Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie voor de inzet van fixteams en advies bij huishoudens

Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;

 

Gelet op het coalitieakkoord ‘Goed leven binnen de grenzen van onze aarde’ (juni 2022);

 

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Amersfoort;

 

overwegende dat de activiteiten bijdragen aan het doel om energie te besparen bij huishoudens met lage inkomens en om de uitstoot van CO2 te reduceren.

 

besluit vast te stellen de volgende regeling:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • 1.

    Asv: algemene subsidieverordening Amersfoort;

  • 2.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort;

  • 3.

    Werkervaringsplekken: een tijdelijke arbeidsplaats met behoud van uitkering. Dit houdt in dat het de bedoeling is dat de werknemer op een gegeven moment gaat doorstromen (naar een andere tijdelijke situatie) of uitstromen (naar werk bij een reguliere werkgever);

Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Burgemeester en wethouders verstrekken per gebied slechts één subsidie voor:

 

  • 1.

    Het helpen met het uitvoeren van kleine energiebesparende maatregelen en het informeren, adviseren van huishoudens op gebied van energiebesparing in het gebied Liendert-Rustenburg;

  • 2.

    Het helpen met het uitvoeren van kleine energiebesparende maatregelen en het informeren, adviseren van huishoudens op gebied van energiebesparing in het gebied Kruiskamp-De Koppel-Binnenstad-Schothorst Zuid;

  • 3.

    Onder het uitvoeren van kleine energiebesparende maatregelen verstaan we het treffen van alle relevante gasbesparende en elektriciteitsbesparende kleine maatregelen die leiden tot het reduceren van het energieverbruik in de woning, door middel van:

    • a.

      Aanschaffen en plaatsen tochtstrip plaatsen;

    • b.

      Aanschaffen en plaatsen brievenbusborstel;

    • c.

      Aanschaffen en plaatsen radiatorfolie;

    • d.

      Kieren in de schil van de woning dichten door middel van het aanschaffen en toepassen van kit;

    • e.

      Aanschaffen en plaatsen van buisisolatie door middel van polyethyleenschuim profielen;

    • f.

      Aanschaffen en plaatsen ledlampen;

    • g.

      CV-ketel bijvullen, ontluchten en temperatuur verlagen;

    • h.

      Aanschaffen en plaatsen waterbesparende douchekop;

    • i.

      Aanschaffen en plaatsen douchetimer;

    • j.

      Aanschaffen en plaatsen opbouwtochtstrip;

    • k.

      Aanschaffen en plaatsen inbouwtochtstrip;

    • l.

      Aanschaffen en plaatsen deurrubber;

    • m.

      Aanschaffen en plaatsen voordeurrubber;

    • n.

      Aanschaffen en plaatsen binnendeurborstel;

    • o.

      Aanschaffen en plaatsen tochtband;

    • p.

      Aanschaffen en plaatsen vensterbankrooster;

    • q.

      Aanschaffen en plaatsen dorpelstrip;

    • r.

      Stellen van sluitwerk.

  • 4.

    Onder het informeren en adviseren van huishoudens op gebied van energiebesparing verstaan we:

    • a.

      het geven van persoonlijke tips (afgestemd op het gedrag) om minder energie te verbruiken;

    • b.

      het geven van tips hoe ze energie kunnen besparen door het gebruik van energiezuinige apparaten;

    • c.

      het attenderen op bestaande energiebesparende regelingen van de Gemeente Amersfoort en andere overheden.

Artikel 3. Indieningstermijn aanvraag

Een aanvrager dient de subsidieaanvraag voor de kalenderjaren 2024, 2025 en 2026 in voor 15 november 2024.

Artikel 4. Eisen aan de aanvrager

  • 1.

    Subsidie kan enkel worden aangevraagd door rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid.

  • 2.

    De rechtspersoon moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en in bezit zijn van een zakelijk rekeningnummer op naam van de rechtspersoon.

  • 3.

    De aanvrager heeft geen winstoogmerk met de uitvoering van de activiteiten.

  • 4.

    De aanvrager heeft:

    • a.

      een aantoonbaar netwerk in de wijk;

    • b.

      een fysieke locatie in de wijk waar de aanvraag op van toepassing is;

    • c.

      aantoonbare ervaring met het begeleiden van mensen in de vorm van vrijwilligers-, stage- of werkervaringsplaatsen;

    • d.

      ervaring met het toepassen van kleine energiebesparende maatregelen of een plan om deze ervaring binnen de gestelde opstarttermijn te verwerven, zoals benoemd in artikel 6 lid 1 onderdeel a van deze regeling.

Artikel 5. Eisen aan de aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag wordt digitaal ingediend op het door burgemeester en wethouders vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvraag voldoet aan alle eisen zoals gesteld in artikel 6 van de Asv. In aanvulling hierop blijkt uit het bij de aanvraag overlegde activiteitenplan:

    • a.

      Met wie en hoe de aanvrager samenwerkt met andere initiatieven in de wijk;

    • b.

      Dat de aanvrager ervaring heeft met het toepassen van kleine energiebesparende maatregelen en het geven van energiebesparend advies. Of een uitgewerkt plan heeft om dit binnen de gestelde opstarttermijn en opstartkosten, zoals benoemd in artikel 6, eerste lid onder a. van deze regeling, te verwerven;

    • c.

      Uit de aanvraagt blijkt wat het adres is van de fysieke locatie in het gebied waar de aanvraag op van toepassing is.

  • 3.

    In aanvulling op artikel 8 van de Asv, staat in de begroting:

    • a.

      In het geval vrijwilligersvergoeding wordt aangevraagd, het aantal vrijwilligers dat wordt ingezet en de uren waarvoor de vrijwilligersvergoeding wordt aangevraagd;

    • b.

      In het geval loonkosten worden aangevraagd, het aantal betaalde krachten, het uurtarief en het aantal uren waarvoor de loonkosten worden aangevraagd.

  • 4.

    Aanvragen die niet voldoen, worden niet in behandeling genomen.

Artikel 6. Subsidiabele kosten

  • 1.

    In aanvulling op artikel 10, eerste lid, Asv komen de volgende kosten in aanmerking voor subsidie:

    • a.

      Kosten voor het opstarten met een maximumbedrag van €5.000,- in een periode van maximaal 3 maanden.

    • b.

      Loonkosten en uurtarieven voor projectcoördinatie is subsidiabel tot een gemiddeld tarief van €65,- excl. btw per uur en voor maximaal 16 uur per week gedurende de gehele looptijd.

    • c.

      Kosten voor organisatie en materialen ten behoeve van promotie, pr, communicatie met een maximumbedrag van €4.500,- voor de gehele looptijd;

    • d.

      Kosten voor gereedschappen en onderhoud daarvan met een maximumbedrag van €2.500,- voor de gehele looptijd;

    • e.

      Kosten voor het huren van een fysieke locatie maar alleen voor zover deze zien op de activiteiten genoemd in artikel 2, met een maximum van 7,5% van de totale subsidiebedrag, met een maximum van €15.000,- voor het gehele tijdvak waarvoor subsidie is verstrekt.

    • f.

      Kosten voortvloeiend uit de verplichting van de subsidie voor het opstellen van een controleverklaring, zoals benoemd in artikel 27 van de Asv.

    • g.

      Voor woningcorporatiewoningen van Portaal en De Alliantie geldt een subsidiebedrag van gemiddeld €328.- per woning, bestaande uit:

      • i.

        Loonkosten en uurtarieven voor een betaalde (hoofd)fixer, zijn subsidiabel tot een maximum tarief van €65,- excl. Btw en gemiddeld 4 uur per woning;

      • ii.

        Kosten van vrijwilligersvergoeding betaald aan fixen en organisatie zijn subsidiabel tot een maximum tarief van €5,50 per uur gemiddeld 16 uur per woning;

    • h.

      Voor overige woningen geldt een subsidiebedrag van gemiddeld €528.- per woning, bestaande uit:

      • i.

        Kosten voor kleine energiebesparende maatregelen, met een maximumbedrag van €200,- per particuliere woning;

      • ii.

        Loonkosten en uurtarieven voor een betaalde (hoofd)fixer, zijn subsidiabel tot een maximum tarief van €65,- excl. Btw en gemiddeld 4 uur per woning;

      • iii.

        Kosten van vrijwilligersvergoeding betaald aan fixen en organisatie zijn subsidiabel tot een maximum tarief van €5,50 per uur gemiddeld 16 uur per woning.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 10 van de Asv verstrekken burgemeester en wethouders in ieder geval geen subsidie voor:

    • a.

      kosten voor activiteiten die worden gedekt uit de opbrengsten die met de activiteiten verband houden;

    • b.

      kosten voor energiebesparende maatregelen die worden vergoedt door de woningcorporaties;

    • c.

      kosten om te voldoen aan wettelijke verplichtingen of aan gangbare minimumkwaliteitseisen;

    • d.

      kosten die worden gemaakt, of zijn opgekomen, na het verstrijken van het tijdvak waar de subsidie betrekking op heeft met uitzondering van accountantskosten;

    • e.

      kosten van gelieerde rechtspersonen die onderling in rekening worden gebracht;

Artikel 7. Hoogte subsidie

De subsidie van de gemeente Amersfoort bedraagt ten hoogste 100% van de subsidiabele kosten met een maximum subsidiebedrag van €200.000,- totaal per aanvraag. Hieronder vallen alle kosten zoals benoemd in artikel 6 lid 1.

Artikel 8. Subsidieplafond

  • 1.

    Voor alle activiteiten zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid van deze regeling bedraagt het subsidieplafond €200.000,-. Dit plafond geldt voor de gehele periode die bestaat uit de kalenderjaren 2024, 2025 en 2026.

  • 2.

    Voor alle activiteiten zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid van deze regeling bedraagt het subsidieplafond €200.000.- Dit plafond geldt voor de gehele periode die bestaat uit de kalenderjaren 2024, 2025 en 2026.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen een subsidieplafond verlagen als:

    • a.

      het plafond wordt vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd, en

    • b.

      de subsidieaanvragen waarop het subsidieplafond betrekking heeft, moeten worden ingediend voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd.

  • 4.

    Bij de bekendmaking van een subsidieplafond dat kan worden verlaagd overeenkomstig het vorige lid, wordt gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen.

  • 5.

    Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.

Artikel 9. Weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d. van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:

 

  • 1.

    Door verstrekking van subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden en de aanvraag daardoor slechts gedeeltelijk zou kunnen worden gehonoreerd;

  • 2.

    De aanvrager niet voldoet aan de eisen zoals bedoeld in artikel 4 en artikel 5;

  • 3.

    Een aanvraag al is verleend voor een gebied.

  • 4.

    Door de aanvrager voor meer dan één gebied, zoals genoemd in artikel 2, subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 10. Wijze van verdeling

  • 1.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip is ontvangen, worden de aanvragen die op die dag en hetzelfde tijdstip ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 11. Bevoorschotting

Het subsidiebedrag wordt bevoorschot door 60% bij de subsidieverlening, 30% in juni 2025 en 10% in januari 2026.

Artikel 12. Verplichtingen

In aanvulling op hoofdstuk 4 van de Asv is de subsidieontvanger verplicht:

 

  • 1.

    de verkregen subsidie ook daadwerkelijk in te zetten voor de uitvoering van de activiteit;

  • 2.

    de activiteit start binnen 3 maanden na subsidieverlening en is 1 juni 2026 volledig uitgevoerd;

  • 3.

    de uitgevoerde activiteit te verantwoorden conform de eisen die zijn benoemd in de beschikking;

  • 4.

    zorg te dragen voor eventueel benodigde vergunningen voor uitvoering van de activiteit;

  • 5.

    zorg te dragen voor noodzakelijke verzekeringen voor uitvoering van de activiteit;

  • 6.

    de subsidieontvanger dient vanaf verlening voor eind februari ieder jaar een rapportage in over het voorafgaand kalenderjaar, zoals geregeld in artikel 19 eerste lid van de Asv. De rapportage vermeldt ten minste hoeveel adressen er zijn bediend met energiebesparende maatregelen en advies verdeeld in woningcorporatiebezit en andere woningen, welke maatregelen per woning zijn getroffen, hoeveel CO2-besparing het heeft opgeleverd, wat goed is gegaan en wat leerpunten zijn. Hierna volgt een evaluatiemoment met de gemeente om de rapportage te bespreken.

Artikel 13. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: subsidieregeling inzet fixteams en advies.

  • 3.

    Overeenkomstig artikel 3, derde lid, van de ASV, vervalt deze subsidieregeling op 1 juni 2026.

  • 4.

    Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die voor de vervaldatum onder deze subsidieregeling zijn verstrekt.

Vastgesteld in de vergadering van 15 oktober 2024

De secretaris,

De burgemeester,

Toelichting subsidieregeling

Artikel 3. Indieningstermijn aanvraag

 

Aanvragers kunnen gedurende de openstelling van de aanvraagronde een aanvraag doen. Aanvragen buiten deze periode is niet mogelijk.

 

Artikel 4. Eisen aan de aanvrager

 

Vierde lid, onderdeel a: Onder aantoonbaar netwerk willen we weten met welke partijen, initiatieven of bewoners. De activiteiten die de aanvrager al heeft verricht in de wijk of locaties waar de aanvrager actief is, met welke partijen of initiatieven heeft de aanvrager contact en in welke hoedanigheid.

 

Vierde lid, onderdeel b: Onder een fysieke locatie verstaan wij de locatie vanuit waar het energiebesparingsteam kan werken en bewoners te woord kan staan.

 

Artikel 5. Eisen aan de aanvraag

 

Derde lid, onderdeel a: De vrijwilliger die wordt ingezet voor het uitvoeren van de activiteit is zelf verantwoordelijk voor het naleven van de algemene regels en voorwaarden van de Belastingdienst omtrent de vrijwilligersvergoeding. Klik hier voor wanneer vrijwilligersvergoeding als loon belast wordt.

 

Artikel 6 Subsidiabele kosten

 

Eerste lid: Opstartkosten die in aanmerking komen voor subsidie zijn: inrichten van de organisatie, werven van arbeidskrachten en vrijwilligers, afspraken maken met partners en trainingen specifiek voor de uitvoering van de subsidiabele activiteit.

 

Eerste lid, onderdeel d: De vrijwilliger die wordt ingezet voor het uitvoeren van de activiteit is zelf verantwoordelijk voor het naleven van de algemene regels en voorwaarden van de Belastingdienst omtrent de vrijwilligersvergoeding.

 

Artikel 12 Verplichtingen

 

Vijfde lid: De verplichting voor een verzekering komt voort uit dat de aanvrager aansprakelijk is voor eventuele schade tijdens de uitvoer van de activiteit. Denk hierbij aan materiele schade, financiële schade maar bijvoorbeeld ook letselschade.

Naar boven