Verkeersbesluit voor het instellen van een parkeerschijfzone aan George Stephensonweg te Vlaardingen

vastgesteld hebbend, dat de bestuurlijke bevoegdheid hiertoe op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bij het College van Burgemeester en Wethouders ligt, omdat dit verkeersbesluit betrekking heeft op een weg of gedeelte daarvan, zoals genoemd in artikel 1, eerste lid, onder b, van die wet, die onder het beheer van noch het Rijk, noch de provincie, noch het waterschap valt en is gelegen in de gemeente Vlaardingen;

gezien het Mandaatbesluit Ambtenaren 2021 en het Ondermandaatbesluit Ambtenaren 2021;

gelezen het advies van de politie d.d. 12 oktober 2024, die met dit besluit instemt en waarmee tevens is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

overwegende dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

overwegende dat op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

gelet op hetgeen ten aanzien hiervan overigens in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;

Het college van Burgemeester en Wethouders besluit:

  • 1.

    het instellen van een parkeerschijfzone op de George Stephensonweg, door het plaatsen van borden E10 met onderborden OB201p met de tekst: “07.00u-17.00u” en onderborden OB502 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 tussen de Edisonweg en de Bellstraat;

  • 2.

    de borden te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening 20241002_001;

  • 3.

    te bepalen dat dit verkeersbesluit in werking treedt op de dag van bekendmaking in het Gemeenteblad;

  • 4.

    het verkeersbesluit 1919845 van 28 november 2022 in te trekken.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding en bestaande situatie:

  • dat de George Stephensonweg gelegen is in Vlaardingen;

  • dat de George Stephensonweg parallel loopt aan de metrolijn tussen Vlaardingen en Rotterdam;

  • dat een gedeelte van de George Stephensonweg langs het metrostation Vlaardingen West loopt;

  • dat er aan de zuidzijde van de George Stephenson bedrijven gelegen zijn;

  • dat aan de George Stephensonweg parkeerplaatsen gelegen zijn ter hoogte van het metrostation;

  • dat deze parkeerplaatsen gratis en openbaar toegankelijk zijn;

  • dat deze parkeerplaatsen voornamelijk worden gebruikt door forenzen die overstappen op de metro;

  • dat daardoor klanten van de bedrijven geen parkeermogelijkheid hebben;

  • dat in de nachtelijke uren de parkeerplaatsen de tijdsbeperking niet noodzakelijk is;

gebruikt kunnen worden voor algemeen gebruik;

Verkeerskundige aspecten zijn:

  • dat het parkeren van de forenzen tegengehouden kan worden door het instellen van een parkeerschijfzone op 22 parkeerplaatsen met een maximale parkeerduur van 3 uur;

  • dat in de avonduren en in de nacht deze parkeerduurbeperking niet noodzakelijk is;

  • dat met het instellen van een parkeerschijfzone er geen belemmering is voor de klanten van de winkels;

Uit het oogpunt van:

  • dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Is het gewenst om:

  • ter verhoging van de verkeersveiligheid, ter bescherming van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan de verkeersborden te plaatsen, een en ander zoals aangegeven op de bijgevoegde tekening.

Belangenafweging 

  • bij de afweging van belangen gaat het om de verkeerskundige aspecten, in dit geval de verkeersveiligheid, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, zoals geformuleerd in artikel 2, eerste lid sub a en b van de Wegenverkeerswet 1994;

  • er zijn geen individuele belangen in het geding die de positie van één of meer personen kunnen aantasten;

  • er zijn dan ook geen aanwijzingen dat er sprake is of kan zijn van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen;

  • daarom kan bij het nemen van het besluit evenmin sprake zijn van onevenredige nadelige gevolgen als bedoeld in artikel 3:4, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht.

Zorgvuldigheid

  • dat bij de voorbereiding van dit besluit dan ook gehandeld is overeenkomstig de zorgvuldigheid die op grond van artikel 3:1 van de Algemene wet bestuursrecht ten aanzien van besluiten als deze moet worden betracht;

  • dat met de vaststelling van dit besluit dan ook geen sprake is van een besluit met onevenredige nadelige gevolgen als bedoeld in artikel 3:4, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht.

Vlaardingen,

02 oktober 2024

Namens burgemeester en wethouders van Vlaardingen,

B. Huzen Teammanager Beheer Openbare Ruimte

Tekening 20241002_001

Naar boven