Wijzigingsverordening VloA 2019: Voorziening High Dosage Tutoring

De raad van de gemeente Amsterdam,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 juli 2024,

gelet op :

  • Artikel 6 en 128 van de Wet op het primair onderwijs

  • Artikel 149 van de Gemeentewet

besluit:

Artikel I  

Bijlage 1 (Voorzieningen in natura) van de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid

Amsterdam 2019 wordt als volgt gewijzigd:

 

A Aan artikel 1.1 worden de volgende onderdelen toegevoegd:

  • g.

    Jongerenwerk in scholen;

  • h.

    High Dosage Tutoring.

B

Aan Bijlage 1 (Voorzieningen in natura) van de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019 wordt een nieuw hoofdstuk toegevoegd, luidende:

 

Hoofdstuk 9 Voorziening High Dosage Tutoring

 

Artikel 9.1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    HDT: High Dosage Tutoring, een evidence based, intensieve onderwijsinterventie in het basisonderwijs waarbij ingezet wordt op het verhogen van het rekenniveau en het sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen met een grote leerachterstand;

  • b.

    HDT-groep: tien leerlingen van groep 7 die door de school zijn geselecteerd om deel te nemen aan HDT en die afkomstig kunnen zijn uit een samengestelde groep 7/8, een specifieke groep 7 of uit verschillende groepen 7;

  • c.

    M6 toets: de methode-onafhankelijke toets van Cito die bij leerlingen van groep 6 in januari wordt afgenomen en waarbij de resultaten van de leerlingen worden uitgedrukt in de volgende niveaus:

    • niveau I: 20 % hoogst scorende leerlingen op het gebied van rekenen;

    • niveau II: 20 % boven het landelijk gemiddelde op het gebied van rekenen;

    • niveau III: 20 % landelijk gemiddelde op het gebied van rekenen;

    • niveau IV: 20 % onder het landelijk gemiddelde op het gebied van rekenen;

    • niveau V: 20 % laagst scorende leerlingen op het gebied van rekenen;

  • d.

    school: een basisschool gelegen in stadsdeel Zuidoost;

  • e.

    TBLI: The Bridge Learning Interventions die HDT op de school uitvoert;

  • f.

    voorziening: voorziening die bestaat uit verstrekkingen in natura.

Artikel 9.2 Doel van de voorziening

Het doel van de voorziening is om basisscholen in het stadsdeel Zuidoost te ondersteunen door met de inzet van HDT de leerachterstanden van hun leerlingen ten opzichte van de leerlingen in de rest van de stad te verminderen, waardoor zij op een hoger niveau voortgezet onderwijs kunnen instromen.

 

Artikel 9.3 Voorziening in natura

De voorziening in natura bestaat uit de inzet van HDT voor maximaal twee HDT-groepen op een school voor een periode van 12 maanden.

 

Artikel 9.4 Beschikbaar aantal groepen, start groepen en verdeelsystematiek

  • 1.

    De voorziening HDT is beschikbaar in twee afzonderlijke perioden:

    • a.

      1 september 2024 tot 1 januari 2026, voor maximaal 18 HDT-groepen, waarbij de HDT start op 1 september 2024 of op 1 januari 2025;

    • b.

      1 september 2025 tot 1 januari 2027, voor maximaal 23 HDT-groepen HDT beschikbaar is, waarbij HDT start op 1 september 2025 0f 1 januari 2026.

  • 2.

    Indien het aantal aanvragen dat niet geweigerd wordt op grond van artikel 9.7 het beschikbare aantal HDT-groepen overschrijdt, rangschikt het college de aanvragen op een prioriteitenlijst op basis van het percentage doelgroepleerlingen dat op de scholen stond ingeschreven twee jaar voorafgaand aan het (lopende) schooljaar waarop de aanvraag ziet van hoog naar laag.

  • 3.

    De aanvragen worden gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst totdat het maximaal aantal beschikbare HDT-groepen is bereikt.

  • 4.

    Indien gedurende de looptijd van deze voorziening een school geen gebruik meer wenst te maken van HDT, komt de hoogst op de prioriteitenlijst geplaatste niet gehonoreerde aanvraag in aanmerking, mits de inzet van HDT naar het oordeel van het college plaats vindt op een moment dat leerlingen nog baat kunnen hebben bij deze methode.

Artikel 9.4 De aanvrager

Voorziening kan uitsluitend worden aangevraagd door een schoolbestuur voor een onder zijn gezag vallende school die gevestigd is in het stadsdeel Zuidoost. De directeur van de school of zijn plaatsvervanger ondertekent het aanvraagformulier mede voor akkoord.

 

Artikel 9.5 Aanvraagtermijn

  • 1.

    Een aanvraag voor de voorziening in de periode 1 september 2024 tot 1 januari 2026 moet in afwijking van artikel 6 van de VloA 2019 worden ingediend voor 16 juli 2024.

  • 2.

    Een aanvraag voor de voorziening in de periode 1 september 2025 tot 1 januari 2027 moet in afwijking van artikel 6 van de VloA 2019 worden ingediend voor 5 april 2025.

Artikel 9.6 Bij de aanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 5, tweede lid van de VloA 2019 wordt bij een aanvraag:

  • a.

    aangegeven hoeveel van het totaal aantal leerlingen van de groepen 6 van de school zich op basis van de M6 toets bevinden op niveau IV en V;

  • b.

    per aangevraagde HDT-groep, een selectie gemaakt van tien leerlingen, waarbij kort gemotiveerd wordt waarom deze leerlingen baat hebben bij de inzet van HDT en per leerling op basis van de M6 toets wordt vermeld op welk rekenniveau hij zich bevindt.

Artikel 9.7 Weigeringsgronden

Het college weigert de voorziening als:

  • a.

    de aanvraag is ingediend voor een school die gevestigd is buiten het stadsdeel Zuidoost;

  • b.

    voor een HDT-groep :

    • i.

      minder dan 10 leerlingen zijn geselecteerd;

    • ii.

      minder dan 6 leerlingen geselecteerd zijn die op basis van de M6 toets zich bevinden op niveau IV en/of V;

    • iii.

      een of meer leerlingen geselecteerd zijn die zich bevinden op niveau I of II.

Artikel 9.9 Aanvullende verplichtingen

  • 1.

    Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 van de VloA 2019 zijn aan de voorziening de volgende verplichtingen verbonden:

    • a.

      de directeur of daartoe aangewezen medewerker van een school treedt op als contactpersoon voor TBLI;

    • b.

      de directeur van de school en TBLI sluiten een samenwerkingsovereenkomst, waarin zij in ieder geval overeenkomen hoe HDT aansluit op het reguliere rekenonderwijs op de school, op welke uren HDT op de school wordt ingezet en welke faciliteiten aan de medewerker van TBLI beschikbaar worden gesteld, waaronder in ieder geval een geschikte afsluitbare ruimte voor zeven volwassenen en tien leerlingen;

    • c.

      de school doet aan het einde van groep 8 aan het college verslag over op welk niveau de leerlingen die hebben deelgenomen aan HDT uitstromen naar het voortgezet onderwijs en hoe dit zich verhoudt tot het M6 niveau van de leerlingen voorafgaand aan de inzet van HDT.

  • 2.

    Indien het verstrekken van de informatie bedoeld in het eerste lid onder c., onderdeel vormt van een onderzoek dat namens het college wordt uitgevoerd, vervalt deze verplichting.

Artikel II  

Aan de toelichting op Bijlage 1: (Voorzieningen in natura) van de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019 wordt een toelichting op Hoofdstuk 9 toegevoegd:

 

Met de Voorziening High Dosage Tutoring (Hoofdstuk 9) zet de gemeente in op het bevorderen van kansengelijkheid binnen het Amsterdamse onderwijs.

 

HDT is een evidence based, intensieve onderwijsinterventie in het basisonderwijs om het rekenniveau en het sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen met een grote leerachterstand te verhogen. De uitgebreide wetenschappelijke theoretische basis in combinatie met de gedegen uitvoering van HDT maken dat de interventie zeer effectief is.

De methode HDT is ontwikkeld in de Verenigde Staten voor achterstandsjongeren op een middelbare school in Chicago. Deze leerlingen hadden een forse leerachterstand in wiskunde en liepen een hoog risico om uit te vallen. Inmiddels is de methode in verschillende staten uitgerold en wordt op verschillende Amerikaanse scholen met succes ingezet.

 

De focus van de HDT-interventie is maatwerk: het programma is ingericht om leerlingen te helpen met wat zij daadwerkelijk nodig hebben. The Bridge Learning Interventions (TBLI) is de enige organisatie in Nederland, die deze methode uitvoert. .

 

HDT maakt onderdeel uit van de kansengelijkheidsagenda en is een interventie die specifiek wordt ingezet in stadsdeel Zuidoost in het kader van ambitie 3 van het Masterplan Zuidoost ‘gelijke kansen voor de jeugd’. Alleen basisscholen in stadsdeel Zuidoost komen voor deze voorziening in aanmerking.

In september 2019 is het college begonnen met HDT als pilot op 5 basisscholen in Zuidoost omdat hier de potentiële onderwijsachterstand ten opzichte van de andere stadsdelen het grootst is. Uit de staat van het Amsterdams primair onderwijs (2023) blijkt dat stadsdeel Zuidoost ten opzichte van de andere stadsdelen relatief de meeste leerlingen, namelijk 20%, die het fundamentele rekenniveau (1F) niet behalen. In Nieuw-West is dit bijvoorbeeld 11%, in Noord 11% en in Zuid 6%. Ook is het aantal vo-adviezen voor praktijkonderwijs het hoogst en het aantal vo-adviezen dat uitzicht biedt op een theoretische schoolloopbaan het laagst in stadsdeel Zuidoost. Uit het onderzoeksrapport ‘Reken op Zuidoost’1 blijkt dat leerlingen met HDT beduidend meer vooruit gaan met rekenen dan leerlingen zonder. Niet veel interventies maken zo’n groot verschil..

 

HDT betreft een dure interventie die plaatselijk ingezet moet worden. Tutoren verplaatsten zich namelijk van school naar school. Hierbij is het belangrijk dat de scholen niet te ver van elkaar liggen, zodat tutoren op tijd zijn voor de leerlingen. Er wordt daarom een vast rooster gemaakt onder schooltijd waarbij rekening wordt gehouden met de afstand tussen de deelnemende scholen.

 

Met de inzet van HDT kan de oververtegenwoordiging van lagere rekenniveaus in Amsterdam Zuidoost substantieel (verder) worden teruggebracht, zo niet, worden weggewerkt. Het doel van de voorziening (artikel 9.2) is dan ook de leerachterstanden van de leerlingen ten opzichte van de rest van de stad te verminderen. Een voorwaarde voor het behalen van een dergelijk beleidsdoel is dat HDT breed moet worden ingezet; in principe op alle basisscholen in Zuidoost en met behoud van effectiviteit

 

Leerlingen krijgen bij HDT drie keer per week één lesuur per dag extra rekenondersteuning (op 1F-niveau) van een persoonlijke tutor in een 2-op-1 setting onder schooltijd. De tutorsessies hebben een vast stramien met vaste momenten van samenwerken en zelfstandig werken, waardoor leerlingen weten wat er van hun verwacht wordt.

De tutoren hebben wekelijks contact met de ouders/verzorgers. Ouderbetrokkenheid is een cruciaal onderdeel van de interventie.

 

De tutoren worden professioneel getraind en dagelijks begeleid door de Site Director (projectleider). De tutoren werken nauw samen met leerkrachten en ander schoolpersoneel om te zorgen voor kennisdeling en de beste begeleiding voor de leerlingen. HDT is naast een rekeninterventie ook een interventie op sociaal-emotioneel gebied. De tutor helpt bij het verbeteren van sociale vaardigheden, doorzettingsvermogen en laat de leerlingen zien dat ze vooruitgang boeken. De zogenoemde Growth Mindset en zelfvertrouwen van de leerling staan centraal; de leerling kan zich ontwikkelen met inzet van doorzettingsvermogen en een open houding. Op deze wijze wordt gewerkt aan de mogelijk lage verwachtingen die leerlingen van zichzelf hebben. Door te focussen op persoonlijke groei en ontwikkeling kunnen leerlingen doelen behalen die ze eerder niet voor mogelijk hielden.

 

Met de inzet van HDT in groep 7 wil de gemeente er in ieder geval voor zorgen dat leerlingen bij de overgang naar het voortgezet onderwijs het daarvoor vereiste minimale rekenniveau (1F) halen. Daarom richt de voorziening zich met name op de laagst scorende leerlingen. Op het moment van de aanvraag zitten deze leerlingen nog in groep 6. Bij de aanvraag dient een school tien leerlingen te selecteren op basis van de resultaten van de M6 toets. Daarbij gaat het minimaal om zes leerlingen die zich bevinden op rekenvaardigheid niveau IV en/of V. Daarnaast kunnen maximaal vier leerlingen worden geselecteerd die zich op niveau III bevinden.

 

HDT is beperkt beschikbaar (artikel 9.4). In de periode 1 september 2024 tot 1 januari 2025 gaat het om in totaal 18 HDT-groepen en in de periode 1 september 2025 tot 1 januari 2027 om 23 HDT-groepen. De inzet van HDT is afhankelijk van het aantal tutoren. Gestreefd wordt om zoveel mogelijk groepen per begin schooljaar te laten starten. Als dit niet haalbaar blijkt, zullen een aantal groepen met ingang van 1 januari van het volgende kalenderjaar starten en doorlopen in groep 8. Voor de eerste periode geldt dat met ingang van 1 september 2024 dertien groepen kunnen starten en met ingang van 1 januari 2025 nog eens vijf. Voor de daaropvolgende periode is de verdeling nu nog niet bekend.

