Gemeenteblad van Eemsdelta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemsdelta | Gemeenteblad 2024, 447166 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemsdelta | Gemeenteblad 2024, 447166 | beleidsregel |
Beleidsregels uitwegen gemeente Eemsdelta 2024
Beleidsregel uitwegen (omgevingsvergunning) (artikel 2:12 APV)
Het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta;
dat in artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening Eemsdelta 2022 (APV) is bepaald dat het verboden is zonder (omgevings)vergunning een uitweg te maken naar de weg of verandering aan te brengen in een bestaande uitweg naar de weg;
dat de bevoegdheid tot het beslissen op aanvragen om dergelijke vergunningen berust bij het college van burgemeester en wethouders;
dat in artikel 2:12, lid 2 van de APV vier weigeringsgronden voor de verlening van een uitwegvergunning zijn opgenomen;
dat krachtens artikel 4:81 tot en met 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) het college beleidsregels kan vaststellen;
dat het college van burgemeester en wethouders een beleidsregel wenst vast te stellen in de vorm van een aantal toetsingscriteria per weigeringsgrond, zodat op een gestructureerde wijze uitwegvergunningen kunnen worden verleend of geweigerd. Deze beleidsregel geeft (potentiële) aanvragers van een uitwegvergunning en de medewerkers die de aanvraag om een omgevingsvergunning in behandeling hebben inzicht in wanneer wel of niet een vergunning verleend kan worden;
dat het college van burgemeester en wethouders een beleidsregel wenst vast te stellen om een helder en formeel kader te scheppen, waarin onder andere de voorwaarden en het beheer en onderhoud met betrekking tot de aanleg van uitwegen naar gemeentelijke wegen zijn vastgelegd;
gelet op het bepaalde in artikel 2:12 van de APV en artikel 5.1 lid 1 sub a van de Omgevingswet;
“Beleidsregels uitwegen gemeente Eemsdelta 2024 (omgevingsvergunning) (artikel 2:12 APV)”
Gebiedsontsluitingsweg: deze wegen verbinden wegen met een verblijfsfunctie (erftoegangswegen) en wegen met een stroomfunctie (stroomwegen). Het stromen vindt plaats op de wegvakken tussen kruispunten waar het uitwisselen gefaciliteerd wordt. Voor gebiedsontsluitingswegen geldt een maximale snelheid van 50 km/h binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom geldt een maximale snelheid van 80 km/h.
Kabels en Leidingen Informatiecentrum (KLIC) melding: meldingen die gedaan dienen te worden met als doel om graafschade te voorkomen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen een oriënterende melding (voor voortijdig signaleren knelpunten) en een graafmelding (voor aanvang van graafwerkzaamheden), die gedaan moet worden voor aanvang van graafwerkzaamheden.
Deze beleidsregel is van toepassing op alle aanvragen om een omgevingsvergunning binnen het grondgebied van de gemeente Eemsdelta voor de activiteit maken van een uitweg naar de weg of verandering te brengen in een bestaande uitweg naar de weg en die niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie, Groningen Seaports of een waterschap.
Voor het maken van een uitweg naar de weg of verandering te brengen in een bestaande uitweg naar de weg (ook de tweede en volgende uitweg(en)), binnen of buiten de bebouwde kom, moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd waarbij wordt getoetst aan de vier weigeringsgronden zoals genoemd in artikel 2:12 van de APV. Dit artikel beschrijft hoe het college invulling geeft aan die weigeringsgronden middels het vaststellen van toetsingscriteria. Bij iedere aanvraag wordt een belangenafweging gemaakt op basis van onderstaande toetsingscriteria.
4.1 Ter voorkoming van gevaar voor verkeer op de weg
De aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteit maken van een uitweg naar de weg of verandering te brengen in een bestaande uitweg naar de weg wordt door het college geweigerd indien de verkeersveiligheid in gevaar komt. Dit is het geval indien de uitweg is voorzien:
de uitweg tot gevolg heeft dat straatmeubilair of een nutsvoorziening en/of ander obstakel dient te worden verplaatst, maar er in de nabije omgeving geen geschikte alternatieve locatie voor genoemde objecten voorhanden is en/of er geen overeenstemming tot verplaatsing van het obstakel is met de eigenaar van het desbetreffende obstakel.
4.2 Ter bescherming van het aantal openbare parkeerplaatsen
De parkeerdruk op de desbetreffende locatie is leidend. Om de parkeerdruk te bepalen kan door het college een parkeerdrukonderzoek worden uitgevoerd. In beginsel weigert het college de omgevingsvergunning indien de uitweg ten koste gaat van één of meerdere openbare parkeerplaatsen, tenzij:
door realisatie van de uitweg de parkeerdruk in de openbare ruimte gelijk blijft, er sprake is van een (te) hoge parkeerdruk, maar naar het oordeel van het college de mogelijkheid bestaat om nieuwe (compenserende) parkeerplaatsen te realiseren. De aanlegkosten voor deze eventueel benodigde extra parkeerplaatsen zijn voor rekening van aanvrager;
4.3 Ter bescherming van houtopstanden en het openbaar groen
Het college weigert de omgevingsvergunning indien bestaande openbare groenvoorzieningen zoals houtopstanden of openbaar groen door de te realiseren uitweg onevenredig wordt aangetast. Van het onevenredig aantasten van bestaande groenvoorzieningen is sprake indien:
zonder omgevingsvergunning houtopstanden geveld worden als het gaat om houtopstanden in de openbare ruimte, particuliere monumentale- en potentieel monumentale houtopstanden, monumentale- en potentieel monumentale bomen geregistreerd in het Landelijk Register van Monumentale Bomen van de Bomenstichting of houtopstanden die geplant zijn in het kader van de herplantplicht.
4.4 Ter bescherming van het uiterlijk aanzien van de omgeving
Het college weigert de omgevingsvergunning indien het uiterlijk aanzien van de omgeving wordt aangetast. Van een aantasting van het uiterlijk aanzien van de omgeving is sprake indien:
Bij het aanleggen van uitwegen hanteert het college een aantal algemene en specifieke uitgangspunten. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in uitwegen binnen de bebouwde kom en uitwegen buiten de bebouwde kom.
De kosten voor het maken van een uitweg naar de weg of verandering te brengen in een bestaande uitweg naar de weg zijn voor rekening van aanvrager en worden, indien de werkzaamheden door de gemeente worden uitgevoerd, vooraf in rekening gebracht. Deze kosten betreffen de uitvoeringskosten en staan los van de legeskosten die separaat in rekening worden gebracht;
5.2 Uitwegen binnen de bebouwde kom
5.3 Uitwegen buiten de bebouwde kom (uitsluitend voor gemeentelijke wegen)
ingeval de uitweg over een sloot/watergang gaat, dient er tevens een dam met duiker of brug aangelegd te worden. Het onderhoud van de dam plus de duiker of brug berust bij vergunninghouder. Het kan zijn dat hiervoor een vergunning aangevraagd moet worden of een melding gedaan moet worden bij het Waterschap. Ook kan het zijn dat privaatrechtelijke toestemming nodig is van de gemeente of het Waterschap als eigenaar. Het is de verantwoordelijkheid van vergunninghouder om dit na te gaan en om eventuele toestemming te verkrijgen.
5.4 Verplaatsen en/of veranderen van een uitweg
Voor een uitweg naar een landbouwperceel gelden dezelfde regels als voor een uitweg buiten de bebouwde kom.
Voor een uitweg naar een bedrijf gelden dezelfde regels als voor een uitweg buiten de bebouwde kom, ook als een bedrijf gevestigd is binnen de bebouwde kom.
5.7 Beroep of bedrijf aan huis
Voor een beroep of bedrijf aan huis gelden dezelfde regels als voor een uitweg binnen de bebouwde kom.
Artikel 6 Aanvang werkzaamheden en melding
Indien de uitweg niet door de gemeente, maar door vergunninghouder wordt aangelegd of gewijzigd, dient vergunninghouder uiterlijk 7 kalenderdagen voor aanvang van de werkzaamheden een melding te maken bij de gemeente. In deze melding dient duidelijk vermeldt te worden op welke datum de aanvang van de werkzaamheden plaatsvindt.
Een melding maken kan door een e-mail te sturen naar uitritten@eemsdelta.nl, met de volgende informatie:
De in sub a genoemde aanlegkosten hebben betrekking op het deel van de uitweg gelegen op gemeentegrond. Eventuele aanvullende kosten voor wijziging c.q. verplaatsing van nutsvoorzieningen, openbaar groen, benodigde onderzoeken (KLIC-melding) of compensatie vervallen openbare parkeerplaatsen zijn voor rekening van aanvrager. Deze kosten worden afhankelijk van de situatie bepaald.
Burgemeester en wethouders handelen overeenkomstig deze beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking. Gelijktijdig wordt de Beleidsregel uitwegen gemeente Eemsdelta 2022 ingetrokken.
Omgevingsvergunningen voor het maken van een uitweg naar de weg of verandering te brengen in een bestaande uitweg naar de weg die zijn verleend vóór inwerkingtreding van deze beleidsregel, gelden als vergunningen verleend krachtens deze beleidsregels. Wanneer een eerder toegestane uitweg in strijd is met nieuwer beleid, behoudt deze zijn rechtsgeldigheid.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van d.d. 15 oktober 2024.
De burgemeester,
Ben Visser
de secretaris,
Henrieke Veld
Bijlage 1: Uitgangspunten maatvoering uitweg
* indien het één in- en één uitweg (beide eenrichting) betreft. In de uitvoering dient duidelijk naar voren te komen dat het twee aparte uitwegen zijn. De maximale breedte is 8 meter voor beide uitwegen tezamen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-447166.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.