Verkeersbesluit voor tijdelijke verkeersmaatregelen (aanvulling) aan Fresiastraat en omgeving te Nijmegen

D240809613

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN NIJMEGEN;

Overwegende,

dat er in het gebied deels gelegen in de wijk Biezen en deels in de wijk Wolfskuil wordt gewerkt aan het verbeteren van de omgeving van station Nijmegen (Nijmegen Centraal);

dat in verband hiermee onder meer het oude UWV-gebouw aan de westzijde van het station is gesloopt;

dat hier nieuwbouw plaats gaat vinden onder meer aan de nieuwe entree aan de westzijde van het station;

dat het om de uitvoering van deze werkzaamheden op een verkeersveilige en efficiënte wijze plaats te laten vinden, gewenst is om tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen;

dat bij besluit van 10 juli 2024 nr. D240626935 is besloten gedurende de periode van 1 januari 2025 tot en met 1 augustus 2028 een parkeerverbod in te stellen in een deel van de Fresiastraat en er bovendien tijdelijk een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken wordt verplaatst;

dat het in verband met de bouwwerkzaamheden aanvullend op dit verkeersbesluit nodig is een deel van de Fresiastraat af te sluiten voor verkeer, uitgezonderd bouwverkeer;

dat hiertoe met bouwhekken de Fresiastraat wordt afgesloten ter hoogte van de aansluiting Crocusstraat;

dat met borden wordt aangeduid dat alleen bouwverkeer het afgesloten gebied in en uit mag;

dat voorts het aanliggende bouwterrein wordt afgesloten met bouwhekken aan de zijde van de Koninginnelaan en de Tunnelweg;

dat aanwonenden van het afgesloten weggedeelte hun woning te voet kunnen bereiken en parkeren tijdelijk elders in de wijk plaatsvindt;

dat buurtbewoners zijn geïnformeerd over de verkeersmaatregelen die worden ingesteld;

dat met de tijdelijke verkeersmaatregelen wordt beoogd dat de bouwwerkzaamheden op een veilige en adequate manier uitgevoerd kunnen worden;

dat bovendien wordt bijgedragen aan een veilige afwikkeling van het verkeer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden;

dat de te treffen verkeersmaatregelen worden gemonitord en deze kunnen worden bijgesteld als de verkeerssituatie daar om vraagt;

dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen;

dat in het onderhavige geval een groter belang wordt toegekend aan een veilige uitvoering van de werkzaamheden en aan een veilige afwikkeling van het (werk)verkeer, dan aan het achterwege laten van de verkeersmaatregelen op de betreffende weggedeelten;

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

dat terzake overleg met de verkeersadviseur en tevens de gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Oost-Nederland heeft plaatsgevonden;

dat, gelet op het bepaalde in het Mandaatbesluit gemeente Nijmegen 2019, onderdeel mandaatregister Stadsbeheer, aan de concernmanager afdeling Stadsbeheer en aan de manager bureau Dienstverlening, (onder voorwaarden) mandaat is verleend tot het nemen van tijdelijke en definitieve verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994

gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

besluiten:

Aanvullend op het verkeersbesluit d.d. 10 juli 2024 nr. D240626935

Gedurende de periode van 1 januari 2025 tot en met 1 augustus 2028, of zoveel langer of korter dan noodzakelijk is voor uitvoering van de werkzaamheden

  • I.

    door het plaatsen van bouwhekken de Fresialaan vanaf de aansluiting Crocusstraat in oostelijke richting af te sluiten voor voertuigen, waarbij met borden wordt aangeduid dat bouwverkeer het afgesloten weggedeelte in mag rijden; 

Een en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening

d.d. 11-09-2024

Namens burgemeester en wethouders van Gemeente Nijmegen,

Afdeling Stadsbeheer, Manager bureau Dienstverlening,

Carline Westen

Bezwaar en Beroep

Dit besluit ligt gedurende zes weken na heden voor eenieder ter inzage bij de Informatiebalie in de Stadswinkel, Mariënburg 75 Nijmegen (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur en op donderdag van 09.00-20.00 uur).

Gedurende deze termijn kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, postbus 9105, 6500 HG Nijmegen.

Het is mogelijk om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen via een webformulier in de digitale balie van de gemeente Nijmegen (www.nijmegen.nl). Voor het indienen van een digitaal bezwaarschrift dient u in het bezit te zijn van een DigiD.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven