Gemeenteblad van Noordenveld
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordenveld | Gemeenteblad 2024, 444331 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordenveld | Gemeenteblad 2024, 444331 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit tot het aanwijzen van een voetgangersoversteekplaats (VOP) aan de Langeloërweg ter hoogte van de Schapendrift te Norg
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Noordenveld, hiertoe bevoegd op basis van artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994),
gelet op de doelstellingen en de bepalingen van de WVW 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW),
Op basis van artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen als er verkeersborden worden geplaatst of verwijderd die in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) staan. Dit geldt ook voor onderborden als daardoor een nieuwe regel ontstaat of een bestaande regel wordt aangepast.
Daarnaast moet een verkeersbesluit worden genomen wanneer de inrichting van de weg verandert of wanneer er voorzieningen worden geplaatst of verwijderd die het verkeer regelen. Dit is nodig als die veranderingen ervoor zorgen dat bepaalde groepen weggebruikers (zoals auto's, fietsers, of voetgangers) meer of minder toegang krijgen tot de weg of een gedeelte daarvan, zoals bepaald in artikel 15, lid 2, van de Wegenverkeerswet 1994.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;
Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
De Langeloërweg in Norg is een gebiedsontsluitingsweg (GOW) binnen de bebouwde kom, met een snelheidsregime van 50 km/h. Uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) 2015-2025 van de gemeente Noordenveld blijkt dat de verkeersintensiteit op de Langeloërweg ongeveer 5.350 motorvoertuigen per werkdag bedraagt (gegevens 2010). Deze verkeersintensiteit maakt het noodzakelijk om een oversteekplaats voor voetgangers te realiseren om de oversteekbaarheid van de Langeloërweg te vergroten, met name voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals ouderen, kinderen, en mensen met een mobiliteitsbeperking.
De oversteek wordt uitgevoerd in etappes door de VOP te combineren met de bestaande middengeleider in de rijbaan, conform artikel 4.2.6. van het GVVP 2015-2025 van de gemeente Noordenveld. Dit verhoogt de veiligheid voor voetgangers door hen in staat te stellen de oversteek in twee fases te voltooien, waarbij ze op de vluchtheuvel een rustpunt hebben om het overige verkeer in de gaten te houden.
De voetgangersoversteekplaats wordt voorzien van de wettelijk voorgeschreven bebording, te weten bord L2 (voetgangersoversteekplaats), zoals vastgelegd in de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens (H4, paragraaf 2, lid 9). Dit bord zal op de middengeleider geplaatst worden, conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens (H2, paragraaf 4, bord L2). Deze duidelijke signalering waarschuwt weggebruikers voor de aanwezigheid van de oversteekplaats en voetgangers, wat bijdraagt aan de verkeersveiligheid.
De verlichting ter hoogte van de voetgangersoversteekplaats zal voldoen aan de normen van DIN 67523-2 (Lighting of pedestrian crossings). Hierdoor wordt de zichtbaarheid van de oversteekplaats, en met name van overstekende voetgangers, ook in de avond- en nachturen gewaarborgd. Dit draagt bij aan een veilige oversteek, ongeacht de lichtomstandigheden.
Daarnaast worden bij de oversteekplaats geleidelijnen en noppentegels aangebracht voor voetgangers met een visuele beperking. Dit bevordert de toegankelijkheid en de verkeersdeelname van mensen met een mobiliteitsbeperking, in lijn met het inclusiviteitsbeleid van de gemeente. Het toepassen van deze geleidelijnen zorgt ervoor dat ook deze groep verkeersdeelnemers gebruik kan maken van de oversteekplaats.
- De Langeloërweg is een erftoegangsweg (ETW) met een snelheidregime van 50 km/h.
- De verkeersintensiteit van de Langeloërweg bedraagt ca. 5.350 mvt/werkdag (2010, bron: GVVP 2015-2025).
- De oversteek wordt in etappes uitgevoerd middels een vluchtheuvel conform artikel 4.2.6. Voetgangersoversteekplaatsen (VOP’s) uit het GVVP 2015-2025 van de gemeente Noordenveld.
- De oversteekplaats wordt voorzien van een bord L2 (voetgangersoversteeksplaats) cf. Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens H4 Par. 2 lid 9Het bord L02 wordt in de middengeleider aangebracht cf. Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens H2 Par. 4 Bord L02.
- De flespaal in de middengeleider wordt voorzien van vooraankondigingsbord D02 rijrichting aanwijzing cf. Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens H2 Par. 3 lid 16 (Type 0/Ø400mm) in combinatie met verkeerszuil BB22. Binnen de bebouwde kom wordt een grotere diameter bord D02 wordt afgeraden ivm beperken zicht/afschermen voetganger.
- De verlichting ter hoogte van de oversteekplaats voldoet aan de DIN 67523-2 Lighting of pedestrian crossings.
- Bij de VOP worden geleidelijnen en noppentegels toegepast voor voetgangers met een visuele beperking. Dit bevorderd de verkeersdeelname van mensen met een mobiliteitsbeperking.
De wens voor een oversteekplaats op de Vijversburg is door zowel de bewoners van de flat als de omwonenden kenbaar gemaakt. De locatie is een belangrijke doorgangsroute voor voetgangers die onderweg zijn naar essentiële voorzieningen in de omgeving, zoals de manege, het voetbalveld en de begraafplaats. Het ontbreken van een oversteek vormt op dit moment een risico, vooral voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals kinderen, ouderen, en mensen met een mobiliteitsbeperking. De realisatie van een VOP op deze plek zou in belangrijke mate bijdragen aan de oversteekbaarheid van de Langeloërweg.
Het plaatsen van een zebrapad dwingt ook andere weggebruikers, zoals automobilisten en fietsers, om rekening te houden met overstekende voetgangers. Dit kan leiden tot een verbeterde verkeersdiscipline en een verhoogd bewustzijn van de kwetsbaarheid van voetgangers in het verkeer.
Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies (kenmerk 2024284982 d.d. 17 oktober 2024) is van politiezijde meegewogen dat bij de inrichting van de 50 km/h wegen, de in het huidige verkeersbesluit genoemde wegen, en gebieden in eerste instantie de wettelijke bepalingen van de uitvoeringsvoorschriften BABW in acht genomen dienen te worden.
In het kort komen de Uitvoeringsvoorschriften op het volgende neer:
- De huidige verkeerszuil op middengeleider wordt vervangen door een flespaal met vooraankondgingsbord D2 rijrichting aanwijzing (Ø400mm) in combinatie met verkeerszuil BB22.
- De oversteekplaats moet worden voorzien van een bord L2 (voetgangersoversteekplaats). Dit bord wordt uitsluitend toegepast bij een zebra. Bij voorkeur wordt dit bord in een middengeleider dan wel boven de rijbaan aangebracht. Overwogen kan worden om de variant met fluor buitenrand toe te passen: L2F (L02F).
- De bestaande lichtmasten leveren voldoende lichtsterkte om de overstekende voetgangers, de markeringen van de oversteekplaats (zebrapad), en eventuele verkeersborden (bord L2) duidelijk zichtbaar te maken, zowel overdag bij slechte weersomstandigheden als in de avond en nacht.
- Een zebra bestaat uit een dwars op de wegas aangebrachte markering met een breedte van ten minste 4 m, bestaande uit witte strepen met een breedte en een tussenliggende afstand van 0,4 tot 0,6 m.
- Bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst.
- De eigenschappen van het retroreflecterende materiaal voor bord D2 komen minimaal overeen met klasse II van norm NEN 3381.
Het aanwijzen van een voetgangersoversteekplaats (VOP) aan de Langeloërweg te Norg ter hoogte van de Schapendrift door middel van het aanbrengen van de verkeerstekens op de weg als benoemd in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 inclusief verkeersborden L2 van bijlage 1 van het RVV 1990, conform de bij dit besluit behorende situatieschets.
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld
Namens deze,
Rubert Enter
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Noordenveld, Postbus 109, 9300 AC Roden. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:
a. naam en adres van de indiener;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
d. de gronden van het bezwaar.
Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, afdeling Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 DA Groningen. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-444331.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.