de bestemmingsplannen en het omgevingsplan zijn leidend voor de beoordeling van de subsidieaanvragen.
d. Het proces van aanvragen moet voldoen aan de procesbeschrijving, die is opgesteld in overleg met de toeristische sector Veere, voor de periode 2023-2026.
e. Indien het beschikbare jaarbudget voor de Toeristische Impuls in een bepaald jaar niet volledig wordt bestemd/besteed, wordt het restantbudget aan het einde van het begrotingsjaar overgeheveld naar het volgende begrotingsjaar. Het overgebleven budget van de Toeristische Impuls gelden mag niet meer bedragen dan 50% van het jaarlijkse te besteden budget, waarbij de opgebouwde reserve van voor 2023 niet meetelt.
f. Bij het terugvloeien van resterend budget heeft de gemeente een inspanningsverplichting om dit bedrag aan toeristische doeleinden te besteden.
g. Aan de start van elk jaar wordt een besteding- en of marketingplan gemaakt om reserve vorming te voorkomen.
h. Partijen promoten de financiële mogelijkheden van de Toeristische Impuls zodat meer ondernemers en organisaties uit de verschillende toeristische sub sectoren een aanvraag zullen indienen.
i. Partijen streven naar een evenwichtige verdeling van het beschikbare budget onder de verschillende sub sectoren/activiteiten/projecten/kernen.
j. Partijen hebben de mogelijkheid om adviseurs uit te nodigen, mits het onderwerp dit toelaat, ter ondersteuning tijdens het Toeristisch Impuls subsidie overleg.
3. Toetsingskader & procesbeschrijving
Partijen hebben voor besteding van de Toeristische Impuls een toetsingskader en procesbeschrijving bestedingen Toeristische Impuls 2023-2026 opgesteld. Dit toetsingskader en procesbeschrijving is als bijlage bijgevoegd en maakt integraal deel uit van dit convenant.
Er vindt ten minste 1 maal per kwartaal een besluit plaats over ingediende projecten. Minstens twee maal per jaar vindt overleg plaats tussen partijen. Er wordt gesproken over de uitvoering van dit convenant en de besteding van de Toeristische Impuls gelden. Op verzoek van een van de partijen kunnen extra overleggen worden ingepland. Vanuit elke deelnemer uit de toeristische sector Veere kunnen twee afgevaardigden deelnemen aan het overleg. Besprekingen over beleid maken geen onderdeel uit van dit overleg.
a. Bij verschil van mening over de uitleg of toepassing van dit convenant treden partijen met elkaar in overleg dat is gericht op het bereiken van gezamenlijke overeenstemming.
b. In het kader van budgetrecht in de besluitvorming (wel of niet toekennen) geldt het advies van de Toeristische Impuls als zwaarwegend, maar hakt het college de definitieve knoop door.
c. Als een voorstel niet past binnen de criteria, maar wel in de geest is van de doelstelling van de Toeristische Impuls Veere, is er ruimte om af te wijken en toch een positief besluit te adviseren.
TOETSINGSKADER & PROCESBESCHRIJVING BESTEDINGEN TOERISTISCHE IMPULS VEERE 2019-2022
In 2014 is het eerste convenant bestedingen Toeristische Impuls Veere 2015-2018 ondertekend welke is voortgezet voor de periode 2018-2022. Nu kiezen de Federatie van Ondernemersverenigingen in de gemeente Veere, RECRON / HISWA Walcheren, Vekabo Veere, Koninklijke Horeca Nederland afdeling Veere en de gemeente Veere, voor voortzetting van dit samenwerkingsverband. Voor de periode 2023- 2026 wordt dan ook een nieuw convenant gesloten.
Veere is een populaire toeristische gemeente aan de Zeeuwse kust. Land in zee en een eiland in de Delta. Het Veerse landschap met haar stranden, authentieke kernen en de groene rust en ruimte wordt hoog gewaardeerd. Decennialang neemt het aantal toeristische overnachtingen en de bestedingen toe. Recreatie en toerisme is inmiddels de economische motor voor de gemeente. Het zorgt voor welvaart, werkgelegenheid en voorzieningen. Het is dan ook in ieders belang dat deze sector goede toekomstperspectieven behoudt. De gezamenlijke inzet is een toekomstbestendig toeristisch product in een leefbare omgeving. Voor inwoners, ondernemers en gasten.
