Aanwijzingsbesluit instellen zone betaald parkeren Prins Hendriklaan e.o. te Zeist

INLEIDING

 

Gelet op artikel 2 van de Parkeerverordening 2023 en artikel 3 van de Verordening parkeerbelastingen Zeist 2024 van de gemeente Zeist heeft het College van Burgemeester en Wethouders onderzoek laten doen naar het instellen van betaald parkeren op de navolgende wegen in de omgeving van de Prins Hendriklaan. Het betreft de volgende wegen of delen van wegen:

  • -

    Prins Hendriklaan, Woudenbergseweg (tot de kruising met het Laantje zonder Eind), Pauw van Wieldrechtlaan, Wilhelminalaan, Wilhelminaparkflat, Parklaan, Boslaan, Boschlust, Stationslaan, Krullelaan, Huydecoperweg, Laan van Beek en Royen, Laantje zonder Eind. Hierna samengevat te noemen: Prins Hendriklaan e.o.;

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

 

Motivering

In de ‘Parkeerbeleidsnota Zeist 2024-2028’ heeft de gemeenteraad gekozen voor een nieuwe aanpak om te komen tot onderzoeken of betaald parkeren moet worden ingesteld in een straat of buurt, namelijk het werken met adviespanels. Als gevolg van dat besluit is gekozen om aan de slag te gaan met een adviespanel om de invoering van betaald parkeren te onderzoeken op de Prins Hendriklaan en omgeving. In de Prins Hendriklaan e.o. hebben bewoners te maken met een hoge parkeerdruk. Dat wordt vooral veroorzaakt door parkeerders die geen directe bestemming in de wijk hebben. Dit gebeurt met name in de straten die vlak bij het centrum liggen en waar vrij geparkeerd kan worden. Daarom zijn er weinig parkeerplaatsen beschikbaar voor bewoners en hun bezoek. Bewoners uit de wijk rondom de Prins Hendriklaan hebben de gemeente gevraagd daar verandering in te brengen. Rondom de Prins Hendriklaan e.o. is dit onderzoek gestart. De mogelijke invoering van betaald parkeren op de Prins Hendriklaan e.o. heeft gevolgen voor de omliggende straten. Daarom is een breder onderzoeksgebied gekozen zodat vanuit een integrale blik een afweging gemaakt kan worden over het al dan niet invoeren van betaald parkeren in/rondom de Prins Hendriklaan.

 

De gemeente heeft, door een adviespanel te formeren en samen te onderzoeken of er betaald parkeren moet komen, gehoor gegeven aan het verzoek van bewoners van de Prins Hendriklaan en omgeving. Betaald parkeren zorgt er namelijk voor dat automobilisten die niet in de wijk wonen er veel minder parkeren. Bewoners en hun bezoek kunnen daardoor makkelijker in de buurt van hun woning parkeren. In de huidige situatie is geen parkeerregulering van kracht in de Prins Hendriklaan e.o. De ervaren parkeeroverlast wordt voornamelijk veroorzaakt door parkeerders die geen directe bestemming in de wijk hebben, bijvoorbeeld personeel en bezoekers van winkels en horeca uit het centrum, werkbussen en bewoners en bezoekers uit omliggende wijken. Dit terwijl de parkeerterreinen en -garages in het centrum voldoende vrije parkeerplaatsen hebben. In de buurt Prins Hendriklaan e.o. is daarnaast een aantal bedrijven, instellingen en voorzieningen gevestigd, zoals een tandartspraktijk, een zorginstelling, een kindertherapeuticum, een basisschool en enkele kerken. Voor hun bereikbaarheid is het belangrijk dat parkeerders ook voor korte tijd kunnen parkeren, zonder direct te moeten betalen voor een dagkaart. Als enkel gereguleerd parkeren ingevoerd wordt op de Prins Hendriklaan bestaat de kans dat de parkeerdruk in de direct omliggende straten verder toeneemt. Het probleem verplaatst zich dan (waterbedeffect). Te veel auto’s in de wijk betekent ‘volle straten’, veel zoekverkeer naar een gratis parkeerplaats en verkeerd geparkeerde auto’s. Ook zijn er te weinig parkeerplaatsen beschikbaar voor bewoners en hun bezoek.

 

Het adviespanel Prins Hendriklaan e.o. heeft geen consensus bereikt over de invoering van betaald parkeren. De bewoners van de Prins Hendriklaan zien graag dat betaald parkeren wordt ingevoerd in hun straat, maar in de straten rondom de Prins Hendriklaan is er in zijn algemeenheid geen behoefte aan betaald parkeren. Een beperkt aantal straten staat er neutraal in. Algehele lijn in het adviespanel is dat als er betaald parkeren wordt ingevoerd, dit ook in een groter gebied ‘moet’ gebeuren. Dit om verplaatsing van de parkeeroverlast door het waterbedeffect zoveel mogelijk te voorkomen. Concluderend laat het adviespanel de definitieve keuze over de invoering van betaald parkeren aan het college van burgemeester en wethouders.

