Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Haarlemmermeer – Diverse locaties

Onderwerp: tijdelijke maatregelen t.b.v. realisatie 150kV tracé

Nummer: XS-24101109.603

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

Gemeente Haarlemmermeer is door haar ligging nabij Schiphol populair bij bedrijven en particulieren. Hierdoor ontstaat een sterke toename van de energievraag. Om te zorgen dat het elektriciteitsnetwerk nu en in de toekomst over voldoende capaciteit beschikt moet het regionale en landelijke elektriciteitsnetwerk van TenneT en Liander worden uitgebreid.

Op steeds meer plekken in de Haarlemmermeer zit het elektriciteitsnetwerk aan zijn maximale capaciteit. De voornaamste oorzaken zijn de snelle groei van energie-opwek en de groeiende vraag naar transportcapaciteit van onder meer datacenters, woningbouw en glastuinbouwbedrijven. Ook Schiphol vraagt om meer elektriciteit. De beschikbare capaciteit in het elektriciteitsnetwerk is niet meer voldoende om aan de toenemende vraag te voldoen. Daarom investeert TenneT in het netwerk

Het nieuwe station, Rozenburg-Zuid, wordt aangesloten op het landelijke hoogspanningsnet. Daarvoor is een nieuwe ondergrondse verbinding nodig tussen de bestaande hoogspanningsstations Vijfhuizen in De Liede en Nieuwe Meer in Amsterdam en het nieuwe station Rozenburg-Zuid. TenneT heeft het tracé voor de nieuwe verbinding uitgewerkt.

De realisatie van de nieuwe ondergrondse verbinding wordt gedaan door Volker Energy Solutions. De verbindingen worden voor het grootste deel met gestuurde boringen aangelegd, in totaal circa 9,5 kilometer. Tussen de boringen liggen de verbindingsmoffen en daarnaast enkele honderden meters aan verbindingen in open ontgraving. De verbinding wordt afgetakt vanaf de 150 kV verbinding tussen Vijfhuizen en Nieuwemeer, nabij verkeersknooppunt Raasdorp.

Vervolgens volgt de route de A5 naar het zuiden, de verbinding ligt hier grotendeels in de agrarische percelen. Vervolgens ligt de verbinding richten het zuidwesten parallel aan de Hoofdweg. Ook hier ligt de verbinding grotendeels in de agrarische percelen. De route vervolgt zich onder de Rijnlanderweg, kruist de N201 Kruisweg en gaat richting het zuid oosten door het Geniepark naar de achterzijde van het nieuw te bouwen station Rozenburg Zuid.

Voor de open ontgravingen moet bouwverkeer op locatie kunnen komen, daarom zijn op een 6-tal locaties bouwinritten aangelegd. Het gaat hierbij om de IJweg in Boesingheliede, het Rijksweg A5 Pad in Lijnden, de Hoofdweg westzijde in Lijnden, de Vijfhuizerweg in Hoofddorp, de Rijnlanderweg in Hoofddorp en de Aalsmeerderweg in Rozenburg.

Om de verkeersveiligheid te kunnen waarborgen dienen de bouwvoertuigen bij het verlaten van de uitrit te stoppen. Op de hoofdrijbaan wordt de maximum snelheid verlaagd en worden diverse waarschuwingsborden aangebracht.

Om het Rijksweg A5 Pad in Lijnden te kunnen bereiken moet het bouwverkeer over een bromfietspad rijden. Hiervoor heeft Volker Energy Solutions een ontheffing aangevraagd bij de gemeente Haarlemmermeer.

Met deze maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid voor bouwverkeer te faciliteren, zonder dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid op de hoofdrijbaan. Voor deze maatregelen is een verkeersbesluit genomen op 10 mei 2024 met het kenmerk XS-24050209.256.

Voorliggend verkeersbesluit betreft in ditzelfde project een volgende fase. Het gaat om de zogenaamde werkterreinen 7 t/m 10 welke in een BLVC-plan uitgebreid zijn toegelicht, maar hieronder kort worden omschreven.

