Instructie voor de griffier van de gemeente Putten 2024

De raad van de gemeente Putten;

 

gelezen het voorstel van het presidium van 17 september 2024, nr. 1727824;

 

gelet op het bepaalde in artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de 'Instructie voor de griffier van de gemeente Putten 2024'

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze instructie wordt verstaan onder:

  • a.

    griffier :

    de functionaris bedoeld in artikel 107 of 107d Gemeentewet;

  • b.

    griffie:

    het gedeelte van de gemeentelijke organisatie dat valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende medewerkers;

  • c.

    werkgeverscommissie:

    een door de raad op grond van artikel 83 Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie voor de griffie(r) is gedelegeerd;

  • d.

    presidium:

    ingestelde commissie ingevolge artikel 2 van het Reglement van Orde van de gemeenteraad van Putten 2021.

 

Artikel 2 Algemene taken

  • 1.

    De griffier verleent gevraagd en ongevraagd advies en ondersteuning aan de gemeenteraad, de door de gemeenteraad ingestelde commissies, werkgroepen en de individuele leden.

  • 2.

    De griffier is ten aanzien van de gemeenteraad verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van beleid, procedures en processen ten behoeve van democratische besluitvorming.

  • 3.

    De griffier ondersteunt de rekenkamer, onderzoekscommissies of de raad bij andere onderzoeken.

  • 4.

    De griffier verleent de logistieke, procedurele en procesmatige voorbereiding en nazorg van vergaderingen van de gemeenteraad en raadscommissies.

  • 5.

    De griffier bevordert de verhoudingen tussen de raad en het college, de ambtelijke organisatie en inwoners van de gemeente.

  • 6.

    De griffier is verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de mogelijkheden tot inspraak en participatie bij de gemeenteraad.

  • 7.

    De griffier vervult een vertrouwensfunctie voor de raads- en commissieleden.

 

Artikel 3 Agendering

  • 1.

    De griffier adviseert het presidium bij het opstellen van de agenda van de raadscommissies, raadsvergaderingen en andere bijeenkomsten.

  • 2.

    De griffier ondersteunt en adviseert het presidium ten aanzien van de (strategische) raadsplanning.

 

Artikel 4 Belangenbehartiger van de raad

  • 1.

    De griffier voert periodiek afstemmingsoverleg met de burgemeester en de gemeentesecretaris.

  • 2.

    De griffier en de gemeentesecretaris voeren periodiek overleg over de raads-planning, de kwaliteit van het bestuurlijk besluitvormingsproces, het afhandelen van verzoeken om ambtelijke bijstand en het nakomen van afspraken tussen gemeenteraad en college.

  • 3.

    De griffier voert desgewenst overleg met de gemeentelijke accountant over onder andere de controle op de jaarrekening.

  • 4.

    De griffier voert periodiek overleg met de rekenkamer.

  • 5.

    De griffier voert periodiek overleg met de raadsvoorzitter en/of de plaatsvervangend raadsvoorzitter en voor zover nodig met het presidium over het bestuurlijk besluit-vormingsproces en over de huishouding van de raad.

  • 6.

    De griffier vertegenwoordigt de gemeenteraad in in- en externe overlegsituaties.

 

Artikel 5 Bestuurlijke besluitvorming

  • 1.

    De griffier stimuleert de ontwikkeling van vaardigheden van gemeenteraadsleden ten behoeve van een efficiënte, effectieve en kwalitatieve besluitvorming.

  • 2.

    De griffier bewaakt de scheiding van rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen bij het besluitvormingsproces, spreekt betrokkenen hierop aan en draagt bij aan een uitgebalanceerde positiebepaling van de gemeenteraad.

  • 3.

    De griffier bewaakt de tijdigheid van de informatieverstrekking door het college.

  • 4.

    De griffier bewaakt de afdoening van moties, amendementen, initiatiefvoorstellen en het nakomen van afspraken en toezeggingen door het college.

  • 5.

    De griffier ondersteunt de raadsvoorzitter en de commissievoorzitters bij de voorbereiding en het verloop van bijeenkomsten en vergaderingen.

  • 6.

    De griffier regelt de (digitale) verslaglegging van vergaderingen van gemeenteraad, raadscommissies, presidium en andere door de raad ingestelde werkgroepen of commissies.

  • 7.

    De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de gemeenteraad en vergaderingen van het presidium.

  • 8.

    De griffier medeondertekent alle raadsbesluiten en alle overige stukken die van de raad uitgaan.

 

Artikel 6 Hoeder van de lokale democratie

  • 1.

    De griffier draagt actief bij aan:

    • a.

      het samenspel tussen raad en de inwoners van de gemeente (op verzoek van de raad);

    • b.

      (de bewustwording van) de integriteit en veiligheid van de leden van de raad en medewerkers van de griffie;

    • c.

      de toegankelijkheid van de raad voor de inwoner;

  • 2.

    De griffier adviseert in het toepassen van digitale democratische mogelijkheden en over de invloed van inwoners op de lokale politiek.

 

Artikel 7 Leidinggeven en management

  • 1.

    De griffier geeft hiërarchisch leiding aan medewerkers van de griffie en de ambtelijke organisatie die verantwoordelijk zijn voor ondersteuning van de raad en/of de uitvoering van verzoeken om ambtelijke bijstand.

  • 2.

    De griffier voert het personeelsbeleid uit ten aanzien van de medewerkers van de griffie.

  • 3.

    De griffier is verantwoordelijk voor bevordering van de integriteit van de griffie en bevordert respectvol handelen en daarmee een gezond werkklimaat op de griffie.

  • 4.

    De griffier is verantwoordelijk voor het bedrijfsmatig functioneren van de griffie en ontvangt ambtelijke bijstand van faciliterende afdelingen, zoals HRM, ICT, Financiën en facilitair. De griffier pleegt voor een goede gezamenlijke bedrijfsvoering van de gemeente periodiek overleg met de gemeentesecretaris.

  • 5.

    De griffier geeft hiërarchisch leiding aan op de griffie gedetacheerde personen die ten behoeve van de raad werkzaamheden uitvoeren en is opdrachtgever van inhuur via externe bureaus.

  • 6.

    De griffier beheert de budgetten van de raad en de griffie, bevordert een gezonde financiële huishouding.

  • 7.

    De griffier heeft regelmatig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie.

 

Artikel 8 Communicatie en voorlichting

  • 1.

    De griffier adviseert desgewenst de raad over de invulling en uitvoering van de raadscommunicatie.

  • 2.

    De griffier is verantwoordelijk voor de publicatie en terinzagelegging van de agenda's, de raadsvoorstellen en de besluitenlijsten/verslagen van de gemeenteraad en raadscommissies.

  • 3.

    De griffier geeft voorlichting aan burgers over de lokale politiek in algemene zin, het spreekrecht en participatieprocessen bij de raad in het bijzonder.

 

Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie en/of de voorzitter van de raad.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel; intrekken oude instructie

  • 1.

    Deze instructie treedt in werking op de eerste dag na die van haar bekendmaking.

  • 2.

    Deze instructie wordt aangehaald als ‘Instructie griffier Putten 2024.

  • 3.

    Op het tijdstip dat de 'Instructie voor de griffier van de gemeente Putten 2024' in werking treedt, vervalt de ‘Instructie voor de griffier van de gemeente Putten’, vastgesteld bij raadsbesluit van 3 april 2003.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 17 oktober 2024

 

 

de griffier,

E.G. van Drie-Timmer

de voorzitter,

H.A. Lambooij

Naar boven