Gemeenteblad van Overbetuwe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overbetuwe | Gemeenteblad 2024, 439045 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Overbetuwe | Gemeenteblad 2024, 439045 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit: aanwijzen van twee gereserveerde parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen op diverse locaties in de gemeente Overbetuwe
artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW);
artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);
artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid positief is geadviseerd;
het feit dat diverse straten in gemeente Overbetuwe in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Overbetuwe.
de gemeente Overbetuwe het elektrisch rijden wil stimuleren door de realisatie van een dekkend netwerk van openbare oplaadpalen;
de strategie mede gebaseerd is op de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) (NAL) en de Gelders- Overijsselse Regionale Agenda Laadinfrastructuur (GO-RAL);
de gemeente Overbetuwe met deze strategie het elektrisch rijden wil faciliteren, met als doel te voorkomen dat een gebrek aan laadinfra als drempel gezien wordt voor de overgang naar elektrisch rijden;
er een plankaart gemaakt is, met mogelijke locaties voor een openbare oplaadpaal;
de plankaart inzicht geeft in de behoefte aan het aantal oplaadpalen, dit gebaseerd op prognoses;
de mogelijke locaties staan aangegeven op de plankaart, waarbij geen onderscheid gemaakt is tussen de oplaadpalen die op verzoek geplaatst worden en de te plaatsen proactieve oplaadpalen;
een oplaadpaal op de plankaart pas geplaatst wordt als er een formele aanvraag voor gedaan is;
in de beleidsstrategie eisen zijn opgenomen waarop een locatie wordt getoetst, zoals:
- De locatie van de oplaadpaal ligt op grond die in eigendom is van de gemeente;
- De verkeersveiligheid van de oplaadlocatie is gewaarborgd;
- Oplaadpalen worden alleen bij bestaande parkeervakken gesitueerd;
- Oplaadpalen worden niet in de blauwe zone gesitueerd;
- (Nog) geen oplaadpalen in parkeergarages;
- Er moet altijd een vrije loopruimte overblijven van 1,20 meter. Een vernauwing tot 0,90 meter is toegestaan over een lengte van 0,50 meter;
- Er mag geen snoer / kabel over / onder het trottoir vanuit de woning / het bedrijf naar de auto worden gelegd. Zonder hier een desbetreffende maatregel voor te treffen, zoals een kabelgoot;
- Het gebruik van de oplaadpaal mag de doorstroming van het overige verkeer niet belemmeren;
- De oplaadpaal dient (indien noodzakelijk) beschermd te worden door middel van een aanrijdbeveiliging;
- De oplaadpaal niet binnen 3 meter van een brandkraan plaatsen;
- De oplaadpaal bij voorkeur op de hoek van de straat;
- De oplaadpaal tussen de eerste en tweede parkeerplaats van een parkeerstrook;
- De oplaadpaal niet voor een raam of direct langs een gevel van een woning;
- Oplaadpalen die (ook) door bezoekers worden gebruikt zijn bij voorkeur gesitueerd op een logische plaats en goed in het zicht;
- Straten met een hoge parkeerdruk worden bij voorkeur ontzien;
- De oplaadpaal wordt bij voorkeur gesitueerd op goed verlichte locatie die in het zicht ligt van inwoners / ondernemers / bezoekers;
- Plaatsing voor monumenten wordt zoveel mogelijk vermeden;
- Plaatsing bij groenvoorzieningen wordt zoveel mogelijk vermeden;
- De oplaadpaal wordt bij voorkeur niet langs een gevel gepositioneerd. Indien niet anders mogelijk is, dan heeft de zijgevel de voorkeur, boven de voorgevel;
- De oplaadpaal moet ook voor kwetsbare groepen (zoals mindervaliden) goed bereikbaar en bruikbaar zijn;
- Bij voorkeur wordt de oplaadpaal binnen 25 meter van het laagspanningsnet en aan de zijde van de weg waar de laagspanningskabel zich bevindt geplaatst;
- De oplaadpaal wordt bij voorkeur zoveel mogelijk uitgelijnd met de al aanwezige voorzieningen;
een goede dekking van oplaadinfrastructuur, niet alleen belangrijk is voor de bewoners, maar zeker ook voor de bezoekers;
Burgemeester van Lyndenpark 7, Valburg
De oplaadpaal voor bewoner en bezoekers op een zichtbare locatie wordt geplaatst;
De oplaadpaal niet voor een raam of direct langs een gevel van een woning;
De locatie ligt binnen een gebied met een loopafstand van 250 m, waar relatief veel woningen staan die geen gelegenheid hebben om op eigen terrein een oplaadvoorziening te realiseren;
De locatie van de oplaadpaal gaat ten koste van 2 parkeerplaatsen. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee;
Dit zal tot gevolg kunnen hebben dat een bewoner niet meer op ‘zijn gebruikelijke parkeerplaats’ kan parkeren, maar elders een parkeerplaats moet zoeken;
In de praktijk zal dit naar verwachting van geringe invloed zijn. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig;
De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de beleidsstrategie elektrisch rijden maximaal voldaan wordt
Dorpsstraat 86c, Elst (Achterzijde, aftakking van Hogendorpstraat)
De oplaadpaal niet voor een raam of direct langs een gevel van een woning;
De oplaadpaal voor bewoner en bezoekers op een zichtbare locatie wordt geplaatst;
De locatie ligt binnen een gebied met een loopafstand van 250 m, waar relatief veel woningen staan die geen gelegenheid hebben om op eigen terrein een oplaadvoorziening te realiseren;
De locatie van de oplaadpaal gaat ten koste van 2 parkeerplaatsen. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee;
Dit zal tot gevolg kunnen hebben dat een bewoner niet meer op ‘zijn gebruikelijke parkeerplaats’ kan parkeren, maar elders een parkeerplaats moet zoeken;
In de praktijk zal dit naar verwachting van geringe invloed zijn. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig;
De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de beleidsstrategie elektrisch rijden maximaal voldaan wordt.
De oplaadpaal niet voor een raam of direct langs een gevel van een woning;
De oplaadpaal voor bewoner en bezoekers op een zichtbare locatie wordt geplaatst;
De locatie van de oplaadpaal gaat ten koste van 2 parkeerplaatsen. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee;
Dit zal tot gevolg kunnen hebben dat een bewoner niet meer op ‘zijn gebruikelijke parkeerplaats’ kan parkeren, maar elders een parkeerplaats moet zoeken;
In de praktijk zal dit naar verwachting van geringe invloed zijn. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig;
De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de beleidsstrategie elektrisch rijden maximaal voldaan wordt.
De oplaadpaal niet voor een raam of direct langs een gevel van een woning;
De oplaadpaal voor bewoner en bezoekers op een zichtbare locatie wordt geplaatst;
De locatie ligt binnen een gebied met een loopafstand van 250 m, waar relatief veel woningen staan die geen gelegenheid hebben om op eigen terrein een oplaadvoorziening te realiseren;
De locatie van de oplaadpaal gaat ten koste van 2 parkeerplaatsen. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee;
Dit zal tot gevolg kunnen hebben dat een bewoner niet meer op ‘zijn gebruikelijke parkeerplaats’ kan parkeren, maar elders een parkeerplaats moet zoeken;
In de praktijk zal dit naar verwachting van geringe invloed zijn. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig;
De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de beleidsstrategie elektrisch rijden maximaal voldaan wordt.
De op de diverse situatieschetsen aangegeven twee openbare parkeerplaatsen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c (Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met onderbord OB504 (twee parkeervakken) van bijlage I van het RVV 1990;
Binnen zes weken na de dag dat dit besluit is bekendgemaakt kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college. De termijn van zes weken begint te lopen op de dag na de publicatie van dit besluit.
Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:
- naam en adres van de indiener,
- datum van het bezwaarschrift,
- omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht,
Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet u richten aan de Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
Indien u zo’n verzoek indient, moet u bij ons ook een bezwaarschrift indienen. Een kopie van dit bezwaarschrift moet u bij het verzoek om een voorlopige voorziening overleggen.
Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:
• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer, Postbus 618, 7300 AP, Apeldoorn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-439045.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.