 

Alles overwegende kiest het college ervoor om wel betaald parkeren in te voeren op de Prins Hendriklaan en omgeving. Een belangrijke vraag van het adviespanel en een belangrijk aspect in de keuze om betaald parkeren in te voeren, is daarbij de afweging of betaald parkeren daadwerkelijk meer ruimte oplevert voor de bewoners en hun bezoek. Op de Prins Hendriklaan (163 parkeerplekken) is daarom een herkomstanalyse uitgevoerd. Een groot deel van de geparkeerde auto’s komt niet uit de directe omgeving of zelfs niet uit Zeist. Dit zal in meer of mindere mate ook gelden voor de overige straten in het onderzoeksgebied. Deze auto’s zullen in een situatie met betaald parkeren niet meer parkeren in dit gebied. Zij zullen elders parkeren, bijvoorbeeld op de (betaald) parkeerterreinen in het centrum of in één van de parkeergarages. Daar is voldoende ruimte beschikbaar en de loopafstanden tot het centrum zijn korter.

 

Gezien bovenstaande overwegingen kiest het college dus voor de invoering van betaald parkeren op de Prins Hendriklaan e.o. Dit betaald parkeren wordt ingevoerd op de Prins Hendriklaan, Woudenbergseweg (tot de kruising met het Laantje zonder Eind), Pauw van Wieldrechtlaan, Wilhelminalaan, Wilhelminaparkflat, Parklaan, Boslaan, Boschlust, Stationslaan, Krullelaan, Huydecoperweg, Laan van Beek en Royen, Laantje zonder Eind. Op deze locaties mag straks alleen geparkeerd worden met een parkeervergunning of na aanschaf van een dagkaart, met uitzondering van de Prins Hendriklaan. Zoals genoemd zijn op de Prins Hendriklaan en in de omliggende straten bedrijven en instellingen aanwezig die afhankelijk zijn van bezoek. Op deze weg kan dan ook geparkeerd worden tegen betaling van een uurtarief, waardoor bezoekers niet direct een dagkaart moeten kopen.

 

Binnen de volgende kaders worden de betaald parkeren zones vastgesteld:

 

  • Logische gebiedsgrenzen zijn noodzakelijk. Er moet sprake zijn van een aaneengesloten gebied, dat grenst aan het huidige gebied met betaald parkeren;

  • Bij de uitbreiding van betaald parkeren worden de straten in het gebied Prins Hendriklaan e.o. onderdeel van het nieuwe rayon 4;

  • De tijden voor betaald parkeren worden zoals deze er nu ook al zijn: van maandag t/m zaterdag tussen 9:00 en 19:00; op vrijdag tot 21:00 uur;

  • De tarieven van parkeervergunningen, bezoekersregeling en betaald parkeren zijn conform het reeds bestaande gebied met betaald parkeren;

  • Eenduidigheid en herkenbaarheid is cruciaal. Er wordt zoveel als mogelijk één parkeerregime gehanteerd, met zo min mogelijk uitzonderingen.

Evaluatie

 

Circa 12 maanden na invoering volgt een evaluatie. Hoe de parkeerdruk zich heeft ontwikkeld is in de praktijk vaak het belangrijkste aspect dat gemonitord dient te worden. De parkeermeting vooraf aan de invoering van maatregelen vormt hierbij de zogenaamde 0-meting. Dit vormt het vertrek- en referentiepunt voor de evaluatie na circa 12 maanden. Mocht de evaluatie hier aanleiding voor geven dan volgt een voorstel om bij te sturen.

 

BESLUITEN

Op grond van voorgaande overwegingen besluit het college van burgemeester en wethouders om per 1 februari 2025:

 

  • 1.

    Op basis van artikel 2 van de Parkeerverordening 2023 en artikel 3 van de Verordening parkeerbelastingen Zeist 2024 de volgende wegen aan te wijzen waar tegen betaling van belasting geparkeerd mag worden:

    • -

      Prins Hendriklaan, Woudenbergseweg (tot de kruising met het Laantje zonder Eind), Pauw van Wieldrechtlaan, Wilhelminalaan, Wilhelminaparkflat, Parklaan, Boslaan, Boschlust, Stationslaan, Krullelaan, Huydecoperweg, Laan van Beek en Royen, Laantje zonder Eind;

  • 2.

    de hiervoor benoemde belasting van kracht te verklaren van maandag t/m zaterdag tussen 9:00 en 19:00; op vrijdag tot 21:00 uur;

  • 3.

    één en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.

Situatieschets

 

Aldus vastgesteld op 8 oktober te Zeist

De burgemeester en de secretaris van de gemeente Zeist,

de burgemeester

de gemeentesecretaris

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking zodra de maatregel is geplaatst.

 

Communicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en op www.zeist.nl. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis. Bovendien is het besluit inclusief tekenign digitaal in te zien via de website https://www.zeist.nl/projecten/projectenoverzicht/onderzoek-betaald-parkeren.

 

Bezwaarmogelijkheid

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

 

  • de naam, het adres en de handtekening van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn. Ook is het mogelijk het bezwaarschrift digitaal in te dienen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de gemeente Zeist https://www.zeist.nl/gemeente-bestuur-en-organisatie/wet-en-regelgeving/zienswijze-bezwaar-of-beroep.

 

Voorlopige voorziening

Daarnaast kunt u na het indienen van het bezwaarschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.

 

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven