Gemeenteblad van Reusel-De Mierden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reusel-De Mierden | Gemeenteblad 2024, 442260 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reusel-De Mierden | Gemeenteblad 2024, 442260 | beleidsregel |
Beleidsregel Bibob 2024 Reusel-De Mierden
Het doel van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (hierna: Wet Bibob) is het waarborgen van de integriteit van het bestuursorgaan en het voorkomen van onbewust faciliteren van criminele activiteiten.
Op basis van de uitkomsten van dit Bibob-onderzoek kunnen bijvoorbeeld vergunningen of subsidies worden geweigerd of ingetrokken of kan de gemeente besluiten geen opdracht te verlenen aan een partij of geen vastgoedtransactie aan te gaan.
De Wet Bibob geeft de gemeente Reusel-De Mierden eigen beleidsruimte bij de besluitvorming omtrent het toepassen van de uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden.
Uitgaande van bovengenoemd doel zijn hieronder de beleidsuitgangspunten geformuleerd van gevallen waarin een Bibob-onderzoek wordt uitgevoerd.
De burgemeester en het college van burgmeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
Overwegende dat de gemeente Reusel-De Mierden alleen zaken wil doen met integere partijen;
Gelet op het bepaalde in de Wet Bibob, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht,
alsook de relevante bepalingen in de Alcoholwet, de Omgevingswet, de Huisvestingswet en Huisvestingsverordening, de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Reusel-De Mierden de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de gemeentelijke Horecaverordening(en) en Subsidieverordening(en), de Wet op de Kansspelen, de Aanbestedingswet 2012 en het Burgerlijk Wetboek.
Hoofdstuk 2 APV en bijzondere wetten
Artikel 2.1 Bibob-onderzoek bij een aanvraag voor een vergunning
Een Bibob-onderzoek zal plaatsvinden bij een aanvraag voor een:
Evenementenvergunning: In het geval van een aanvraag als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor zover het organiseren van evenementen voor een vechtsportgala’s met betrekking tot vecht- dan wel zelfverdedigingsporten in al hun varianten. Voor andere evenementen zoals bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke verordening blijft de toepassing van de Bibob-onderzoek beperkt tot de bij afzonderlijk besluit van de burgemeester aangewezen evenementenvergunningen.
Wanneer sprake is van een de zogenaamde paracommerciële rechtspersoon als bedoeld in artikel 1 van de Alcoholwet (waaronder stichting en verenigingen op het gebied van sport- en welzijn), waarvan de horeca-inrichting in eigen beheer van de rechtspersoon is en niet is verpacht aan derde, vindt in beginsel geen Bibob-onderzoek plaats;
Hoofdstuk 3 Omgevingswet bouwactiviteit en omgevingsplanactiviteit
Artikel 3.1 Bibob-onderzoek bij aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit en omgevingsplanactiviteit
Een Bibob-onderzoek zal plaatsvinden bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit (artikel 5.1 lid 2 onder a van de Omgevingswet) of een aanvraag voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit (artikel 5.1 lid 1 onder a van de Omgevingswet) als zij vallen onder één van de onderstaande gevallen:
Risico-categorieën: Er is sprake van een aanvraag omgevingsvergunning bouwactiviteit of een aanvraag voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën zoals aangegeven in bijlage 1 van deze Beleidsregel en met een bruto vloeroppervlakte gelijk aan of tussen het volgende aantal m2 per gebruiksfunctie:
Risicogebied: Er is sprake van een aanvraag omgevingsvergunning bouwactiviteit of een aanvraag voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit waarbij het een locatie betreft die gelegen is in een door het college respectievelijk de burgemeester bij afzonderlijk besluit aangewezen risicogebied zoals bepaald in bijlage 2 van deze Beleidsregel en met een bruto vloeroppervlakte gelijk aan of tussen het aantal m2 per gebruiksfunctie zoals opgenomen in artikel 3.1 onder ‘b Risico-categorieën’ van deze Beleidsregel.
Artikel 3.2 Bibob-onderzoek bij bijzondere gevallen
Een Bibob-onderzoek kan plaatsvinden bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit (artikel 5.1 lid 2 onder a van de Omgevingswet) of een aanvraag voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit (artikel 5.1 lid 1 onder a van de Omgevingswet) als zij vallen onder één van de onderstaande gevallen:
Cumulatie: Indien sprake is van een 4e aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit of voor een omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit in het tijdsvlak van twee jaar van dezelfde aanvrager en/of betrokkene, indien de aanvraag een bruto vloeroppervlakte heeft met meer dan het volgende aantal m2 per gebruiksfunctie:
illegaal gestarte bouwactiviteiten: In het geval reeds is begonnen met de realisatie van een vergunningplichtig bouwwerk, zonder dat daarvoor de vereiste vergunning is aangevraagd en met een bruto vloeroppervlakte gelijk aan of tussen het aantal m2 per gebruiksfunctie zoals opgenomen in artikel 3.1 onder ‘b Risico-categorieën’ van deze Beleidsregel.
Hoofdstuk 4 Omgevingsactiviteit Milieu
Artikel 4.1 Bibob-onderzoek bij een aanvraag voor een milieubelastende activiteit (MBA)
Een Bibob-onderzoek zal plaatsvinden bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning milieubelastende activiteit (artikelen 5.1, lid 2, sub b Omgevingswet) waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën genoemd in bijlage 1 en/of vallen binnen een in bijlage 2 genoemd risicogebied.
Hoofdstuk 5 Bibob-onderzoek bij reeds verleende vergunningen
Artikel 5.1 Bibob-onderzoek bij verleende vergunningen
Een Bibob-onderzoek zal plaatsvinden bij alle verleende vergunningen waarop deze Beleidsregel van toepassing is, indien:
Artikel 5.2 Risicogebieden en – categorieën bij verleende beschikkingen
Een Bibob-onderzoek kan plaatsvinden bij een verleende beschikking indien
de verstrekte beschikking betrekking heeft op een activiteit en/of gelegen is in een concreet bepaald gebied, dat op basis van een daartoe genomen besluit van het bevoegd gezag van de gemeente Reusel-De Mierden na de verstrekking van de beschikking, in Bijlage 1 is aangewezen als een risicocategorie en/of valt binnen een in Bijlage 2 genoemd risicogebied.
Artikel 6.1 Toepassingsbereik bij subsidies
Een Bibob-onderzoek kan plaatsvinden met betrekking tot een aanvraag om een subsidie dan wel een reeds verleende subsidie zoals bedoeld in de algemene subsidieverordening en overige subsidieregelingen, waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën genoemd in bijlage 1.
Hoofdstuk 7 Privaatrechtelijke transacties
Artikel 7.2 Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten
In (aanbestedings-) documenten wordt opgenomen dat inschrijvende partijen er rekening mee moeten houden dat de gemeente, alvorens tot definitieve gunning wordt overgegaan, een Bibob onderzoek kan starten, dan wel advies kan inwinnen als bedoeld in artikel 9 lid 2 van de Wet Bibob. Dit onderzoek kan zich ook richten op eventuele onderaannemers.
In de overeenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen op basis waarvan kan worden overgegaan tot uitsluiting van de inschrijvende partij indien zich een van de situaties zoals bedoeld in artikel 9 lid 1 van de Wet Bibob zich voordoet dan wel een situatie zoals bedoeld in artikel 9.3 van deze Beleidsregel.
Hoofdstuk 8 Algemene uitzonderingen
Artikel 8.1 Aanvullende grondslagen voor uitvoeren van een bibob-onderzoek
In dit beleidsstuk staan een aantal gevallen genoemd waarin de gemeente een Bibob-onderzoek kan laten plaatsvinden, dan wel in beginsel geen Bibob-onderzoek zal laten plaatsvinden. Echter, de gemeente kan toch overgaan tot het starten van een Bibob-onderzoek indien:
Hoofdstuk 9 Weigeren volledig invullen Bibob-vragenformulieren
Artikel 9.1 Buiten behandeling stellen aanvraag om beschikking
Bij een weigering om het Bibob-vragenformulier (inclusief de gevraagde bescheiden) als bedoeld in artikel 7a, vijfde lid van de Wet Bibob volledig ingevuld te retourneren, zullen bij aanvragen om een beschikking de daartoe gestelde regels van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) worden toegepast. Bij volharding zal de gevraagde beschikking buiten behandeling worden gesteld ingevolge artikel 4:5 van de Awb.
Artikel 9.2 Verleende beschikkingen
Bij verleende beschikkingen zal een weigering om het Bibob-vragenformulier (inclusief gevraagde bescheiden) volledig ingevuld te retourneren, op grond van artikel 4 lid 1 van de Wet Bibob worden beschouwd als een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob. De verstrekte vergunning kan als gevolg daarvan worden ingetrokken.
Artikel 9.3 Vastgoed en overheidsopdrachten
Indien er sprake is van een vastgoedtransactie of een overheidsopdracht zal de weigering van betrokkene om het Bibob-vragenformulier (inclusief de gevraagde bescheiden) als bedoeld in artikel 7a, vijfde lid van de Wet Bibob niet of niet volledig ingevuld te retourneren dan wel de weigering om ingevolge artikel 12 lid 3 van de Wet Bibob aanvullende gegevens te verstrekken aan het Landelijk Bureau Bibob, leiden tot het niet sluiten van de vastgoedovereenkomst of het niet gunnen van de overheidsopdracht.
Hoofdstuk 10 Inwerkingtreding en citeertitel
Deze beleidsregel is vastgesteld door de burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders op 8 oktober 2024 en treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Per deze datum wordt de “Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur 2016” van 14 maart 2016 ingetrokken.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van de gemeente Reusel-De Mierden in de vergadering van 8 oktober 2024.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden,
Gemeentesecretaris,
Jean-Paul Ruyters
Burgemeester,
Annemieke van de Ven
De burgemeester van de gemeente Reusel-De Mierden,
Burgemeester,
Annemieke van de Ven
* De opsomming van risicocategorieën in bijlage 1 is niet limitatief. De lijst van risicocategorieën is een dynamische lijst en kan tussentijds door het college worden aangepast zonder nieuwe vaststelling van de beleidsregel. Deze aanpassing wordt kenbaar gemaakt door publicatie.
Het bevoegd gezag van de gemeente Reusel-De Mierden kan bepaalde gebieden aanwijzen waarbij het wenselijk is dat in dat gebied een eigen onderzoek wordt gestart indien sprake is van een aanvraag om een beschikking (of een verleende vergunning) of een vastgoedtransactie wordt aangegaan of een overheidsopdracht wordt gegund.
Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij nieuw te ontwikkelen bedrijventerreinen, revitalisatie van gebieden, bepaalde gebieden waar sprake is van (vermoedens van) ondermijnende activiteiten, en dergelijke.
Het bevoegd gezag van de gemeente Reusel-De Mierden heeft geen risico-gebieden aangewezen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-442260.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.