Aanwijzingsbesluit instellen zone betaald parkeren Geiserlaan e.o. te Zeist

INLEIDING

 

Gelet op artikel 2 van de Parkeerverordening 2023 en artikel 3 van de Verordening parkeerbelastingen Zeist 2024 van de gemeente Zeist heeft het College van Burgemeester en Wethouders onderzoek laten doen naar het instellen van betaald parkeren op de navolgende wegen in de omgeving van de Geiserlaan. Het betreft de volgende wegen of delen van wegen:

  • -

    Bergweg tussen Dalweg en Jacob van Lenneplaan, Berkenlaan, Bothalaan, De La Reylaan, Geiserlaan vanaf no.77 in noordoostelijke richting, Kritzingerlaan tussen Dalweg en Bothalaan, Minckelerslaan en Scheeperslaan. Hierna samengevat te noemen: Geiserlaan e.o.;

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

 

Motivering

In de ‘Parkeerbeleidsnota Zeist 2024-2028’ heeft de gemeenteraad gekozen voor een nieuwe aanpak om te komen tot onderzoeken of betaald parkeren moet worden ingesteld in een straat of buurt, namelijk het werken met adviespanels. Als gevolg van dat besluit is gekozen om aan de slag te gaan met een adviespanel om de invoering van betaald parkeren te onderzoeken op de Geiserlaan en omgeving. In de Geiserlaan e.o. hebben bewoners te maken met een hoge parkeerdruk. Dat wordt vooral veroorzaakt door parkeerders die geen directe bestemming in de wijk hebben. Dit gebeurt met name in de straten die vlak bij het centrum liggen en waar vrij geparkeerd kan worden. Daarom zijn er weinig parkeerplaatsen beschikbaar voor bewoners en hun bezoek. Bewoners uit de wijk rondom de Geiserlaan hebben de gemeente gevraagd daar verandering in te brengen. Rondom de Geiserlaan e.o. is dit onderzoek gestart. De mogelijke invoering van betaald parkeren op de Geiserlaan e.o. heeft gevolgen voor de omliggende straten. Daarom is een breder onderzoeksgebied gekozen zodat vanuit een integrale blik een afweging gemaakt kan worden over het al dan niet invoeren van betaald parkeren in/rondom de Geiserlaan.

 

De gemeente heeft, door een adviespanel te formeren en samen te onderzoeken of er betaald parkeren moet komen, gehoor gegeven aan het verzoek van bewoners van de Geiserlaan en omgeving. Betaald parkeren zorgt er namelijk voor dat automobilisten die niet in de wijk wonen er veel minder parkeren. Bewoners en hun bezoek kunnen daardoor makkelijker in de buurt van hun woning parkeren. In de huidige situatie is geen parkeerregulering van kracht in de Geiserlaan e.o. De ervaren parkeeroverlast wordt voornamelijk veroorzaakt door parkeerders die geen directe bestemming in de wijk hebben, bijvoorbeeld personeel en bezoekers van winkels en horeca uit het centrum, werkbussen en bewoners en bezoekers uit omliggende wijken. Dit terwijl de parkeerterreinen en -garages in het centrum voldoende vrije parkeerplaatsen hebben. Als enkel gereguleerd parkeren ingevoerd wordt op de Geiserlaan e.o. bestaat de kans dat de parkeerdruk in de direct omliggende straten verder toeneemt. Het probleem verplaatst zich dan (waterbedeffect). Te veel auto’s in de wijk betekent ‘volle straten’, veel zoekverkeer naar een gratis parkeerplaats en verkeerd geparkeerde auto’s. Ook zijn er dan te weinig parkeerplaatsen beschikbaar voor bewoners en hun bezoek.

 

Het adviespanel is tot consensus gekomen om betaald parkeren in te voeren in het onderzoeksgebied, met uitzondering van de Dalweg. Binnen het adviespanel zijn er deelnemers die liever hadden gezien dat er géén betaald parkeren in hun straat zou komen. Uiteindelijk is de conclusie van het adviespanel toch dat er nu betaald parkeren in een groter gebied moet komen. Enerzijds om de huidige parkeeroverlast rondom de Geiserlaan op te lossen en anderzijds om te voorkomen dat de overlast zich verplaatst naar de andere straten en het daar nog drukker wordt. De essentie van het door het panel uitgebrachte advies is:

Betaald parkeren wordt ingevoerd op de Geiserlaan, Bergweg (tussen Jacob van Lenneplaan en Dalweg), Berkenlaan, Bothalaan, De la Reylaan, Kritzingerlaan, Minckelerslaan en Scheeperslaan. Op deze locaties mag straks alleen geparkeerd worden met een parkeervergunning of na aanschaf van een dagkaart. Op de Dalweg wordt geen betaald parkeren ingevoerd”.

