Ontwerpbesluit verkeersregeling Gijsbrecht van Amstelstraat

(herinrichting winkelgebied wegvak van Neuweg t/m Bosdrift)

Zaak 1605560

 

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen;  

Krachtens artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) kunnen de daarin vastgestelde regels dienen om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden, de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, dan wel aantasting van karakter of functie van objecten of gebieden te voorkomen of te beperken.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, en volgens artikel 15 lid 2 van de wet dient een verkeersbesluit te worden genomen indien maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik maakt . 

 

Op grond van hun besluiten van 30 oktober 2007 (gemeenteblad 2007, afdeling III, nr. 51), 1 november 2007 (gemeenteblad III, nr. 52), 24 februari 2011 (gemeenteblad III, nr. 28) en het verkeersbesluit van 14 december 2023 (gemeenteblad 2023, nr. 532084) .

Er is behoefte aan een aanpassing in het snelheidsregime rondom de weg Gijsbrecht van Amstelstraat, om het verblijfskarakter van de winkelstraat te versterken en de naastliggende basisscholen in de 30km/u zone te betrekken.

 

Motivatie

Op de kruispunten met de Bosdrift en de Neuweg van de Gijsbrecht van Amstelstraat geldt er een adviessnelheid van 30km/u, waar voorheen de Bosdrift en de Neuweg voorrang kregen op de Gijsbrecht van Amstelstraat worden deze kruispunten gelijkwaardig, passend in het verblijfsgebied. Hierbij hoort een maximumsnelheid van 30km/u. De 30km/u-zone wordt uitgebreid tot de naastgelegen basisscholen op de Bosdrift en Neuweg

De voorgaande besluiten zorgen ervoor dat er op Neuweg tussen de Violenstraat en de Gijsbrecht van Amstelstraat een snelheidsregime van 50km/uur geldt voor ca. 150 meter. Dit is niet wenselijk. Daarnaast geldt er voor dit wegvak, tussen de Silenestraat en de Gijsbrecht van Amstelstraat, een adviessnelheid van 30km/u. Door het dit wegvak tussen de Violenstraat en de Gijsbrecht van Amstelstraat aan te wijzen als 30 km/uur ontstaat er continuïteit voor de weggebruiker. Een bijkomstigheid is de vermindering van het aantal verkeersborden op straat.

 

Achtergrond

De weg Gijsbrecht van Amstelstraat maakt deel uit van het hoofdwegennet van Hilversum. Tussen de Neuweg en Bosdrift ligt het kernwinkelgebied van de Gijsbrecht van Amstelstraat, het tweede winkelgebied in Hilversum.

Het winkelgebied Gijsbrecht krijgt een nieuw gezicht. Van de bestaande inrichting als verkeersweg met winkels wil Hilversum een sfeervol verblijfsgebied realiseren. Hierbij ligt de nadruk op aantrekkelijk verblijven voor het winkelend publiek en het verbeteren van de verkeersveiligheid voor alle gebruikers van de Gijsbrecht.

Het winkelgedeelte van de Gijsbrecht kent momenteel al een toegestane maximum snelheid van 30 km/u, maar is nog niet als zodanig ingericht. Samen met de wens om het verblijfsgebied meer te benadrukken past een wegprofiel met gemengd verkeer (zonder fietspaden) hier goed bij. Door de fietser van het vrij liggende fietspad terug te brengen naar de rijbaan ontstaat er extra verblijfsruimte voor voetgangers.

Het verbeteren van de verkeersveiligheid en het maken van een sfeervol verblijfsgebied gaan hand in hand en versterken elkaar; door de bestaande verkeersruimte in te richten als een écht verblijfsgebied, ontstaat er voorlangs de winkels meer ruimte om te wandelen, te winkelen en te zitten op een bankje of terras. Het verblijven in het winkelgebied heeft vervolgens een positieve invloed op het verkeersgedrag en daarmee de verkeersveiligheid.

Naast een verblijfsfunctie heeft de Gijsbrecht ook een belangrijke functie als ontsluitingsweg die bestemmingen in en buiten Hilversum met elkaar verbindt. De nieuwe inrichting zorgt voor een goede balans tussen de verblijfs- en verkeersfunctie. Doordat het verblijfskarakter van het winkelgebied voor alle verkeersdeelnemers herkenbaar is, zullen die hun verkeersgedrag aanpassen. In een omgeving waar alle verkeersdeelnemers zich bewust van elkaar kunnen zijn en aandacht voor elkaar moeten hebben, ligt de basis voor een verkeersveilig samenspel. Om het verblijfskarakter van de Gijsbrecht van Amstelstraat te versterken is het belangrijk dat de auto een minder dominante positie krijgt en dat beide zijden van de straat beter met elkaar worden verbonden. Waar nu nog de nadruk ligt op de doorstroming voor auto- en fietsverkeer, zal in de nieuwe situatie juist ook aandacht uitgaan naar de dwarsverbanden en veilig oversteken. Voetgangers kunnen in deze situatie oversteken waar zij willen.

De inrichting en verkeersmaatregelen verbeteren de verkeersveiligheid in het winkelgebied en zijn niet zodanig van omvang dat deze niet uitgevoerd zouden kunnen worden.

De maatregelen zijn tot stand gekomen door participatie van en overleg met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met de korpschef politie en deze adviseert positief.

De wegen Gijsbrecht van Amstelstraat, Neuweg en Bosdrift vallen onder het beheer en eigendom van de gemeente.

Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.

Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de WVW 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het BABW met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

 

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten;

  • 1.

    a. de op grond van artikel II van hun besluit 30 oktober 2007 (gemeenteblad 2007, afdeling III, nr. 51) de geplaatste verkeerstekens voor adviessnelheid bij kruispunt Neuweg te verwijderen en een aanvulling te doen op het besluit van 14 december 2023 (gemeenteblad 2023, nr. 532084);

    b. door het plaatsen van borden A1 en A2 (30km/h met zonale werking) van bijlage op de Neuweg vanaf de Azaleastraat tot ca. 90 meter zuidelijk van het kruispunt met de Gijsbrecht van Amstelstraat aan te wijzen als wegen, waarop niet harder gereden mag worden dan 30 km/uur.

  • 2.

    a. de op grond van het besluit op 1 november 2007 (gemeenteblad III, nr. 52) de geplaatste verkeerstekens bij kruispunt Bosdrift te verwijderen;

    b. door het plaatsen van borden A1 en A2 (30km/h met zonale werking) van bijlage op de Bosdrift ca. 70 meter zuidelijk en ca. 160 meter noordelijk van het kruispunt met de Gijsbrecht van Amstelstraat aan te wijzen als wegen, waarop niet harder gereden mag worden dan 30 km/uur.

  • 3.

    de op grond van het besluit op 24 februari 2011 (gemeenteblad III, nr. 28) de geplaatste verkeerstekensde volgende delen van de Gijsbrecht van Amstelstraat aan te handhaven als 30 km/uur gebied;

    tussen de Neuweg en een punt op ca. l00 meter ten oosten daarvan;

    tussen de Bosdrift en een punt op ca. 100 meter ten westen daarvan;

 

Hilversum, 18 oktober 2024

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

 

J.E.M.G. Göbbels

 

Dit ontwerpbesluit met eventuele bijlagen wordt op 24 oktober 2024, overeenkomstig de Verordening op de elektronische publicatie Hilversum 2014, bekend gemaakt op de website www.officielebekendmakingen.nl en is daar in zijn geheel in te zien. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking.

Belanghebbenden kunnen, binnen 6 weken na de bekendmaking, mondeling of schriftelijk gemotiveerde zienswijzen tegen dit ontwerpbesluit inbrengen bij het College van burgemeester en wethouders, Postbus 9900, 1201 GM Hilversum. Ingediende zienswijzen zijn mede van belang voor de inhoudelijke omvang van een later beroep omdat de bezwaarschriftenprocedure bij ontwerpbesluiten niet bestaat.

Zaak 1605560

 

Naar boven