 

Op grond van artikel 9.6 dienen scholen bij hun aanvraag aan te geven hoeveel van het totaal aantal leerlingen van de toekomstige groep(en) 7 zich bevinden op niveau IV en/of V. De school selecteert aan de hand van de M6 score tien toekomstige groep 7 leerlingen voor deelname aan HDT. De leerkrachten kennen hun leerlingen het beste en op basis van hun vakbekwaamheid en professioneel handelen kunnen zij als geen ander beoordelen of een leerling wel of geen baat heeft bij HDT. De selectie wordt door scholen kort gemotiveerd, echter niet op leerlingniveau. Wel dient de school per afzonderlijke anonieme leerling aan te geven welke score deze heeft behaal op de M6 toets.

 

Op grond van artikel 9.7 wordt een aanvraag geweigerd als er minder dan tien leerlingen deel zullen nemen aan een HDT groep. Dit geldt ook indien er minder dan zes leerlingen zich bevinden op rekenniveau IV of V. Ook wordt de aanvraag afgewezen als leerlingen zijn opgegeven die een score hebben van I of II.

 

De verplichtingen zoals opgenomen in artikel 9.8 richten zich op de eerste plaats op een goede samenwerking tussen school en TBLI. Omdat HDT een verlengstuk van de school is, worden schoolmedewerkers intensief betrokken.

The Bridge stemt zoveel als nodig af met de scholen over onderwerpen als de reguliere rekenles en het sociaal-emotioneel welbevinden van de leerlingen. De implementatie van HDT vraagt om maatwerk per school zodat het programma goed aansluit bij de visie en dagelijkse praktijk van de school. Het is zodoende belangrijk dat school en de TBLI met elkaar goede werkafspraken maken die opgenomen worden in een samenwerkingsovereenkomst. Ruim voor de start worden er voorbereidingsgesprekken gevoerd tussen de school en TBLI. Ook wordt elk half jaar een voortgangsgesprek gevoerd tussen de gemeente, school en TBLI. Er wordt hierbij in ieder geval stilgestaan bij ontwikkelingen en aandachtspunten. Op basis van o.a. de input die de gemeente ophaalt met deze gesprekken, wordt verder onderzocht hoe HDT op de langere termijn op scholen geborgd kan worden. Daarnaast laat het college onderzoek doen door de universiteit van Amsterdam naar de opbrengsten van HDT. Het schoolbestuur en de school zijn verplicht op grond van artikel 10 van de VloA 2019 om hieraan mee te werken.

Artikel III  

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Artikel IV  

Deze verordening wordt aangehaald als Wijzigingsverordening VloA 2019: Voorziening High Dosage Tutoring.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 9 oktober 2024

De voorzitter

Femke Halsema

De raadsgriffier

Jolien Houtman

Toelichting bij de wijzigingsverordening

 

High Dosage Tutoring (HDT) wordt sinds het schooljaar 2019-2020 uitgevoerd als pilot op zes groepen verspreid over vijf basisscholen in het stadsdeel Zuidoost.The Bridge Learning Interventions voert HDT uit als enige organisatie in Nederland en ontvangt hiervoor van de gemeente een subsidie. De Pilot is geëvalueerd door de universiteit van Amsterdam. De resultaten zijn veelbelovend.

 

In het kader van het Masterplan Zuidoost ambitie 3 ‘gelijke kansen voor de jeugd’, besluit de gemeenteraad met het vaststellen van de Voorziening High Dosage Tutoring om HDT breder beschikbaar te stellen aan de leerlingen van basisscholen in het stadsdeel Zuidoost. Dit is het stadsdeel waar het aandeel leerlingen met een rekenachterstand in vergelijking met de andere stadsdelen het hoogst is. In de periode 1 september 2024 tot 1 januari 2025 gaat het om in totaal 18 groepen en in de periode 1 september 2025 tot 1 januari 2027 om 23 groepen 7. Een uitbreiding van in totaal 12 respectievelijk 17 groepen ten opzichte van het huidige schooljaar. Met deze voorziening wordt beoogd om de leerachterstanden van de leerlingen in Zuidoost ten opzichte van de rest van de stad te verminderen. Indien de voorziening wordt overvraagd, dan komen het eerst in aanmerking de scholen met het hoogste percentages doelgroepleerlingen totdat het aantal beschikbare groepen is bereikt.

 

Zie verder de toelichting zoals opgenomen in Artikel II.

Naar boven