Kennisgeving terinzagelegging voorkeursrechtbeschikking op grond van artikel 9.1, lid 2 van de Omgevingswet

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terneuzen maakt hierbij bekend dat op 22 oktober 2024 is besloten tot het vestigen van een gemeentelijk voorkeursrecht op percelen in het gebied Langeweg, kadastrale gemeente Axel, op grond van artikel 9.1, lid 2 van de Omgevingswet.

 

Omschrijving voorkeursrechtbeschikking

De voorkeursrechtbeschikking heeft betrekking op een aantal percelen gelegen in het gebied Langeweg, Axel. Het voorkeursrecht is gevestigd omdat voor dit gebied een niet-agrarische functie is toegedacht, die afwijkt van het huidige agrarische gebruik. De exacte kadastrale aanduidingen en afmetingen van de betrokken percelen zijn te vinden in de bijlage bij de voorkeursrechtbeschikking, die ter inzage ligt.

 

Gevolgen van de vestiging van het gemeentelijk voorkeursrecht

De vestiging van het gemeentelijk voorkeursrecht houdt in dat de eigenaren en beperkt gerechtigden van de aangewezen percelen, wanneer zij hun percelen of de daarop gevestigde beperkte rechten willen verkopen, deze eerst aan de gemeente Terneuzen te koop moeten aanbieden.

 

Inwerkingtreding en duur van het voorkeursrecht

Het voorkeursrecht treedt in werking na inschrijving in de openbare registers van het Kadaster. Dit gebeurt binnen 4 dagen na deze bekendmaking. De eerst mogelijke vervaldatum van het voorkeursrecht is drie maanden na de datum van inwerkingtreding, conform artikel 9.4, lid 3 van de Omgevingswet.

 

Terinzagelegging

De voorkeursrechtbeschikking en alle bijbehorende stukken, inclusief de kadastrale kaart, liggen vanaf woensdag 23 oktober 2024 gedurende zes weken ter inzage bij de publieksbalie van het stadhuis, Stadhuisplein 1, Terneuzen. De balie is geopend op werkdagen van 8.30 uur tot 16.30 uur en op vrijdag van 12.00 uur tot 18.00 uur.

 

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag dat het besluit is verzonden een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 35, 4530 AA Terneuzen.

 

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en u moet gemotiveerd aangeven waarom u het niet eens bent met dit besluit. Tevens moet u het bezwaarschrift voorzien van uw naam, adres, datum en een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. Het is handig om een kopie van het besluit bij te voegen. Deze eisen staan in artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Het indienen van een bezwaarschrift leidt niet tot schorsing van het besluit. Indien er sprake is van spoed en u vreest voor onherstelbare gevolgen, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de Voorzieningen-rechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Als eis geldt dat u een bezwaarschrift heeft ingediend. U moet rekening houden met het betalen van griffierechten.

 

Terneuzen, 22 oktober 2024,

 

Burgemeester en Wethouders van Terneuzen,

gemeentesecretaris,

burgemeester,

 

S.I.L. (Steven) de Waal

H.J.A. (Erik) van Merrienboer

 

Naar boven