Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;
Gelet op:
artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
artikel 12, lid b van het BABW, ingevolge het plaatsen van borden A1-30zb en A2-30ze geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie.
Aanleiding
In overeenstemming met de fietsnota “Overbetuwe fietst verder” is er besloten om het fietsverkeer ruim baan te geven op de route Heterensestraat, Zeegstraat, Woutersdijk en Onderstalstraat. De Heterensestraat wordt daarom ingericht als een zogenoemde fietsstraat waar comfort en doorstroming voorop staat.
Overwegende dat:
de Heterensestraat een weg buiten de bebouwde kom betreft in de gemeente Overbetuwe en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Overbetuwe;
de Henterensestraat is opgenomen binnen de 60 km-zone;
in overeenstemming met de fietsnota “Overbetuwe fietst verder: naar een optimaal fietsnetwerk tussen de kernen” uit 2018 is er besloten om het fietsverkeer ruim baan te geven over de route Heterensestraat, Zeegstraat, Woutersdijk en Onderstalstraat;
er in de Heterensestraat veel fietsverkeer plaatsvindt, waaronder zowel schoolgaande kinderen bijvoorbeeld naar het Hendrik Pierson College in Zetten als de recreatieve fietsers;
de Heterensestraat onderdeel uitmaakt van de hoofdfietsroute tussen de dorpen Zetten, Andelst/Herveld, Valburg en Heteren;
uit onderzoek blijkt dat de fietsintensiteiten dermate hoger zijn dan de intensiteiten van het gemotoriseerd verkeer;
de Heterensestraat wordt ingericht als een zogenoemde fietsstraat voorzien van rood asfalt, fietsvriendelijke drempels en de informatieborden L51 “fietsstraat”;
een fietsstraat ruimte, comfort en doorstroming biedt aan fietsers waarbij motorvoertuigen te gast zijn;
in de huidige situatie in de Heterensestraat een zonale maximumsnelheid van 60 km/u is ingesteld;
het wenselijk is om de maximumsnelheid naar 30 km/u te verlagen vanwege de hoeveelheid fietsverkeer wat passend is bij een fietsstraat;
dit kenbaar wordt gemaakt door het plaatsen van borden model A13-0 en A2-30 van bijlage 1 van het RVV 1990;
er tevens fysieke maatregelen getroffen worden om de snelheid naar 30 km/u te verlagen door om het realiseren van drempels om de 100 meter;
het landbouwverkeer gescheiden blijft van de fietsers op de fietsstraat en een route afneemt via de Woutersdijk;
de Woutersdijk hier geschikt voor gemaakt wordt;
het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;
overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met een gemachtigde van de korpschef van de politie en dat negatief is geadviseerd;
Burgemeester en wethouders nemen, gelet op het voorgaande, de volgende