Besluit van de burgemeester van de gemeente Oldambt houdende verlening van machtiging aan de Dienst Wegverkeer voor het ontvangen en behandelen van aanvragen voor een rijbewijs

 

De burgemeester van de gemeente Oldambt;

 

gelet op artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

BESLUIT

 

Artikel 1  

  • 1.

    Aan de algemeen directeur van de Dienst Wegverkeer, bedoeld in artikel 4a van de Wegenverkeerswet 1994, wordt machtiging verleend tot het in ontvangst nemen en behandelen van aanvragen voor een rijbewijs op grond van artikel 27 van het Reglement rijbewijzen.

  • 2.

    Het in ontvangst nemen en behandelen van aanvragen omvat in elk geval de volgende werkzaamheden:

  • a.

    het beschikbaar hebben en houden van een elektronische voorziening voor het ontvangen van aan de burgemeester gerichte aanvragen voor een rijbewijs;

  • b.

    het verifiëren van de identiteit van de aanvrager aan de hand van een daartoe door deze langs elektronische weg verstrekte foto en handtekening.

Artikel 2  

De algemeen directeur van de Dienst Wegverkeer kan met betrekking tot de werkzaamheden, bedoeld in artikel 1, machtiging verlenen aan één of meer onder hem ressorterende functionarissen.

Artikel 3  

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot en met 29 september 2024.

Aldus vastgesteld op 22 oktober 2024

De burgemeester van de gemeente Oldambt,

Cora-Yfke Sikkema

Toelichting

Op grond van een experimenteerbesluit op grond van artikel 186 van de Wegenverkeerswet is het sinds 1 oktober 2018 mogelijk om aanvragen voor een rijbewijs digitaal in te dienen bij de Dienst Wegverkeer (RDW). Het experimenteerbesluit (opgenomen in hoofdstuk VIIIc van het Reglement rijbewijzen) eindigt op 28 september 2024. De deelnemende gemeenten, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) en de RDW hebben vanwege de positieve ervaringen de wens uitgesproken de regeling structureel voort te zetten. Daartoe wordt een wetsvoorstel voorbereid.

De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Tweede Kamer bij brief van 16 september 2024 geïnformeerd over de voortzetting van het experiment, in afwachting van totstandkoming van de definitieve wettelijke regeling. Dit machtigingsbesluit strekt ertoe de Dienst Wegverkeer te machtigen voor de feitelijke handelingen die deze verricht in het kader van het ontvangen en behandelen van aanvragen voor een rijbewijs. Het gaat dan om het in beschikbaar hebben en houden van een digitaal loket voor de aanvragen, en om het verifiëren van de identiteit van de aanvrager op grond van digitaal verstrekte foto en handtekening.

Overigens blijft het mogelijk om een aanvraag voor een rijbewijs in te dienen bij het gemeenteloket.

 

Naar boven