Gemeente Landgraaf – Verkeersbesluit voor het betrekken van het Bospad bij de bestaande 30km-zone Nieuwenhagerheide

Inleiding

Eind jaren 90 is het gebied tussen Hoogstraat, Brunssummerweg en Kleikoeleweg (buurt Nieuwenhagerheide) aangeduid als 30km-zone. In dit besluit zijn alle straten benoemd behalve het Bospad. Deze is men destijds vergeten. Op dit moment mag er op het Bospad dus nog 50km/h gereden worden. Ook weet men, als men via het Bospad de buurt in rijdt, niet dat men in een 30km-zone terecht is gekomen. Middels dit verkeersbesluit wordt ook het Bospad aangeduid als onderdeel van de bestaande 30m-zone. De 30km-zone is hiermee, in tegenstelling tot de huidige situatie, sluitend.

Juridisch kader

  • Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de onder lid a en b van dit artikel opgenomen verkeersborden en verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

  • Artikel 14 van het BABW bepaalt dat indien onder de genoemde verkeersborden onderborden worden geplaatst als bedoeld in artikel 8 lid 2, of toepassing wordt gegeven aan artikel 8 lid 3, dit in het verkeersbesluit tot uitdrukking moet worden gebracht.

  • Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in beheer bij de gemeente Landgraaf. Artikel 23 van het BABW is op dit besluit niet van toepassing.

Overwegingen

Er is overwogen om van het Bospad een (woon)erf te maken. De huidige inrichting mist zowel voor het erf als voor de 30km-zone karakteristieke kenmerken. Denk hierbij aan een trottoir, speelse erf-indeling en gemarkeerde parkeervakken. Uit uniformiteitsoogpunt is daarom gekozen voor de 30km-zone.

Openbare voorbereidingsprocedure

Gelet op het zorgvuldigheidsbeginsel en de noodzakelijke evenredige belangenafweging, is tevens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Door middel van een publicatie in het gemeenteblad van 29 augustus 2024 zijn alle belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze, op het gedurende zes weken ter inzage liggende ontwerpbesluit d.d. 27 augustus 2024, in te dienen. In dat kader zijn geen zienswijzen ingediend.

Belangenafweging artikel 2 WVW

Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

  • 1.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 2.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Advisering

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie –via het aanspreekpunt Verkeer van het Basisteam Brunssum-Landgraaf- ter zake overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op 26 augustus 2024 instemmend geadviseerd.

Besluiten

  • 1.

    door het plaatsen van de borden A1-30zb en A2-30ze, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, de maximumsnelheid te beperken tot 30km/h en het Bospad onderdeel te laten zijn van de bestaande 30km-zone in Nieuwenhagerheide;

  • 2.

    te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede in overeenstemming zijn;

  • 3.

    een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening met tekeningnummer SM-2024-08-08 d.d. 8 augustus 2024.

Situatietekening

 

 

Landgraaf, 17 oktober 2024

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders van Landgraaf,

 

senior medewerker mobiliteit en infra

Bekendmaking

De bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in het gemeenteblad.

Inzage

Het onderhavige besluit wordt voor belanghebbenden ter inzage gelegd gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatie in het gemeenteblad, tijdens de openingstijden, bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Landgraaf.

Beroep

U kunt op grond van de Algemene wet bestuursrecht beroep indienen tegen dit besluit. Stuur binnen zes weken na datum van de publicatie van het besluit een brief naar de rechtbank Limburg, postbus 950, 6040 AZ Roermond of via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

U moet de brief ondertekenen. In de brief moeten de volgende gegevens staan:

- uw naam en adres;

- de datum van uw beroep;

- de omschrijving van het besluit, waartegen u beroep instelt;

- de redenen van uw beroep.

 

Indien het mogelijk is, dient u een kopie van het besluit waartegen u beroep instelt, bij te voegen.

Is de situatie zo dringend dat u niet kunt wachten op de uitspraak op uw beroepschrift? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter van de rechtbank een voorlopige voorziening vragen. Dit verzoek dient u in bij de rechtbank op bovengenoemd postadres of digitaal via de genoemde website.

Voor het digitaal indienen van een beroepschrift of het vragen van een voorlopige voorziening, moet u beschikken over DigiD.

Datum effectuering

Het besluit zal na bekendmaking worden uitgevoerd.

Naar boven