Rectificatie: Verzamelverkeersbesluit voor het realiseren van parkeerplaatsen ten behoeve van oplaadpunten op meerdere locaties te Krimpen aan den IJssel

[In de originele bekendmaking Gemeenteblad 2024, 429556 is een foutief adres (Fresia 177) opgenomen. Het juiste adres is Fresia 117. Middels deze rectificatie wordt die onjuistheid hersteld. Vanwege het feit dat de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift reeds gestart is op de dag van de originele bekendmaking, ligt het in de rede deze termijn opnieuw in te laten gaan m.i.v. 24 oktober 2024. Dit zodat de termijn van 6 weken gewaarborgd blijft en niemand door genoemde foutieve verwijzing in zijn/haar belangen geschaad zal worden. Het opnieuw laten ingaan van de bezwaartermijn geldt alleen voor het onderdeel van het besluit waarin een verkeerd adres was vermeld. Voor het overige blijft de publicatie van 11 oktober 2024 ongewijzigd. De inhoud wordt voor de volledigheid hieronder integraal herhaald.]

Verzamel verkeersbesluit realiseren parkeerplaatsen ten behoeve van oplaadpunten meerdere locaties in Krimpen aan den IJssel.

Betreft: Het instellen van twee parkeerplaatsen per locatie met als specifiek doel het opladen van elektrische auto’s ter plaatse van:

  • Melodie 9

  • Sluierkruid 20

  • Fresia 117

  • Rembrandtlaan 23

  • Marathon 142

  • Ouverturelaan 107

  • Boerhaavelaan 37

  • Olm 8

Het college van burgemeester en wethouders van Krimpen aan den IJssel is op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Gelet op

  • de bepalingen (voor zover van toepassing) in de artikelen 15 t/m 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • de bepalingen in de artikelen 12 t/m 27 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

Overwegende dat

  • de gemeente Krimpen aan den IJssel duurzame mobiliteit wil stimuleren, onder meer door het faciliteren van het gebruik van elektrische voertuigen;

  • elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;

  • het voor het stimuleren van elektrische mobiliteit van belang is dat op lokaal niveau een netwerk van elektrische oplaadpunten beschikbaar is;

  • de gemeente dit netwerk in belangrijke mate wenst te realiseren door deelname aan het aanvraagportaal laadpaalnodig.nl waar gebruikers van een elektrisch voertuig een aanvraag kunnen doen voor het plaatsen van een laadpaal in de directe omgeving van hun woon – of werkadres;

  • de gemeente daarnaast ook de bevoegdheid heeft om een laadpunt te realiseren zonder dat daaraan een individuele aanvraag ten grondslag ligt;

  • dat steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrische auto;

  • dat het elektrisch rijden in de komende jaren, naar verwachting, verder zal toenemen;

  • dat onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering kan vormen voor de verdere ontwikkeling van elektrisch vervoer;

  • dat de gemeente het daarom noodzakelijk acht om het aantal oplaadpunten op openbare locaties verder uit te breiden zonder dat daarvoor een individuele aanvraag is gedaan, teneinde de realisatietermijn van deze voorzieningen te bekorten;

  • dat de gemeente om efficiënt om te gaan met de beschikbare parkeergelegenheid in de openbare ruimte en tegemoet te komen aan de behoefte aan openbare laadvoorzieningen een plankaart heeft laten opstellen voor een “denkend” netwerk van laadpalen;

  • dat in de plankaart locatievoorstellen zijn opgenomen waarbij rekening is gehouden met de boven – en ondergrondse voorzieningen, bebouwing, beplanting en toegankelijkheid van de voorgestelde parkeerplaatsen;

  • dat bij het opstellen van de plankaart een straal van minimaal 200 meter loopafstand van reeds bestaande laadvoorzieningen is gehanteerd;

  • dat de plankaart de gemeente inzicht geeft over het gebruik van elektrische voertuigen en de bestaande openbare laadvoorzieningen;

  • dat dit besluit is genomen op basis van de informatie die in de plankaart is opgenomen;

  • dat de locatie van de parkeerplaatsen op basis van de plankaart is bepaald en naar verwachting de huidige parkeersituatie op de minst nadelige wijze beïnvloedt;

  • een parkeerdruk die wordt ervaren op zichzelf geen reden vormt om van het realiseren van een laadpunt af te zien;

  • dat de maatregel naar verwachting niet zal leiden tot onoverkomelijke parkeerproblemen aangezien elektrische voertuigen in de huidige situatie ook in de openbare ruimte geparkeerd staan;

  • niet is gebleken dat omwonenden van de locaties door dit besluit onevenredig worden benadeeld;

  • dat het algemeen belang van de uitvoering van het beleid betreffende het stimuleren en faciliteren van het gebruik van elektrisch vervoer hetgeen bijdraagt aan zuinig energiegebruik en daarvoor verbetering van luchtkwaliteit, het milieu en de leefomgeving zwaarder weegt dan de individuele belangen van rechtstreeks bij het besluit betrokken omwonenden;

  • het op grond van de geldende wet- en regelgeving nodig is om de desbetreffende parkeerplaatsen middels een verkeersbesluit aan te wijzen als parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;

  • de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 derde lid onder a van de WVW 1994 om doelmatig en zuinig energiegebruik te bevorderen;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde (delen van) wegen binnen de bebouwde kom liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Krimpen aan den IJssel;

  • het college van de burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met een gemandateerd verkeersadviseur van het basisteam IJsselland van de politie eenheid Rotterdam, en dat een positief advies is uitgebracht.

nemen, gelet op het voorgaande, het volgende besluit;

  • Twee parkeerplaatsen welke enkel zijn bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen aan te wijzen op de volgende locaties:

    Melodie 9

    Sluierkruid 20

    Fresia 117

    Rembrandtlaan 23

    Marathon 142

    Ouverturelaan 107

    Boerhaavelaan 37

    Olm 8;

  • De parkeerplaatsen worden zo spoedig mogelijk na inwerkingtreding van het besluit ingericht om elektrisch te laden. Aangeduid door het plaatsen van de borden;

    • o

      Bord E4 uit Bijlage 1 van het RVV 1990; of bord E8c van het RVV ;

    • o

      Onderbord met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’;

    • o

      Onderbord OB0504 voorzien van een pijl schuin naar linksonder of een pijl schuin naar rechtsonder (onderbord OB0504l of OB0504r).

  • Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende afbeeldingen.

Locaties

Melodie 9

Sluierkruid 20

Fresia 117

Rembrandtlaan 23

Marathon 142

Ouverturelaan 107

Boerhaavelaan 37

Olm 8b

Dit besluit wordt in afschrift verzonden aan Basisteam IJsselland, Steunpunt Krimpen.

Krimpen aan den IJssel, 16 oktober 2024

Tegen deze beslissing kan iedere belanghebbende binnen een termijn van 6 weken na openbare bekendmaking een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel, Postbus 200, 2920 AE Krimpen aan den IJssel.

Hoogachtend,

Namens burgemeester en wethouders

Mr. Drs. A.E. Bosker

Directeur

Naar boven