In werkterrein 7 gaat om werkzaamheden rondom het parkeerterrein van het Hyatt Place hotel aan de Rijnlanderweg in Hoofddorp. Hiervoor worden bouwuitritten aangelegd op de Rijnlanderweg en de Hoeksteen. Vanwege de omliggende werkzaamheden wordt de maximum snelheid gereduceerd naar 30 km/u en wordt er vanwege een benodigde wegoverspanning aangeven hoe hoog deze onderdoorgang is. Tijdelijk wordt er een voetgangersoversteekplaats aangelegd en diverse waarschuwingsborden geplaatst. Deze maatregelen starten naar verwachting in oktober of november 2024 en duren naar verwachting maximaal één jaar. De maatregelen staan aangegeven op de tekening met het nummer 323-02597-08.

Gedurende de werkzaamheden in werkterrein 7 is het noodzakelijk om gedurende ongeveer 2 maanden 1 rijstrook van de Rijnlanderweg af te sluiten. Het gaat om de rijstrook in Noordelijke richting waardoor het verkeer vanaf de N201 en vanaf de zuidelijke tak Rijnlanderweg om wordt geleid. Landbouwvoertuigen moeten ook omgeleid worden, maar omdat zij niet via de Provinciale weg mogen rijden, is een separaat omleidingsplan opgesteld. Deze maatregelen starten medio november 2024 en duren dus ongeveer 2 maanden. De maatregelen staan aangegeven op de tekeningen met de nummers 323-02597-14-02 en 323-02597-14-03.

Gedurende de werkzaamheden in werkterrein 7 is het tevens noodzakelijk om gedurende ongeveer 2 maanden een deel van de Hoeksteen af te sluiten. Deze maatregelen starten ná de afsluiting van de Rijnlanderweg vanaf medio januari 2025 en duren ook ongeveer 2 maanden. De maatregelen staan aangegeven op de tekening met het nummer 323-02597-08D.

In werkterrein 8 gaat het om het inrichten van een werkterrein aan het einde van het parkeerterrein achter Den Burgh voor het opstellen van een boorinstallatie. De toegang tot dit werkterrein wordt voor al het verkeer afgesloten en er komen 6 parkeerplaatsen te vervallen om ruimte te creëren voor de bouwvoertuigen. Voor bouwverkeer wordt een bouwuitrit aangelegd waarbij bouwverkeer dient te stoppen bij het verlaten van het bouwterrein. Deze maatregelen starten naar verwachting in oktober of november 2024 en duren naar verwachting 8 maanden. De maatregelen staan aangegeven op de tekening met het nummer 323-02597-13.

In werkterrein 9 gaat het om het aanbrengen van een bouwuitrit op de Aalsmeerderweg nabij huisnummer 617 in Rozenburg. Deze bouwuitrit is hier al aanwezig, waarvoor er op 10 mei 2024 een verkeersbesluit is genomen met het kenmerk XS-24050209.256. In dit verkeersbesluit is aangegeven dat deze inrit tot uiterlijk 1 maart 2025 zou blijven liggen, maar voor werkterrein 9 is het noodzakelijk dat de inrit blijft liggen tot uiterlijk 1 juni 2025. De maatregelen staan aangegeven op de tekening met het nummer 323-02597-10.

Tot slot vinden er geen werkzaamheden plaats op of langs hoofdwegen of gebiedsontsluitingswegen tijdens de spitsuren van 7:30 uur tot 9:00 uur en van 16:00 uur tot 18:00 uur.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen voor werkterrein 7 (fase 1) in Hoofddorp:

1. Het instellen van een stopverplichting voor bouwverkeer vanuit het werkterrein door het plaatsen van borden B7 RVV 1990 en het aanbrengen van stopstrepen conform artikel 79 RVV 1990 op de volgende locaties:

a. Op de Hoeksteen, ter hoogte van het bestaande parkeerterrein van Hyatt Place;

b. Op de Rijnlanderweg, ter hoogte van het bestaande parkeerterrein van Hyatt Place.

