Ontwerpbesluit verkeersregeling Gijsbrecht van Amstelstraat

(herinrichting winkelgebied wegvak van Neuweg t/m Bosdrift)

 

Zaak 1605554

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen;

 

Krachtens artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) kunnen de daarin vastgestelde regels dienen om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden, de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, dan wel aantasting van karakter of functie van objecten of gebieden te voorkomen of te beperken.

Krachtens artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, en volgens artikel 15 lid 2 van de wet dient een verkeersbesluit te worden genomen indien maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik maakt . 

 

Op grond van hun besluiten van 17 april 2003 (gemeenteblad 2003, afdeling III, nr 41), 30 juni 2005 (gemeenteblad 2005, afdeling III, nr. 31), 30 oktober 2007 (gemeenteblad 2007, afdeling III, nr. 51), 1 november 2007 (gemeenteblad III, nr. 52), 24 februari 2011 (gemeenteblad 2011, afdeling III, nr. 27).

Er is behoefte aan een aanpassing in de verkeersregeling voor de weg Gijsbrecht van Amstelstraat, om het verblijfskarakter van de winkelstraat te versterken.

 

De weg Gijsbrecht van Amstelstraat maakt deel uit van het hoofdwegennet van Hilversum. Tussen de Neuweg en Bosdrift ligt het kernwinkelgebied van de Gijsbrecht van Amstelstraat, het tweede winkelgebied in Hilversum.

Het winkelgebied Gijsbrecht krijgt een nieuw gezicht. Van de bestaande inrichting als verkeersweg met winkels wil Hilversum een sfeervol verblijfsgebied realiseren. Hierbij ligt de nadruk op aantrekkelijk verblijven voor het winkelend publiek en het verbeteren van de verkeersveiligheid voor alle gebruikers van de Gijsbrecht.

Het winkelgedeelte van de Gijsbrecht kent momenteel al een toegestane maximum snelheid van 30 km/u, maar is nog niet als zodanig ingericht. Samen met de wens om het verblijfsgebied meer te benadrukken past een wegprofiel met gemengd verkeer (zonder fietspaden) hier goed bij. Door de fietser van het vrij liggende fietspad terug te brengen naar de rijbaan ontstaat er extra verblijfsruimte voor voetgangers. Deze verandering vraagt echter wel om een zorgvuldige inrichting van de rijbaan en aanpassing van het huidige laad- en losgedrag op de rijbaan. Op dit moment wordt de doorstroming op de Gijsbrecht regelmatig belemmerd door laden en lossen op de rijbaan, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. In de nieuwe situatie komt een algeheel stopverbod op de rijbaan en worden ruime laad- en losvakken met venstertijden voor ondernemers gerealiseerd. De ligging, omvang en de venstertijden van de laad- en losvakken zijn op basis van de aangeleverde informatie van alle ondernemers zorgvuldig gekozen, met een goede spreiding over de gehele winkelstraat. De rijbaan zal bestaan uit drie stroken, twee geasfalteerde fietssuggestiestroken met in het midden een strook van klinkerverharding.

 

Het verbeteren van de verkeersveiligheid en het maken van een sfeervol verblijfsgebied gaan hand in hand en versterken elkaar; door de bestaande verkeersruimte in te richten als een écht verblijfsgebied, ontstaat er voorlangs de winkels meer ruimte om te wandelen, te winkelen en te zitten op een bankje of terras. Het verblijven in het winkelgebied heeft vervolgens een positieve invloed op het verkeersgedrag en daarmee de verkeersveiligheid.

 

Naast een verblijfsfunctie heeft de Gijsbrecht ook een belangrijke functie als ontsluitingsweg die bestemmingen in en buiten Hilversum met elkaar verbindt. De nieuwe inrichting zorgt voor een goede balans tussen de verblijfs- en verkeersfunctie. Doordat het verblijfskarakter van het winkelgebied voor alle verkeersdeelnemers herkenbaar is, zullen die hun verkeersgedrag aanpassen. In een omgeving waar alle verkeersdeelnemers zich bewust van elkaar kunnen zijn en aandacht voor elkaar moeten hebben, ligt de basis voor een verkeersveilig samenspel. Om het verblijfskarakter van de Gijsbrecht van Amstelstraat te versterken is het belangrijk dat de auto een minder dominante positie krijgt en dat beide zijden van de straat beter met elkaar worden verbonden. Waar nu nog de nadruk ligt op de doorstroming voor auto- en fietsverkeer, zal in de nieuwe situatie juist ook aandacht uitgaan naar de dwarsverbanden en veilig oversteken. Voetgangers kunnen in deze situatie oversteken waar zij willen.

De inrichting en verkeersmaatregelen verbeteren de verkeersveiligheid in het winkelgebied en zijn niet zodanig van omvang dat deze niet uitgevoerd zouden kunnen worden.

De maatregelen zijn tot stand gekomen door participatie van en overleg met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met de korpschef politie en deze adviseert positief.

De weg Gijsbrecht van Amstelstraat valt onder het beheer en eigendom van de gemeente.

Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.

Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de WVW 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het BABW met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten;

 

  • 1.

    a. de op grond van de artikelen XI lid 2 , XVI van hun besluit van 17 april 2003 (gemeenteblad 2003, afdeling III, nr 41) geplaatste verkeerstekens te verwijderen voor zover hieronder niet anders is aangegeven;

     

    b. door het handhaven van de voetgangersoversteekplaats op de Gijsbrecht van Amstelstraat, door de borden L2 van de bijlage 1 van het Reglement verkeerregels en verkeerstekens 1990 (hierna de bijlage) en door de markeringen op het wegdek (zebra’s) als bedoeld in artikel 49. lid 2 van het Regelement verkeersregels en tekens 1990, op de volgende locaties:

    • 1.

      direct ten westen van de Bosdrift

    • 2.

      direct ten oosten van de Neuweg

  •  

  • 2.

    de op grond van artikel III van hun besluit 30 juni 2005 (gemeenteblad 2005, afdeling III, nr. 31) en hun aanvullende besluit op 1 november 2007 (gemeenteblad III, nr. 52) op het kruispunt met de Bosdrift geplaatste of aangebrachte verkeerstekens te verwijderen;

     

  • 3.

    de op grond van artikel I, III en IV van hun besluit 30 oktober 2007 (gemeenteblad 2007, afdeling III, nr. 51) op het kruispunt met de Neuweg geplaatste of aangebrachte verkeerstekens te verwijderen;

     

  • 4.

    de op grond van hun besluit 24 februari 2011 (gemeenteblad 2011, afdeling III, nr. 27) geplaatste of aangebrachte verkeerstekens te verwijderen;

     

  • 5.

    door het plaatsen van borden E2 van de bijlage, het stoppen (parkeren en stilstaan) langs beide zijden van de rijbaan van de Gijsbrecht van Amstelstraat, tussen de Bosdrift en de Neuweg, te verbieden;

     

  • 6.

    a. door het plaatsen van borden E7 van aan te wijzen als gelegenheden voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen, dit zijn de parkeervak nabij de panden Gijsbrecht van Amstelstraat 107, 121, 154, 218 en 260 en daarmee tevens het parkeren van andere voertuigen op die plaatsen te verbieden;

     

    b. door het handhaven van onderborden de werkingsduur van het onder 6a. genoemde bord E7 te beperken;

     

     

Hilversum, 18 oktober 2024

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

 

J.E.M.G. Göbbels

 

Dit ontwerpbesluit met eventuele bijlagen wordt op 24 oktober 2024, overeenkomstig de Verordening op de elektronische publicatie Hilversum 2014, bekend gemaakt op de website www.officielebekendmakingen.nl en is daar in zijn geheel in te zien. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking.

Belanghebbenden kunnen, binnen 6 weken na de bekendmaking, mondeling of schriftelijk gemotiveerde zienswijzen tegen dit ontwerpbesluit inbrengen bij het College van burgemeester en wethouders, Postbus 9900, 1201 GM Hilversum. Ingediende zienswijzen zijn mede van belang voor de inhoudelijke omvang van een later beroep omdat de bezwaarschriftenprocedure bij ontwerpbesluiten niet bestaat.

 

Zaak 1605554

Naar boven