Gemeenteblad van Apeldoorn
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Apeldoorn | Gemeenteblad 2024, 447670 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Apeldoorn | Gemeenteblad 2024, 447670 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Regio Deal Regio Stedendriehoek ‘Sterker in 3D’
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;
het tussen de Rijksoverheid, de Regio Stedendriehoek en de provincies Gelderland en Overijssel afgesloten convenant Regio Deal Regio Stedendriehoek ‘Sterker in 3D’, de bijbehorende samenwerkingsovereenkomst tussen gemeenten, provincies, onderwijs en bedrijfsleven en de Specifieke uitkering/Bijzondere uitkering ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten Regio Deals.
Overwegende dat de brede inzetbaarheid van de hiervoor bedoelde middelen in de Regio Stedendriehoek mede de gemeente Apeldoorn ten goede komt.
Vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling Regio Deal Regio Stedendriehoek ‘Sterker in 3D’.
Artikel 1 Algemene bepalingen en begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Periode van subsidieverlening: de periode waarvoor subsidie wordt verleend en waarbinnen de gesubsidieerde activiteiten uitgevoerd worden. De startdatum van de periode is de datum van de toekenningsbeschikking. De einddatum staat in het subsidiebesluit: op deze dag moeten alle gesubsidieerde activiteiten zijn uitgevoerd.
Penvoerder: een organisatie die de subsidie aanvraagt en verantwoordt. De penvoerder treedt namens het project op als officiële contactpersoon en is juridisch verantwoordelijk voor het project, naar de Regio Deal organisatie en de subsidieverstrekker. Penvoerder maakt afspraken met andere partners in een samenwerkingsverband over uitvoering van het project.
Deze subsidieregeling regelt de toekenning aan partijen van de middelen die de rijksoverheid in het kader van de Regio Deal Regio Stedendriehoek “Sterker in 3D” aan de gemeente Apeldoorn in haar rol van kassier van deze Regio Deal heeft verstrekt.
Artikel 3 Subsidievereisten en subsidiabele activiteiten
Begrotingen en de gewenste Regio Deal bijdrage zijn in beginsel exclusief omzetbelasting (btw). Aanmeldende overheden geven bij de aanmelding aan of (en voor hoeveel) zij in aanmerking komen voor teruggave van btw via het btw-compensatiefonds. Het eventuele bedrag aan btw dat niet voor een bijdrage uit het btw-compensatiefonds in aanmerking komt, dient wel in de begroting te worden opgenomen. Private partijen die hun btw bij de belastingdienst niet kunnen terugvragen, kunnen hun begroting en de gewenste Regio Deal bijdrage inclusief btw formuleren.
De Regio Deal ‘Sterker in 3D’ heeft een looptijd tot 31 december 2028. Alle activiteiten die vanuti deze regeling worden gesubsidieerd, dienen binnen die termijn te zijn afgerond.
Subsidieaanvragen worden bij het college van B&W ingediend binnen de tenderperiode van 21 oktober 2024 tot en met 1 november 2024.
Artikel 6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
De penvoerder maakt gebruik van het beschikbaar gestelde digitale aanvraagformulier. En levert daarbij aan:
Een kort en bondig plan met een heldere kern. Elementen van het projectplan zullen in elk geval zijn:
Samenvatting: doel van het project, korte beschrijving van de activiteiten, verwachte resultaten en impact.
Projectbeschrijving: waarom dit project, beschrijving van het project en van de activiteiten en de looptijd.
Doelgroep en Stakeholders: doelgroep(en) van het project, wat zijn de stakeholders en partners en hoe ziet ieders rol en verantwoordelijkheid er precies uit.
Doelen en betekenis van het project: op welke wijze draagt het project bij aan de Regio Deal doelstellingen (opgave, doelen, programmalijnen, interventies en gewenste resultaten conform het convenant Regio Deal Sterker in 3D). Op welke wijze is er sprake van een regionaal effect en zijn er koppelingen met andere initiatieven en projecten.
Projectorganisatie en Management: projectstructuur, projectteam en verantwoordelijkheden. Maar ook de planning en mijlpalen met een overzicht van de te behalen resultaten per periode. Welke risico’s zijn er en welke maatregelen zijn daarbij te treffen.
Financieel Plan: verwachte kosten en opbrengsten (begroting), inclusief de inzet van publieke en private cofinanciering. Begroting kan als bijlage.
Monitoring: hoe wordt nagegaan of doelen bereikt worden en wat zijn indicatoren voor succes.
Toekomst: hoe heeft het project zicht op toekomstperspectief na de Regio Deal en welke mogelijkheden zijn er voor opschaling of herhaalbaarheid.
De aanvraag wordt getoetst op ongeoorloofde staatssteun. In geval van ongeoorloofde staatssteun komt een aanvraag niet voor subsidiering in aanmerking. Als later blijkt dat de subsidie ongeoorloofd was, moet deze worden terugbetaald. Voor de toets op staatssteun wordt van alle projectpartners de informatie gevraagd zoals aangegeven bij artikel 6.3.c. Een staatssteuntoets maakt ook onderdeel uit van de beoordelingsprocedure.
Het Partneroverleg constateert op basis van het advies van de onafhankelijke commissie in welke mate de opgaven, doelen, aanpak en beoogde resultaten van de Regio Deal ‘Sterker in 3D’ worden bereikt en wat daarvan de consequenties zijn voor de afspraken in het convenant Regio Deal Regio Stedendriehoek en het advies naar de kassier.
Het Partneroverleg formuleert binnen twaalf weken na ontvangst van het adviesverzoek een schriftelijk advies aan het college van B&W. Het advies wordt gemotiveerd en bevat de namen van degenen die bij het advies betrokken zijn. Het advies van de onafhankelijke adviescommissie wordt bij het advies van het partneroverleg gevoegd.
Artikel 10 Subsidieplafond en verdeelregels
De volledige aanvragen voor projecten die binnen de aanvraagtermijn zijn ingediend en aan subsidievereisten voldoen, worden individueel inhoudelijk beoordeeld op grond van de beoordelingscriteria als genoemd in artikel 11 van de subsidieregeling. Daarna worden de aanvragen op basis van toegekende score in een rangorde geplaatst.
Indien de rangorde in relatie tot het subsidieplafond uitwijst dat door toekenning van de subsidieaanvragen geen totale invulling gegeven kan worden aan de opgaven, doelen, aanpak en beoogde resultaten van de Regio Deal ‘Sterker in 3D’, dan geldt de volgende regel. Het college maakt dan op advies van de adviescommissie een relatieve inhoudelijke beoordeling van de aanvragen en kent opnieuw een score toe aan de aanvragen in relatie tot elkaar en het behalen van de totale invulling van het convenant.
Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden
De subsidieverlening kan, naast de in artikelen 4:25, 4:35 Awb en artikel 9 van de Asv genoemde gevallen, geweigerd worden indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:
Artikel 19 Intrekking van de subsidieverlening
Het college van B&W kan de verleningsbeschiking intrekken als de activiteiten niet binnen twaalf maanden na subsidieverlening zijn gestart.
Het college van B&W kan bepalingen in deze regeling buiten toepassing verklaren of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het doel van de regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld op 21 oktober
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
S. de Bruin
de burgemeester,
A.J.M. Heerts
BIJLAGE A bij de Subsidieregeling Regio Deal ‘Sterker in 3D’
BIJLAGE B bij de Subsidieregeling Regio Deal ‘Sterker in 3D’
Partijen genoemd onder 1 tot en met 4 ieder handelend als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, hierna samen te noemen: het Rijk.
Partijen genoemd onder 5 tot en met 7 ieder handelend in hun hoedanigheid van bestuursorgaan hierna samen te noemen: Regio.
Alle Partijen hierna allen tezamen te noemen: Partijen.
In dit convenant wordt verstaan onder:
Regiokassier: publieke Regiopartner, zijnde een provincie, gemeente of openbaar lichaam als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen of een van de openbare lichamen Bonaire Sint-Eustatius of Saba, die ten behoeve van de uitvoering van de Regio Deal de taak van kassier vervult of zal vervullen;
Specifieke uitkering/Bijzondere uitkering ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten Regio Deals: betreft de specifieke uitkering of bijzondere uitkering waarin de juridische- en financiële kaders en verplichtingen voor het toekennen van de rijksmiddelen uit de Regio Envelop aan een Regiokassier door het Rijk staan;
Het gaat goed met de Regio Stedendriehoek. Dankzij de centrale ligging is de Regio goed bereikbaar zowel over de weg, het spoor als het water, vanuit binnen- en buitenland. Er wonen bijna een half miljoen inwoners, tegen de 50.000 bedrijven zijn er gevestigd en er zijn bijna een kwart miljoen werkenden. De Regio heeft goed (beroeps)onderwijs. Regio Stedendriehoek kenmerkt zich door de kortste afstand tot en hoge kwaliteit van ruimte en openbaar groen.
Inwoners van de Regio zijn gelukkig 1 De economische ontwikkeling scoort – ten opzichte van de landelijke lijn – positief. En samenwerkende partijen (ondernemers, overheid, onderwijs & onderzoek en maatschappelijke instellingen) weten elkaar steeds beter te vinden. Kortom: de brede welvaart in de Regio Stedendriehoek is over het algemeen goed te noemen. De Regio is in balans.
De Regio Stedendriehoek kan met haar kwaliteiten en mogelijkheden een (extra) bijdrage leveren aan nationale vraagstukken, juist omdat de Regio nu in balans is. Het is daarmee de opgave om ook op de lange termijn deze balans te behouden, zodat het een fantastische Regio blijft om in te wonen, werken en recreëren. Ook wanneer een plek gegeven wordt aan grote opgaven.
De Regio biedt letterlijk ruimte aan de woonopgave. De Regio heeft afspraken gemaakt voor 24.000 nieuwe woningen tot 2030 en een flinke verduurzamingsopgave in de bestaande woningvoorraad. En in de Contourennotitie Nota Ruimte van het Rijk2 wordt de Regio Stedendriehoek aangeduid als Regio voor een schaalsprong. Een ambitie die in de komende twee jaar wordt uitgewerkt in een verstedelijkingsstrategie, een integrale aanpak waarbij belangen vanuit leefbaarheid, economie, bereikbaarheid, landschap, natuur en wonen zorgvuldig worden afgewogen. Daarnaast draagt de Regio bij aan de klimaatopgave, aan de voor onze Regio relevante kwaliteit van het groene landschap en veranderend landgebruik.
Deze ambitie vraagt van de Regio focus (de goede dingen doen) op wat wordt uitgevoerd (ruimte & klimaat, economie en leefbaarheid) en in termen van duurzaamheid (dingen goed doen) en digitalisering (dingen slim doen) op hoe het wordt uitgevoerd. Voor het naar de toekomst toe behouden en versterken van de brede welvaart. De Regio werkt met deze Regio Deal aan 4 opgaven:
Opgave A: Druk op ruimte en klimaat
De druk op de ruimte is groot. Deze Regio Deal gaat niet over de verdeling van de ruimte, maar over hoe er zo groen en slim mogelijk gebruik van kan worden gemaakt. Met het bieden van ruimte aan de woonopgave, is er ook ruimte voor werken, mobiliteit, en recreëren nodig en is een blik op duurzaam multifunctioneel landgebruik gevraagd. Hierbij komen nog de zorgen rondom het gebrek aan capaciteit op het elektriciteitsnet, de leveringszekerheid van materialen en vraagstukken rondom klimaatadaptatie en biodiversiteit.
Groen betekent zorg dragen voor de kwaliteit van bodem en water in het groene landschap van de Regio met balans in landschap en natuur. Daar waar gebouwd of gerenoveerd wordt (woningen en werklocaties), beter en slimmer gebruik maken van de nodige grondstoffen. Met aandacht voor de energietransitie om (nieuwe) woningen en bedrijven te voorzien van de nodige energie. Slim betekent beter gebruik maken van data en digitale technieken waardoor sneller doorbraken gerealiseerd worden in de complexe (ruimtelijke) puzzels.
Opgave B: Kwetsbaarheid economie
De Regio Stedendriehoek ontwikkelt naar 50.000 bedrijven met een grote diversiteit. Met name kleine en middelgrote ondernemingen, kenmerkend voor de Regio Stedendriehoek, zijn moeilijk in staat de duurzame en digitale transitie te maken3 Daarnaast is het in deze brede economie moeilijk om specialisatie te ontwikkelen die nodig is voor innovatiekracht. Op het gebied van duurzaamheid en digitalisering heeft de Regio kansen in huis om specialisatie op topniveau te ontwikkelen (‘topsport’) en zo ook de brede en diverse economie (‘breedtesport’) in de Regio naar een hoger niveau te tillen.
De arbeidsparticipatie is in de Regio relatief laag en het aantal theoretisch opgeleiden, nodig voor o.a. de ontwikkelingen in innovatiekracht, is al langere tijd iets onder het landelijk gemiddelde4 Sterk onderwijs op alle niveaus is van essentieel belang voor de scholing van (kandidaat)werknemers en onderzoek en (daarmee) voor de innovatiekracht van de bedrijven en organisaties in de Regio. Maar het verschil in tijdshorizon tussen midden- en kleinbedrijf (mkb) en onderwijs zorgt voor een mismatch. Het mkb vindt het lastig om een goede vraag te formuleren voor de behoefte aan arbeidskrachten op de langere termijn en het onderwijs heeft juist tijd nodig voor ontwikkeling van de benodigde scholing. Krachtenbundeling voor talentontwikkeling, vakmanschap en innovatie, van bedrijfsleven, overheden en onderwijs - primair onderwijs (PO), wetenschappelijk onderwijs (WO) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo), praktijkscholen en hoger beroepsonderwijs (HBO) - gaat het verschil maken om de economische positie die de Regio nu heeft te behouden in het licht van de opgaven waar de Regio voor staat.
Opgave C: Zorg om leefbaarheid
De samenhang en binding in de Regio vraagt aandacht, zeker als gehoor wordt gegeven aan de ambitie in de woonopgave. De verstedelijkingsopgave biedt kansen om de steden te versterken als aantrekkelijke leef-, leer- en werkgebieden en de schaalsprong biedt kansen voor de dorpen en kernen om niet alleen de lasten van meer woningen te dragen, maar ook te delen in de lusten in termen van voorzieningen, het accommoderen van vergrijzing en het tegengaan van wegtrekken van jongeren.
Samenhang en binding uit zich in afstand tot en bereikbaarheid van voorzieningen als scholen, sport, winkels, zorg, cultuur en OV en in het versterken van de sociale cohesie in de steden, binnen wijken en buurten, en de dorpen en kernen. Het zorgt ervoor dat (nieuwe) mensen zich (snel) thuis voelen in de Regio en met plezier wonen, werken en recreëren. De leefbaarheid (en daarmee samenhang en binding) is ook voorwaardelijk voor het houden van talent, nodig om de economie te vernieuwen transities te helpen realiseren.
Het slim samenbrengen van functies op geschikte locaties, in het voorzien in randvoorwaarden (zoals infrastructuur voor mobiliteit hub of leerkrachten voor scholing) en in het verbinden van de stad en het platteland van de Regio. Zo kan de Regio werken aan vitale gemeenschappen waar mensen bereid zijn zich voor elkaar in te zetten.
Opgave D: Samen stevig staan ten tijde van flinke opgaven
De Regio Stedendriehoek heeft de afgelopen jaren ingezet op samenwerken en waarmaken. Allerlei recent in gang gezette ontwikkelingen in de Regio – zoals de actuele reorganisatie van de Regionale werkorganisatie, het opnieuw samenstellen en positioneren van de Strategische Board, het beter betrekken van de gemeenteraden – zijn hierbij ondersteunend. De eerdere Cleantech Regio Deal heeft hier zeker bij geholpen. De Regionale inzet loont, binnen de Regio en ook in contacten met het Rijk.
De Regionale samenwerking vraagt continue aandacht en is het essentieel de leerpunten uit de afgelopen periode om te zetten in structurele versterking van samenwerking en resultaten. Belangrijk aandachtspunt hierbij is de energie van al onze partners goed vast te houden en tot zijn recht te laten komen. De leerervaringen uit de eerdere Regio Deal worden hier benut, net zoals leerervaringen op het vlak van samenwerken op bestuurlijk niveau en het monitoren van impact. Ook het duurzaam en gefocust werken aan gedeelde opgaven tussen Rijk en Regio vraagt investeren in de goede samenwerkingsmodus.
Met de Regio Deal werken we aan het verder versterken en verdiepen van de samenwerking in de regio. Zo zijn er bij de totstandkoming van aanvraag en convenant vele partners in de regio betrokken geweest. Er is intensief samengewerkt vanuit een (bestuurlijk) Partneroverleg van overheden, bedrijfsleven en onderwijs. Naast vertegenwoordigers van het AB van de Regio Stedendriehoek en de provincies Gelderland en Overijssel nemen hieraan deel - mede namens de Strategische Board, de multiple helix samenwerking van de regio - vertegenwoordigers van Hogeschool Saxion en ROC Aventus voor het onderwijs, vertegenwoordigers van VNO-NCW Midden Regio Stedendriehoek, Deventer Economisch Perspectief, Bedrijvenkring Apeldoorn voor het bedrijfsleven. Voor de periode van uitvoering van de Regio Deal worden samenwerkingsafspraken tussen partners binnen de regio vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. We streven ernaar om deze betrokkenheid te behouden en verder te ontwikkelen om onze gezamenlijke doelen te bereiken en de regio te versterken.
Aansluiting bij nationale beleidsdoelen of programma’s.
De Regio Deal Stedendriehoek sluit vooral aan bij de Contourennotitie Nota Ruimte 2023 en het ontwerp Nationaal Programma Landelijk Gebied.
Daarnaast raakt de Regio Deal Stedendriehoek diverse nationale beleidsdoelen en vraagt samenwerking met meerdere nationale programma’s. Dit vormt onderdeel van het gesprek tussen Rijk en Regio gedurende de uitvoering van de Regio Deal Stedendriehoek
Iedere opgave is uitgewerkt in een programmalijn met doel, aanpak (opdeling in sporen met interventies) en bijbehorende resultaten.
De Regio Deal Stedendriehoek streeft de volgende doelen na:
Voor de invulling van deze Regio Deal zijn in het voorjaar van 2023 initiatieven en ideeën, geïnventariseerd die de basis waren voor de aanvraag van deze Regio Deal. Deze initiatieven en ideëen weerspiegelen de kracht en energie van de Regio en zijn dan ook een belangrijk toetspunt geweest voor de focus en programmatische uitwerking. Daarnaast wordt in de uitwerking en uitvoering nadrukkelijk ingezet op impact. Bij vormgeving van het selectieproces en bij de monitoring krijgt dit specifiek een plek, onder meer door het werken met een onafhankelijke adviescommissie. De Regio Deal levert een extra impuls op de bestaande Regionale inzet door vernieuwing of innovatie in inzet, aanpak en/ of resultaat. De Regio Deal zal zich gedurende de uitvoering van de deal verhouden tot actuele (landelijke) ontwikkelingen. De Regio Deal Stedendriehoek is bedoeld als een aanpak voor aangedragen vernieuwende initiatieven:
Bij het bepalen van de extra impuls wordt bij de Regio Deal Stedendriehoek het verwachte effect afgemeten in termen van:
Per programmalijn zijn sporen met interventies gedefinieerd, die regelmatig nauw met elkaar samenhangen en bijdragen aan een combinatie van doelen. Regio
Spoor 1: Biobased en circulair bouwen en maken
Terugdringen van grondstoffen gebruik en in lijn brengen met de Parijs doelstellingen voor CO2 uitstoot in zowel bestaande als nieuwbouw van woon- en werklocaties en productieprocessen. Met de interventies:
Spoor 2: (Smart) Energie hubs met bedrijven, agrariërs en inwoners
Komen tot doorbraken die een duurzame energievoorziening in de praktijk mogelijk maken. Met de interventie:
Spoor 3: Duurzaam multifunctioneel landgebruik
Inzetten op duurzaam multifunctioneel landgebruik dat bijdraagt aan ecologische veerkracht, klimaatadaptatie, het behoud en herstel van biodiversiteit en toekomstgerichte landbouw en nieuwe teelten. Met de interventies:
LVVN wil aan deze sporen bijdragen en zet zich in om de beoogde resultaten van deze programmalijn te bereiken voor zover dit aansluit bij haar beleid. Dit kan onder andere inhoudelijke ondersteuning betreffen zoals kennisuitwisseling over relevante beleidsinitiatieven, programma’s en –instrumenten of zorg te dragen voor een goede aansluit daarop.
Spoor 4: Innovatieve clustervorming
Inzetten op ontwikkelen van innovatieve clusters rond digitalisering en duurzaamheid. Met in elk geval de interventie:
Spoor 5: MKB klaar voor de toekomst
Ondersteunen van bestaande en startende MKB-ondernemers en stimuleren van ondernemerschap (in verbinding met onderwijs) om deze klaar te maken voor duurzame en digitale transitie en ondersteunen van werknemers om zich (bij) te scholen voor deze transities. Met de interventies:
Spoor 6: Vergroten leefbaarheid
Vergroten van de bereikbaarheid van voorzieningen in de hele Regio en het stimuleren van vitale gemeenschappen. Met de interventies:
Spoor 7: Stevig samen doorwerken
Nog krachtiger samenwerken en leren binnen en buiten de Regio om zo doelen te realiseren. Met de interventies:
Artikel 3 – Beoogde resultaten
De partijen beogen met de Regio Deal Stedendriehoek de doelen te verwezenlijken. Voor de invulling van deze Regio Deal zijn de initiatieven en ideeën, geïnventariseerd voor de aanvraag van deze Regio Deal, het vertrekpunt. In de komende periode van ontwikkeling richting uitvoering ligt de uitdaging er om tot de beste voorstellen te komen die zo impactvol mogelijk zijn voor de Regio. De Regio maakt voor de beoordeling en monitoring gebruik van een onafhankelijke adviescommissie. De Regio Deal levert een extra impuls op de bestaande Regionale inzet door vernieuwing of innovatie in inzet, aanpak en/ of resultaat. Per programmalijn streeft de Regio de volgende resultaten na en wordt waar passend een richtinggevend aantal genoemd:
Spoor 1: Biobased en circulair bouwen en maken
Spoor 2: (Smart) Energie hubs met bedrijven, agrariërs en inwoners
Spoor 3: Duurzaam multifunctioneel landgebruik
Spoor 4: Innovatieve clustervorming
Spoor 5: MKB klaar voor de toekomst
Spoor 6: Vergroten leefbaarheid
Spoor 7: Stevig samen doorwerken
Partijen beogen een gecoördineerde beleidsmatige inzet van hun gezamenlijke financiële middelen op basis van de afspraken in deze Regio Deal. De Regio geeft met die middelen uitvoering aan de Regio Deal Stedendriehoek zoals het initiëren en/of realiseren van programma’s en projecten en andere uitvoeringsactiviteiten in het kader van de doelen en interventies van de Regio Deal zoals bedoeld in artikelen 1 tot en met 3. Op deze wijze zetten Partijen zich in om de Regionale opgave van de Regio Stedendriehoek te realiseren.
VRO reserveert maximaal € 20 mln. inclusief eventueel verschuldigde BTW vanuit de Regio Envelop als Rijksbijdrage voor uitvoeringsactiviteiten als bedoeld in het eerste lid, volgens de in de onderstaande tabel opgenomen onderverdeling. Hierin zijn ook de uitvoeringskosten oftewel VAT-kosten (Voorbereiding, Administratie en Toezicht) opgenomen, waarbij uitgegaan wordt van maximaal 3% van de Rijksbijdrage.
De Regio reserveert minimaal een bedrag van in totaal € 20 mln. aan Regionale financiering voor uitvoeringsactiviteiten als bedoeld in het eerste lid volgens de in de onderstaande tabel opgenomen onderverdeling. De verdeling is gebaseerd op de ingediende aanvraag en de daarna aangebrachte aanscherping op doelen en aanpak:
1) Dit bedrag is inclusief eventueel verschuldigde BTW.
De verdeling opgenomen in de tabel in het tweede lid geldt als uitgangspunt. Partijen zijn zich ervan bewust dat gedurende de looptijd van de Regio Deal omstandigheden en/of prioriteiten kunnen wijzigen. Partijen kunnen, na bespreking in het Rijk-Regio-overleg, een gewijzigde verdeling over de programmalijnen afspreken. Op deze wijziging van Regio Deal Stedendriehoek is artikel 11 van toepassing.
Partijen spreken af dat in het kader van de uitvoeringsactiviteiten van de Regio Deal Stedendriehoek de gemeente Apeldoorn de rol zal vervullen van Regiokassier. De Regiokassier draagt zorg voor het nakomen van de voorwaarden en verplichtingen, zoals verwoord in de Specifieke uitkering/Bijzondere uitkering ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten Regio Deals.
Artikel 6 – Rijk-Regio-overleg
Het in het eerste lid bedoelde Rijk-Regio-overleg bestaat uit de volgende vertegenwoordigers:
Vanuit de Regio zal altijd een vertegenwoordiging van het Partneroverleg Regio Deal Stedendriehoek aan het overleg deelnemen. De vertegenwoordiging bestaat uit drie tot maximaal vijf leden, waaronder in elk geval de voorzitter van het Partneroverleg, een van de provincies en een lid vanuit de andere geledingen.
Artikel 7 – Evaluatie en voortgang
De Regio brengt de beginsituatie van de Regionale opgave in kaart. Daarnaast bepaalt de Regio een evaluatie-aanpak waarmee bijgehouden kan worden of de afgesproken aanpak (artikel 2) bijdraagt aan de doelen (artikel 1) van de Regio Deals. De beginsituatie en evaluatie-aanpak zijn beschreven voor de start van uitvoering van de Regio Deal Stedendriehoek in 2025.
BZK verzamelt binnen het geheel van de Regio Deals lessen en kennis over de (door)ontwikkeling van Regionale samenwerking binnen het stelsel van openbaar bestuur, waarmee uitvoering wordt gegeven aan de Actieagenda Sterk Bestuur.5
Artikel 9 – Uitvoering in overeenstemming met Unierecht
De afspraken van deze Regio Deal en/of de daaruit voortvloeiende maatregelen worden in overeenstemming met het recht van de Europese Unie uitgevoerd en uitgewerkt in het bijzonder voor zover de afspraken vallen onder de werking van de Europese regels met betrekking tot aanbesteding, mededinging, staatssteun en technische normen en voorschriften.
Artikel 10 - Gegevensuitwisseling
De in het kader van (de uitvoering van) deze Regio Deal uitgewisselde dan wel uit te wisselen informatie is in beginsel openbaar. Indien een Partij verzoekt om geheimhouding zullen de overige Partijen deze informatie in beginsel geheimhouden en deze geheel noch gedeeltelijk aan enige derde bekendmaken, behoudens voor zover een verplichting tot openbaarmaking voortvloeit uit de wet, een rechterlijke uitspraak of deze Regio Deal.
Elke Partij kan de Regio Deal Stedendriehoek met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden schriftelijk opzeggen, indien een zodanige verandering van omstandigheden is opgetreden dat deze Regio Deal billijkheidshalve op korte termijn behoort te eindigen. De opzegging moet de verandering in omstandigheden vermelden.
Artikel 13 – Toetreding nieuwe partijen
Indien een bepaling van de Regio Deal in enige mate als nietig, vernietigbaar, ongeldig, onwettig of anderszins als niet-bindend moet worden beschouwd, bijvoorbeeld wegens strijdigheid met de Regeling Specifieke uitkering/Bijzondere uitkering ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten Regio Deals (zoals deze luidt op het moment dat de strijdigheid zich voordoet of alsdan in bestuursrechtelijke zin is vastgesteld), wordt die bepaling, voor zover nodig, uit de Regio Deal verwijderd en vervangen door een bepaling die wel bindend en rechtsgeldig is en die de inhoud van de niet-geldige bepaling zoveel mogelijk benadert. De overige bepalingen van de Regio Deal blijven in een dergelijke situatie ongewijzigd en onverminderd geldig.
Artikel 15 – Publiekrechtelijke medewerking en toepasselijk recht
De Regio Deal is niet in rechte afdwingbaar. Partijen kunnen elkaar aanspreken op tekortkomingen in de nakoming van de Regio Deal in het Rijk-Regio overleg.
Artikel 17 – Ondertekening in verschillende exemplaren
De Regio Deal Stedendriehoek kan worden ondertekend door Partijen in verschillende exemplaren, die samengevoegd hetzelfde rechtsgevolg hebben alsof deze Regio Deal is ondertekend door alle Partijen in één exemplaar.
Deze Regio Deal kan worden aangehaald als Regio Deal Stedendriehoek.
Artikel 19 – Inwerkingtreding en looptijd
TOELICHTING bij de Subsidieregeling Regio Deal ‘Sterker in 3D’
Toelichting bij artikel 3: subsidiabele kosten
Voor berekening van de interne loonkosten kan gebruik gemaakt worden van een van de volgende drie methodes of een combinatie daarvan.
Vast uurtarief systematiek: voor de ingezette uren wordt gerekend met een tarief van €60,-. Een vast uurtarief kan gebruikt worden voor:
Loonkosten plus vaste opslagsystematiek: Het uurtarief voor de directe loonkosten wordt bepaald door de directe loonkosten per jaar te delen door de productieve uren. Het aantal productieve uren wordt bepaald door het aantal van 1.600 te vermenigvuldigen met de deeltijdfactor. Het uurtarief bedraagt ten hoogste €93,-. Daar bovenop kan een opslag van 20% over de directe loonkosten worden berekend als vergoeding voor de indirecte kosten. Deze werkelijke loonkosten moeten kunnen worden aangetoond en verantwoord.
Integrale kostensystematiek (IKS): De integrale kostensystematiek is een manier om directe en indirecte kosten toe te rekenen aan kostendragers. Hiermee berekent u onder meer arbeidsuren en machine-uren. Deze kosten moeten noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van activiteiten waarvoor u subsidie aanvraagt. Om de IKS te kunnen toepassen is een positief besluit nodig van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Kosten van derden zijn de kosten van:
De penvoerder dient de gemaakte kosten van derden te kunnen bewijzen met facturen, betaalbewijzen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-447670.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.