 

2. Het instellen van een stopverplichting voor regulier verkeer vanuit het tijdelijke parkeerterrein ten behoeve van het Hyatt Place hotel door het plaatsen van bord B7 RVV 1990 en het aanbrengen van een stopstreep conform artikel 79 RVV 1990 op de Rijnlanderweg, ter hoogte van het tijdelijke parkeerterrein t.b.v. Hyatt Place;

 

3. Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u door het plaatsen van borden A1 RVV 1990 met opdruk 30 op de volgende locaties:

a. Op de Rijnlanderweg, direct ten noorden van de N201;

b. Op de Rijnlanderweg, direct ten noorden de parallelle Kruisweg;

c. Op de Rijnlanderweg, direct ten zuiden van de Hoeksteen;

d. Op de Hoeksteen, direct ten oosten van de Rijnlanderweg;

 

4. Het instellen van een verplichte rijrichting op de Rijnlanderweg, ter hoogte van het bouwterrein, door het plaatsen van borden D4 RVV 1990 voorzien van een onderbord met daarop aangegeven “uitgezonderd werkverkeer”;

 

5. Het instellen van een verplichte rijrichting vanuit het tijdelijke parkeerterrein rechtsaf de Rijnlanderweg op door het plaatsen van bord D5 RVV 1990 op de het tijdelijke parkeerterrein ter hoogte van de Rijnlanderweg;

 

6. Het afsluiten van het voetpad parallel aan de Rijnlanderweg ter hoogte van het bouwterrein door het plaatsen van borden C16 RVV 1990 op de volgende locaties:

a. Op het voetpad parallel aan de Rijnlanderweg aan weerszijden van het bouwterrein;

b. Op het voetpad parallel aan de Rijnlanderweg, direct ten noorden van de Hoeksteen.

 

7. Het aanduiden van een voetgangersoversteekplaats op de Rijnlanderweg, ter hoogte van het Hyatt Place hotel, door het aanbrengen van borden L2 RVV 1990 en markering artikel 49 lid 2 RVV 1990 op de Rijnlanderweg, ter hoogte van Hyatt Place.

 

8. Het attenderen op de hoogte van de onderdoorgang in verband met de wegoverspanning over de Rijnlanderweg door het plaatsen van borden L1 RVV 1990 op de volgende locaties:

a. Op de Rijnlanderweg, direct ten noorden van de parallelle Kruisweg;

b. Op de Rijnlanderweg, direct ten zuiden van de Hoeksteen.

 

9. Het attenderen op de werkzaamheden door het plaatsen van borden J16 RVV 1990 op diverse locaties rondom de werkzaamheden;

10. Het attenderen op de bouwuitrit door het plaatsen van borden J37 RVV 1990 met onderborden “in/uitrit werkverkeer” op de Hoeksteen, aan weerszijden van de bouwin- en uitrit.

 

11. Het aanduiden van een afgebakend gebied als tijdelijk parkeerterrein, door het plaatsen van borden E4 RVV 1990 en bijbehorende parkeerplaatsverwijzingen BW201l en BW201r, op de Rijnlanderweg, ter hoogte van het tijdelijke parkeerterrein t.b.v. Hyatt Place;

 

12. Het instellen van een geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s, door het plaatsen van bord C7b RVV 1990, op de Rijnlanderweg, ter hoogte van het tijdelijke parkeerterrein t.b.v. Hyatt Place;

De maatregelen onder de punten 8, 9, 10 en 11 betreffen geen verkeersbesluit-plichtige maatregelen. Verder staan de maatregelen aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 323-02597-08 en zijn deze maatregelen van kracht vanaf heden tot uiterlijk 31-12-2025.

 

De volgende maatregelen worden getroffen voor werkterrein 7 (fase 2) in Hoofddorp:

13. Het instellen van een geslotenverklaring voor al het gemotoriseerd verkeer op de Rijnlanderweg, tussen de N201 en de Hoeksteen en uitsluitend in noordelijke richting, door het plaatsen van borden C2 RVV 1990 op de Rijnlanderweg, direct ten noorden van de N201;

 

14. Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u door het plaatsen van borden A1 RVV 1990 met opdruk 30 op de volgende locaties:

a. Op de Rijnlanderweg, direct ten noorden van de Polarisavenue;

b. Op de Rijnlanderweg, direct ten zuiden van de Hoeksteen.

 

15. Het instellen van een verplichte rijrichting vanuit de parallelle Kruisweg rechtsaf de Rijnlanderweg op door het plaatsen van bord C4 RVV 1990 op de Rijnlanderweg ter hoogte van de parallelle Kruisweg;

 

16. Het attenderen op de werkzaamheden door het plaatsen van borden J16 RVV 1990 op diverse locaties rondom de werkzaamheden.

De maatregelen onder punt 16 betreffen geen verkeersbesluit-plichtige maatregelen. Verder staan de maatregelen aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 323-02597-14-02 waarop tevens het omleidingsplan te zien is. Op de tekening met het nummer 323-02597-14-03 is het omleidingsplan voor landbouwvoertuigen te zien. Deze maatregelen zijn van kracht vanaf heden tot uiterlijk 20-12-2024.

 

De volgende maatregelen worden getroffen voor werkterrein 7 (fase 3) in Hoofddorp:

17. Het instellen van een geslotenverklaring voor al het gemotoriseerd verkeer op de Hoeksteen, tussen de Rijnlanderweg en de Zandsteen, door het plaatsen van borden C1 RVV 1990 op de volgende locaties:

a. Op de Hoeksteen, direct ten oosten van de Rijnlanderweg;

b. Op de Hoeksteen, direct ten westen van de Zandsteen.

 

18. Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u door het plaatsen van borden A1 RVV 1990 met opdruk 30 op de volgende locaties:

c. Op de Rijnlanderweg, direct ten noorden van de parallelle Kruisweg;

d. Op de Rijnlanderweg, direct ten zuiden van de Tufsteen;

e. Op de Hoeksteen, direct ten westen van de Zandsteen.

 

19. Het instellen van een verplichte rijrichting vanuit het parkeerterrein van het Hyatt Place hotel rechtsaf de Hoeksteen op door het plaatsen van bord D5 RVV 1990 op de het parkeerterrein ter hoogte van de Hoeksteen;

 

20. Het attenderen op de werkzaamheden door het plaatsen van borden J16 RVV 1990 op diverse locaties rondom de werkzaamheden.

De maatregelen onder punt 20 betreffen geen verkeersbesluit-plichtige maatregelen. Verder staan de maatregelen aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 323-02597-08D waarop tevens het omleidingsplan te zien is. Deze maatregelen zijn van kracht vanaf 16-12-2024 tot uiterlijk 28-02-2025.

 

De volgende maatregelen worden getroffen voor werkterrein 8 in Hoofddorp:

21. Het instellen van een geslotenverklaring voor al het gemotoriseerd verkeer op het bouwterrein vanaf de Rijnlanderweg door het plaatsen van bord C1 RVV 1990 op het bouwterrein achter Den Burgh, direct ten oosten van de Rijnlanderweg;

 

22. Het afsluiten van de voetpaden door het bouwterrein door het plaatsen van borden C16 RVV 1990 op de volgende locaties:

a. Op het voetpad t.h.v. het bouwterrein, direct vanaf het parkeerterrein achter Den Burgh;

b. 2x op het voetpad t.h.v. het bouwterrein, direct vanaf het fietspad over de Geniedijk.

 

23. Het instellen van een stopverplichting voor bouwverkeer vanuit het werkterrein door het plaatsen van bord B7 RVV 1990 en het aanbrengen van een stopstreep conform artikel 79 RVV 1990 op de Taurusavenue, ter hoogte van het parkeerterrein achter Den Burgh;

 

24. Het attenderen op de bouwuitrit door het plaatsen van bord J37 RVV 1990 met onderbord “in/uitrit werkverkeer” op het parkeerterrein achter Den Burgh.

De maatregelen onder punt 24 betreffen geen verkeersbesluit-plichtige maatregelen. Verder staan de maatregelen aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 323-02597-13. Deze maatregelen zijn van kracht vanaf heden tot uiterlijk 27-06-2025.