Gekozen wordt voor een economisch verantwoorde energietransitie, circulair bouwen wordt onderzocht en bestedingen binnen de lokale economie worden gestimuleerd. Innovatie, onderscheidend vermogen en ambitie staan hoog in het vaandel. Gezocht wordt naar meer jaarrond seizoen om de leefbaarheid en kwaliteit van organisatie en arbeid te vergroten, verbinding met het cultureel erfgoed wordt gelegd en een uitstekende fiets-, wandel- en ruiterinfrastructuur wordt aangeboden. De toeristen voelen zich welkom en genieten van het goede en gezonde leven in Zeeland.
Een aanvraag wordt getoetst aan onderstaande toetsingscriteriums en thema’s. Er moet aan minimaal twee toetsingscriterium worden voldaan en de kans van honoreren neemt toe op het moment dat er aan meerdere toetsingscriteriums wordt voldaan. Is er sprake van een:
- Stimuleren duurzaamheid / circulariteit en of biodiversiteit;
- Regionale economische spin off;
- Cross-sectorale samenwerking;
- Bijdrage aan spreiding en tijd (geen bijdrage voor projecten in het piekseizoen);
- Multifunctioneel karakter voor zowel toeristen als inwoners.
Daarnaast worden bij voorkeur projecten gehonoreerd die aansluiten bij thema’s uit de omgevingsvisie 2047, het programma Toerisme 2021-2026, bestemming Veere 2030 & bestemming Zeeland 2030:
1. Toerisme voegt waarde toe aan de leefbaarheid en het landschap
Bv initiatieven waar de balans tussen leefbaarheid en toerisme mee bevorderd wordt
2. De projecten in Veere blijven van topkwaliteit en blinken uit in duurzaamheid
Bv: initiatieven om de natuur te versterken of stranden van voldoende zand te blijven voorzien
3. De omgeving stimuleert een gezonde lifestyle
Bv: ontwikkeling routenetwerken of initiatieven rondom bad status Domburg
Bv: jaarrond aanbod, regiomarketing of verbinding met cultuur
5. Samenwerking en goed ondernemerschap
Bv: provinciale samenwerking, innovatieve producten of kennisoverdracht
6. Toerisme en cultuur versterkt elkaar
Bv: initiatieven waar samen met de culturele sector opgetrokken wordt.
Projecten moeten een breed draagvlak hebben, zowel participatief als financieel (cofinanciering is verplicht). Projecten mogen een maximale looptijd hebben van 3 jaar.
4. Voorwaarden voor toekenning
Bij het toekennen van een financiële bijdrage worden de volgende voorwaarden gesteld:
- Het sluit aan bij de gestelde (bovenstaande) toetsingscriteria en thema’s.
- Bij het indienen van het project moet worden aangeleverd:
o Samenvatting / oplegger van maximaal 1 a4.
o Bestaansgrond van het project: waarom komt het project tot stand (baten van het project), aan welke behoeften wordt voldaan et cetera.
o Doelstellingen van het project: concrete dienst- en productdoelstellingen en het concreet en meetbaar omschrijven van het te behalen resultaat.
o Inschatting van de risico’s: wat kan fout gaan? Waar is rekening mee te houden? Welke onzekerheden zijn er?
o Financiële onderbouwing, inclusief de verplichte cofinanciering (FTE, EU)
o Praktische afspraken: bv. inplannen van overlegmomenten in functie van de procesvoortgang.
o een promotie / marketing plan (min. 50 woorden)
o een de-minimisverklaring (indien van toepassing);
o Bestedingstermijn van maximaal 3 jaar (waarop bij onvoorziene omstandigheden in overleg met TI Veere van afgeweken mag worden)
- In alle uitingen vermelden dat het project mede mogelijk is gemaakt door een bijdrage uit de Toeristische Impuls van gemeente Veere (incl. logo gemeente Veere);
- Als de te subsidiëren activiteiten niet of niet in overwegende mate gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen en/of gasten of als ze onvoldoende ten goede komen aan de gemeente of haar ingezetenen en/ of gasten;
- als de aanvrager ook zonder subsidie over voldoende gelden, hetzij uit eigen middelen hetzij uit middelen van derden, kan beschikken om de prestatie(s)/activiteit(en) te realiseren;
- als de aanvrager activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd wil verrichten die niet passen binnen het beleid van de gemeente;
- als de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd uitsluitend of overwegend gericht zijn op het uitdragen van overtuigingen en denkbeelden van religieuze, levensbeschouwelijke of politieke aard;- als de aanvrager haar activiteiten niet open heeft gesteld voor alle groeperingen zonder onderscheid naar ras, land van herkomst, godsdienst, levensovertuiging, sekse of seksuele geaardheid;
- als de subsidieverstrekking in strijd zou zijn met een wettelijk voorschrift.
Als een of meer van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet worden verricht of dat niet of niet tijdig aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan, meldt de subsidieontvanger dat schriftelijk aan de gemeente.
7. Verantwoordingsverplichting
- een ondertekend inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;
- een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening);
- Inhoudelijke verslaglegging van het project binnen 4 maanden na afronding (min. 100 woorden).
Aanvullend hierop voor bedragen boven de €25.000
- Een accountantsverklaring(controleverklaring) voor het bestede geld.
8. Procedure & vertegenwoordiging (welke processtappen, wie vertegenwoordigd welke organisatie en hoe leggen we dat vast)
Gemeente, de toeristische sector Veere en derden kunnen projecten bij de gemeente voordragen om in aanmerking te laten komen voor een bijdrage uit de Toeristische Impuls. Aan de hand hiervan stelt de gemeente in overleg met de Toeristische Impuls projectenagenda 2023-2026 op. Binnen de beschikbare ruimte wordt ieder jaar de voortschrijdende meerjarige projectenagenda vastgesteld. In een jaarlijkse nieuwsbrief wordt bekendgemaakt welke projecten in het voorgaande jaar zijn gerealiseerd.
1. Projecten worden aangeleverd via ondernemersteam@veere.nl waarbij gebruik wordt gemaakt van het standaard invulformulier.
2. De collega van het ondernemersteam verzorgt het ambtelijk advies bij binnenkomst van het project en zorgt dat het project op de agenda van het TI overleg wordt gezet. De collega stemt hiervoor af met het aanspreekpunt van de deelnemende partijen aan het TI overleg.
3. Tijdens het TI overleg (2x per jaar) en of digitaal afstemmingsmoment(2x per jaar) wordt het project besproken en beoordeeld. Er zijn 4 beslismomenten per jaar (1 per kwartaal).
4. Het advies vanuit TI wordt vervolgens ter besluitvorming voorgelegd aan het college van B&W.
5. Het besluit van het college wordt medegedeeld aan de initiatiefnemer.
6. Als het besluit positief is, stelt de collega van het ondernemersteam de beschikking op en deelt deze vervolgens met de partijen uit TI en de initiatiefnemer.
7. Gedurende het proces houdt één van de collega’s van het ondernemersteam contact met de initiatiefnemer om hem of haar op de hoogte te houden van het te doorlopen proces.
Een product, dienst of beleving is innovatief als het vernieuwend of grensverleggend is. Bij innovatie gaat het om een aanpak waarbij zaken op een betere, effectievere of belevenisvollere manier (ten opzichte van tot nu toe gebruikelijk of algemeen voorkomend) worden uitgevoerd. Dit kan gaan om fases in processen, werkwijzen afkomstig uit andere sectoren implementeren dan wel het ontwikkelen van een nieuwe basisinfrastructuur.
Regionale economische spin-off
Het effect dat de hele economie van een toeristisch gebied profiteert.
Door cross-sectoraal te werken, dus door kennis van de ene sector toe te passen in de andere, kunnen er nieuwe en vooral unieke ideeën ontstaan. Steeds meer partijen denken vanuit concepten en zoeken naar nieuwe diensten die aansluiten bij de actuele maatschappij. Door een onverwachte samenwerking aan te gaan met externe kennisaanbieders uit andere sectoren, kan er een toegevoegde waarde gecreëerd worden die zich onderscheidt van concurrenten.
Een economische ontwikkeling die gericht is op het minder uitputten van natuurlijke hulpbronnen
Een samenleving waarin burgers kunnen participeren en initiatieven van ondernemers bijdragen aan een positieve leefomgeving.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-450694.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.