Gemeenteblad van Hoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoorn | Gemeenteblad 2024, 441947 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoorn | Gemeenteblad 2024, 441947 | beleidsregel |
Informatiebeveiligingsbeleid reisdocumenten
De wetgever stelt in de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling eisen aan de beveiliging van de uitvoeringsprocessen voor de reisdocumenten. De burgemeester moet voor wat betreft de beveiliging van het reisdocumentenproces jaarlijks aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties rapporteren in hoeverre de organisatie aan deze eisen voldoet.
Het informatiebeveiligingsplan reisdocumenten beschrijft op tactisch niveau de maatregelen voor de afgifteprocessen van de reisdocumenten. Het informatiebeveiligingsplan reisdocumenten is een aanvulling op het strategisch informatiebeveiligingsbeleid en het digitaal toegangsbeleid van de gemeente Hoorn. De wettelijke kaders zijn als uitgangspunt gebruikt in dit beleid.
Dit beveiligingsbeleid is gebaseerd op wet- en regelgeving zoals de paspoortwet en paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN). De eisen aan de opslag, uitgifte en administratie van reisdocumenten zijn neergelegd in hoofdstuk XII van de PUN. Daarnaast moet rekening gehouden worden met de circulaire verbeterimpuls identiteitsvaststelling en de circulaire ex artikel 24, onder b, Paspoortwet betreffende signaleringsprocedure vermoeden misbruik reisdocumenten en de circulaire bezorgproces reisdocumenten.
Het informatiebeveiligingsplan dienstverlening wordt jaarlijks geëvalueerd en waar nodig geactualiseerd.
Direct bij de ontvangst en in het bijzijn van de bezorger wordt gecontroleerd of het doosje-/de doosjes met gepersonaliseerde reisdocumenten onbeschadigd zijn en de verzegeling intact is. Als er afwijkingen zijn bij de levering, bijvoorbeeld de verpakking is beschadigd of de inhoud stemt niet overeen met de levering die tevoren is aangekondigd, dan moet dit worden vastgelegd in een proces-verbaal.
De medewerker tekent voor ontvangst van de persoonsgebonden identificatiekaart en bijbehorende pincode. Deze pincode wijzigt de medewerker direct na ontvangst. De autorisatiebevoegde ziet toe op naleving hiervan. De persoonsgebonden identificatiekaarten en pincodes mogen nooit uitgeleend of bekend gemaakt worden aan anderen.
Van de in de reisdocumentenmodule en de in het reisdocumentenstation opgeslagen gegevens wordt dagelijks een reservekopie gemaakt. Er wordt gebruik gemaakt van de door de Minister van BZK verstrekte back-up tapes. Per reisdocumentenstation worden 5 tapes verstrekt. Na het maken van de reservekopie wordt gecontroleerd of deze is geslaagd.
Bij brand of verwoesting van een uitgiftelocatie kan het RAAS verloren gaan of onbruikbaar worden. Daarom moeten de twee oudste reservekopieën worden bewaard op de locatie van het RAAS, de drie meest recente reservekopieën moeten op een andere locatie worden bewaard in een inbraak werende en brandveilige ruimte.
Volgens de PUN moet de volgende functiescheiding worden toegepast:
Tussen de processen verstrekken, beheren en uitreiken, daarom zijn altijd 3 of meer personen betrokken om fraude te voorkomen en de medewerkers te beschermen tegen dwang of chantage. Als er geen functiescheiding kan worden toegepast wordt dit gemeld bij de beveiligingsfunctionaris en hiervan wordt een administratie bijgehouden.
Het reisdocument wordt niet terug gegeven als het van rechtswege is vervallen op grond van artikel 47, eerste lid, onder a, b, c, g, h of i, van de paspoortwet van rechtswege is vervallen, op grond van 54, eerste lid, onder b, c en e, van de paspoortwet is ingehouden, op grond van artikel 97, tweede lid, of artikel 98, eerste of tweede lid van de PUN van toepassing is;
Medewerkers zijn op de hoogte van wet- en regelgeving, procedures en werkbeschrijvingen over de volgende onderwerpen en passen deze toe op:
3 Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden
Verantwoordelijkheden burgemeester
In formele zin is de burgemeester verantwoordelijk voor de uitvoeringsprocessen van de reisdocumenten, ondanks het feit dat verschillende onderdelen van de processen zijn gedelegeerd.
Verantwoordelijkheden college van burgemeester en wethouders
Het College van B&W is verantwoordelijk voor de gemeente brede informatiebeveiliging.
Verantwoordelijkheden van de teammanager dienstverlening
De teammanager is verantwoordelijk voor het naleven van de maatregelen die in de PUN worden beschreven. Bij niet naleven van de maatregelen neemt hij/zij passende maatregelen. De teammanager zorgt voor bewustwording bij de medewerkers, deze worden periodiek geïnformeerd over de risico’s van misbruik en ontvreemding.
Verantwoordelijkheden van de beveiligingsfunctionaris
Volgens artikel 93 van de PUN 2001 moet er een beveiligingsfunctionaris door de Burgemeester worden aangewezen. De Beveiligingsfunctionaris is rechtstreeks verantwoording verschuldigd aan de Burgemeester waar het gaat om zijn beveiligingstaken. Hij is onafhankelijk van de taken en werkprocessen binnen het team Dienstverlening en heeft voldoende mogelijkheden om zijn taken goed te kunnen vervullen.
De beveiligingsfunctionaris is verantwoordelijk voor:
Van de aanwijzing of de vervanging van de Beveiligingsfunctionaris moet melding worden gedaan aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RVIG).
Verantwoordelijkheden Lokaal beheerder
De lokaal beheerder is verantwoordelijk voor de juiste technische werking en inrichting van het reisdocumenten aanvraag en archiefstation (RAAS), het onderhoud van de apparatuur en de juiste verwerking van de back-up. Daarnaast meldt de lokaal beheerder technische storingen rechtstreeks bij de helpdesk van de producent.
Verantwoordelijkheden Informatiebeheerder
De informatiebeheerder is verantwoordelijk voor de uitvoering van de zelfevaluatie reisdocumenten en geeft gevraagd en ongevraagd advies over de procedures in het reisdocumentenproces.
Verantwoordelijkheden van de Autorisatie Bevoegde Reisdocumenten
De ABR legt rechtstreeks verantwoording af aan de burgemeester. Dit is opgenomen in artikel 79 van de PUN 2001. Van de aanwijzing of vervanging van een ABR wordt direct melding gedaan aan de leverancier en aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RVIG). Er zijn tenminste twee ambtenaren aangewezen als autorisatiebevoegde.
De Autorisatie Bevoegde Reisdocumenten (ABR) is verantwoordelijk voor:
4 Zelfevaluatie reisdocumenten
Gemeenten voeren eenmaal per jaar een onderzoek uit naar de juiste uitvoering van de processen rond de afgifte van reisdocumenten. Hiervoor worden de vragenlijst in de Kwaliteitsmonitor van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens gebruikt en de vragenlijst uit de ENSIA applicatie gebruikt.
De managementrapportage die de Kwaliteitsmonitor genereert na het definitief invullen van de vragenlijst, moet (eventueel aangevuld met de bevindingen van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en voorzien van een actieplan van de gemeente) ter kennis worden gebracht aan de het college van B&W. Het bestuursorgaan, de burgemeester, ondertekent de rapportage en stuurt deze tijdig naar de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.
De uitslagen van deze zelfevaluaties worden door de burgemeester (voor de reisdocumenten) naar de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) gezonden en openbaar gemaakt via de webapplicatie Kwaliteitsmonitor. Die kwaliteitsmonitor is er ook voor de controle op de inhoudelijke kwaliteit van de gegevens.
De minister kan een nader onderzoek uitvoeren om de bevindingen te verifiëren.
Bij dit informatiebeveiligingsbeleid horen procedures die zijn gebaseerd op wet- en regelgeving en zorgen voor een uniforme werkwijze. De volgende procedures maken deel uit van het Informatiebeveiligingsbeleid reisdocumenten:
6 Vaststelling, intrekking en inwerkingtreding
De burgemeester stelt dit Informatiebeveiligingsbeleid reisdocumenten vast met als doel:
Met het vaststellen van dit beleid wordt het Informatiebeveiligingsplan Dienstverlening ingetrokken.
Dit beleid treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekenmaking.
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: ‘Informatiebeveiligingsbeleid reisdocumenten’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-441947.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.