Zaaknummer 276190
Aanleiding
De bestrating en riolering in de Prinsenlaanlaan en Schoutstraat is aangelegd in de jaren ’70. Na ruim 50 jaar is het openbaar gebied toe aan een opknapbeurt. Dit biedt ons de mogelijkheid om de leefomgeving ook klimaatbestendiger in te richten. Daar gaan we in 2024 aan werken.
Klimaat
Afgelopen zomers hebben we ondervonden dat het klimaat aan het veranderen is: (extreem) warm weer, weinig of juist extreem veel neerslag. De verwachting is dat we dit soort situaties steeds vaker gaan meemaken. Daar moeten we ons in Nederland tijdig op inrichten. Door een regenwaterriool aan te leggen en uit te laten monden in de buurt (waterpartij Stadhouderslaan) zorgen we dat verdroging wordt tegengegaan, en voorkomen we dat schoon regenwater onnodig wordt getransporteerd en gezuiverd. Zo passen we ons aan op de klimaatverandering en verminderen we wateroverlast door extreme neerslag in de toekomst.
Duurzaamheid
We willen zo duurzaam mogelijk omgaan met grondstoffen en materialen. De bestaande verharding zal daarom voor een deel worden hergebruikt en voor een deel worden vervangen door nieuwe materialen. Verharding die niet opnieuw kan worden gebruikt, zal worden afgevoerd en ergens anders als nieuwe grondstof worden toegepast.
Participatie
Aan het begin van dit project zijn de bewoners van de Prinsenlaan en de Schoutstraat geïnformeerd door middel van een bewonersbrief. Daarin hebben we gevraagd om vragen, wensen, aandachtspunten met ons te delen door de vragenlijst ingevuld terug te sturen. Op basis van die reacties is voor de Prinsenlaan en Schoutstraat een schetsontwerp gemaakt.
In de bewonersbrief van 15 november 2023 hebben we de bewoners het schetsontwerp toegestuurd en uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst op 29 november 2023. Tijdens die bijeenkomst is het schetsontwerp gepresenteerd en toegelicht, en hebben we opnieuw gevraagd om terugkoppeling. Aan de hand hiervan zijn twee voorlopige ontwerpen gemaakt en in de inspraak gebracht: één voor de Prinsenlaan en één voor de Schoutstraat.
Voorlopig ontwerp
In het voorlopig ontwerp is rekening gehouden met de volgende verschillen tussen de bestaande en de toekomstige situatie.
Weginrichting
Prinsenlaan
Voor de rijbaan zullen nieuwe gebakken roodbruine straatklinkers worden gebruikt. Aan de kant van de woningen met huisnummers 1-119 worden de bestaande trottoirbanden vervangen door schuine geleidebanden.
De betontegels in het trottoir aan de kant van de woningen met huisnummers 1-119 worden vervangen door nieuwe grijze betonklinkers.
Er worden twee verhoogde zwart-wit bestrate cirkels aangelegd als snelheidsremmer: één ter hoogte van de huisnummers 32/47/49 en één ter hoogte van de huisnummers 97/99 en de aansluiting met Prinsenhove.
De bestaande witgestrate middengeleider schuin tegenover huisnummer 119 en ter hoogte van de aansluiting met de Spinhuisweg worden verwijderd.
Weginrichting
Schoutstraat
Voor de rijbaan zullen nieuwe gebakken roodbruine straatklinkers worden gebruikt.
Ter hoogte van de huisnummers 32 en 34 en de aansluiting met de Schoutstraat met huisnummers 1-81 wordt een verhoogd plateau aangelegd als verkeersremmer.
Een gedeelte van de groenstrook wordt omgevormd tot opstelplaats voor 8 rolcontainers.
Openbare verlichting
De lichtmasten zijn nog in goede staat en blijven staan op de huidige locatie. De armaturen en lampen worden binnen enkele jaren vervangen door ledverlichting.
Parkeren
Prinsenlaan
In de bestaande situatie zijn er 49 parkeerplaatsen. In het voorlopig ontwerp is dit aantal ongewijzigd.
Parkeren
Schoutstraat
In de bestaande situatie zijn er 27 parkeerplaatsen. In het voorlopig ontwerp is dit aantal ongewijzigd.
Riolering
De bestaande vuilwaterriolering wordt gehandhaafd omdat uit onderzoek is gebleken dat deze nog in goede staat verkeert. De huisaansluitingen op het vuilwaterriool worden vervangen. Uit de reacties op onze enquête is geconstateerd dat er sprake is van wateroverlast. Om wateroverlast te verminderen leggen we in de Prinsenlaan vanaf de Spinhuisweg tot het einde van de Schoutstraat naast het bestaande vuilwaterriool een nieuw regenwaterriool aan met een vrije uitloopmogelijkheid in de waterpartij aan de Stadhouderslaan. Het regenwater wordt dan waar mogelijk oppervlakkig (via de straat) afgevoerd, en anders via het nieuwe regenwaterriool naar de waterpartij aan de Stadhouderslaan.
Op diverse plaatsen leggen we uitleggers om de bewoners van de aangrenzende woningen de mogelijkheid te bieden om nu of in de toekomst de regenpijpen van de daken los te koppelen en hierop aan te sluiten.
Werkzaamheden nutsbedrijf
Nutsbedrijf Stedin heeft aangegeven vervangings- en onderhoudswerkzaamheden uit te willen voeren aan de middenspanningskabel. Daarvoor moet het trottoir worden opgebroken in de Prinsenlaan tussen de Spinhuisweg en het trafogebouw in Prinsenhove. De planning voor de start van deze werkzaamheden is eind april 2025. Pas nadat de werkzaamheden van Stedin zijn uitgevoerd zullen wij daar onze werkzaamheden uitvoeren.
Zebra
Het huidige zebrapad schuin tegenover Schoutstraat 2 wordt verwijderd. Een zebrapad is een voorrangsmaatregel (bestuurders moeten voetgangers op een zebra voorrang geven) en voorrangsmaatregelen horen niet in een 30 km-zone. Bovendien ligt het zebrapad op een onlogische plaats (net na een bocht) en valt daardoor te laat op.
Inspraak
Volgens artikel 7, derde lid, onder d, van de Participatie- en inspraakverordening Middelburg wordt inspraak verleend over de inrichting of herinrichting van wegen, straten of pleinen. Voor de herinrichting van de Prinsenlaan en Schoutstraat is daarom het voorlopig ontwerp in de inspraak gebracht. De inspraakmogelijkheid is bekendgemaakt in Gemeenteblad 2024, 251678 en 251680 van 12 juni 2024.
Inspraaktermijn
Inspraak was mogelijk gedurende 6 weken: van 12 juni tot en met 24 juli 2024.
Inzage
Tijdens de inspraaktermijn konden inwoners en belanghebbenden mondeling of schriftelijk hun zienswijze over het voorlopig ontwerp indienen. Het voorlopig ontwerp heeft elke werkdag tijdens kantooruren ter inzage gelegen bij de vakbalie in het stadskantoor. Het voorlopig ontwerp was ook te raadplegen op de gemeentelijke webpagina www.middelburg.nl/prinsenlaan en www.middelburg.nl/schoutstraat en in het Gemeenteblad op de website Overheid.nl.
Zienswijzen
Tijdens de inspraakperiode zijn zes zienswijzen ontvangen. Hieronder volgt een overzicht van de zienswijzen en onze reactie daarop.
Nr.
|
Zienswijze
|
Reactie van het college van burgemeester en wethouders
|
1
|
Op de werktekening is ter hoogte van de huisnummers 32 en 34 een verhoogd plateau aangelegd. Je kunt als je vanuit de oneven nummers vandaan komt niet zien wat er van links aankomt. Dit is een zeer gevaarlijke situatie. Er is eens een politieagent geweest die vertelde dat de zijstraat voorrang heeft. Nu wordt dat nooit gegeven. Is het mogelijk als dit nog steeds zo is hier een verkeersbord te plaatsen zodat men weet dat er een voorrangssituatie is? Maar dan nog is het gevaarlijk. Kan er tijdens de werkzaamheden een stuk weg openblijven zodat wij bij ons huis kunnen komen (dit i.v.m. moeilijk lopen)?
|
In de huidige situatie sluit de zijtak van de Schoutstaat met een uitrit aan op de Schoutstraat. Deze uitrit heffen we op zodat het een gewoon kruispunt wordt. Daar geldt dan de normale voorrangsregel dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders die voor hen van rechts komen. Wij plaatsen geen verkeersborden die aangeven dat de normale verkeersregels van toepassing zijn.
Het verhoogde plateau maakt het voor alle weggebruikers duidelijk dat hier sprake is van een gewoon kruispunt, en remt bovendien de snelheid. Deze maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid.
Tijdens de werkzaamheden zal er altijd een gedeelte van de rijbaan openblijven zodat bewoners bij hun huis kunnen komen.
|
2
|
Wij hebben al jaren van wateroverlast in onze brandgangen en onze schuurtjes. En het lijkt alsof het elk jaar erger wordt. Regelmatig kan ik er niet doorheen lopen als ik naar mijn werk ga (ik ga op de fiets). Nu gaat de gemeente wat aan de riolering van de straten doen. Zouden onze brandgangen in dit herinrichtingsplan meegenomen kunnen worden? Ik weet dat wijzelf eigenaar zijn van deze brandgangen. Maar in de loop der jaren is er verschillende keren gepoogd om een oplossing te vinden. Maar om 4 blokken huizen (is 32 gezinnen) met hun neuzen dezelfde kant op te laten wijzen is dus onmogelijk. Nu is de mogelijkheid om het tegelijkertijd te doen. Zou u dit in overweging willen nemen? Tijdens de informatiebijeenkomst op 29 november 2023 stond men er niet afwijkend tegenover.
|
De brandgangen zijn inderdaad in eigendom bij de bewoners. De gemeente is hierin geen partij. U dient zelf met de bewoners in overleg te gaan om een oplossing voor dit probleem te vinden. Door bijvoorbeeld een drainagebuis te leggen en deze aan te sluiten op een aantal te plaatsen kolken kan het probleem al zijn opgelost. U kunt dit zelf doen of een aannemer vragen dit voor u te doen.
|
3
|
Onlangs hebben wij de brief ontvangen over de start inspraakprocedure herinrichting Schoutstraat. Tijdens de informatiebijeenkomst heb ik aangegeven dat er een gevaarlijke situatie is naast huisnummer 7 als fietsen en dergelijke ineens de weg op komen. In de brief en op de plattegrond lees en zie ik dat jullie dit willen oplossen met een groenstrook dit zou in principe een mooie oplossing zijn voor het bovenstaande probleem. Helaas is deze oplossing achterhaald, omdat er nu van de bewoners verwacht wordt dat wij onze afvalcontainers precies aan die kant moeten neerzetten op de plek (waar de groenstrook zou moeten komen), omdat de vuilniswagens aan de rechterkant hun lader hebben zitten. Daarnaast weet ik zeker dat de groenstrook ook gebruikt gaat worden als honden uitlaatplek. Nu zou ik willen voorstellen om een gedeelte van de struiken weg te halen en een mooie plek te creëren waar maximaal 5 afvalbakken kunnen staan (foto als voorbeeld), zodat de Gemeentereinigingsdienst er makkelijk bij kan. Uiteraard zodanig dat ook de bewoners van huisnummer 7 hun afvalcontainer erin kunnen zetten.
Voorstel is om tussen huisnummer 7 en de kliko ombouw een tussenruimte te creëren van 60 a 75cm, zodat de bewoners van huisnummer 7 nog onderhoud kunnen plegen aan hun schutting. Ik ben zo vrij geweest om het voorlopige ontwerp iets aan te passen met de kliko ombouw foto er in om het een beetje te verduidelijken wat mijn voorstel is. Een bijkomend voordeel van een kliko ombouw is dat de afvalcontainers niet in het wilde weg worden neergezet op de straat. Hopelijk nemen jullie deze wens in overweging, zodat het toch nog een nette omgeving blijft.
|
Een gedeelte van de bestaande groenstrook gaan we omvormen tot opstelstrook voor rolcontainers van huishoudelijk- en tuinafval. Een kliko-ombouw van hout, zoals u voorstelt, gaan we niet realiseren uit oogpunt van vandalisme, vuilophoping en beeldvorming.
|
4
|
Helaas konden wij niet aanwezig zijn op de infoavond over de Schoutstraat. Toch willen wij enkele opmerkingen plaatsen naar aanleiding van jullie brief. De vergroting van de groenstrook. Nu wordt er veelvuldig gebruik gemaakt over te steken via het trottoir naast de groenstrook, omdat dit een veilige plaats is om naar de andere kant van de Schoutstraat te lopen, ook mensen met honden ivm de groenstrook. Met het afsluiten van het trottoir wordt men gedwongen om in de onoverzichtelijke bocht over te steken. Jullie geven zelf aan in de brief: ‘Bovendien ligt de zebrapad op een onlogische plaats (net na een bocht) en valt daardoor veel te laat op’. Er wordt regelmatig flink doorgereden en met het vervallen van het zebrapad is het oversteken lastig. Bij een zebrapad is men vlugger geneigd af te remmen is mijn ervaring. Voor de verkeersveiligheid is dit niet wenselijk. Aangezien er dan met de honden meer over het trottoir wordt gelopen, zal de overlast van hondenpoep nog extremer zijn.
Bocht Schoutstraat-Stadhouderslaan
Kan de bocht niet vergroot worden? Zie rode lijn op bijgevoegde schets. Regelmatig komt het voor dat de bocht te ruim genomen wordt komende uit de richting Stadhouderslaan, omdat er in het stuk voor de bocht regelmatig auto’s geparkeerd staan of komende uit de Schoutstraat te krap genomen wordt. Dit zorgt voor onveilige situaties. Misschien een parkeerverbod zodat er geen auto’s geparkeerd worden.
Eindconclusie is, dat wij de veranderingen om de Schoutstraat veiliger te maken en het oversteken ervan niet zien terugkomen in jullie plannen. Wij spreken uit ervaring en jullie van plannen op papier!
|
Bij de inrichting van erftoegangswegen (ETW 30) en de daarbij behorende verkeersmaatregelen zoals de Prinsenlaan en de Schoutstraat hanteren we het landelijk beleid en de daaruit voortkomende richtlijnen van Duurzaam Veilig Verkeer. Met de nieuwe weginrichting beogen we een snelheidsgedrag waarbij 85% van het verkeer de maximumsnelheid van 30 km/uur niet overschrijdt. We bereiken dit doordat onder andere de wegbreedtes smal en de bochten krap zijn en dat waar nodig extra snelheidsremmende maatregelen worden toegepast. Voor de Schoutstraat betekent dit dat er halverwege het wegvak tussen de Prinsenlaan en de Stadhouderslaan een snelheid remmend plateau wordt aangebracht. Om dezelfde reden verruimen we de bocht Stadhouderslaan-Schoutstraat niet omdat dit uitnodigt tot het nemen van de bocht met hogere snelheid. Het instellen van een parkeerverbod voor de bocht is daarom ook niet aan de orde.
Voor straten en kruispunten van wegen in de categorie ETW 30 geldt in beginsel dat er geen voorrangsmaatregelen worden toegepast. Op kruispunten van erftoegangswegen moet aan bestuurders van rechts voorrang worden verleend.
Een voetgangersoversteekplaats (VOP) met een zebramarkering is ook een voorrangsmaatregel en wordt daarom op een ETW 30 in beginsel niet toegepast. Gelet op de lage verkeersintensiteit en de lage maximumsnelheid van 30 km/uur is het verkeerskundig ook niet noodzakelijk en zelfs ongewenst om VOP’s aan te brengen. Voetgangers kunnen bij deze snelheden en verkeersintensiteit overal goed en veilig oversteken. Het bestaande zebrapad komt daarom in de nieuwe situatie niet meer terug. Met deze maatregelen stimuleren we dat weggebruikers meer rekening met elkaar moeten houden en oogcontact moeten maken. Dit geldt voor de overstekende voetganger, maar zeker ook voor de automobilisten. In dit kader zullen wij het gedeelte van het voetpad tussen huisnummer 7 en de groenstrook, niet om vormen tot groenstrook maar als tegelpad behouden zodat ook daar de Schoutstraat overgestoken kan worden.
|
5
|
Ik wil graag gebruik maken van de mogelijkheid tot inspraak voor wat betreft de herinrichting van de Prinsenlaan.
Ik ben aanwezig geweest bij de informatiebijeenkomst waarbij het schetsontwerp werd besproken, in deze bijeenkomst werd uitleg gegeven over de herinrichting van de Prinsenlaan. Een duidelijke presentatie waarbij voor mij, bewoner van nr 99 van belang was wat de mogelijkheden waren om te voorkomen dat over het trottoir langs de woningen zou worden gereden, iets wat nu (te) vaak met hoge snelheden gebeurt.
In het voorlopig ontwerp zag ik dat op de kruising met de Prinsenhove een verhoogde bestrate cirkel wordt geplaatst, een prima idee echter, wat gebeurt er met het trottoir langs de woningen aan de oneven kant. Ik weet zeker dat men straks gaat proberen de cirkel te ontwijken via het trottoir. Ik, en andere bewoners, hebben onze verontrusting hierover in de informatiebijeenkomst geuit. Als mogelijke 'drempel' werd in de vergadering het plaatsen van paaltjes geopperd door de presentator, iets wat ik het ontwerp niet meer tegenkwam.
Mijn vraag is dus, wat wordt er hieraan gedaan, het tegengaan van het verkeer langs de cirkel over het trottoir?
In afwachting van nadere informatie.
|
Vanwege de geringe wegbreedte van zes meter in combinatie met geparkeerde auto’s blijft er maar vier meter rijbaanbreedte over.
Bij tegenliggers wordt er nu over het trottoir gereden. Ook in de nieuwe situatie zal er over het trottoir gereden worden. Dit is gezien de beperkte wegbreedte onvermijdelijk.
Vanwege de vele uitritten van de drive-in woningen die aan elkaar grenzen zijn wij geen voorstander om paaltjes in het trottoir te plaatsen. Wij willen voorstellen eerst te kijken hoe het in de praktijk gaat. Blijkt er later noodzaak tot het nemen van maatregelen dan bekijken we het opnieuw.
|
6
|
U bent van plan om de Schoutstraat en de Prinsenlaan in Middelburg te herinrichten. Het gaat hier onder andere om het aanleggen van een regenwaterriool en het opnieuw bestraten van de weg. Ook zal het trottoir naast de Schoutstraat 7 omgevormd worden tot groenstrook. Met het omvormen van het trottoir naar een groenstrook zijn wij, de bewoners van de Schoutstraat 7, het niet eens.
Wij vinden het belangrijk dat er een vrije doorgang blijft op deze plek. Wij gebruiken deze doorgang op meerdere manieren:
- bijna dagelijks om met onze fiets in de hand de weg te bereiken. In tegenstelling tot veel anderen die fietsend over de stoep langs de basisschool fietsen;
- om de achterkant van onze schutting te bereiken voor onderhoud. Het plaatsen van de groenstrook houdt in dat we minimaal 100 meter om moeten lopen om de achterkant te bereiken (en ook 100 meter terug);
- om onderhoud te kunnen plegen aan de schutting waar de groenstrook aangelegd zal worden;
- om onderhoud te kunnen plegen aan de boom in onze tuin. In de nieuwe situatie zal er geen ladder geplaatst kunnen worden om onderhoud te plegen.
We dienen daarom een zienswijze over het ontwerp bij u in.
De plannen voor het herinrichten van de Schoutstraat zijn in 2023 per brief met de bewoners gedeeld. Op 29 november heeft er onder leiding van de gemeente Middelburg een informatiebijeenkomst plaatsgevonden. Helaas konden wij hier niet bij aanwezig zijn.
Op 11 januari 2024 heeft u het verslag rondgestuurd. Dit verslag hebben wij via onze buren ontvangen. In dit verslag wordt antwoord gegeven op vragen die bewoners tijdens de informatiebijeenkomst hebben gesteld. In het verslag is ook de vraag opgenomen om het stukje trottoir naast de Schoutstraat 7 weg te halen en om te vormen tot groenstrook. De gemeente Middelburg heeft hierop geantwoord dat dit omgevormd kan worden.
Op 5 februari 2024 heb ik de heer Van den Broek (projectleider herinrichting Schoutstraat en Prinsenlaan) gemaild dat wij als bewoners van de Schoutstraat 7 het niet eens zijn met het omvormen van het trottoir, maar helaas hebben wij hier nooit een reactie op mogen ontvangen.
Op 11 juni 2024 hebben wij het ontwerp ontvangen voor de herinrichting van de Schoutstraat in Middelburg. In bijlage 1 van het ontwerp (bijlage 1 | inspraakprocedure) staat dat er naast de Schoutstraat 7 een gedeelte van het trottoir wordt omgevormd tot groenstrook. Op de tekening is echter te zien dat de nieuw aan te leggen groenstrook doorloopt tot aan de erfgrens.
Op 17 juni 2024 hebben wij in het kader van de Wet openbare overheid (Woo) een verzoek ingediend om informatie met betrekking tot het om te vormen trottoir openbaar te maken. Tot op heden is deze informatie ons niet toegestuurd. Onze zienswijze beperkt zich daarom tot de informatie die wij tot onze beschikking hebben. Hieronder gaan wij daar verder op in.
Tijdens de informatiebijeenkomst zouden twee bewoners hebben aangegeven dat er een onveilige situatie aanwezig is. Uit eigen gesprekken met de buren zouden fietsers direct van de stoep de weg op fietsen en ook kinderen zouden zo de weg op kunnen rennen. In het verslag van de informatiebijeenkomst wordt aangegeven dat het zicht van overstekende weggebruikers en overstekende voetgangers erg slecht is. Er is daarom gevraagd om in het kader van de veiligheid het trottoir om te vormen tot groenstrook. Het is ons, als bewoners van de woning die hier uitzicht op hebben, niet bekend dat hier in de afgelopen jaren een (ernstig) ongeluk heeft plaatsgevonden. Door de gemeente kan niet bevestigd worden dat hier sprake is van een onveilige situatie. Er zijn namelijk geen documenten/onderzoeken bekend waaruit blijkt dat er hier sprake is van een onveilige situatie.
Wij verzoeken u daarom om het ontwerp op dit punt aan te passen, zodat de vrije doorgang zoals deze er nu is, behouden blijft.
Daarnaast willen we nog opmerken dat er een waterpunt ligt onder het trottoir waar de groenstrook op dit moment is voorzien. In de ontwerptekening kunnen wij niet zien of hier rekening mee is gehouden.
|
Bij nader inzien hebben wij op basis van de door u aangevoerde argumenten en op basis van verkeerskundige argumenten (zie reactie bij zienswijze 4) besloten het gedeelte van het voetpad tussen huisnummer 7 en de groenstrook, niet om te vormen tot groenstrook maar als tegelpad te behouden.
|
Conclusie
De zienswijzen hebben geleid tot de volgende aanpassingen in het ontwerp:
- 1.
Het gedeelte van het voetpad tussen Schoutstraat 7 en de groenstrook, wordt niet omgevormd tot groenstrook maar blijft behouden als tegelpad.
- 2.
De uitrit tussen Schoutstraat 21 en 59 wordt verwijderd waardoor er een gelijkwaardig kruispunt ontstaat.
- 3.
Een gedeelte van de groenstrook langs de rijbaan tussen Schoutstraat 7 en de school wordt omgevormd tot opstelstrook voor rolcontainers voor huishoudelijk- en tuinafval.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders
in hun vergadering van 15 oktober 2024.
de secretaris, de burgemeester,
Aart van den Brink Yvonne van Mastrigt