 

De volgende maatregelen worden getroffen voor werkterrein 9 in Rozenburg:

25. Het instellen van een stopverplichting voor bouwverkeer vanuit het werkterrein door het plaatsen van bord B7 RVV 1990 en het aanbrengen van een stopstreep conform artikel 79 RVV 1990 op de Aalsmeerderweg nabij huisnummer 617. Bord B7 wordt voorzien van een onderbord OB503OB02;

 

26. Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u door het plaatsen van borden A1 RVV 1990 met opdruk 30 en door het plaatsen van borden A2 RVV 1990 met opdruk 30 op de Aalsmeerderweg, aan weerszijden van de bouwuitrit nabij huisnummer 617;

 

27. Het attenderen op de bouwuitrit door het plaatsen van bord J37 RVV 1990 met onderbord “in/uitrit werkverkeer” op de Aalsmeerderweg, aan weerszijden van de bouwuitrit nabij huisnummer 617;

 

28. Het attenderen op de bouwuitritten, specifiek voor fietsers, door het plaatsen gele borden met daarop “overstekend bouwverkeer, zoek oogcontact” op de Aalsmeerderweg, aan weerszijden van de bouwuitrit nabij huisnummer 617.

 

De maatregelen onder de punten 27 en 28 betreffen geen verkeersbesluit-plichtige maatregelen. Verder staan de maatregelen aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 323-02597-10. Deze maatregelen zijn van kracht vanaf heden tot uiterlijk 01-06-2025.

 

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen hebben lichte gevolgen voor bewoners. Ondanks dit grootschalige project met de bijbehorende maatregelen zijn deze gevolgen gering omdat er te allen tijde gezorgd wordt dat de woningen bereikbaar zijn. De maatregelen zijn noodzakelijk om de werkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden.

Bedrijven

De maatregelen hebben lichte gevolgen voor bedrijven. Ondanks dit grootschalige project met de bijbehorende maatregelen zijn deze gevolgen gering omdat er te allen tijde gezorgd wordt dat de bedrijven bereikbaar zijn. De maatregelen zijn noodzakelijk om de werkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Dit geldt vooral voor de twee wegafsluitingen op de Rijnlanderweg en de Hoeksteen. Ondanks dit grootschalige project met de bijbehorende maatregelen zijn deze gevolgen gering omdat er te allen tijde gezorgd wordt dat de bestemmingen bereikbaar zijn. De maatregelen zijn noodzakelijk om de werkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden.

Niet gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben nauwelijks gevolgen voor niet gemotoriseerd verkeer. Ondanks dit grootschalige project met de bijbehorende maatregelen zijn deze gevolgen gering omdat er geen fietspaden afgesloten hoeven te worden. Alleen tijdens de werkzaamheden rondom het Hyatt Place hotel is het nodig om voetgangers kort om te laten lopen, maar daarvan is de impact nihil. Bovendien wordt een tijdelijke oversteekplaats gerealiseerd om voetgangers veilig tussen het hotel en het tijdelijke parkeerterrein te laten lopen.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben lichte gevolgen voor openbaar vervoer. Tijdens de werkzaamheden op werkterrein 7 is er een kortstondige periode waarbij de Hoeksteen in beide richtingen wordt afgesloten. Dit heeft consequenties voor de calamiteitenroute van Connexxion. In het bereikbaarheidsoverleg georganiseerd door gemeente Haarlemmermeer is reeds gesproken over een alternatieve calamiteitenroute.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. De Rijnlanderweg is slechts in één richting afgesloten waardoor nood- en hulpdiensten hier altijd overheen kunnen rijden. De Hoeksteen wordt voor maximaal twee maanden wel geheel afgesloten, maar in geval van een calamiteit kunnen nood- en hulpdiensten er door. De bereikbaarheid blijft dus gegarandeerd. De nood- en hulpdiensten zijn bovendien nauw betrokken geweest bij de planvorming.

 

Agrarisch verkeer

De maatregelen hebben gevolgen voor agrarisch verkeer. De Rijnlanderweg is een belangrijke verbindingsroute voor agrariërs. De Rijnlanderweg kruist de N201 en verbindt hiermee twee agrarische kerngebieden. Ten zuidoosten van Hoofddorp, aan weerszijden van de A4, ligt een ander agrarisch kerngebied. Bij het afsluiten van deze weg wordt in het bepalen van de omleidingsroutes rekening gehouden met het agrarisch verkeer. De afsluiting wordt zo kort als mogelijk in stand gehouden.

Door tijdelijke in-/uitritten voor het werkverkeer kan hier de verkeersintensiteit toenemen. Daarnaast vinden meerdere werkzaamheden plaats in eigen terrein bestemd voor agrarische doeleinden. Agrarische bedrijven die binnen deze invloedsfeer zijn gevestigd, zijn op de hoogte gesteld van de werkzaamheden en de mogelijk hogere intensiteit op de gebruikelijke routes.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders van het Hyatt Place hotel. Ondanks dat het parkeerterrein van het Hyatt Place hotel als bouwterrein wordt gebruikt, kunnen parkeerders gebruik maken van een tijdelijk parkeerterrein dat wordt aangelegd aan de overzijde van de Rijnlanderweg.

Algemeen belang

Met de maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid voor bouwverkeer te faciliteren, zonder dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van het reguliere verkeer. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van bouwverkeer en langzaam verkeer. Er worden geen belangen onevenredig geschaad, omdat er met de diverse stakeholders intensief overleg is geweest en, waar nodig, maatregelen zijn genomen. Ook worden belangen van gemotoriseerd verkeer en voetgangers niet onevenredig geschaad omdat het ten goede komt aan de verkeersveiligheid. Bovendien betreft het geen permante situatie en worden de maatregelen variërend, doch uiterlijk 14 oktober 2025 weer opgeheven.

 

Voorbereiding en overleg

Het gaat om een verkeersveilige bereikbaarheid om de ondergrondse verbinding tussen de bestaande hoogspanningsstations Vijfhuizen in De Liede, Nieuwe Meer in Amsterdam en het nieuwe station Rozenburg-Zuid te kunnen realiseren. Hiervoor worden, na intensief overleg met de diverse stakeholders, geen belangen onevenredig geschaad met deze maatregelen. Bovendien zijn de maatregelen van tijdelijke duur en noodzakelijk om de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid te kunnen garanderen. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 03-09-2024, op 17-09-2024 en op 01-10-2024 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 323-02597-08, 323-02597-14-02, 323-02597-14-03, 323-02597-08D, 323-02597-13 en 323-02597-10, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

  • 1.

    Het instellen van een stopverplichting voor bouwverkeer vanuit het werkterrein door het plaatsen van borden conform model B7 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en het aanbrengen van stopstrepen conform artikel 79 RVV 1990 op de volgende locaties:

  • a.

    Op de Hoeksteen, ter hoogte van het bestaande parkeerterrein van Hyatt Place;

  • b.

    Op de Rijnlanderweg, ter hoogte van het bestaande parkeerterrein van Hyatt Place;

  • c.

    Op de Taurusavenue, ter hoogte van het parkeerterrein achter Den Burgh;

  • d.

    Op de Aalsmeerderweg nabij huisnummer 617. Bord B7 wordt voorzien van OB503OB02;

 

  • 2.

    Het instellen van een stopverplichting voor regulier verkeer vanuit het tijdelijke parkeerterrein ten behoeve van het Hyatt Place hotel door het plaatsen van bord conform model B7 uit bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van een stopstreep conform artikel 79 RVV 1990 op de Rijnlanderweg, ter hoogte van het tijdelijke parkeerterrein t.b.v. Hyatt Place;

 

  • 3.

    Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30 op de volgende locaties:

  • a.

    Op de Rijnlanderweg, direct ten noorden van de N201;

  • b.

    Op de Rijnlanderweg, direct ten noorden de parallelle Kruisweg;

  • c.

    Op de Rijnlanderweg, direct ten zuiden van de Hoeksteen;

  • d.

    Op de Hoeksteen, direct ten oosten van de Rijnlanderweg;

  • e.

    Op de Rijnlanderweg, direct ten noorden van de Polarisavenue;

  • f.

    Op de Rijnlanderweg, direct ten zuiden van de Tufsteen;

  • g.

    Op de Hoeksteen, direct ten westen van de Zandsteen.

 

  • 4.

    Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30 en door het plaatsen van borden conform model A2 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30 op de Aalsmeerderweg, aan weerszijden van de bouwuitrit nabij huisnummer 617;

 

  • 5.

    Het afsluiten van het voetpad door het plaatsen van borden conform model C16 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

  • a.

    Op het voetpad parallel aan de Rijnlanderweg aan weerszijden van het bouwterrein;

  • b.

    Op het voetpad parallel aan de Rijnlanderweg, direct ten noorden van de Hoeksteen;

  • c.

    Op het voetpad t.h.v. het bouwterrein, direct vanaf het parkeerterrein achter Den Burgh;

  • d.

    2x op het voetpad t.h.v. het bouwterrein, direct vanaf het fietspad over de Geniedijk.

     

  • 6.

    Het aanduiden van een voetgangersoversteekplaats op de Rijnlanderweg, ter hoogte van het Hyatt Place hotel, door het aanbrengen van borden conform model L2 uit bijlage I van het RVV 1990 en markering artikel 49 lid 2 RVV 1990 op de Rijnlanderweg, ter hoogte van Hyatt Place.

 

  • 7.

    Het instellen van een geslotenverklaring voor al het gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van borden conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

  • a.

    Op de Hoeksteen, direct ten oosten van de Rijnlanderweg;

  • b.

    Op de Hoeksteen, direct ten westen van de Zandsteen;

  • c.

    Op het bouwterrein achter Den Burgh, direct ten oosten van de Rijnlanderweg.

 

  • 8.

    Het instellen van een geslotenverklaring voor al het gemotoriseerd verkeer op de Rijnlanderweg, tussen de N201 en de Hoeksteen en uitsluitend in noordelijke richting, door het plaatsen van borden conform model C2 uit bijlage I van het RVV 1990 op de Rijnlanderweg, direct ten noorden van de N201;

 

  • 9.

    Het instellen van een verplichte rijrichting door het plaatsen van borden conform model C4 uit bijlage I van het RVV 1990 op de Rijnlanderweg, ter hoogte van de parallelle Kruisweg;

 

  • 10.

    Het instellen van een geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s, door het plaatsen van bord C7b RVV 1990, op de Rijnlanderweg, ter hoogte van het tijdelijke parkeerterrein t.b.v. Hyatt Place;

 

  • 11.

    Het instellen van een verplichte rijrichting op de Rijnlanderweg, ter hoogte van het bouwterrein, door het plaatsen van borden D4 RVV 1990 voorzien van een onderbord met daarop aangegeven “uitgezonderd werkverkeer”;

 

  • 12.

    Het instellen van een verplichte rijrichting vanuit het tijdelijke parkeerterrein rechtsaf de Rijnlanderweg op door het plaatsen van bord D5 RVV 1990 op de het tijdelijke parkeerterrein ter hoogte van de Rijnlanderweg;

 

  • 13.

    Het instellen van een verplichte rijrichting vanuit het bouwterrein rechtsaf de Rijnlanderweg op door het plaatsen van bord D5 RVV 1990 op de het bouwterrein ter hoogte van de Rijnlanderweg;

 

  • 14.

    Het instellen van een verplichte rijrichting door het plaatsen van bord conform model D5 uit bijlage I van het RVV 1990 op de het parkeerterrein van Hyatt Place ter hoogte van de Hoeksteen;

 

  • 15.

    Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn conform de data genoemd in het hoofdstuk “Maatregelen (bebording en belijning)”;

 

  • 16.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 17-10-2024.

 

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering,

 

 

 

B. Wendelgelst

 

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven