Gemeente Rheden-Verkeersbesluit-De Steeg-Hoofdstraat 3

Burgemeester en wethouders van Rheden;

RHD2024-VKB-282

Zaaknummer Z2024-004886

 

 

overwegen het volgende:

 

 

INLEIDING

Binnen de gemeente Rheden zijn de Nota ‘Rheden op weg naar CO2 neutraal’ Binnen de gemeente Rheden zijn de Nota ‘Rheden op weg naar CO2 neutraal’ en de Klimaataanpak in Rheden 2019-2022 ‘Aan de slag voor een duurzaam klimaat’ van kracht.

 

Een van de doelstellingen in dit programma is het stimuleren van elektrisch rijden. Hiervoor zijn openbare oplaadpunten nodig.

 

BEVOEGDHEID

Onze bevoegdheid tot het nemen van dit besluit ontlenen wij aan het bepaalde in de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, de artikelen 12 en verder van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Mandaatbesluit Rheden 2020.

 

De Hoofdstraat ligt ex artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994 binnen de bebouwde kom van De Steeg en is in beheer bij de gemeente Rheden.

 

Ingevolge artikel 24 van het BABW heeft er overleg plaatsgevonden met een door de Korpschef van Politie gemandateerde verkeersspecialist van de eenheid Oost Nederland.

 

DOEL

Het doel van dit besluit is het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik, artikel 2 lid 3 van de Wegenverkeerswet.

Het aanwijzen van parkeerplaatsen uitsluitend ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

De aanleg van openbare laadpalen voor auto’s past in de Rhedense Klimaataanpak.

Niet alle eigenaren van elektrische auto’s kunnen op eigen terrein een oplaadvoorziening maken.

Voor die mensen wil de gemeente Rheden in het openbare gebied oplaadpunten aanleggen.

De provincie Gelderland heeft onderzocht dat in Rheden in 2025-2030 ongeveer 50 tot 150 nieuwe openbare laadpalen nodig zijn.

 

Leverancier

De gemeente Rheden besteedt de plaatsing, onderhoud en exploitatie uit.

 

Laadpaal

Een laadpaal heeft twee oplaadpunten.

Daarom besluiten wij om bij elke laadpaal twee parkeerplaatsen te reserveren als voor het elektrisch laden van auto’s.

 

Parkeerverbod

De parkeerplaatsen die wij aanwijzen voor elektrisch laden, mogen alleen voor dit doel gebruikt worden. Is de auto volgetankt, dan moet de auto plaatsmaken voor een andere auto.

 

Hoofdstraat 3 in De Steeg

Het gemeentehuis van de gemeente Rheden in de Steeg is herbouwd. Op het nieuwe parkeerterrein worden 4 openbare laadpalen aangelegd voor medewerkers en bezoekers van het gemeentehuis.

Wij wijzen 8 parkeerplaatsen aan voor uitsluitend elektrisch opladen.

In de toekomst zal de behoeft aan elektrisch laden toenemen. Bij uitbreiding van het aantal laadpalen zal te zijner tijd een nieuw verkeersbesluit worden gepubliceerd.

 

BELANGENAFWEGING

De gemeente Rheden vindt het belangrijk dat haar bezoekers de mogelijkheid hebben om hun elektrische auto te laden. Het parkeerterrein is openbaar toegankelijk. Het worden openbare laadpalen waar gebruikers met een laadpas hun auto kunnen opladen.

 

BEKENDMAKING

Wij publiceren dit besluit op 23 oktober 2024 n de Regiobode en op de website www.officielebekendmakingen.nl.

 

MOGELIJKHEDEN TOT BEZWAAR

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met dit besluit. Dit recht heeft u volgens de Algemene wet bestuursrecht. Onder aan dit besluit staat beschreven hoe u dit kunt doen.

 

BESLUIT

en besluiten als volgt:

I Het intrekken van ons verkeersbesluit RHD2015-VKB-039 van 23 februari 2015, waarin wij twee parkeervakken aangewezen hebben voor elektrisch laden.

 

II Door plaatsing van borden E8c van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) aanwijzen van 8 parkeerplaatsen ten behoeve van elektrisch laden in de parkeervakken bij het gemeentehuis op Hoofdstraat 3 in De Steeg.

 

De Steeg, 21 oktober 2024

 

Burgemeester en wethouders van Rheden,

 

 

MOGELIJKHEDEN TOT BEZWAAR

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met dit besluit. Dit recht heeft u volgens de Algemene wet bestuursrecht.

 

Wilt u bezwaar maken? Stuur dan binnen 6 weken een bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders

Team Woon- en Leefomgeving

Postbus 9110

6994 ZJ DE STEEG

 

In uw bezwaarschrift moet minimaal staan:

Uw naam en adres.

De datum waarop u de brief geschreven hebt.

Een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent en het zaaknummer

Z2024-004886.

Stuur ook een kopie van dat besluit mee.

De redenen waarom u het niet eens bent met dit besluit.

Het bezwaarschrift moet u ondertekenen.

 

 

Goed om te weten: als u bezwaar maakt, blijft het besluit gelden

Wilt u dit voorkomen? Dat kan alleen met een voorlopige voorziening bij zeer dringende spoedeisende redenen. U kunt een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechter.

 

Een voorlopige voorziening betekent dat u vraagt om een schorsing van het besluit totdat er een besluit is genomen op uw bezwaarschrift. Dit kan via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Hiervoor heeft u een DigiD nodig.

 

Wilt u liever een brief sturen? Dat kan ook. Stuur dan ook een kopie mee van het besluit waarvoor u een voorlopige voorziening wilt. Het adres is:

Rechtbank Gelderland

Team Bestuursrecht

Postbus 9030

6800 EM  ARNHEM

 

Kosten (griffierecht)

Voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening bent u aan de rechtbank griffierecht verschuldigd. Het griffierecht is € 50,00 voor mensen in huurtoeslag- en sociale zekerheidsvoorzieningen, € 184,00 voor anderen en € 365,00 voor rechtspersonen (artikel 8:41 Algemene wet bestuursrecht).

 

 

 

 

Naar boven