 

Een belangrijke vraag van het adviespanel was of betaald parkeren daadwerkelijk meer ruimte gaat opleveren voor de bewoners en hun bezoek. Op het parkeerterrein op de Geiserlaan heeft de gemeente een herkomstanalyse laten uitvoeren. Een groot deel van de geparkeerde auto’s komt niet uit de directe omgeving of zelfs niet uit Zeist. Dit zal in meer of mindere mate ook gelden voor de overige straten in het onderzoeksgebied. Deze auto’s zullen in de nieuwe situatie niet meer parkeren in dit gebied, omdat zij niet in aanmerking komen voor een parkeervergunning en een dagkaart naar verwachting te duur vinden. Zij zullen elders parkeren, bijvoorbeeld op de (betaald) parkeerterreinen in het centrum of in één van de parkeergarages. Daar is voldoende ruimte beschikbaar en de loopafstanden tot het centrum zijn korter.

 

Gezien bovenstaande overwegingen kiest het college voor de invoering van betaald parkeren op de Geiserlaan e.o. Op deze wegen kan zowel geparkeerd worden met parkeervergunningen als tegen betaling van een dagtarief.

 

Binnen de volgende kaders worden de betaald parkeren zones vastgesteld:

 

  • Logische gebiedsgrenzen zijn noodzakelijk. Er moet sprake zijn van een aaneengesloten gebied, dat grenst aan het huidige gebied met betaald parkeren;

  • Bij de uitbreiding van betaald parkeren worden de straten in het gebied Geiserlaan e.o. onderdeel van het nieuwe rayon 3;

  • De tijden voor betaald parkeren worden zoals deze er nu ook al zijn: van maandag t/m zaterdag tussen 9:00 en 19:00; op vrijdag tot 21:00 uur;

  • De tarieven van parkeervergunningen, bezoekersregeling en betaald parkeren zijn conform het reeds bestaande gebied met betaald parkeren;

  • Eenduidigheid en herkenbaarheid is cruciaal. Er wordt zoveel als mogelijk één parkeerregime gehanteerd, met zo min mogelijk uitzonderingen.

Evaluatie

 

Circa 12 maanden na invoering volgt een evaluatie. Hoe de parkeerdruk zich heeft ontwikkeld is in de praktijk vaak het belangrijkste aspect dat gemonitord dient te worden. De parkeermeting vooraf aan de invoering van maatregelen vormt hierbij de zogenaamde 0-meting. Dit vormt het vertrek- en referentiepunt voor de evaluatie na circa 12 maanden. Mocht de evaluatie hier aanleiding voor geven dan volgt een voorstel om bij te sturen.

 

BESLUITEN

Op grond van voorgaande overwegingen besluit het college van burgemeester en wethouders om per 1 februari 2025:

 

  • 1.

    op basis van artikel 2 van de Parkeerverordening 2023 en artikel 3 van de Verordening parkeerbelastingen Zeist 2024 de volgende wegen aan te wijzen waar tegen betaling van belasting geparkeerd mag worden:

    • -

      Bergweg tussen Dalweg en Jacob van Lenneplaan, Berkenlaan, Bothalaan, De La Reylaan, Geiserlaan vanaf no.77 in noordoostelijke richting, Kritzingerlaan tussen Dalweg en Bothalaan, Minckelerslaan en Scheeperslaan;

  • 2.

    de hiervoor benoemde belasting van kracht te verklaren van maandag t/m zaterdag tussen 9:00 en 19:00; op vrijdag tot 21:00 uur;

  • 3.

    één en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.

Situatieschets

 

Aldus vastgesteld op 8 oktober 2024 te Zeist

De burgemeester en de secretaris van de gemeente Zeist,

de burgemeester

de gemeentesecretaris

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking zodra de maatregel is geplaatst.

 

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en op www.zeist.nl. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis. En is het besluit inclusief tekening digitaal in te zien via de website https://www.zeist.nl/projecten/projectenoverzicht/onderzoek-betaald-parkeren.

 

Bezwaarmogelijkheid

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

 

  • de naam, het adres en de handtekening van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn. Ook is het mogelijk het bezwaarschrift digitaal in te dienen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de gemeente Zeist https://www.zeist.nl/gemeente-bestuur-en-organisatie/wet-en-regelgeving/zienswijze-bezwaar-of-beroep

 

Voorlopige voorziening

Daarnaast kunt u na het indienen van het bezwaarschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.

 

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven